« maj 2012
tiontofr
 
1
2
3
5
7
9
14
15
16
19
21
23
24
25
26
27
28
29
30
31
   
       
Idag

Sidvisningar idag: 853


RSS
Gifta mår bäst, och lever längst
29 augusti kl. 17:21

Egentligen skulle jag inte skriva detta inlägg nu, utan kanske senare, men jag inspirerades av en artikel om en ny bok som vill inspirera till skilsmässa och beskriva glädjen med en separation.

Behövs det skrivas en bok som inspirerar till fler skilsmässor? Sverige och Vitryssland är ju redan i topp på denna lista över misslyckande och elände. Skall vi nödvändigtvis vara värre än Vitryssland?

Det finns nästan bara fördelar med att vara gifta. De mår bäst, har bäst ekonomi, mer sex och lever längst med färrre sjukdomar. De knaprar mindre med lyckopiller, röker mindre och har lyckligare och friskare barn.

Naturligtvis kan jag se ett motiv att försöka tjäna pengar på andras misslyckande, eller att försöka skapa en egen bild av att man lyckats och gjort rätt med sin skilsmässa, men det är ändå ännu en bok som jag inte kommer att köpa.

Tyvärr är det mest amerikanska siffror jag har, men det kan ju vara intressant ändå veta lite om fördelar med att vara gifta. Det är mycket uppgifter och rätt lite text.

Bättre gift än skilja sig är helt klart vad som gäller i de flesta fall.



Postat i: Miljö  Permalink   Kommentarer [27]  
 
Trackback URL: http://blogg.passagen.se/liberum-weto/entry/gifta_m%C3%A5r_b%C3%A4st_och_lever
Kommentarer:

Tja jag har ju i 15år VÄGRAT acceptera ett PÅTVINGAT Parasitiskt "Partnerskap" AV ER Förruttnande sort så jag vet nog att Kärlek Håller men ER sorts "Ahavaha ÄR FÖRGIFTNING

Skrivet av Raoul PETE Joacim Parfalk den 29 augusti, 2011 kl. 17:23 #

haha era Stalin Hyllande nationalSoSSialist Bad GEAR tycks FRUKTA Fria Ordet ÄCKLET Låtsas Hyllala så Pumpar in mina Ord till SVIN ASET BadGEAR på din Iduiot sit istället
Roande se när era Pedofiler av Göran Lindbergs "VänKrets" HJÄLPS av Teleoperatörer att kapa mitt Modem till Era ÖstStats Maffiosos AFA numera SDL "Net Gear" av SKIT Måste vara sämsta Militärerna som finns i Partnerskap med sämsta snutarna o Låtsas Forskarna dvs ERT SKIT Kassa

Skrivet av Raoul PETE Joacim Parfalk den 29 augusti, 2011 kl. 17:32 #

Pete: Jag trodde det var din fru. Hon har ju samma efternamn - är Ni inte gifta?

Skrivet av liberum-weto den 29 augusti, 2011 kl. 18:04 #

Jo, har läst detta också om att gifta mår bäst. Ändå verkar många längta efter "äventyr" eller hur man ska uttrycka det. Gräset verkar liksom grönare , alltid på annat håll...

Skrivet av cathrin den 29 augusti, 2011 kl. 18:25 #

Fast det beror väl på hur relationen är, tror jag, Liberum. Det jag hört är att i alla fall kvinnor mår bättre som singlar än att leva i en dålig relation. Var och en får söka sin egen sanning, tror jag.

Jag tror i alla fall att man har allt att vinna på att sträva efter att leva i en god relation med andra människor. Antingen man nu är gift eller inte.

Kram
Anna-Karin

Skrivet av Maskroskvinnan den 29 augusti, 2011 kl. 19:54 #

Cathrin: Jag och det är ju delvis där som skillnaden mellan att vara gift och sambo gör att sambon oftare är otrogen - och vi har ännu fler samboskap som misslyckas - än äktenskap.

Skrivet av liberum-weto den 29 augusti, 2011 kl. 22:01 #

Maskroskvinnan: Det tas upp att många kvinnor inte blir av med sina problem med x-mannen -- bl.a. pga barn efter skilsmässa. Givetvis finns det många fall där skilsmässa är bästa lösningen, men det ändrar ju inte på att äktenskap visar sig ge flest lyckliga par.
Nu i regntider har du väl god relation med uterummet?

Skrivet av liberum-weto den 29 augusti, 2011 kl. 22:08 #

Är det inte också så att ett andra(tredje?) äktenskap också ofta spricker?

Skrivet av Margaretha den 29 augusti, 2011 kl. 22:09 #

Margaretha: Jo - och även så att barn från stabila äktenskap tenderar att få stabilare äktenskap. Tidigare krävdes ju medling alltid innan äktenskap med barn fick upplösas. Jag tror det var Palme som 1973 tog bort det obligatoriska kravet på medling. Skilsmässor ökade kraftigt från ca 1970 - 1980 sen har det blivit ganska stabilt.

Skrivet av liberum-weto den 29 augusti, 2011 kl. 22:29 #

Du skriver om detta om och om igen, som ett mantra. Är det ett sätt att försöka övertyga dig själv kanske?

Skrivet av kattlådan den 29 augusti, 2011 kl. 23:12 #

Kattlådan: Knappast - och söker jag, blir det inte många träffar. Det är inte ens i 1 % av mina blogginlägg. Jag kollade och det är inte många inlägg - bättre för vikten -- bättre lagstiftning - bättre hälsa och två till.
Därtill kan det ha kommit upp i kommentarer.
Jag har skrivit lite om ensamma mammor också - och deras problem.
Du kanske blandat ihop med inlägg om dagis också.
Det förkommer en massiv propaganda i form av amerikanska serier som förhärligar singellivet och det behöver kanske uppmärksammas att film och verklighet sällan visar samma sak.

Skrivet av liberum-weto den 30 augusti, 2011 kl. 01:15 #

Jo, Liberum, det ligger en del i det du säger. Som min frånskilda mamma brukar säga: "Har man barn tillsammans kan man aldrig någonsin skilja sig, egentligen".

Å andra sidan känner jag i alla fall ett par i verkligheten som levt som sambo i 25 år nu och de är bland de mest lyckliga par jag sett.

Min relation till uterummet är perfekt i ruskvädret. ;)

Kram
Anna-Karin

Skrivet av Maskroskvinnan den 30 augusti, 2011 kl. 07:11 #

Maskroskvinnan: Vi vet inte speciellt mycket hur de senaste generationen skilda "barn" fungerar - för nu är ju far- och morföräldrar också mer frånvarande.
Jag känner också ett antal sambopar som varit tillsammans mer än 25 år -- fast märkligt - när jag tänker efter, har flera av dem gift sig under de senaste åren.
Bra att din relation är god med uterummet - jag gillar också uterum även om ungar tycker det besvärligt bära mat dit.

Skrivet av liberum-weto den 30 augusti, 2011 kl. 07:58 #

Behöver jag verkligen påpeka att skilsmässa är nödvändig och önskvärd i många fall? Gifta mår bäst, säger du, utan att verka förstå att det är en generalisering. Jag vågar påstå att singlar mår bättre än de som är i dåliga äktenskap.

Det är annars inte ovanligt att ni religiösa fundamentalister vill att andra människor till varje pris undviker skilsmässa. Präster föredrar ju ofta att kvinnan blir ihjälslagen, heller än att hon lämnar en våldsam make. Inget är ju viktigare än religionen..

Skrivet av Sinatra den 08 september, 2011 kl. 10:09 #

Sinatra: Jag har svårt se att skilsmässa är önskvärd i många fall - nödvändig när man misslyckats reda upp sina relationer. Barn lider alltid av skilsmässor - och jag talade i förra veckan med en som jobbar med dessa frågor -- hans förslag var att barnen vid skilsmässor skulle få bo kvar och föräldrar skulle få flytta på sig varannan vecka.
Singlar mår sämst, och det är en dum jämförelse du gör.
Du saknar på samma sätt verklighetsförankring när du talar om att präster.

Skrivet av liberum-weto den 12 september, 2011 kl. 22:08 #

"Jag har svårt se att skilsmässa är önskvärd i många fall"

Då är det väl nästan garanterat så att du har liten eller ingen kunskap om relationer.

Singlar mår bättre än människor i dåliga relationer - det är ingen dum jämförelse, vilket också bevisas av att du försöker undvika frågan.

När jag berättar vad präster gjort i verkligheten, så saknar jag alltså verklighetsförankring? Nja, det låter bakvänt. Du får nog slå upp det ordet också.

Skrivet av Sinatra den 14 september, 2011 kl. 07:26 #

Sinatra: Det är "alltid" ett misslyckande att behöva skiljas. Singlar mår sämst - vilket inte innebär att alla singlar mår dåligt. Du fattar tydligen inte ens elementär statistisk.
Ditt påstående om präster är befängt, men naturligtvis finns det präster som är olämpliga också -- men undantag är inte vad som gäller som genomsnitt.

Skrivet av liberum-weto den 14 september, 2011 kl. 12:08 #

Att informera om faktiska händelser, är knappast "befängt". Du gillar inte att höra informationen, men det är ju ett helt annat problem.

"Det är 'alltid' ett misslyckande att behöva skiljas."

Hur vet du det? Kan det inte lika gärna vara så att misslyckandet var att de gifte sig från första början?

Din begränsade förståelse i ämnet relationer grundar sig mycket tydligt i din hyperkristna världsbild. Din heliga bok har sagt åt dig att alla måste vara gifta för att vara "lyckade" som människor, och då tror du naturligtvis på det. För att själv försöka tänka, kommer naturligtvis inte på fråga för en äkta kristen.

Skrivet av Sinatra den 14 september, 2011 kl. 20:04 #

Sinatra: Du har bara spritt rykten - det kallar jag inte information.
Jag är vidare inte fatalist, - så jag tror inte man börjar med ett bestämt misslyckande - du kanske har den erfarenheten, men det gäller inte mig.
Mina relationer är utmärkta och sträcker sig över många världsdelar och innefattar olika trosuppfattningar. Ingen av mina böcker säger något åt mig - inte ens talböcker säger något åt mig.

Skrivet av liberum-weto den 15 september, 2011 kl. 00:23 #

Att gifta sig med fel person kan enligt dig inte vara ett misslyckande, men att (korrekt) skilja sig från en person som man inte är lycklig med, är enligt dig alltid ett misslyckande. Det var ett väldigt tillkämpat vridande av verkligheten, tycker jag.

Jag noterar också att du är helt oförstående vad gäller metaforiskt språk, tillochmed när det handlar om helt vardagligt bruk. Därmed är det inte underligt att du har svårt med kommunikationen - sjuåringar förstår normalt enkla metaforer, men inte du.

Ordet "rykte" får du också slå upp! Bekräftade fakta passar inte in på betydelsen av detta ord. Plugga!

Skrivet av Sinatra den 15 september, 2011 kl. 19:05 #

Sinatra: Du är skicklig i att misslyckas förstå.
Du har åter misslyckats övertyga mig dessutom. Du är lyckad på att misslyckas. Jag hoppas dock ändå att du misslyckas, att misslyckas, om du lyckas gifta dig och blir lycklig.

Skrivet av liberum-weto den 15 september, 2011 kl. 19:42 #

Jag är redan både gift och lycklig, så där är du sent ute.

Återgå till sagoböckerna nu, lilla gubben. Är du inte nyfiken på vad farbror Jesus ska hitta på härnäst? Kanske trollar han fram en specialordlista med dina egna hemsnickrade definitioner av alla orden?

Skrivet av Sinatra den 15 september, 2011 kl. 21:26 #

Sinatra: Bra - jag hoppas du är rädd om hustrun.
Jag läser just en bok om de historiska bevisen från bibelns område -- det imponerar på mig hur mycket som stämmer mellan bibeln och vad man hittat. Annars har jag också läst ut boken om ateisten som blev biskop -- vill du jag skall skriva lite om den boken?

Skrivet av liberum-weto den 15 september, 2011 kl. 21:30 #

Så fort du hittar bevis för att någon av de uppenbart mytologiska elementen från Bibeln - exempelvis myterna om Jesus mirakel, eller män som levde i 900 år - så får du återkomma.

Att bronsåldersmänniskor kunde skriva om städer som fanns på bronsåldern, är ju liksom inte direkt sensationellt.

Att detta av vissa anses som ett argument för kristendomens riktighet är, som andra påpekat, lika korkat som att tro att King Kong har funnits på riktigt eftersom Empire State Building existerar.

"Ateisten som blev biskop" låter utomordentligt ointressant. Alla kristna vill ju låtsas som om de "vet hur ateister tänker", eller att de "varit ateister tidigare" - de tror att detta ger dem mer trovärdighet som troende. De felaktiga antagelser om ateister som sedan utan undantag följer, raserar dock denna omsorgsfullt fabricerade image i 100 fall av 100.

Men om du känner att du mår bättre av att skriva om det, så får du gärna göra det. Det blir dock knappast något annat än en gäspning som kommentar från min sida.

Skrivet av Sinatra den 15 september, 2011 kl. 21:41 #

För övrigt, varför skulle jag inte vara rädd om min hustru? Du låter som en galning som ens skriver något sådant. Nu är jag orolig för din hustru.

Skrivet av Sinatra den 15 september, 2011 kl. 21:41 #

Sinatra: Det var bara socialt snack gällande din hustru. Märkligt att du uppfattar det som en galning. Jag har ingen anledning tro annat än att du är en god kärleksfull man.

Skrivet av liberum-weto den 15 september, 2011 kl. 22:20 #

I en kontext där uttalade ateister dagligen utsätts för anklagelser - oftast från kristna, men även från medlemmar av andra sekter - om att sakna moral och att vara pedofiler och/eller våldtäktsmän i vardande, eller värre, så finns en viss naturlig risk för missförstånd.

Nu senast var det en amerikansk präst som tyckte att man borde ha en offentlig lista med kontaktuppgifter för alla ateister, så att man kan hålla koll på dem. Jämförelsen som gjordes var då med kända sexförbrytare. Detta endast för att man inte råkar tro på sagoböcker.

Hönan och ägget är ju ingen gåta, men vad kom egentligen först; galenskapen eller religionen? Den är genuint svårare.

Skrivet av Sinatra den 15 september, 2011 kl. 23:48 #

Skriv en kommentar:

Namn:
E-post:
URL:

Din kommentar:

HTML Syntax: INTE tillåten