« maj 2012
tiontofr
 
1
2
3
5
7
9
14
15
16
19
21
23
24
25
26
27
28
29
30
31
   
       
Idag

Sidvisningar idag: 922


RSS
Könet sitter i hjärnan I
9 november kl. 01:32

Jag skall gör det bakvända idag - börja försvara en bok jag inte läst.

Annica Dahlström (Könet sitter i hjärnan, 2007) har väckt massor av debatt, och jag har inte läst boken ännu. FredrikaBremer har däremot läst boken och blivit provocerad av den - den saknar källanvisningar.

I en artikel i DN försöker ett antal personer motbevisa några av Dahlströms påstående. Märkligt nog genom att själva komma med motbevis utan källa - det tyder antingen på dumhet eller troligare på att man inte är vetenskapligt hederliga.

Det finns massor av personer som redan bloggat kring artikeln, men jag tänker inte läsa dem just nu då jag redan har några andra källor för uppgifter.

1) Mäns och kvinnors hjärnor är väsensskilda till struktur och funktion.

Att det finns skillnader vet alla med någon kunskap. Motbeviset begränsar sig därför till att skillnaderna skall vara så små att de saknar betydelse.

Genast hamnar jag då hos Stalin och Lysenko. Lysenko styrde mycket av Sovjetunionens forskning, inom en rad områden, då hans teorier passade Stalin och Marxismens - socialismens- "önskningar"

Förenklat hävdade Lysenko att kunskap och beteende kunde läras in (socialiseras) och sedan ärvas till nästa generation. Överfört här att män kan läras till att bli jämställd, och sedan denna egenskap skulle via arv övergå till nästa generation av pojkar.

Detta är fullständigt nonsens, men likväl ett Stalinistiskt tänkesätt som staten ställt sig bakom i Sverige och som blev det direktiv som tillämpades i censuren av Dahlströms teser.

  - Vår svenska jämställdhetspolitik bygger på att vi är lika och socialiseras in i olika könsroller, sade Britt Marie Lugnet-Häggberg, jämställdhetsdirektör på Länsstyrelsen, i onsdagens DN. Annica Dahlström är särartsfeministisk och utgår från att pojkar och flickor är helt olika. Länsstyrelsen kan inte ge ut ett material med den uppfattningen.

Glöm tanken på den etiska och fria forskningen i Sverige - det är en myt som hålls uppe politiskt, vi följer ännu Lysenko i Sverige.

Hjärnan fungerar olika vilket man bland annat funnit när man undersökt hur feromoner får hjärnan att reagera. Feromoner är könshormon.

Mannens hjärna är större än kvinnans, även när den räknas om till mannens större volym. Detta är då baserat på 20000 mätta skallvolymer. Kapitell XIII i Superhjärnornas kamp av Gunnar Adler Karlsson.

IQ-tester, skall jag återkomma mer utförligt kring. De första IQ-testerna använde krigsmakten för att hitta lämpliga officersämnen. IQ-tester kom också snabbt att börja användas för att kunna få en uppfattning av förväntade framtida studieresultat. Testen konstruerades därför för att ge samma genomsnittliga IQ för pojkar och flickor.

Att IQ skall vara 100 som snitt för både flickor och pojkar är konstruktionen. Den klockformade kurvan ser däremot inte lika ut för pojkar och flickor. Den är mer utdragen för pojkar - fler korkade pojkar och fler pojkar med högre IQ.

Terman analyserade resultaten från 250000 IQ tester på elever, och tog ut de 1500 som hade bäst resultat. Det högsta resultatet fanns hos en flicka med IQ över 200. Men bland de 1500 med högst IQ fanns fler pojkar än flickor - proportionen blev 115:100. Från Eysenck "Psykologi på gott och ont"

Hur är det med matematiska kunskaper. Det är helt klart att pojkar eller män helt dominerar bland matematiker. Däremot är inte resultaten i aritmetik bättre för pojkar upp till gymnasiet enligt vissa jämförelser. I artiklen blandar man ihop dessa begrepp - aritmetik är det enkla att räkna med de fyra räknesätten.

Allmänt i skolresultat upp till och med gymnasiet presterar flickor bättre än pojkar. När vi kommer till universitet, och framförallt på doktorandnivå  är det män som presterar bättre.

 Även Dahlström svarade på artikeln i DN -- att den inte fanns med som länk hos FredrikaBremar antar jag bara var en miss.

En länk till den som vill se hur olika kvinnliga och manliga hjärnor uppför sig när de skall räkna baklänges.

Jag antar det blir fortsättning.



Postat i: Blandat  Permalink   Kommentarer [19]  
 
Trackback URL: http://blogg.passagen.se/liberum-weto/entry/k%C3%B6net_sitter_i_hj%C3%A4rnan_i
Kommentarer:

1/ Tror att en hel del stämmer faktiskt.

T.e.x matte. Har märkt att killar är bättre i det ämnet många gånger. Har läst om det tidigare nånstans också. Kvinnor lär vara bättre i språk, men har ingen källanvisning, vilket jag borde ha när jag påstår detta.

Har en tjock bok av Fredrika Bremer som jag inte läst. Började men den var urtråkig! Har den i bokhyllan men hittar den inte just nu. Kollade faktiskt. Handlar om femininsm och dyl.
Har dock inte läst Annika Dahlströms bok.

skriver en kommentar till för det blev mer än tusen ord.

Ninacian

Skrivet av Ninacian den 09 november, 2008 kl. 02:20 #

2/
Det sägs att kvinnor och män använder olika hjärnhalvor och att kvinnor har bättre simultantförmåga. Män kan bara göra en sak i taget medans kvinnor gör flera på en gång.
Det stämmer. Källanvisar till mig själv och mina ex. *skrattar

Allt sitter inte i generna tror jag dock Den sociala uppfrostran har stor betydelse för hur vi fungerar och beter oss som vuxna vare sig vi är av manligt eller kvinnligt kön, tror jag iaf.
Man kan läsa en del om det här i beteendevetenskapen.

Intressanta ämnen många bloggare tagit upp på sistone inkl. du. Kul med lite diskussioner.

Hälsar Ninacian

Skrivet av Ninacian den 09 november, 2008 kl. 02:21 #

Jag har stor respekt för vetenskapsmän som säger sanningen och som har underlag för sina påståenden, likt du har. Att mannens hjärna är större en kvinnans är en av dessa naturliga biologiska skillnader. Radikalfeministernas försvar brukar vara att hjärnans storlek inte har någon betydelse för intelligensen, vilket jag vill hävda att det har!

En större hjärna borde ju rent logiskt bestå av flera hjärnceller, vilket borde göra att mannen har större förmåga till bl.a. logiska slutsatser och att han är bättre på att tänka överhuvudtaget. Att män skulle ha sämre simultanförmåga tror jag dock inte ett dyft på. Med kvinnors simultanförmåga menar man troligtvis att de klarar av att städa och föra en konversation samtidigt. Eller att de klarar att sy och sticka samtidigt som de håller ögonen på en stickbeskrivning eller skvallrar med en väninna.

Skrivet av Egon S den 09 november, 2008 kl. 05:07 #

Tja FriMurar Släkters ÄlvKorsare av Göra Många på Smällen o sedan smita o låtsas att ÄNDÅ Älska Kvinnsen är ofta samma KÖN som sitter i Hjärnan på SEKT skapare av Religiös sort som GIRIGT vill ha STORA Klaner av "Flesh & Blood" o DÄRFÖR är MOT abort dvs de vill ÖKA sin makt via AvelKosse Lebensraum Bosättar sortens Lebensborn sätt DET "KÖNET" eller GIRIGHETEN har alltid funnits i Mesigaste Gubbarna o Kärringarna så tja kasta INTE sten när jag kan sätta dig i GlasHus hörrö

Skrivet av Earthling1RaoulPETEJoacimParfalkEldRödVNejlikaJEDI den 09 november, 2008 kl. 07:00 #

Hej.
Intressanta ämnet du tar upp. Jag vill bara påminna om en bagatell kan det tyckas. Frågan gäller hur arv och miljö relaterar. Detta var grunden för Lysenkos experiment. Tyvärr hamnade han i klorna på Stalin och sen fanns det ingen väg ut. Jag tror, men jag kanske är fel ute, att man nu har visst belägg för att RNA kan påverka DNA, dvs att miljön i viss mening kan stimulera arvsmassan direkt, dvs utan "survival of the fittest". Hur som helst så är grundfrågan intressant: Hur relaterar arv och miljö?

Skrivet av otto den 09 november, 2008 kl. 08:55 #

Ninacian: Jo, det är helt klar att det finns mycket stor dominans av manliga matematiker. Det är även ganska nyligen som tjejer blivit bättre på "centralprov" i aritmetik. Rent allmännt har kunskaper i matematik sjunkit så långt att man inte längre kan använda de matematikprov man hade på Chalmers Tekniska Högskola sedan 1960-talet för alla nya elever.

Skrivet av liberum-weto den 09 november, 2008 kl. 09:27 #

Ninacian: Jag har också hört detta om simultankapacitet - och visst kan jag se att kvinnor gärna pratar och gör fler saker samtidigt. Flygplanspiloter testas hårt för simultankapacitet, och vi har börjat få fler kvinnliga piloter. Jag behöver mer information för att veta mer kring detta mer allmänt. Det är givetvis och lyckligtvis så att väldigt mycket kan påverkas genom miljö och utbildning. Arvet är fixt, men utveckling kan påverkas.

Skrivet av liberum-weto den 09 november, 2008 kl. 09:34 #

Egon: De enkla sanningarna är oftast svårast att acceptera - en större hjärna måste inte vara bättre, men till något används den för annars hade inte evolutionen skapat den. Att hjärnan inte används effektivt är väl annars det största bekymmer vi har - män kanske använder för mycket av sin hjärna till att se på sport som substitut för sin funktion som krigare. Krigarhjärnan är antagligen underskattad, då den var viktig under evolutionen.

Skrivet av liberum-weto den 09 november, 2008 kl. 09:47 #

PT: Har du själv barn?

Skrivet av liberum-weto den 09 november, 2008 kl. 09:49 #

Otto: Det finns vissa experiment, som nog inte skall övervärderas till betydelse, men är intressanta. Baksidan av Stalins, PolPot och Maos tillämpningar av Lysenkos ideer blev som bekant att om inte hjärnan anpassade sig efter ideerna, så kunde en kula i hjärnan åtminstone avsluta att generna spreds vidare. Du kan själv läsa om att den officiella ståndpunkten, i Sverige, säger att miljön är viktigare än arvet - och att andra åsikter skall förhindras spridning av länsstyrelsen. Det är inte vetenskap, utan politik.

Skrivet av liberum-weto den 09 november, 2008 kl. 09:59 #

Lib.W. som vanligt intressant.Håller helt med Ninacian om att social uppfostran uppfostranför
hjälper män att förstå och vilja engagera sig i verklighetens nödvändiga sysselsättningar i ett hem.
För inte så länge sedan fostrade ju killar och tjejer ganska olika i det perspektivet. I min stora syskonskara har jag sett flera metoder.
Killar som "helt" sköttes av pedantisk mor.
Ändock som äkta män och pappor är duktiga på att "hjälpa till" som det så vackert, men felaktikt heter.

Skrivet av Margaretha den 09 november, 2008 kl. 10:44 #

Som väl är ärvs ju fler egenskaper, som tillsammanss med social fostran, skapar bra människobarn. Konsten att känna empati, att kunna se och handla när det behövs, praktiska egenskaper.
Sedan undrar jag vad analfabeter hamnar i IQ tester. Än i denna tid finns analfabeter.Klart är väl att flickor kvinnor är i majoritet.
JAg har glädjen att se att flera av de flickor som växte upp fattigt, och hade en pappa som gjorde dem men sedan inte fanns hemma och inte bidrog i uppfostran,
i dag har doktorerat, har andra höga examina, är spridda ut över världen. Detta trots att de började skolan sent.
Självklart är det skillnad på hjärnorna, och mkt. annat mellan könen. Det stör inte annat än när unga och äldre män anser sig vara duktigar på allt för sina större hjärnors skull.
Storlekenbn har till syvende och sist inte så stor betydelse.

Skrivet av Margaretha den 09 november, 2008 kl. 10:59 #

När jag fick barn insåg jag att skillnaderna fanns där redan från början, dvs. de var mer ärftligt betonade än jag trodde innan. De som jobbar som Socialstyrelsens policymakare (Socialdepartementet?) kanske inte har barn?

Skrivet av kattlådan den 09 november, 2008 kl. 11:03 #

Män har större hjärnor och större hjärtan men det betyder inte att de är bättre..mycket styrs av hormoner som sedan signalerar till hjärnan och där är män och kvinnor helt olika .....

Håller med Ninacian..... hon säger vad jag skulle ha sagt...

Ha en trevlig dag!

Skrivet av Kojiki den 09 november, 2008 kl. 11:19 #

Hej Liberum-weto!
Fredrika Bremer,var det inte en kvinna
som figurerade för 25-30 år sedan?
Jag minns att hon hette så som hade varit
i Oberammergau som det brukar går några
bibliska spel uppe på ett berg,Dit orkade
inte Fredrika gå själv utan bkev buren dit
upp.Och hon ska reprecentera jämstäldhet
mellan man och kvinna har jag fel?Varför
orjade hon då inte gå upp själv utan var
tvungen att bli buren av män?*Jag ryser*
Men denna Fredrika Bremer ni pratar om är
säkert en annan person.
Jag önskar dej en trevlig Söndag.
Fick du slips eller kalsonger idag?
eller är det en hemlis*fniss*
Ha det bäst.

Skrivet av agath den 09 november, 2008 kl. 14:25 #

Margaretha: Du borde skriva lite om dina upplevelser - det finns så mycket intressant. 13 personer och samma uppfostran? Hur blev utfallet? Skillnader mellan Etiopien och Sverige. Jag återkommer med mer kring IQ-tester.

Skrivet av liberum-weto den 09 november, 2008 kl. 18:13 #

Kattlådan: Ja det är en intressant fråga hur direktiven från Göran Perssons regering har gått ut. Socialstyrelsen har säkert skrämda bara fått ta emot - eller bara körts över. Titta på TV4 kalla fakta ikväll kanske något kommer fram.

Skrivet av liberum-weto den 09 november, 2008 kl. 18:16 #

Kojiki: Du var rätt liten eller hur? -- jag återkommer.

Skrivet av liberum-weto den 09 november, 2008 kl. 18:17 #

Agath: Fredrika Bremer var en rik kvinna som främst påverkade via sin bok Hertha (som jag inte läst) -- men detta var på 1800-talets mitt och hon dog 1865 -- ungefär när ståndsriksdagen upphörde.

Skrivet av liberum-weto den 09 november, 2008 kl. 18:21 #

Skriv en kommentar:

Namn:
E-post:
URL:

Din kommentar:

HTML Syntax: INTE tillåten