Theo Peeters har skrivit en utmärkt bok med praktiska råd hur man lever och lär sig komminicera med autistisk personer.
Det är en utmärkt bok som jag hoppas många läser. Jag har läst många böcker i ämnet autism. men detta är nog den mest praktiska jag läst.
Det fanns ett behov av denna typ av böcker skriver Theo Peeters, och då ingen fanns skrev han den.
Specialpedagoger och andra bör ta och läsa denna bok för vi har många personer som lider av autism i dagens skola och smahälle. Det blir lättare för alla att ha bättre förståelse för konstiga beteende.
Satt och läste om Karl XII, och hans extremt konstiga uppträdande. Han saknade helt empati, och brydde sig inte speciellt när han vådasköt en person till döds. I sin ungdom tyckte han det var mycket roligt att halshugga kalvar och andra djur. Om han var homosexuell eller bara ointresserad av sex är inte klart ännu, men kvinnor var han inte intresserad av alls. En psykopat eller om det var asperger som gäller vet jag inte -- det blir att läsa lite mer om honom. Vilken bedrövlig kung det var.

Postat i: Autism Permalink Kommentarer [41]




Hallo..Psykopater ,gillar ju kvinnor (för sitt eget nöjes skull, att utnyttja dem ,menar jag) Aspergers sjukdom ,lutar mer åt att Karl den X11 hade det...eller någon annan psykisk "störning". För "frisk" var han ju icke,eller hur?
bra att du rekommenderade denna bok ,ska läsa den senare på mitt jobb..ha det gott!
Skrivet av mdlbol den 16 juli, 2008 kl. 15:27 #
mdlbol: Det finns psykopater som bara gillar män, och psykopater bryr sig oftast endast om sig själva. Nä, frisk var i alla fall inte kungen mentalt.
Skrivet av liberum-weto den 16 juli, 2008 kl. 16:13 #
Några "smärre" korrigeringar:
1. Karl XII tillbringade varje årsdag av vådaskjutningen under resten av sitt liv med bön och fasta. Han var "förkrossad" över det skedda, som Bengt Liljegren skriver i sin biografi.
2. Halshuggningen av kalvarna är ett rent påhitt. Man kan lätt konstatera att under den vecka som han hela dagarna skulle ha halshuggit djur inomhus, i sina egna rum, satt han i själva verket under flera av dagarna i långa möten. Inte ens Karl XII kunde vara på två ställen samtidigt.
Skrivet av Bengt Nilsson den 16 juli, 2008 kl. 19:45 #
Bengt: Jag lovar att studera frågan lite grundliggare - men du kommer aldrig att få mig att ändra uppfattning att han ställde till det ordentligt för svenska befolkningen och definitivt inte är en hjältekonung som var till gagn för sitt folk.
Skrivet av liberum-weto den 16 juli, 2008 kl. 20:24 #
Jag tror inte att jag skrev ett ord om "hjältekonung".
Däremot vill jag nog påstå att de som framför allt "ställde till det ordentligt för svenska befolkningen" var tsar Peter, August II och Fredrik IV som satte igång det stora nordiska kriget. Det var inte någon som tvingade dem att sluta en allians och tillsammans angripa olika delar av det svenska riket och Sveriges allierade Holstein.
Skrivet av Bengt Nilsson den 16 juli, 2008 kl. 20:44 #
Bengt: Imorgan skall jag gå och låna Bengt Liljegrens bok om XII - men till dess anser jag att det var XII som fick Peter, August och Fredrik till en vettig allians ur deras synvinkel. Boken av von Roland talat f.ö. om många misstag vid Poltava.
Skrivet av liberum-weto den 16 juli, 2008 kl. 21:22 #
Angående Poltava så tror jag att även vanliga, hyggliga människor kan göra sig skyldiga till misstag. Helt felfria människor är det ganska ont om.
Tsar Peters, Fredrik IV:s och Augusts II:s allians var säkert "vettig" ur deras perspektiv, men det var fortfarande de som startade kriget.
I fallet August försäkrade han ända fram till krigsutbrottet (och till och med strax efter) den svenske ambassadören att han var hur fredligt inställd som helst och verkligen ville vara Sveriges vän och allierade. Han lurade alltså Karl XII och de svenska statsmännen grundligt. Givetvis kan man anse att Karl XII var en särskilt usel människa därför att han blev lurad, men de allra flesta skulle nog i normala fall vara överens om att det är lögnaren som är den störste skurken i sådana sammanhang.
Skrivet av Bengt Nilsson den 16 juli, 2008 kl. 21:47 #
Bengt: Efter diverse avfirande av polska gäster, där det diskuterades resor till Ukraina (Kiev, Poltav) - så anser jag strategiskt ha rätt till en reträtt där jag skall uppbygga min arsenal av argument -- eller möjligen vifta med vit flagga. Detta börjar bli riktigt intressant - är den gamla beskrivningen, eller den nya eller behövs en tredje? När övriga insomnat hann jag avsluta Stratonice som ju skrevs av Karl XII läkare Urban Hiärne
Skrivet av liberum-weto den 17 juli, 2008 kl. 01:57 #
Läs gärna även Ragnhild Hattons biografi över Karl XII. Hon hade väldigt djupa kunskaper om de politiska sammanhangen i Västeuropa och kunde därför sätta in det stora nordiska kriget i ett större sammanhang.
Skrivet av Bengt Nilsson den 17 juli, 2008 kl. 07:52 #
Bengt: Tackar - vi får se vad de kan servera.
Skrivet av liberum-weto den 17 juli, 2008 kl. 09:38 #
Ta gärna en titt på en kort artikel i Karolinska förbundets årsbok 2000. Den estniske historikern Margus Laidre jämför bilden av tsar Peter (den store) med bilden av Karl XII. Som Laidre exemplifierar var tsaren oerhört brutal, inte minst mot den egna befolkningen (inklusive sin egen son), men han betraktas ändå som "den store" på grund av Rysslands expansion under hans tid.
Karl XII, som i jämförelse framstår som en mild västanfläkt, betraktas däremot oerhört negativt av de flesta. Detta trots att han var oerhört mycket mildare än tsaren och inte skilde sig mycket från andra svenska kungar. Orsaken - jo, till skillnad från tsar Peter så framstår Karl XII som förlorare.
Skrivet av Bengt Nilsson den 17 juli, 2008 kl. 10:39 #
Bengt: Överlasta inte en stackars ingenjör med för mycket - barnvagnen blev överfull när vi handlade också. Historia skrivs av den som segrar. Nu var ju Peter den store - verkligen stor fysiskt sett också - jag har sett hans svärd - och det skulle jag inte ha kunnat svinga.
Skrivet av liberum-weto den 17 juli, 2008 kl. 12:30 #
Laidre tar som ett exempel att Putin hade ett porträtt av tsaren på sitt arbetsrum. Detta fast tsaren t.ex. fängslade och lät plåga ihjäl sin egen son, lär tvångsförflytta mängder av människor för att bygga S:t Peterburg, tvingade gammeltroende att bära ett speciellt märke och brännmärkte rekryterade bönder så de skulle gå att känna igen om de deserterade.
Trots dessa metoder får tsaren, även av västerländska författare, epitetet "den store". Samtidigt framställs Karl XII som en fullkomlig dåre, en diktator som bar ansvaret för dödsoffren i det krig som tsaren och dennes allierade startade.
Skrivet av Bengt Nilsson den 17 juli, 2008 kl. 15:07 #
Bengt: Han var stor till storlek, och det är ett tjusigt sommarpalats i S:t Peterburg -- och han utbildade sig i Europa och tog med sig mycket ideer till Ryssland -- den brända jordens taktik var smart.
Skrivet av liberum-weto den 17 juli, 2008 kl. 15:17 #
Jag läste en gång en bok där författaren menade att Gustav II Adolf var värd att hylla, medan Karl XII hade varit alldeles förfärlig.
Vari bestod då skillnaden mellan dem? Det finns egentligen en enda - Gustav II Adolf stupade medan han fortfarande var framgångsrik, medan Karl XII stupade i ett läge då kriget hade gått dåligt för Sverige i några år.
Slutsatsen av det resonemanget och fallet tsar Peter blir alltså att "framgångsrika" människor är värda att hylla, helt oavsett vilka metoder de har använt. Människor som inte lyckas lika väl eller misslyckas är däremot bara värda förakt, alldeles oavsett hur de varit som människor. Det har jag svårt att ställa upp på.
Skrivet av Bengt Nilsson den 17 juli, 2008 kl. 18:41 #
Brända jordens taktik må ha varit smart - men vad tyckte de som fick sina gårdar nedbrända, sin boskap slaktad och sin gröda förstörd? Kom ihåg att tsaren framför allt tillämpade den taktiken i Polen, Litauen och Sveriges baltiska provinser - inte i Ryssland eftersom Karl XII bara precis nuddade ryska gränsen innan han vek av mot Ukraina. Blir man "stor" genom att härja väldiga områden i andra länder?
Man kan visst vara negativ till Karl XII, men då ska man vara medveten om att Peter "den store" var en sällsynt obehaglig person, om än begåvad och energisk. Han var brutal, obalanserad, söp fruktansvärt och tvingade andra att dricka lika mycket vare sig de ville eller inte.
Skrivet av Bengt Nilsson den 17 juli, 2008 kl. 18:48 #
Bengt: Nu är jag lite konfunderad över boken av Bengt Liljegren. Han hävdar där att flera källor styrker att Karl XII och Fredrik - halshögg djur inne.
Skrivet av liberum-weto den 17 juli, 2008 kl. 19:32 #
Jo, det är riktigt att han gör det. Han har på den punkten nämligen inte reflekterat över följande bekymmer:
1. Kungens rum låg en trappa upp i Wrangelska palatset. För att kunna halshugga kalvarna m.m. på det ställe som pekas ut måste alltså djuren ha forslats uppför trappan i en strid ström, Karl XII och hertigen ska ju nämligen ha hållit på oavbrutet i åtta dagar.
2. Man kan undra hur rummet såg ut efter åtta dagar. Hur fick man det rent?
3. Det största problemet är dock tidpunkten. Den franske ambassadören, som berättar historien, säger att det hela har pågått i åtta dagar när han skriver sitt brev den 1 juni 1698. Om man då tittar i en bok som heter "Karl XII på justitietronen" visar det sig att Karl XII satt i möten den 23, 27, 30, 31 och 1 juni. Dessa höll vanligtvis på hela förmiddagarna och den 31 ända till klockan 13. Sammanträdeslokalen låg nära kungens rum.
Skrivet av Bengt Nilsson den 17 juli, 2008 kl. 20:53 #
Ska man då tro att kungen och hertigen halshögg djur tidigt på morgonen, tog en paus när kungen skulle diskutera rättsfall med rådsherrarna och därefter återupptog halshuggningarna. Allt emedan betjäningen skurade trappan så att rådsherrarna inte skulle halka då de gick upp och ned.
4. Karl XII var en känd hundvän. Skulle han verkligen halshugga hundar?
Jag lät undersöka om hovräkenskaperna uppvisar något egendomligt under sista veckan i maj. Men de gör de alltså inte heller.
Skrivet av Bengt Nilsson den 17 juli, 2008 kl. 20:54 #
Det kan tilläggas att den danske ambassadören, som också skrev hem samt förde en slags dagbok, inte säger ett ord om den här spektakulära tillställningen.
Den 15 juni berättar den franske ambassadören om att kungen och hertigen hade ridit halvnakna genom Stockholms gator. Den danske ambassadören berättar nästan samma historia, men först den 13 juli. Den danske ambassadören berättar den 29 juni att kungen och hertigen ute i Kungsör hade huggit huvudet av några bondhästar. Förmodligen är det den historien som den franske ambassadören har förbättrat för att visa hur besvärligt han hade det i Stockholm pga att hertigens skadliga inflytande.
August II uppges också ha huggit huvudet av hästar, medan tsar Peter påstås egenhändigt ha avrättat människor. I Venedig ska det, enligt samtida resenärer, ha funnit ett inslag i karnevalen som innebar att tjurar halshöggs. Djurhetsningar, involverande hundratals djur, var oerhört populära i Sachsen.
Skrivet av Bengt Nilsson den 17 juli, 2008 kl. 21:10 #
Man kan tillägga att kungens page Leonhard Kagg har efterlämnat en slags dagbok. Han säger inte ett ljud om denna 8-dagarsmassaker. Däremot berättar han om andra "förfärliga" tilltag vid samma tid:
2 maj 1698: kungen, prinsessan Hedvig Sofia och hertigen river sönder varandras kläder.
6 juni: Kungen hetsar en björn och en hjort.
18 juni: Kungen och hertigen jagar en hare i rikssalen på Carlberg.
Och det allra värsta, från en dansk resenärs dagbok: Någon gång i april eller maj - kungen och hertigen försöker knuffa den franske ambassadsekreteraren ner i vattnet vid en fontän.
Skrivet av Bengt Nilsson den 17 juli, 2008 kl. 21:21 #
Bengt: Det står inget om att man oavbrutet höll på med att hugga huvudet av djur i åtta dagar.
I fotnoten sägs att det fanns flera oberoende källor.
Om den tama björnen står det att den blivit berusad av vin och ramlat ned från vindsvåningen, samt brutit ryggen.
Jo, jakten på hare i rikssalen står det om också.
Skrivet av liberum-weto den 17 juli, 2008 kl. 21:58 #
Jo, det är riktigt att han gör det. Han har på den punkten nämligen inte reflekterat över följande bekymmer:
1. Kungens rum låg en trappa upp i Wrangelska palatset. För att kunna halshugga kalvarna m.m. på det ställe som pekas ut måste alltså djuren ha forslats uppför trappan i en strid ström, Karl XII och hertigen ska ju nämligen ha hållit på oavbrutet i åtta dagar.
2. Man kan undra hur rummet såg ut efter åtta dagar
3. Det största problemet är dock tidpunkten. Den franske ambassadören, som berättar historien, säger att det hela har pågått i åtta dagar när han skriver sitt brev den 1 juni 1698. Om man då tittar i en bok som heter "Karl XII på justitietronen" visar det sig att Karl XII satt i möten den 23, 27, 30, 31 och 1 juni. Dessa höll vanligtvis på hela förmiddagarna och den 31 ända till klockan 13. Sammanträdeslokalen låg nära kungens rum.
Ska man då tro att kungen och hertigen halshögg djur tidigt på morgonen, tog en paus när kungen skulle diskutera rättsfall med rådsherrarna och därefter återupptog halshuggningarna. Allt emedan betjäningen skurade trappan så att rådsherrarna inte skulle halka då de gick upp och ned.
4. Karl XII var en känd hundvän. Skulle han verkligen halshugga hundar?
Jag lät undersöka om hovräkenskaperna uppvisar något egendomligt under sista veckan i maj. Men de gör de alltså inte heller.
Skrivet av Bengt Nilsson den 17 juli, 2008 kl. 23:14 #
Jag läste en gång en bok där författaren menade att Gustav II Adolf var värd att hylla, medan Karl XII hade varit alldeles förfärlig.
Vari bestod då skillnaden mellan dem? Det finns egentligen en enda - Gustav II Adolf stupade medan han fortfarande var framgångsrik, medan Karl XII stupade i ett läge då kriget hade gått dåligt för Sverige i några år.
Slutsatsen av det resonemanget och fallet tsar Peter blir alltså att "framgångsrika" människor är värda att hylla, helt oavsett vilka metoder de har använt. Människor som inte lyckas lika väl eller misslyckas är däremot bara värda förakt, alldeles oavsett hur de varit som människor. Det har jag svårt att ställa upp på.
Brända jordens taktik må ha varit smart - men vad tyckte de som fick sina gårdar nedbrända, sin boskap slaktad och sin gröda förstörd? Kom ihåg att tsaren framför allt tillämpade den taktiken i Polen, Litauen och de baltiska staterna - inte i Ryssland eftersom Karl XII bara precis nuddade ryska gränsen innan han vek av mot Ukraina. Blir man "stor" genom att härja väldiga områden i andra länder?
Skrivet av Bengt Nilsson den 17 juli, 2008 kl. 23:14 #
Bengt: Framgångsrika människor hyllas för att folk vill fjäska, eller för att man är glad, eller vanligast för att hyllaren har fått betalt av den framgångsrike att skriva om det hela.
Mao i Kina får man kritisera idag. Han gjorde misstag, men det mesta var bra. Det sker sakta en förskjutning mot mer misstag.
Karl XII älskade att jaga, och varför man skall tycka att det är barbariskt att hugga huvudet av en kalv på hans tid förstår jag inte. Slaktar djur gör vi ännu idag -- att han skulle hugga huvudet av hundar verkar lite orimligt - det finns ju ingen utmaning i det.
Skrivet av liberum-weto den 17 juli, 2008 kl. 23:31 #
Det finns inte flera oberoende källor, bara den franske ambassadörens berättelse. Den låter så här:
"Denne hertig sade till honom för några dagar sedan, att han hade en sabel, med vilken han med ett enda slag slog av huvudet på en kalv. De skickade efter hundar, kalvar får och deras förströelse alltsedan åtta dagar har varit att slå av huvudena på dessa djur i konungens eget rum, som alltid är fyllt med blod. De kastade sedan huvudena genom fönstren."
Rummet ska alltså "alltid" ha varit fullt med blod. Det lär i praktiken betyda att man måste hugga intensivt hela tiden, för att ersätta det som rinner bort eller torkar. Sov sedan kungen inne ibland allt blod? Det måste ha varit ett oerhört job att dra upp dessa djur för trappan, få dem att stå så stilla att det gick att halshugga dem och sedan släpa ner kropparna. Sedan var det då en väldig massa rengöringsarbete så att inte rådsherrarna snubblade på vägen upp eller ner.
Det här är en ren rövarhistoria.
Skrivet av Bengt Nilsson den 18 juli, 2008 kl. 09:51 #
Bengt: Självklart stämmer inte berättelsen som franske ambassadören gjort. Varför Liljegren skriver flera oberoende berättelser vet jag inte. Jag finner det dock inte orimligt att Karl och Fredrik skulle ha roat sig med att prova sin skicklighet att hugga halsen av djur (tjurfäktning) -- det finns ju många jaktberättelser om spjutjakt och liknande. Kagges berättelser bör dock ha större trovärdighet än vissa ambassadöreres
Skrivet av liberum-weto den 18 juli, 2008 kl. 10:08 #
Det är högst sannolikt att de kan ha provat att halshugga någon häst ute på Kungsör och de uppenbarligen en massa andra "hyss" för sig. Man bör dock vara lite skeptisk till de värsta rövarhistorierna. En alkoholiserad björn hade han däremot, honom finns det ett par samtida dikter om.
Man måste sedan sätta allt i relation till samtiden. Sten Bonnesen skriver i artikel om nöjen i Sachsen under samma tid. 15 februari 1714: djurhetsning med sammanlagt 160 djur ; 22 februari 1721: 379 djur ; 16 februari 1722: 326 djur etc. etc. Karl XII hetsar en hare och kung August över 300 djur av olika slag...
Skrivet av Bengt Nilsson den 18 juli, 2008 kl. 10:19 #
Bengt: Han verkar ha varit en 16-åring som fick en sträng uppväxt, och plötsligt kunde göra precis som han vill med det mesta. Man kan hårddra det med överklass ungar i Stockholm som sparkat ihjäl folk - och då verkar plötsligt Karl XII som återhållsam med sina makt.
Skrivet av liberum-weto den 18 juli, 2008 kl. 11:56 #
Just den här boken om autism som du rekommenderade har jag inte läst, så nu när de ringde idag från en skola där det skulle bli fråga om just småklasser med autism/asperger så började jag leta efter ditt tips... Var visserligen inte länge sen specialpedagogiken, men det skadar ju inte att fördjupa sig lite i just det området man ska syssla med... Om jag nu får vikariatet... *ler*
Men får ingen träff varken på biblioteken här i kommunen, på bokhandlar eller ens att det går att få tag i den begagnad via stubok, kurslitteratur eller tradera... Börjar alltså så smått ge upp... Hur får man tag i boken egentligen...?
Eller har du andra tips på böcker som kan vara bra?
Skrivet av Donna den 25 augusti, 2008 kl. 23:56 #
Autism
av Peeters, Theo
Häftad. Liber, 1998-01 (ISBN 9789147049028) .
Ja, den är tydligen slut från förlaget. Vid Umeå universitet ingår den som referenslitteratur vid kursen för Social omsorg nu i höst http://www.umu.se/socw/utbildning/Litteratur/LittT5-ht08socoms.htm så den finns i alla fall där.
Den bör finns på ganska många bibliotek runt i landet --- jag tittade på Göteborg och det finns tre icke utlånade här.
Det är den bästa boken om Autism jag läst - men det finns ju flera andra också.
Skrivet av liberum-weto den 26 augusti, 2008 kl. 00:33 #
Min kommentar fastnar inte !!
Skrivet av Sunnyb den 10 oktober, 2008 kl. 22:35 #
En tonårig krigsromantiker med enväldig makt....
I dag hade han inte ens fått köra lätt motorcyckel före 16?
Jag har alltid förvånats över att någon kan kalla denna galning för hjälte.Han ställde ju till det för 2 generationer svenska män o deras efterlämnade kvinnor.
Det finns flera kufiska barn födda till en tron.
Jag tänker på Peter III (dotterson till Peter den Store) som lekte med leksakssoldater i den äkta sängen och lekte exercis med sin unga fru som sedan blev Katarina den Stora.
Och en samtida kungayngling svarvade snusdosor i Frankrike:Solkungens sonson som förväntades göra Marie Antoniette gravid.
De båda hade det gemensamt med Karl XII att de inte gillade sex- och -eller kvinnor.
Skrivet av Sunnyb den 10 oktober, 2008 kl. 22:42 #
forts)
Även vår teaterkung Gustav III fick som bekant assistans av Hovstallmästare Munck när ha efter 9 års äkteskap inte kunde hitta hålet ( för att citera Muncks själv)
Grymheten på medeltiden har vi idag svårt att förstå.Bönderna var livegna i Rysssland och inte så mycket friare någon annan stans heller.
Dödsstraff för småsaker var vanliga.
Så tonårignar med makt kunde leva ut sina våldsfantasier. Och även de äldre:
Katarina den stora kunde vara otroligt grym fast hon ansåg sig själv mycket ömsint.
.
Kanske kungahusen led av inavel?
De var ju kusiner allihopa: Gustav III,Katarina O Peter III?
Katarina den stora skaffade sig egen assistans och fick som bekant 2 söner ändå.
Svenske Axel von Fersen var ganska säkert far till de båda yngsta kungabarnen i Frankrike.
Skrivet av Sunnyb den 10 oktober, 2008 kl. 22:44 #
En tonårig krigsromantiker med enväldig makt....
I dag hade han inte ens fått köra lätt motorcyckel före 16?
Jag har alltid förvånats över att någon kan kalla denna galning för hjälte.Han ställde ju till det för 2 generationer svenska män o deras efterlämnade kvinnor.
Det finns flera kufiska barn födda till en tron.
Jag tänker på Peter III (dotterson till Peter den Store) som lekte med leksakssoldater i den äkta sängen och lekte exercis med sin unga fru som sedan blev Katarina den Stora.
Och en samtida kungayngling svarvade snusdosor i Frankrike:
Solkungens sonson som förväntades göra Marie Antoniette gravid.
De båda hade det gemensamt med Karl XII att de inte gillade sex- och -eller kvinnor.
Även vår teaterkung Gustav III fick som bekant assistans av Hovstallmästare Munck när ha efter 9 års äkteskap inte kunde hitta hålet ( för att citera Muncks själv)
Grymheten på medeltiden har vi idag svårt att förstå.Bönderna var livegna i Rysssland och inte så mycket friare någon annan stans heller.
Dödsstraff för småsaker var vanliga.
Så tonårignar med makt kunde leva ut sina våldsfantasier. Och även de äldre:
Katarina den stora kunde vara otroligt grym fast hon ansåg sig själv mycket ömsint..
Kanske kungahusen led av inavel?
De var ju kusiner allihopa: Gustav III,Katarina O Peter III?
Katarina den stora skaffade sig egen assistans och fick som bekant 2 söner ändå.
Svenske Axel von Fersen var ganska säkert far till de båda yngsta kungabarnen i Frankrike.
Skrivet av Sunnyb den 11 oktober, 2008 kl. 11:47 #
En tonårig krigsromantiker med enväldig makt....
I dag hade han inte ens fått köra lätt motorcyckel före 16?
Jag har alltid förvånats över att någon kan kalla denna galning för hjälte.Han ställde ju till det för 2 generationer svenska män o deras efterlämnade kvinnor.
Det finns flera kufiska barn födda till en tron.
Jag tänker på Peter III (dotterson till Peter den Store) som lekte med leksakssoldater i den äkta sängen och lekte exercis med sin unga fru som sedan blev Katarina den Stora.
Och en samtida kungayngling svarvade snusdosor i Frankrike:Solkungens sonson som förväntades göra Marie Antoniette gravid.
De båda hade det gemensamt med Karl XII att de inte gillade sex- och -eller kvinnor.
Även vår teaterkung Gustav III fick som bekant assistans av Hovstallmästare Munck när ha efter 9 års äkteskap inte kunde hitta hålet ( för att citera Muncks själv)
Grymheten på medeltiden har vi idag svårt att förstå.Bönderna var livegna i Rysssland och inte så mycket friare någon annan stans heller.
Dödsstraff för småsaker var vanliga.
Så tonårignar med makt kunde leva ut sina våldsfantasier. Och även de äldre:
Katarina den stora kunde vara otroligt grym fast hon ansåg sig själv mycket ömsint..
Kanske kungahusen led av inavel?
De var ju kusiner allihopa: Gustav III,Katarina O Peter III?
Katarina den stora skaffade sig egen assistans och fick som bekant 2 söner ändå.
Svenske Axel von Fersen var ganska säkert far till de båda yngsta kungabarnen i Frankrike.
Skrivet av Sunnyb den 11 oktober, 2008 kl. 11:47 #
En tonårig krigsromantiker med enväldig makt....
I dag hade han inte ens fått köra lätt motorcyckel före 16?
Jag har alltid förvånats över att någon kan kalla denna galning för hjälte.Han ställde ju till det för 2 generationer svenska män o deras efterlämnade kvinnor.
Det finns flera kufiska barn födda till en tron.
Jag tänker på Peter III (dotterson till Peter den Store) som lekte med leksakssoldater i den äkta sängen och lekte exercis med sin unga fru som sedan blev Katarina den Stora.
Och en samtida kungayngling svarvade snusdosor i Frankrike:Solkungens sonson som förväntades göra Marie Antoniette gravid.
De båda hade det gemensamt med Karl XII att de inte gillade sex- och -eller kvinnor.
Även vår teaterkung Gustav III fick som bekant assistans av Hovstallmästare Munck när ha efter 9 års äkteskap inte kunde hitta hålet ( för att citera Muncks själv)
Grymheten på medeltiden har vi idag svårt att förstå.Bönderna var livegna i Rysssland och inte så mycket friare någon annan stans heller.
Dödsstraff för småsaker var vanliga.
Så tonårignar med makt kunde leva ut sina våldsfantasier. Och även de äldre:
Katarina den stora kunde vara otroligt grym fast hon ansåg sig själv mycket ömsint..
Kanske kungahusen led av inavel?
De var ju kusiner allihopa: Gustav III,Katarina O Peter III?
Katarina den stora skaffade sig egen assistans och fick som bekant 2 söner ändå.
Svenske Axel von Fersen var ganska säkert far till de båda yngsta kungabarnen i Frankrike.
Skrivet av Sunnyb den 11 oktober, 2008 kl. 11:47 #
En tonårig krigsromantiker med enväldig makt....
I dag hade han inte ens fått köra lätt motorcyckel före 16?
Jag har alltid förvånats över att någon kan kalla denna galning för hjälte.Han ställde ju till det för 2 generationer svenska män o deras efterlämnade kvinnor.
Det finns flera kufiska barn födda till en tron.
Jag tänker på Peter III (dotterson till Peter den Store) som lekte med leksakssoldater i den äkta sängen och lekte exercis med sin unga fru som sedan blev Katarina den Stora.
Och en samtida kungayngling svarvade snusdosor i Frankrike:
Solkungens sonson som förväntades göra Marie Antoniette gravid.
De båda hade det gemensamt med Karl XII att de inte gillade sex- och -eller kvinnor.
Även vår teaterkung Gustav III fick som bekant assistans av Hovstallmästare Munck när ha efter 9 års äkteskap inte kunde hitta hålet ( för att citera Muncks själv)
Grymheten på medeltiden har vi idag svårt att förstå.Bönderna var livegna i Rysssland och inte så mycket friare någon annan stans heller.
Dödsstraff för småsaker var vanliga.
Så tonårignar med makt kunde leva ut sina våldsfantasier. Och även de äldre:
Katarina den stora kunde vara otroligt grym fast hon ansåg sig själv mycket ömsint..
Kanske kungahusen led av inavel?
De var ju kusiner allihopa: Gustav III,Katarina O Peter III?
Katarina den stora skaffade sig egen assistans och fick som bekant 2 söner ändå.
Svenske Axel von Fersen var ganska säkert far till de båda yngsta kungabarnen i Frankrike.
Skrivet av Sunnyb den 11 oktober, 2008 kl. 11:47 #
En tonårig krigsromantiker med enväldig makt....
I dag hade han inte ens fått köra lätt motorcyckel före 16?
Jag har alltid förvånats över att någon kan kalla denna galning för hjälte.Han ställde ju till det för 2 generationer svenska män o deras efterlämnade kvinnor.
Det finns flera kufiska barn födda till en tron.
Jag tänker på Peter III (dotterson till Peter den Store) som lekte med leksakssoldater i den äkta sängen och lekte exercis med sin unga fru som sedan blev Katarina den Stora.
Och en samtida kungayngling svarvade snusdosor i Frankrike:Solkungens sonson som förväntades göra Marie Antoniette gravid.
De båda hade det gemensamt med Karl XII att de inte gillade sex- och -eller kvinnor.
Även vår teaterkung Gustav III fick som bekant assistans av Hovstallmästare Munck när ha efter 9 års äkteskap inte kunde hitta hålet ( för att citera Muncks själv)
Grymheten på medeltiden har vi idag svårt att förstå.Bönderna var livegna i Rysssland och inte så mycket friare någon annan stans heller.
Dödsstraff för småsaker var vanliga.
Så tonårignar med makt kunde leva ut sina våldsfantasier. Och även de äldre:
Katarina den stora kunde vara otroligt grym fast hon ansåg sig själv mycket ömsint..
Kanske kungahusen led av inavel?
De var ju kusiner allihopa: Gustav III,Katarina O Peter III?
Katarina den stora skaffade sig egen assistans och fick som bekant 2 söner ändå.
Svenske Axel von Fersen var ganska säkert far till de båda yngsta kungabarnen i Frankrike.
Skrivet av Sunnyb den 11 oktober, 2008 kl. 11:47 #
En tonårig krigsromantiker med enväldig makt....
I dag hade han inte ens fått köra lätt motorcyckel före 16?
Jag har alltid förvånats över att någon kan kalla denna galning för hjälte.Han ställde ju till det för 2 generationer svenska män o deras efterlämnade kvinnor.
Det finns flera kufiska barn födda till en tron.
Jag tänker på Peter III (dotterson till Peter den Store) som lekte med leksakssoldater i den äkta sängen och lekte exercis med sin unga fru som sedan blev Katarina den Stora.
Och en samtida kungayngling svarvade snusdosor i Frankrike:Solkungens sonson som förväntades göra Marie Antoniette gravid.
De båda hade det gemensamt med Karl XII att de inte gillade sex- och -eller kvinnor.
Även vår teaterkung Gustav III fick som bekant assistans av Hovstallmästare Munck när ha efter 9 års äkteskap inte kunde hitta hålet ( för att citera Muncks själv)
Grymheten på medeltiden har vi idag svårt att förstå.Bönderna var livegna i Rysssland och inte så mycket friare någon annan stans heller.
Dödsstraff för småsaker var vanliga.
Skrivet av 83.183.182.239 den 11 oktober, 2008 kl. 11:47 #
Sunny: Beklagar att att du fastnade i nätet - tror att passagen bara räknar ord ibland. Karl XII var en mycket märklig person som inte jag klarar av att enkelt placera i en kategori. Det var en mycket intelligent person, som samtidigt kunde vara mycket styrd av instinkter och "högre värden oavsett konsekvenser". Det mesta tyder nog på att han var homosexuell, men helt säker kan man inte vara. Att han angreps av släkt från olika kungahus, och hade svårt hantera detta är klart. Vi vet att Sverige som stornation aldrig kom tillbaka efter honom. Naturligtvis finns mycket degenererade inom kungahusen, och vi skall nog vara glada över att andra personer fick hjälpa till ibland för att förnya blodet. Det kan vara nyttigt att läsa någon tidig roman för att bättre förstå hur man tänkte förr.
Skrivet av liberum-weto den 11 oktober, 2008 kl. 11:59 #