« maj 2012
tiontofr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
   
       
Idag
Kategorier

Sidvisningar idag: 133

RSS
Skattesänkning, Piratbukten, Rosie och Strindberg
27 juni kl. 20:28
Borg sänker skatten när han lovar skattelättnad från årsskiftet och SvD:s ledarskribenter väntar på nästa steg.

Åsikterna är, tom hos SvD:s läsare, blandade: Småsmulor eller ett steg på rätt väg?...

Men jag vet i fan... det känns lite som jag skrivit om tidigare här. De med lägst inkomster gör det inte särskilt stor skillnad för i rena pengar och risken för inflation och skenande ekonomi känns nästan som en större sak att vara rädd för än något annat just nu. Jag menar 179 kr mer i månaden för en sjuksyrra som tjänar drygt 20 000 är inte så mycket att bråka om och det lär inte vara mer pengar för någon som bara tjänar säg 15 000 kr... men deras pengar ska ändå räcka till de dyrare priser och boende som en höjd inflation kan komma att kosta. Jag är som sagt skeptisk.

Tillslaget av Pirate Bays datorer, som drog med andra företags servrar ger Inget skadestånd (även hos Dn).

2-8 dagar må låta lite men möjligheten existerar ändå att det för mindre företag med små marginaler kan ge ett rejält avbräck med en dryg veckas inkomstbortfall, i värsta fall.

Rosie O'Donell klär ut sin dotter till barnsoldat och får mängder av protester mot sig. Jag håller verkligen med henne att det är märkligt att en fejkad bild generar så mycket mer protester i USA än det gör när det gäller riktiga barnsoldater eller ens vanliga soldater som dör eller dödar. Vilket är värst?

Strindbergs Alplandskap I är den Dyraste svenska målningen någonsin med 29,4 miljoner kronor i försäljningspris hos Sothebys idag. Visserligen tycker jag den är fin och visserligen tycker jag Strindberg var en allt annat än dålig målare, även om han var bättre som författare. Men riktigt SÅ bra har jag svårt att se att han var. Han måste sälja mycket på sitt namn och det borde innebära att han är kändare utanför Sveriges gränser än jag riktigt förstått.

Men tavlan i sig gillar jag och ser härligt kaotisk ut i mina ögon, men vad säger ni, hade ni betalat nästan 30 miljoner för tavlan nedan om ni haft de pengarna och lite till?



Postat i: Blandat  Permalink   Kommentarer [30]  
 
Kommentarer:

Hej! Din skepsis till jobbavdraget kan vi ju göra slut på med en gång. Det är ju så enkelt som att ett höjt grundavdrag i princip ger lika mycket (i kronor) till alla som ligger över brytpunkten. Om detta leder till inflation så kommer priserna att öka i procent. Därför tjänar låginkomsttagare på denna reform även om priserna ökar. Att det första jobbavdraget gav mer till högavlönade beror på att de tidigare hade ett mindre grundavdrag. Nu är ordningen mer rättvis, och de med lägst löner har fått klart störst skattesänkning i procent. Observera att man egentligen inte kan mäta löneskillnader i annat än procent. Därför ger regeringens politik större skattesänkningar till de med lägre inkomster. Sedan kan du ju fundera på varför du oroar dig för inflation samtidigt som du tror att inte pengarna ska märkas i folks plånböcker. Om dom inte märks där så märks dom ju knappast i inflationsberäkningarna heller. Du kan ju prova att spara dom där 200 kronorna varje månad och leva som vanligt så ser du snart att det inte är helt försumbart. Men den resulterande inflationen kommer att vara lätt att hantera. Att fackföreningarna väljer att kräva större löneökningar efter att skatten sänkts är däremot något som kommer att driva på inflationen. Själva meningen med skattesänkningen är ju att man ska kunna klara sig på en lite lägre lön. Nu kommer det förmodligen att fungera ändå, eftersom regeringen använder ett tveeggat svärd för att göra upp med arbetslöshetsdraken. Den sänkta a-kassan kan inte LO sabotera genom höjda löner. De stora löneökningarna gör ju snarare att skillnaden mellan att jobba och inte jobba blir ännu större! Tvärt emot LO:s och (s) officiella retorik!

Skrivet av Strutsman den 28 juni, 2007 kl. 08:49 #

200 kr i månaden ger 2400 kr på ett år. Det betalar inte ens halva hyran för en månad där jag bor och jag har uppriktigt svårt att se att det märks i min plånbok. Eller snarare då måste jag verkligen helt leva på ruinens brant för att det ska märkas, typ så jag får leva på att samla ölburkar för att panta mig fram genom livet... Kompenserar man t ex med att inte sänka skatterna för de som tjänar mest samtidigt som man ökar summan pengar de med lägst får röra sig med (oavsett om det sker via löneökningar eller sänkta skatter) så behöver inflationen i sig inte nödvändigtvis höjas.

Skrivet av jj.n den 28 juni, 2007 kl. 09:02 #

Vad är det för knasig inställning? 2400 kr är väl inte "ingenting"? Det kan vara precis skillnaden mellan att ha råd att köpa ny TV och inte, eller åka utomlands och inte. Förstår inte hur du resonerar.

Skrivet av Jonas den 28 juni, 2007 kl. 09:26 #

Naturligtvis finns det någon exakt den summan kan göra skillnaden mellan en tv eller inte för men för de allra flesta som tjänar över 20 000 kr är 179 kr en marginell skillnad.

Skrivet av jj.n den 28 juni, 2007 kl. 10:26 #

Jämfört med hur mycket mer de rika fått i plånboken så är det ett jävla hån.

Skrivet av Nina den 28 juni, 2007 kl. 10:33 #

JJ.n: Poängen är ju just att 200 kr i månaden är MER för en fattig. Nina: Just jobbavdraget ska ge lika många kronor till alla, så det blir 200 kr mer till Ericsson-VD:h och 200 kr mer till den fattiga ensamstående mamman. Inte ett jävla hån.

Skrivet av Jonas den 28 juni, 2007 kl. 10:35 #

Just det är ytterligare ett hån men du har dessutom fel för ju mer man tjänar ju mer kommer man få ut netto och det borde vara tvärtom. Man tar bort förmögenhets-skatten och det kostar 16 miljarder och samtidigt så gör man allt för att de som redan har lite ska få ännu mindre. De tar från de fattiga och ger till de rika och det kommer straffa sig i framtiden.

Skrivet av Nina den 28 juni, 2007 kl. 12:59 #

Jonas - Även 1 krona är mer. Även för de rika.

Skrivet av jj.n den 28 juni, 2007 kl. 13:14 #

Man talar om att "det ska löna sig att arbeta" och försöker dela upp arbetslösa och arbetande i två olika läger som det skulle finnas någon slags skiljelinje mellan dem. Det är få förunnat att gå genom hela livet utan att vara arbetslös ibland. Arbetande och arbetslösa tillhör samma grupp. Den lilla skattesänkningen blir dyr i slutändan när företaget behöver säga upp och man helt plötsligt tvingas klarar sig på alliansens sänkta a-kassa. Det främjar inte heller rörlighet på arbetsmarknaden. Vårt grannland Danmark har gått motsatt väg och har generös a-kassa. Ifall folk inte klarar sin försörjning vågar man inte ta risken att skola om sig, studera, prova på något annat. De som har jobb hänger sig kvar med näbbar och klor medan de andra står utanför.

Skrivet av Squigg den 28 juni, 2007 kl. 13:51 #

En länk om det danska systemet. <a href="http://malmqvist.blogspot.com/2006/11/bluffen-om-flexicurity-i-sverige.html">http://malmqvist.blogspot.com/2006/11/bluffen-om-flexicurity-i-sverige.html</a>

Skrivet av Squigg den 28 juni, 2007 kl. 13:56 #

Helt rätt att de är i samma grupp och det stämmer säkert med rörligheten, fast finns det inte lite kritik mot det danska systemet också?

Skrivet av jj.n den 28 juni, 2007 kl. 14:04 #

Kritiken består väl i att invandrare har svårt att ta sig in på arbetsmarknaden och att de hålls utanför statistiken. Vet inte men antar att det är ungefär som här. AMS ljuger ju så de tror sig själva. Påminner om Goebbels propagandaministerium och hur det ständigt överträffade sig själv med värre lögner.

Skrivet av Squigg den 28 juni, 2007 kl. 14:22 #

JJ.n: Nej, en krona är mer för en fattig än för en rik, sett till upplevda nyttan. Nina: Man får inte ut mer netto som höginkomsttagare. Inte på jobbavdraget. (Förmögenhetsskatten är en annan fråga än jobbavdraget. Klart att det gynnar de rikare.) Sen är du litet ute och cyklar när du menar att man "tar" från de fattiga och "ger" till de rika. Sanningen är ju att man genom att sänka skatten tar mindre från såväl de rika som de fattiga. Och det finns låginkomsttagare som skulle må väldigt bra av att behålla mer av sina pengar. Förstår heller inte exakt hur diskussionen kom över i flexicurity...

Skrivet av Jonas den 28 juni, 2007 kl. 15:13 #

orkar knappt "bry" mig, de fattiga lär ändå bli fattigare.

Skrivet av smulan den 28 juni, 2007 kl. 15:27 #

tavlan är härlig! Gillar den verkligen.

Skrivet av smulan den 28 juni, 2007 kl. 15:28 #

"Förstår heller inte exakt hur diskussionen kom över i flexicurity..." Du försöker slå i oss att skattesänkningar skulle gynna låginkomsttagare. Jag kontrade med att förklara varför det inte gynnar låginkomsttagare. Regeringen sänker a-kassan för att finansiera sina skattesänkningar. De som drabbas är just låginkomsttagare när de själva blir arbetslösa. De får mindre att leva på och svårare att komma tillbaka till en stel arbetsmarknad, där de som är inne i systemet gör allt för att klamra sig fast. Priset är högt för hundringen mer i plånboken när välfärden raseras.

Skrivet av Squigg den 28 juni, 2007 kl. 15:56 #

Squigg - AMS är nog rädda om sitt rykte... Jonas - Absolut så frågan är då varför en rik ska ha många fler kronor som sett till nyttan har mindre nytta av mer pengar än de redan har än en fattig. Smulan - Instämmer! :) Squigg - Låginkomsttagare är de som drabbas inte bara oftast utan även hårdast i vanlig ordning..

Skrivet av jj.n den 28 juni, 2007 kl. 16:34 #

Nej Jonas du har fel. De som går på A-kassa och sjukpension får sina inkomster sänkta för att pengarna ska räcka att ge mer till de rika. Jag har sett skattetabellerna och ju mer du tjänar ju mindre skatt får du betala. Allt drabbar de som har det sämst. Höjd bilförsäkring, sänkta inkomster, höjd tandvårdskostnad mm mm. ALLT för att de som redan har mycket ska få ännu mer. De ska även betala på skatten för att de rika ska få dra av städhjälpen.

Skrivet av Nina den 28 juni, 2007 kl. 17:09 #

Dessutom ska bode man ta mer från de rika och ge till de fattiga för att minska klyftan istället för att öka den. Vår regering har bäddat för hat, kriminallitet och våld!

Skrivet av Nina den 28 juni, 2007 kl. 17:10 #

Nina: Hur det nya jobbavdraget ska finansieras har de väl inte sagt än. Antar att de inte sänker a-kassan igen. Och reformen med hushållsnära tjänster kommer för övrigt inte att kosta något, eftersom svarta jobb blir vita. Blanda inte ihop allt. Dessutom talade jag om låginkomsttagare och inte bidragstagare. Jag har full respekt för att de med a-kassa har det svårt, men vi måste förstås fokusera oss på att ordna jobb och inte permanenta beroenden av bidrag! Politik handlar inte bara om att minska klyftor. Vi vill ha ett väl fungerande samhälle med tillväxt också. Noll klyftor kan vi lätt uppnå genom att inrätta en ineffektiv kommunism redan imorgon.

Skrivet av Jonas den 28 juni, 2007 kl. 17:29 #

JJ.N: "Rika" (höginkomsttagare) ska ju inte få mer än "fattiga" (låginkomsttagare) genom det jobbavdraget. De ska få lika många kronor. Och eftersom varje krona gör mer nytta till den fattige så kommer de få en större ökning av sin levnadsstandard.

Skrivet av Jonas den 28 juni, 2007 kl. 17:31 #

Det återstår att se om det verkligen stämmer i slutändan. Än så länge så stämmer det inte som jag förstått det.

Skrivet av jj.n den 28 juni, 2007 kl. 17:40 #

Vad gäller jobbavdraget gör det det. Men räknar du med förmögenhetsskatten gör det det inte. Sen förstår jag liksom många gånger förut varför du preliminärt utgår från att Alliansen ljuger. Har du nåt slags barndomstrauma som gjort dig arg på borgare?

Skrivet av Jonas den 28 juni, 2007 kl. 17:43 #

Jonas är du verkligen så dum som du verkar?

Skrivet av Nina den 28 juni, 2007 kl. 18:22 #

Nina, om du har slut på saker att säga behöver du inte sjunka så lågt att du går till personangrepp. Det får dig mest att framstå som synnerligen otrevlig.

Skrivet av Jonas den 28 juni, 2007 kl. 18:46 #

Haha nä det har jag inte men jag anser att de inte varit så ärliga med vad de sagt inför valet som sen blir realpolitiken. Det gäller naturligtvis inte bara borgarna men det är ju de som styr nu. Ps: Att fråga om barndomstrauma för att förminska mina åsikter går också att se som personangrepp så inte kasta sten i glashus nu Jonas ;)

Skrivet av jj.n den 28 juni, 2007 kl. 20:31 #

Åsyftade förstås Nina... Och jag tycker fortfarande du har en oerhörd misstro mot allt borgerligt hela tiden. Jag är ärligt nyfiken på varför.

Skrivet av Jonas den 28 juni, 2007 kl. 20:37 #

För att jag själv står mer till vänster även om jag inte känner mig bunden till ett visst parti? Jag misstror f ö sossarna också vilket du kunnat läsa dig till om du läst här ett tag men det är ju lättare att skriva om de som har makten eftersom deras politik är den som märks.

Skrivet av jj.n den 28 juni, 2007 kl. 21:13 #

Tänk att det svaret var så väntat. Nej jag har inte slut på argument och frågan var rak, ärlig och vänlig. Vad jag framstår som i dina ögon bryr jag mig inte det minsta om men vi kan börja om ifall du vill och jag ska göra det enkelt för dig och ge dig frågor som du kanske kan svara på? Vad tycker du att regeringen borde göra med de 16 miljarder som slopandet av förmögenhets-skatten kommer kosta? Kommer inte pigavdrget att kosta något? Vem ska betala skattelättnaderna då? EXAKT vart ska pengarna tas ifrån menar du? Så det är inte fortfarande billigare med svarthjälp tror du? EXAKT varför får en fattig mer för pengarna än en rik som du säger? Varför vill du inte minska klyftorna? Varför kallar du dem som går på A-kassa för bidragstagare? Varför tycker de att det är bra att rika får tillbaks lika mycket som fattiga ang jobbavdraget? EXAKT vad har regeringen gjort för att skapa fler jobb? Varför tog regeringen bort "starta eget bidraget"? EXAKT hur ska människor leva på sin A-kassa idag tycker du? EXAKT hur ska de sjuka kunna leva på sin sänka sjukersättning? Vad ska folk göra som inte kan betala den kommande bilförsäkringen och måste ha sin bil? Är kultur bara till för dem som har gott om pengar? Tycker du det är bra med en höjning av tandvårdskostnaderna? Tror du inte att det alltid kommer finnas arbetslösa och vad tycker du att de ska leva av? Vi kan ju börja med de frågorna och se om du kan svara på en enda den här gången?

Skrivet av Nina den 28 juni, 2007 kl. 23:33 #

Bra frågor Nina!

Skrivet av jj.n den 29 juni, 2007 kl. 08:30 #

Skriv en kommentar:

Kommentarer är avstängda för detta inlägg