« maj 2012
tiontofr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
   
       
Idag
Kategorier

Sidvisningar idag: 84

RSS
Hatbrott ökar
29 juni kl. 21:41
Främlingsfientliga hatbrott ökar och det är fan beklämmande att vuxna människor ska gå fram till andra människor och kalla dem terrorister bara för att de har en annan tro än man själv har.

Eller har inte vissa fått någon uppfostran som säger att man inte ska dömma hunden efter håren eller att man inte ska dra alla över en och samma kant? Döm folk efter vad de gör, inte efter vilka du tror de är...

Det är lite intressant att se hur folk hittar hit. Skriver man om kristendom, som jag gjorde innan apropå Norge och kristendomsundervisningen i norska skolor, så hittar mängder av folk hit via den artikeln. Undrar varför det engagera mer än mycket annat?

Det blir antagligen inte så mycket skrivit de närmaste dagarna på grund av konfirmation av systersonen och födelsedagskalas, men hoppas alla som orkar läsa här har det bra ändå :)

Postat i: Blandat  Permalink   Kommentarer [47]  
 
Kommentarer:

Men ursäkta vän av ordning. "Hatbrotten mot muslimer" måste vara försvinnande få i jämförelse med de överfall och våldsbrott som sker mot "etniska svenskar", och som selektivt riktas just mot svenskar. När ska den typen av rasism och hatbrott beaktas i en utredning? När ska en kriminolog intressera sig för att majoriteten av rån utförs av invandrarungdom och som helt uppenbart riktar sig mot "de rika svennarna"? När ska det klassas som "hatbrott"?

Skrivet av Erik Norlander den 29 juni, 2007 kl. 23:10 #

Den dagen någon alls tror på att svenskar rånas för att de är svenskar enbart. Nu handlar det enligt alla kriminologer att det blir rån mot de som har prylar värda något, vilket också innefattar ungdomar med invandrarbakgrund.

Skrivet av jj.n den 29 juni, 2007 kl. 23:27 #

Svenska ungdomar rånas pga att dom är enkla mål, inte för att dom är svenskar, att påstå det det är trams. Svenska (medelklass)ungdomar har helt inget att sätta emot när dom "tuffare" killarna kommer fram och begär att få deras tex telefon. En kille från förorten skulle hellre få stryk än att ge bort sin telefon, men svenskarna med sin vadderade uppväxt är för rädda för att våga riskera det, så dom lämnar över det som rånarna vill ha. Enkelt. Ovanstående är så klart grovt generaliserat, men sant.

Skrivet av 85.229.19.102 den 30 juni, 2007 kl. 00:17 #

Kommer att tänka på Björn Ulveus som sållat sig till dem som svartmålar islam. Läst hans krönikor i tidningen. Han menar att Islam utgör ett hot mot EU och västvärlden. Tror inte jag. Visst finns problemet med extremism och terrordåd men det är ett hot mot individer och inte mot nationer. Även om han inte är rasist och säkert menar allvar med sin oro så är det tråkigt när kända personer hoppar på anti-islam-tåget. Brukar lyssna på en som inte gör annat än gafflar om islam varje dag. Verkar ha stigit denne åt huvudet. En före detta partiledare skulle man väl kunna kalla honom. Jag är mer oroad över EU:s brist på demokrati och alliansens iver att förstöra landet. Brukar vara något nytt varje dag. Ryssland verkar ha sina problem och USA liknar allt mer en fasciststat där massmedia påminner om Nordkorea. Allt de gör är att rabbla regeringens åsikter. Oroande tendenser i Storbritannien med. Såg en film idag som riktade kritik mot BBC och plockade isär deras dokumentär - "Conspiracy Files" - bit för bit. Även Storbritannien deltar i "kriget mot terrorismen" och då får sanningen ge vika. BBC har tidigare alltid sett opartiskhet som en princip men nu viker man sig för USA. Dokumentären de visade om 11/9 var rena löjan och en travesti på dokumentär eftersom man utgick från vad som var sant från början. Det följdes inte upp av bevis utan endast fler antaganden, kryddat med känsloanspelningar och gråtande människor som snackade om förföljelse av judar. De gjorde bort sig eftersom man glömt att den ursprungliga rapporten och förklaringen av händelsen reviderats flera gånger sen den ursprungligen skrevs. Det var tvunget eftersom den innehöll felaktigheter angående byggkonstruktion mm. För att rapporten skulle förefalla någorlunda realistisk så tvingades man ändra den i efterhand. Dock har ingen förklaring givits varför rapporten behövde skrivas om och varför man inte talade sanning från början. Det finns ungefär 100 obesvarade frågor angående elfte september. Visst är fundamentalismen ett stort problem inom den muslimska världen men fundamentalisterna är få och det finns ingen grund för den rädsla som nu råder. Några skyskrapor har de inte lyckats riva ner även om det säkert finns muslimska terrorister som skulle tagit chansen ifall de kunnat. Den biten klarade amerikanerna bäst själva.

Skrivet av Squigg den 30 juni, 2007 kl. 00:25 #

Jag haller med Erik Norlander. De som utsatts for svenskfientliga valdsbrott vet exakt vad Erik pratar om. Sen finns det incidenter som inte ar brott, men obehagligt. Fornedrande, spott, hotelese och smutkastning, "ska skara halsen av dej" tecken, sadant far svenskar sta ut med dagligen i nastan alla skolor, pa gator och torg. Sjalv har jag upplevet det, ibland manga ganger under en dag. Jag tolkar det oftast som hat emot svenskar. Varfor har jag ingen aning om. Finns det nagon annan som vet varfor? Dom kanske far for mycket bidrag och forlorar respekten for landet och folket?

Skrivet av Robban den 30 juni, 2007 kl. 00:35 #

Jag tror de flesta svenskar känner sig obekväma med folk som kommer till vårt land och så tydligt visar att man inte är här för att bli ett med befolkningen.Man gör det dels genom sitt sätt att urskilja sig via klädsel,slöja eller burka.Att dölja sitt ansikte och inte kunna se en annan människa i ögonen (syftar dels på muslimska män som vägrar se kvinnor i ögonen när de har en diskution)i våran kultur är förknippat med att man döljer nått oärligt. Visst dröser säker med bortförklaringar om att dom i sin religion tycker att det inte passar,men tyvär...ni är i sverige. Som svensk ser jag det som en brist på respekt mot våran kultur,ett sätt att säga att den kulturen vi står för (som dom har flytt till)inte duger,är inte bra nog. Jag tror att mindre än hälften av alla muslimer i sverige som beter sig på detta sättet men tillräkligt många för att göra det väldigt tydligt på gator och torg. Nu har det ju blivit tydligt att det ska vara helt ok nästan lite coolt att ha huvudduk eller slöja,media har hakat på trenden visar alltid tjejer som ska representera muslimer i just huvudduk. Jag känner massor av muslimska tjejer som aldrig har använt och vägrar att använda huvudduk och ser det som förnedrande tvång från de hemländer dom har lämnat. Men i svensk media idag så radar man upp glada kvittrande tjejer som bedyrar att dom VERKLIGEN absolut vill ha denna klädsel. Sverige har förändrats sen 2001,innan så kritiserade vi vad vi ansåg vara fel och förtryckande inom islam. Idag så ses alla muslimer som offer som inte ska hackas på i onödan,kritiserar vi muslimer så är det kanske en gurglande hop män som härjar på gatorna i pakistan som hotar med självmordsbomber mot västerlänningar för att dom känner sig kränkta på ett eller annat sätt. Men i sverige så har kritiken tystnat helt mot Islam inom våra gränser. Just denna tjej i artikeln är med i unga svenska muslimer,kollade in deras sida och vilka dom är länkade till.Man behöver inte leta länge förän man hittar en massa snyggt inlindade förklaringar til varför kvinnans frihet i västvärlden egentligen inte är bra för henne,och hur i den moderna västvärlden kvinnorna har gått tilbaka i utvecklingen? F ö så jobbar man likadant stenhårt på att förminska andra religioner,finns flera exempel på hur man försöker på ett vetenskapligt sätt utvärdera jesus från de texter i koranen (som annars är så sjukt heliga så man bara ska ta det förgivet att det stämmer)men just texten om jesus som är helig i koranen vågar man sig på att spekulera om...vilket man annars inte skulle våga drömma i andra fall.Tror de flesta svenskarna skiter fullständigt i dessa försök för vi är ateister,men det visar klart och tydligt på hur man försöker förminska allt som man kan hitta om västvärlden och våran kultur. Och just på dessa sidor försöker man locka unga muslimer så man kan mata dom med denna propaganda,så dom kan i sin tur gå ut i vårt samhälle och förakta oss och därmed vidga klyftan ännu mer.

Skrivet av Anders den 30 juni, 2007 kl. 01:27 #

Som de andra säger, det är betydligt mer vanligare att invandrare begår brott mot svenskar än vice versa. Hatbrottet är då ännu vanligare, men tyvärr är våldtäkt, rån och misshandel också det. Beklämmande. Undrar när människor som du ska inse vart detta landet är på väg? Spana in Insider nu på torsdag så kanske du får en liten väckarklocka...

Skrivet av Dove den 30 juni, 2007 kl. 02:27 #

Jag blir jätteledsen av att höra hur folk vänder det hela mot invandrare. Mest på grund av att jag är en själv. Jag har aldrig rånat någon eller haft något emot svenskar, jag bor ju i landet! Så fort någon talar om "invandrare" och hur det är vanligt att invandrare begår brott så känns det som att landet folket i landet jag bott i hela mitt liv ser alla missanpassade invandrares illdåd i mig. Det är inte ens en diskussion jag kan vara med på, jag är ju själv invandrare. Visst, jag kanske är en av de goda, men du kommer se mig som de andra invandrarna när vi möts som främmande främlingar på gatan.

Skrivet av incognit0 den 30 juni, 2007 kl. 03:13 #

Islam är kvinnorförtryck, könsstympning, hederskultur, hedersmord, terrorism, gruppvåldtäkt och gängkriminalitet, att inte samtycka betyder inte att man idkar hatbrott. Vad är det förresten som gör det finare att utsättas för så kallade hatbrott jämfört med andra brott? Om ngn blir mördad för att han eller hon är typ hetero är det mindre värt än ett muslimskt eller homomord? Sverige är ett bra sjukt land eller hur?

Skrivet av JOn Olsson den 30 juni, 2007 kl. 05:53 #

Squigg - Bra skrivet! Robban - Och de saker har du aldrig blivit utsatt för en full svensk? Anders - Det må vara svårt för oss svenskar att tro på men faktum är fortfarande att de allra flesta troende kvinnliga muslimer vill dölja håret med sjal, vilket människor med ditt resonemang tar ifrån dem och gör samma sak som de som tvingar de som vill vara utan... Dove - Jag anser inte att man ska dela in kriminella i så stora grupper där de allra flesta inte är kriminella. Ska man resonera som du så borde alla hoppa på gruppen "män" och uttala sig, likt vissa extrema feminister, mot hela den gruppen. Varför? Jo för att gruppen "män" är större än gruppen "invandrare" när det kommer till hur hög procent av de som begår brott och sexövergrepp som är män... Incognito - Det är om jag inte minns fel ca 6-7 invandrare av 10 000 som begår brott och ca 4-5 svenskar av 10 000 och resonemanget som vissa för här ger många skit de inte är förtjänta av eftersom det är en liten del som begår brott. Jon - Du får läsa på lite bättre eller lära dig läsförståelse eftersom det knappast handlar om hatbrott att man säger ngt emot de sakerna. Finare att bli mördad? Ja du är sjuk...

Skrivet av jj.n den 30 juni, 2007 kl. 07:04 #

Ni som inte tror att det existerar hatbrott riktade mot svenskar av invandrare får gärna läsa följande rapport. http://www.sociologi.lu.se/krim/vi_krigar.pdf

Skrivet av Andreas den 30 juni, 2007 kl. 07:28 #

Människan är hatiskt och kapapel att ta till sig vad som helst, riktigt otäckt är det.Ofta gömmer sig människan bakom religionen, som i säg, oavsett vilken religion det än handlar om, säger tvärtom. Konfirmation, det är fint, hoppas bara att de som konfimerar sig förstår innebörden. Själv konfimerade jag mig inte förrän i "vuxen" ålder, alltså inte när jag var fjorton.

Skrivet av smulan den 30 juni, 2007 kl. 07:43 #

J, hoppas att ni får bättre väder än det som serveras här, nämligen spöregn. Då får du smarra i dig tårta å annat gott fika, eftersom det är både kalas å konfirmation. Ha det så trevligt! *kram*

Skrivet av smulan den 30 juni, 2007 kl. 07:45 #

Andreas - Om man orkar läsa hela så blir det tydligt att man bråkar för att öka sitt sociala anseende och få bekräftelse och att samtliga rånar för att de behöver pengar, samt som hämnd för att bli felaktigt anklagade. Smulan - Tack!

Skrivet av jj.n den 30 juni, 2007 kl. 08:46 #

Jag bor i en förort det vill säga Rinkeby -Tensta och varge dag hör jag förvannelser mot svenskar över huvud taget mellan ungdomar eller vuxna son har son. religion Islam . Det är jätte märkligt att muslimer i allmänhet föraktar och har fördomar mot homosexuella . Det är en stor misstag att lägga på samma nivå judehat och de så kallade islamofobi för att judehat har pågått i tusentals år medan islamobi är en nytt social fenomen och de flesta muslimer är mycket fientliga till judar. De flesta antisemiter är mycket positiva till muslimer och hotar homosexuella.

Skrivet av Jano den 30 juni, 2007 kl. 09:10 #

Kanske inte så märkligt när svenskar säger förbannelser över invandrare?

Skrivet av jj.n den 30 juni, 2007 kl. 09:39 #

Här är jag kluven och håller med er alla. Det du skriver finns jj.n och det finns gott om det tyvärr. Men det finns hatbrott mot oss svenskar också och jag har själv råkat ut för det av invandarmän enbart pga av att jag är en svensk kvinna så jag tror mörkertalet är stort om vi vänder på steken. Det är väl så att det finns en och annan skitstövel överallt. :-)

Skrivet av Nina den 30 juni, 2007 kl. 11:35 #

Det är inte så konstigt att hatbrotten ökar när regeringen gör sitt bästa för att utmåla hella mellanösterna som ett enormt terrorist-fäste... sen måste jag kommentera de religösa aspekterna med en länk: http://www.shoutwire.com/viewstory/75971/Talking_to_God_

Skrivet av Skymt den 30 juni, 2007 kl. 11:51 #

Det stora problemet är att invandrare per automatik alltid ses som den svagare. Någon som det ALLTID är mer synd om av någon outgrundlig anledning, ett offer helt enkelt. Verkligheten är att dom är exakt samma sorts människor som vi, med både fel och brister. Det kan man inte blunda för hela tiden. Dom från andra kulturer bär på precis samma vardagssrasism som vi andra. Dom bor helst, och umgås helst med sina egna landsmän. Studerar man deras hemländer, så är det inte deras demokrati och tolerans man blir imponerad av direkt. Men när dom bosatt sig här i Sverige så antar man att dom blir toleranta demokrater över en natt helt plötsligt. Det lyckliga fungerande mångkulturella samhället finns bara på ett papper. Mångfalden har blivit enfalden. Den mycket utbredda och i system satta "omvända" rasism mot dom etniska svenskarna är något som måste bekämpas på samma villkor som den som sker mot invandrare. Men ingenting varken görs eller blir sagt. Allt tystats ner. Ty våra invandrare är det så synd om så att man måste låta dom vara ifred med sin olater och se genom både fingrar och tår. Sen frågar sig våra folkvalda och andra i PK- etablissemanget varför Svensson bli rasistisk i sin syn på invandrare?

Skrivet av M.C den 30 juni, 2007 kl. 13:18 #

"Andreas - Om man orkar läsa hela så blir det tydligt att man bråkar för att öka sitt sociala anseende och få bekräftelse och att samtliga rånar för att de behöver pengar, samt som hämnd för att bli felaktigt anklagade". jj, du menar alltså att dom är ursäktade då dom inte själv rår för det? Gomorron heliga svenska enfald! Håller helt med dig M.C.!

Skrivet av Lennart den 30 juni, 2007 kl. 13:57 #

Angånede jj.n svar på mitt inlägg "Anders - Det må vara svårt för oss svenskar att tro på men faktum är fortfarande att de allra flesta troende kvinnliga muslimer vill dölja håret med sjal, vilket människor med ditt resonemang tar ifrån dem och gör samma sak som de som tvingar de som vill vara utan..." Ja denna fria vilja ger jag inte mycket för,undrar hur många som av egen hand och inte då blivit itutad av sina föräldrar eller andra muslimer att dom måste gå klädda så. Ett intressant ex på denna "frivilliga klädsel gav i ett P1 reportage förra året i samband med upploppen i Pris. Den svenska reportern intervjuade ett antal tjejer med muslimsk bakgrund,samtliga sa "jag har börjat använda slöja nu för att få va ifred för männen" reportern undrade då "männen?.....fransmän?" "nej muslimska män,risken att bli trakaserad är så stor nu för tiden" Själv minns jag när jag själv gick i gymnasiet på 80talet att muslimska tjejer som bar huvudduk va väldigt få om det fanns nån över huvudtaget. Men självklart så va antalet muslimer mycket färre än idag .Kan det tänkas att det ökade antalet muslimer i landet har samtidigt ökat trycket att vara "representabel" inför andra muslimer i detta ännumer segregerade samhälle som vi har idag.Där i vissa för orter muslimer kan va en överväldigande majoritet jämfört med på 80talet?

Skrivet av Anders den 30 juni, 2007 kl. 14:55 #

Lennart - Nej det tycker jag inte de är men det är en bredare förklaring än den Andreas sa som knappast var den enda anledningen... Anders - Givetvis har de det men itutade saker blir man av alla oavsett religös och politiskt tro. Att det växlar har naturligtvis med omgivningens åsikter också att göra, tom en sån oväntad sak som att det kan gå mode i hur slöjan ska vara utformad kan påverka.

Skrivet av jj.n den 30 juni, 2007 kl. 19:30 #

Hårdare straff, mycket hårdare straff för alla som ställer till jävelskap. Om det är invandrare så utvisa dem efter straffet myckt oftare. Om Svenskar så tyvärr får vi stå ut med dem. Hederligt folk slipper dem ett tag i alla fall. Herrejävlar, jag säger bara "Russengård". Hur tacksamma är den nya generationen där för att deras föräldrar har fått ett nytt liv här på svennarnas bekostnad ? Skyller polisen för övervåld när kört knarkpåverkad och försöker smita från dem ? Samtidigt tar kompisen bilde och skickar till tidningen. Snart vill han förstås han att svenne ska betala skadestånd. J:a pucko ! Och, när ska vi sluta bjuda hit ännu fler ? Kan man inte hänvisa till lite andra länder också ? Solidaritet, ja så länge man slipper ha bo granne med "storfamiljerna" med omvämnd dygnsryrm så är ju väldigt trevligt med det månkulturella. Rasist, nej... realist.

Skrivet av Muhammed den 30 juni, 2007 kl. 22:51 #

Invandrare utvisas oftare än folk verkar inse. Varför ska barn krävas vara tacksamma för saker föräldrarna fått? Kan polisen inte använda övervåld mot folk även om de är skyldiga? Hade du läst på lite så hade du vetat att grannländerna till krisområden är de som tar emot mest invandrare.

Skrivet av jj.n den 30 juni, 2007 kl. 22:54 #

Vilket intressant experiment det vore om ca 500 000 svenskar sökte asyl i syrien,egypten eller nått liknade land. Sen begår vi alla brott så som många invandrare har gjort i vårat land. Unga svenska tjejer går i grupp och rånar gamla arabiska kvinnor,svenne grabbar rånar jämnåriga arabiska ungdomar och gruppvåldtar minderåriga arabtjejer. Drar igång stenkasning mot bussar,gör smash and grab kupper mot butiker som har åtråvärda märkesartiklar. Vi vägrar att be våra kvinnor att inte sola topples på stränder eller att inte gå omkring i för vad en arab skulle tycka va utmandade kläder. Vi firar midsommar med stången som en jätte falossymbol pekande rakt ner i deras heliga arabiska mark. Samtidigt som deras samhälle betalar uppehälle och ordnar bostad till oss. Sen lär vi oss ganska halvtaskig turist arabiska för att sedan anklaga alla araber för att vara rasister när man inte får ett jobb. Vi kräver sedan en massa pengar för att främja våran kultur och ordnar muskifestivaler där våra ungdomar häcklar deras samhälle igenom låtar om all missstro,typ att svenska killar gruppvåldtar deras tjejer eller rånar deras gamla. Sen som grädde på moset far vi hem på semester till sverige som vi har "flytt" från för att ordna giftemål för att sedan ta med oss flera svenskar. Om nån arab skulle lacka ur mot nån av oss så kommer vi gråtande låta oss intervjuas av journalister från deras största dagstidningar för att vittna om de omänskliga hatbrotten mot oss. Låt höra om nån tror att dessa länder skulle tolerera något sådant

Skrivet av Peter den 01 juli, 2007 kl. 00:38 #

På vilket sätt är det relevant att andra bär sig åt som idioter och motiverar att vi ska göra det också?

Skrivet av jj.n den 01 juli, 2007 kl. 07:14 #

Eeeeh..jag hade förväntat mig ett lite mer uttömmande svar men ok. Jag har själv frågat polare från denna del av världen,och dom har givit mig en väldigt målande bild om hur man förmodligen skulle blivit lynchad,ihjälslagen och tillslut hackad i molekyler om man försökte sig på nått av oavanstående brott. Sen hade dom dansat på dina kvarlevor med sedvanlig flaggbränning. Men detta hade man kunnat räkna ut med lilltån,reaktionen hade blivit betydligt starkare än den "knyta näven i fickan" som du får i sverige. Kontentan av mitt påstående är nog att vi inte är så sjukt jäkla rasistiska i landet som det vill påstås,utan har nog mer än väl förståelse och tålamod med andra kulturer.

Skrivet av Peter den 01 juli, 2007 kl. 08:39 #

Det behövdes inte ett mer uttömmande än så och jag svarar i allafall på din fråga vilket du inte gjorde på min ;) Vilken är relevansen av att vi ska bära oss åt som idioter bara för att andra gör det? Som sagt jag har aldrig påstått att det inte finns de länder som det är värre i än Sverige men jag kan inte se det som ett argument alls för att vi ska bli likadana här själv. Bättre att förekomma än förekommas och vad är det för fel i att vara ett föredömme?

Skrivet av jj.n den 01 juli, 2007 kl. 08:58 #

Va ? Vart nånstans i inlägget påstår jag att vi svenskar SKA bära oss åt på det sättet? Inlägget syftade snarare på OM vi hade gjort så hur tror du reaktionen skulle bli,och i jämförelse med det tycker man då att vi är så j...la rasistiskt och hatfylt folk med tanke å vilka grova brott som begås av vissa invandrare. Och från början handlade väl hela bloggtråden om hatbrott som vi svenskar utför just mot muslimer?

Skrivet av Peter den 01 juli, 2007 kl. 09:22 #

Du tyckte ju det vore ett intressant experiment, inte sant, och hur utför man ett sånt experiment utan att bära sig åt så? ;) Jag tycker fortfarande inte det går att argumentera som du gör eftersom det knappast gör något bättre varken för oss eller andra att vi också bär oss åt som idioter. Dessutom blir det märkligt när inte alla invandrare utan en minoritet bär sig illa åt, precis som med svenskarna... Visst handlade den om det, men sen gick det väl vidare när du tyckte att vi skulle bära oss likadant åt som andra idioter? Som sagt innan så innebär inte att andra är värre att de här problemen med hatbrott inte existerar i Sverige och ska vi då bara bry oss om de absolut värsta problemen och skita i de andra så är det snart bara mord som är något för rättsväsendet att bry sig om.

Skrivet av jj.n den 01 juli, 2007 kl. 09:37 #

Ok det va lite för svårt,vi säger väl tanke experiment så slipper du fastna i just det. Det jag ville komma till va att dom förmodligen hade reagerat väldigt kraftigt. Att jag då menar att den svenka reaktionen inte är massdemostrationer,krossa rutor,flaggbränningar och misshandel av alla invandrare som råkar komma i vår väg utan snarare en knuten näva i fickan och en tanke "vilka jäkla idioter" är ganska mild i jämförelse. Sen att det finns idioter som går fram till en liten tjej i slöja och häver ur sej en så jäkla korkad fråga är beklagligt,förolämpande ja men hatbrott njeee. Visst finns det hatbrott men man får känslan att man skriker VARGEN KOMMER VARGEN KOMMER när det inte äns är en liten pudel. Där emot kan jag tänka mig att bära slöja kan vara provocerande för många svenskar och att det för oss står för ett förtryck mot kvinnor. Som tidigare inlägg har sagt så kan det kännas som en markering att dom inte vill bli en del av oss utan håller sina egna kulturella och religiösa värderingar högre än den svenska.

Skrivet av Peter den 01 juli, 2007 kl. 10:26 #

Hatbrott är det som lagen är definierad. Sen kan man ju ha åsikter på hur den är definierad. Samtidigt så har du ett förtryck mot de som vill ha slöja men får skit från svenskar. Jag kan itne se annat än att det är lika illa som de som känner förtrycket för att ha det om de inte vill. Å andra sidan så är kristet troende svenskar oftast såna att de sätter gud före landet, precis som vilken fanatisk fotbollssupporter som helst som skiter i om polisens bevakning av dem kostar miljoner... Själv är jag atetist vilket borde vara en icke-svensk värdering när så många hävdar att kristendomen är svensk sen länge och jag prioriterar naturligtvis det framför även om Sverige skulle bli ett mindre sekulariserat land än nu.

Skrivet av jj.n den 01 juli, 2007 kl. 10:39 #

Och kristet troende knäppskallar och huliganer kritiseras inte av svenskar i allmänhet menar du? I s f har du nog missat en hel del. Att tjejer har påtvingats slöja och har blivit indoktrinerade om att det är det enda normala sen modersmjölken och därför inte ser det annat än normalt och deras högsta önskan, betyder inte att det är demokratiskt rätt. Jämförelse vore om vi påtvingade alla våra flickor inställningen om att dom måsta va bimbosar såfort dom blir över 11 år,operera in silliconbröst och ha långt blont hår samt puta med läpparna för att se porriga ut. Sen om nån påpekar att det är förnedrande och kränkande för dem så bedyrar dom alla att dom verkligen vill det. Faktum kvarstår att det är fortfarnde föräldranas vilja och inte deras egna i grunden. För att bespara mig ett inlägg till så vill jag inte få ett svar att svenska tjejer blir itutade att dom ska bli bimbosar,i a f inte av sina föräldrar,släkt och närmaste omgivning.

Skrivet av Peter den 01 juli, 2007 kl. 11:16 #

De kritiseras inte på samma sätt. Du ser ingen kritisera alla fotbollsfans eller alla kristna efter hur en minoritet av idioter beter sig. Som jag ser det så är det en sak de lär sig som är rätt utifrån deras tro, precis som andra troende lär sig saker från barnsben av sina föräldrar. Nä fast samhällets attityd i stort spelar stor roll oavsett var man bor och vad det gäller vi diskuterar för hur vad man vill bära för kläder osv. Det är ju inte enbart via föräldrar "indoktrinering" kommer.

Skrivet av jj.n den 01 juli, 2007 kl. 11:40 #

Enligt dej så kritiseras alla muslimer även då dom som är sekuläriserade eller vilka som inte skyltar stort med sin tro? Det kan jag inte hålla med om,det är ju just slöja,överdrivet långt skägg samt klädsel som utskiljer dom från övriga,t e x sekulariserade muslimer eller krista araber. Om några har utsatts för stormand kritik så är det väl klubbar och arrangörerna av sportevenemang, för att dom inte tar ansvar för supportrar som ängnar sig åt huliganism och ålägges stora bötesbelopp om nått händer. När det gäller kristana så har frikyrkliga försammlingar granskats under lupp och media har slagit ner med den största släggan dom har kunnat hitta och verkligen demonisarat dessa grupper om någon. I många fall helt befogat. När det gälelr den svenska stadskyrkan så är den ganska harmlös förutom när det kommer till homosexuella där dom har fått på skallen rejält så till den milda grad att även dom har ändrat inställning til mer demokratiska tankar om dessa grupper.

Skrivet av Peter den 01 juli, 2007 kl. 12:14 #

Som jag skrev tidigare,kolla in unga svenska muslimer hemsida. Där finns länkar till många islamiska siter som sytematiskt kritiserar kvinnors frihet och västvärldens demokratiska värderingar. Och det är väl det som är det stora problemet och inte vilka kläder dom har på sig utan vad dom står för.

Skrivet av Anders den 01 juli, 2007 kl. 12:20 #

Peter - Som jag ser det så gör de det eftersom artikeln visar att det räcker med att du har slöja för att du ska bli betraktad som terrorist. Ja visst men för att kunna jämföra ska alla supportrar dras över samma kam som huliganerna. Det har ingen gjort. Anders - Jag har aldrig betvivlar att det finns extremister i Sverige oavsett om vi talar om muslimer eller fotbollsfans så det stämmer säkert som du säger. Problemet i denna diskussionen är att även de som inte är extrema åker med i resonemanget om terrorister.

Skrivet av jj.n den 01 juli, 2007 kl. 13:17 #

Har själv blivit misshandlad och nästan rånad av invandrare. Rånet gick inte vägen eftersom det fanns för mycket folk i närheten. Just det... de sade också att de hade en kniv innanför jackfickan. Det är väl rätt allvarligt? Du bor tydligen i ett område med invandrare som integrerats i samhället. Jag bor i en skitstad och hatar den med hela mitt hjärta p.g.a. de kriminella invandrarna. Jag hatar också politiker som tror att de vet vad de håller på med och det idiotiska skolsystemet som försvårar integrationen (t.o.m. infödda svenskar har stora problem!). Jag hatar samhället som tycker att det är viktigt att jaga glassar som heter nogger/nogger black. Resurser läggs på fel saker och politisk korrekthet förstör samhället. Begrip att problemen finns och sluta sopa dem under mattan!

Skrivet av Assimilerad den 30 juli, 2007 kl. 23:07 #

Jag har blivit misshandlad av svenskar, ska jag börja hata alla svenskar då? Visst finns det problem men det går inte att dra alla över en kam. Jag har f ö bott fem år tidigare i Malmö och haft en flickvän, svensk dessutom, som bodde strax utanför Rosengård utan att råka illa ut. Att det finns kriminella invandrare vet jag, men till skillnad från dig så hatar jag alla kriminella oavsett vad de heter och kommer ifrån. Men jag hatar inte de icke kriminella, inte ens om de heter Ashmed. Så ja ibland läggs det på fel saker, så varför inte lägga det på att begränsa all kriminalitet?

Skrivet av jj.n den 30 juli, 2007 kl. 23:31 #

Problemet är just att när jag säger kriminella invandrare så säger du (och andra) "dra alla över en kam". "ALLA". Vadå alla? När sa jag det? Jag är själv andra generationens invandrare och orkar inte med odågorna som inte kan bete sig. Mitt liv är inte lysande och har aldrig varit det egentligen men jag går inte omkring och rånar folk eller slår folk på käften (invandrare brukar ju skylla på sin uppväxt). Och vi är alla medvetna om att helsvenskar också beter sig illa men jag är helt övertygad om att invandrare står procentuellt sett för en större del av kriminaliteten. Det är min personliga uppfattning baserad på egna erfarenheter i min stad. Och eftersom jag är född här och ser svensk ut så har jag också fått höra saker som jävla svenne och snobb. Är inte det ironiskt? DÄR har du hat och jag kan inte säga annat än att de största rasisterna är de fördomsfulla invandrarna. De föraktar det svenska folket (och även andra folk), utnyttjar det svenska tålamodet och den förvridna politiska korrektheten. Jag beklagar att du blivit misshandlad av en svensk kriminell idiot och hoppas att den här personen får "betala" för det han gjort på ett eller annat sätt. Du får mer än gärna hata de som skadat dig. Det har du rätt till (lika mycket som jag har rätt till att hata de som skadar mig, oavsett om de är helsvenskar eller invandrare.) Vad gäller ditt ex så har jag inget direkt svar på hur det kommer sig. Olika saker kan spelar in. Vilka man känner i området eller i närområden - Hur länge man bott där - Att vissa drägg undviker att ställa till det i sitt område (varför skulle man vilja förstöra sitt eget områden när man kan ställa till ett helvete på andra ställen) - Det är mindre smart att råna/misshandla folk i sitt eget kvarter - Hon har sällan eller aldrig gått själv - Hon är tjej. (Dags för lite sömn, uh)

Skrivet av Assimilerad den 31 juli, 2007 kl. 03:54 #

Genom att begränsa dig till "kriminella invandrare" så får du det att låta som om du bekymrar dig mindre om kriminella svenskar. Du säger dig vara medveten om det men det framgår inte att du är det när du begränsar dig. Jag har aldrig trott annat än att rasism är något som finns hos i princip alla olika folkslag och grupper, även invandrare. Det är ingen ursäkt på något sätt. Hon gick en del själv vad jag minns, det gjorde även jag inkl när jag varit ute och festat. Hon hade inte bott där mer än några år. Vanligtvis begår kriminella sina brott där de bor eftersom de känner till vad de behöver känna till där.

Skrivet av jj.n den 31 juli, 2007 kl. 08:34 #

Men jag säger "kriminella invandrare" då hatbrotten var främlingsfientliga. Tog upp kriminella invandrare som En möjlig anledning till att hatbrotten ökade och det är väldigt synd att du inte lyckas koppla ihop det här. Med mina erfarenheter ville jag säga att invandrare är inga änglar som alltid sköter sig och alltid är offer, utsatta och förtryckta av svenskar vilket en del fått för sig. Och i.o.m. vår äckliga politiska korrekthet så räknas nästan allt som rasism och hatbrott (så det är kanske därför vi ser en ökning). Att titta på en invandrare verkar tydligen inte vara okej. Minns att jag som tonåring ofta fick höra "vad fan glor du på" även om blicken bara verkade vara riktad mot personen. Helt sjukt. Bäst vore om jag tittade ner i marken hela tiden. Då skulle den stackars utsatta kriminella invandraren vara nöjd. Nej, självklart är det inte så att jag accepterar svensk kriminalitet men topicen är "Hatbrott" & handlar bl.a. om främslingsfientlighet. Därför begränsade jag mig till gruppen invandrare (eller rättare sagt kriminella invandrare). Sammanfattning av det jag sagt: 1. Hatbrotten kan ha ökat för att svenskar/andra är trötta på kriminella invandrare (oskyldiga invandrare drabbas också). 2. Hatbrotten ökar för att vi är så politiskt korrekta och jättekänsliga för allt. Äter man en nogger är man rasist = hatbrott. Tittar på på en invandrare = hatbrott o.s.v. Jo, och givetvis så existerar rasism/främlingsfientlighet i sin "vanliga" form. Fläcken på samhället som aldrig går bort.

Skrivet av Assimilerad den 31 juli, 2007 kl. 18:55 #

Jag vågar nog påstå att det inte finns några grupper med så många individer som per definition går att definiera som "änglar". Att påstå att ngn fått det till att äta en Nogger till hatbrott är naturligtvis en överdrift. Samtidigt får man tänka på att hur invandrarna blir behandlade också kan göra att de hamnar i ett utanförskap som gör att de i sin tur blir hatiska mot svenskar. Ingen av sidorna består enbart av änglar.

Skrivet av jj.n den 31 juli, 2007 kl. 20:09 #

När en organisation som Centrum mot rasism attackerade Nogger Black glassen börjar man undra. Rasism är tydligen inblandad och då är det allvarligt och inte en överdrift (inte enligt CMR i.a.f) Som tur är finns det folk som vet bättre än CMR. Du menar att utanförskap föder hat... Jag ser det som att de bara skyller sitt dåliga beteenden på den misslyckade integrationen (som om det var det enda problemet... eller det och rasism). Men då undrar jag en sak. Existerar moral, samvete och vettig beteende endast i Sverige och svensk kultur? De säger att de inte får jobb p.g.a. rasism, men reflekterar inte en sekund över att kompetens och avslutade utbildning/studier är ett krav. De som skriker högst är de som saknar utbildning (eller kanske skaffat sig falska papper). Jag kan förstå att en person som har allt som krävs men inte blir anställd på grund sitt namn/härkomst eller liknande blir förbannad och i dessa fall borde man bestraffa företagen så hårt att de minns det i generationer. Och jag vet vad unga invandrare säger om svenskar och oftast är det rent struntprat och fördomar de snappat upp från sina föräldrar eller lögner som går runt i deras umgängeskretsar. Är man ung och obildad så får man för sig att allt som sägs är sant. Det störta problemet är egentligen att föräldrarna gör ett skitjobb. De klarar inte av att uppfostra sina ungar och proppar dem fulla med felaktig information. Vad vet de egentligen om helsvenskar när de efter 10-20 år i Sverige inte kan ett ord svenska och behöver tolkar vid läkarbesök, bankärenden eller möten hos någon myndighet. Vad vet de om svenskar när de misstar en andra generationens invandrare för snobbig svennne?

Skrivet av Assimilerad den 31 juli, 2007 kl. 21:12 #

Utanförskap kan vara och är ofta grogrund till att man inte kan assilmileras med samhället i övrigt, oavsett vems felet är. Det krävs som bekant två för att dansa tango. Som du också vet så är det inte alltid lätt att få jobb alls, i synnerhet inte efter vad man är utbildad till, om folk har förutfattade meningar om en, vilket många har om invandrare. Jag tror det för många av deras del är som för svenskar. De vet inte så mycket om de andra utan går efter fördomar.

Skrivet av jj.n den 31 juli, 2007 kl. 22:43 #

Men det är ju inte direkt så att Sverige lämnar flyktingarna i sticket. Barnen får gratis utbildning och mat, bostad, glasögon, läkar- och tandvård m.m. Vuxenutbildningarna är väl också gratis? Hur mycket mer kan de kräva? Det enda de behöver göra är plugga och sedan leta jobb. Är det inte så?

Skrivet av Assimilerad den 31 juli, 2007 kl. 23:52 #

Samtidigt är de ju människor också med ibland jobbiga upplevelser bakom sig och som i vart fall jämfört med andra svenskar har sämre ekonomisk sits i det land de nu befinner sig. Så nej de kanske inte är helt i sticket men samtidigt så är det ju samhället i stort som ger grunderna. Både de själva och de som anställer, vilket inte är staten särskilt ofta, måste ju våga ge de som inte ser ut att heta Svensson i efternamn jobb om de har bra meriter.

Skrivet av jj.n den 01 augusti, 2007 kl. 00:07 #

Skriv en kommentar:

Kommentarer är avstängda för detta inlägg