« februari 2012
tiontofr
  
2
5
7
11
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
    
       
Idag

Sidvisningar idag: 1337


RSS
Jag gillade Dalai Lama
30 mars kl. 01:02

Jag gillade Dalai Lama

Förr brukade jag titta på intervjuer med Dalai Lama och tycka att det var en mycket
trevlig person. Nu när jag läser mer och mer om honom och Tibets historia, då känner
jag mig nedstämd och lurad.
Jag hade nog också en lite utopisk dröm om det kanske kunde finnas något i
buddismen i alla fall.

Religiös lagstiftning får mig att rygga lite fast den gällde till 1951. Man högg fingrar av
folk och petade ut ögonen på tjuvar - vill verkligen vanliga medborgare ha den
lagstiftningen igen?

Den juridiska utvecklingen har varit mycket snabb i Kina och handelslagstiftning är
enligt svenska advokater modernare än svensk lagstiftning. Det finns ännu problem
med att rättshjälp inte fungerar, men det förbättras varje år.

Tvångsaborter har vi som bekant även haft  i Sverige, och det är inte tillåtet i Kina
heller. I Tibet gäller för övrigt att man får skaffa sig tre barn - om fler än tre barn i
Tibet, så blir det böter.

Det är bedrövligt att människorättsaktivister  arresteras, men notera att de senaste
uppmärksammade fallen hade sina internetuppkopplingar kvar, även när de satt i
husarrest under lång tid.

Jag var tidigare okunnig om Tibets historia, men levde inte kvar i Hollywood myten
om det lyckliga och andliga folket i dalen.  Jag hade hört om livegna och slavar, men
inte att även Dalai Lama hade det in på 1950-talet

Det chockade mig att Dalai Lama ägde slavar - han, mysfarbror, som även då varit
en fyllekaja som Dalai Lama i sin 6 inkarnation. Du litar väl på hans uppgifter att han
är återfödd 14 gånger också?

Och inte gillar jag att läsa hans hyllningsdikt till Mao. Nä, jag är ordentligt besviken
på Dalai Lama.

Mao, trodde jag väl också lite på -- när Kina var stängt. Nu, när jag träffat så många
kineser som berätta vad de själv varit med om - ja, då inser jag fullt ut hur lite jag kan
lita på det som våra journalister rapporterar. De visste inget då - Nej visst - varför vet
de nu i såfall?

Det är mycket sorgligt att Kina avrättar människor, och det är beklagligt att man
inte kommit längre i sin demokratiska utveckling.  Göran Persson fick mycket skit
för att ha hyllat stabiliteten i Kina, men hade det inte varit det vi också önskat i Tibet?
Det löser inga problem att elda upp och slå sönder.

Det talas om censuren i Kina, men även vi har censurerade porrsidor och annat.
Vi vet att det även blivit någon sida om outvecklat Bonzai träd med bland spärrar.
Det är hemligt vad som spärras, men de som vill kan gå runt alla spärrar både i
Sverige och i Kina.

Jag kan gå in på vilket internet-cafe som helst i Kina och kan på fem minuter söka
vad jag vill på internet.  Jag kan gå in på Starbucks och koppla upp mig med en
laptop på deras öppna Wlan. Jag behöver inte legitimera mig eller något -
bara köpa en kopp kaffe.

Jag kan helt anonymt skriva en blogg i Kina. Det finns 10000-tals sådana
anonyma bloggar.

Jag har hundra gånger hört om alla problem i Kina, och när jag kommer dit ser jag
glad, optimistiska människor, som klagar, men ändå är positiva. Jag ser också att
massor av vad jag ser och läser  om Kina - stämmer inte.

Det finns ett kinesiskt ordspråk som säger: "Att ha sett en gång, är bättre än ha hört
100 gånger"

Jag förstår inte riktigt hur man säger att vi skall bojkott Kina, när det för det första
bara kan försämra, och för det andra är den bästa möjligheten att påverka är att
träffa vanliga kineser och diskutera med dem.



Postat i: Blandat  Permalink   Kommentarer [17]  
 
Trackback URL: http://blogg.passagen.se/liberum-weto/entry/jag_gillade_dalai_lama
Kommentarer:

Det är nog väldigt lätt att falla för en del religioner just för vad de verkar vara. Har själv alltid tyckt just att buddismen verkar behaglig, eller vad man ska kalla det, så full av ödmjukhet inör mänskligheten, men alltid döljer det något. Har läst lite av Dalai Lama som är i mångas tycke en slags livsguru och jag har också tyckt att det är många visa ord. Det du skriver här hade jag ingen aning om. Intressant!

Skrivet av Mia/funderingar den 30 mars, 2008 kl. 01:29 #

Jovisst är det många ödmjuka buddister i Thailand exempelvis. Även Dalai Lama verkar ödmjuk, men det går inte att komma undan att han var ansvarig för grymma seder i Tibet. Det känns som ett svek.

Skrivet av liberum-weto den 30 mars, 2008 kl. 01:51 #

Intressant läsning. Jovisst blir man förblindad av västvärldens generaliseringa av Kina. Man bör nog besöka landet och få se oliak perspektiv!

Skrivet av afrostyle den 30 mars, 2008 kl. 03:36 #

även i min bokhylla finns Dalai Lama. Träffade unga hinduister i Indien. De hade den uppfattningen att fattiga och handikappade människor varit onda i ett tidigare liv och därför förstörde man deras chanser att bli goda om man hjälpte dem mer än allmosor.

Skrivet av analytisk den 30 mars, 2008 kl. 12:24 #

Jo, det blir ofta en uppvaknande när man ser i praktiken hur något fungerar. I Tibet skulle de fattiga arbeta hårt för att rätta till tidigare synder - och då slita i detta livet - för att i nästa liv må bättre. Jag har även hört (kvinnliga) Thailändska buddister i Sverige säga att de vill vara snälla så att de nästa gång kan födas som man. Även Dalai Lama berättar att hans mamma fick gå ut i stallet när hon skulle föda barn - då hon var oren.

Skrivet av liberum-weto den 30 mars, 2008 kl. 13:07 #

Men jobbar inte Dalai Lama numera bland annat för fredliga lösning i konflikter? Kan det inte vara så att han på grund av sin bakgrund idag har en annan livssyn som han förmedlar världen över? Jag menar, alla gör ju sina misstag innan dom vaknar upp. Har sett nån dokumentär om Dalai Lama på teve och tyckt att han verkar ha ett vettigt sätt att se på saker och ting, men hans bakgrund pratades det inte så mycket om i och för sig. Jag är mycket för Buddhism, men jag väljer ut bitar av det som för mig, som bor här i väst, verkar vara vettigt att använda mig utav. Är det inte lite så med allt att man får plocka småbitar här och där och koka ihop till en soppa som smakar gott för en själv. Om vi vänder på det så är det ju säkert så att dom i öst tycker att vi i väst har väldigt konstigt sätt att se på livet...

Skrivet av Katja den 30 mars, 2008 kl. 16:32 #

Naturligtvis går det inte att veta hur Dalai Lama förändrats under alla sin minst 14 liv. Jag tycker också han verkar vettig i TV. Det kan ju vara så att han inte har kontroll över det som sker i Tibet. Det är antagligen en hel del avundsjuka från Tibetaner som ser hur kineser lyckats bygga upp affärer i Lhasa - det krossade tydligen många affärer. Kineserna anser en hel del om oss barbarer. Detta att unga inte visar äldre mer vördnad bl.a. Att familjen inte är viktigare, och håller ihop förstår man inte heller.

Skrivet av liberum-weto den 30 mars, 2008 kl. 17:06 #

*skratt* njaaah... tänkte väl snarare på han liv just nu och här denna gången på den här planeten. ;) Jag har faktiskt också funderat lite över vårt sätt att leva här i väst när jag själv varit iväg i dom östliga delarna av världen. Men kanske är en gyllene medelväg nåt att satsa på.

Skrivet av Katja den 30 mars, 2008 kl. 17:13 #

Mellersta Östern? Nja - tror jag vill dela tiden mellan Sveriges friska luft och breda avstånd och Kina med intensitet och dynamik.

Skrivet av liberum-weto den 30 mars, 2008 kl. 18:04 #

nääää inte tänker jag på mellersta östern... ok n ä s t a n mitt emellan då... Sverige är bra. :)

Skrivet av Katja den 30 mars, 2008 kl. 18:37 #

aha... nu skumläste jag lite på ditt andra inlägg "Tibets historia" om det där med Dalai Lamas död och återfördelse. Men om jag förstått det rätt så menar han väl den själsliga döden? Inte kan han väl ändå mena fysisk död? Såvida han inte fått hjärtstopp 14 ggr då och därför förklarats fysiskt död. Har inte uppfattat honom som så knasig när jag set dokumentärer om honom.

Skrivet av Katja den 30 mars, 2008 kl. 19:43 #

Kan man dö själsligen enligt buddhisterna? (kommer inte ihåg riktigt) Alltså menat att en annan skäl kan komma in i kroppen? Eller menade D L bara att han dött en "personlig" död där han förändrats som person 14 ggr tro??? Jag fick mycket huvudbry här hörru. Jag tar en promenad och försöker lösa världsproblem under tiden.

Skrivet av Katja den 30 mars, 2008 kl. 20:03 #

"en annan själ..." menar jag naturligtvis.

Skrivet av Katja den 30 mars, 2008 kl. 20:05 #

Jo, det är samma Dalai Lama. När han dött så letar man reda på var han återfötts, och då ingår tester som skall bevisa att han minns lite från sitt förra liv. Tusentals ungar får välja bland tillhörigheter och fuskgrejer från tidigare Dalai Lamor -- den som tippar rätt blir ny Dalai Lama. Alla Dalai Lama är samma själ, och det är bara olika kroppar. Jo, själen kan försvinna ur återfödandet - det är bingo - Dalai Lama - återföds precis som Jesus - för att hjälpa människorna. Det är en stege av nivåer som gör att Katja, måste återfödas som man, innan nästa steg uppåt. Hunden du går ut med, kan vara din stygga döda faster som sjönk i grader och återföddes som hund.

Skrivet av liberum-weto den 30 mars, 2008 kl. 20:31 #

HAHAHAHAHAHA!!!... du är rolig du :D Jaja, alltså tidigare liv. Själen vandrar vidare. Jag trodde du skrev att han återfötts 14 ggr i DETTA livet och i SAMMA kropp. Jag blev lite konfunderad. Men ok, då förstår jag. Då är det ju helt begripligt för dom tror ju på reinkarnation. Jag vill helst inte tro på återfödelse för jag hoppas jag slipper komma till den här planeten igen. Men om jag måste så vill jag INTE vara man! Så det så.

Skrivet av Katja den 30 mars, 2008 kl. 20:56 #

Det är ungefär samma procedur när Buddha återföds.

Skrivet av Katja den 30 mars, 2008 kl. 21:08 #

Inse att Dalai Lama är en bluff. Han försöker bara rentvå sig från sina gamla synder.

Skrivet av Fabbe. den 30 mars, 2008 kl. 21:25 #

Skriv en kommentar:

Namn:
E-post:
URL:

Din kommentar:

HTML Syntax: INTE tillåten