« maj 2012
tiontofr
 
1
2
3
5
7
9
14
15
16
19
21
23
24
25
26
27
28
29
30
31
   
       
Idag

Sidvisningar idag: 998


RSS
EU 1:a på våldtäkter
16 mars kl. 14:02

 


Vi har nu fått så ”förfalskad” kriminalstatistik att Sverige utesluts i vissa internationella jämförelser.


Jag har i ett tidigare blogginlägg visat hur man skapat fler våldtäkter i statistiken genom att helt enkelt räkna mer ”saker” som våldtäkt.


Sveriges våldtäktsfrekvens är nu högst i hela Europa och så löjligt konstruerad att Sverige inte får vara med i jämförelser längre.


Förr var det kommunistländerna som var ökända för sin friserade statistik nu är det Sverige.


Egentligen hade jag tappat lite lusten att skriva om detta ämne igen, men så läste jag Fredrika Bremers blogg om hur idiotiskt vi även definierar hatbrott.


För att en brottsanmälning ska bedömas som ett hatbrott krävs i föreliggande rapport att gärningspersonen tillhör en definierad majoritetsgrupp och den utsatta en definierad minoritetsgrupp.


Tyvärr tillhör Sverige nu en nation med så avvikande kriminalstatistik att vi börjar uteslutas i jämförelser internationellt. BRÅ:s definition är naturligtvis fullständigt åt skogen - Apartheid i Sydafrika skulle därmed inte vara rasism och hatbrott, eftersom de vita var i minoritet - Sverige drar löjets skimmer över sig.


Varför ökar våldtäkter i Sverige, medan de sjunker i USA?


 


 


Sverige har passerat USA vad det gäller våldtäkter per hundratusen invånare. Sverige är farligare för varje år som radikalfeministerna får råda.


Porn up, Rape down!


Men kanske är det som amerikanska studier säger - motståndet mot "porr" ökar verkliga övergrepp. Professor D´Amotos rapport här. Skall vi testa?


Våldtäktsökningen är initierad av radikalfeminister som snart vill räkna en oönskad blick till fullbordad våldtäkt. De som utför våldtäkten är dessutom, i överfrekvens invandrare. Fast som invandrare i kriminalstatistiken räknas då även turister och terrorister på besök, men inte invandrare som blivit svenska medborgare. Inte lätt att veta vad som menas.


Vi måste särskilja mellan utlänningar som bor i Sverige, respektive utlänningar som är i Sverige av annan anledning, ofta brottslingar som räknar med att polis har svårare hitta dem här.


Schweiz som har fler invandrare än Sverige ligger på 34 plats i rapeligan där Sverige inte finns med (fast skulle annars vara högst upp med flest våldtäkter i europa) - möjligen för att vi har så avvikande sätt samla in statistik.  


Hanns Von Hofer1


Department of Criminology, Stockholm University, S-10691 Stockholm, Sweden


 


 


Abstract  Using Swedish rape statistics as a focus, this article aims to empirically describe the way in which different factors affect official crime statistics produced at the national level. It is argued that cross-national comparisons of crime levels are extremely hazardous when based on official crime statistics, since the construction rules vary widely. International comparisons of crime levels should as a rule be confined to findings of international victim surveys. The example of rape statistics in Sweden - about three times higher when compared to other countries in the European Sourcebook - is used to explain what factors can influence statistics. Statistical, legal and substansive factors are to be taken into account. The author shows that changes in statistical routines, the legal definition of rape and changes over time all influence the statistics in a substansive way. This article indicates the great extent to which crime statistics are a construct, whose appearance is very sensitive to the rules applied in the process of construction. In order to employ statistics appropriately, a thorough knowledge of the principles guiding this process is therefore essential.


crime statistics – rape


 


Urkraft tipsade om följande bok som tar upp detta problem.


"Lagom mycket kriminalitet" - bestäms av politikerna




Postat i: Otänkbart  Permalink   Kommentarer [11]  
 
Trackback URL: http://blogg.passagen.se/liberum-weto/entry/nr_1_p%C3%A5_v%C3%A5ldt%C3%A4kter
Kommentarer:

Whoa! Himla, otroligt, superintressant inlägg!! Tack för länkningen med ;)

Men står det verkligen att det är invandrare som är de som utför våldtäkterna? Det hade jag velat läsa.

Ja, det är jävligt skumt. Men samtidigt har våld mot män också ökat i samma kurva som våldtäkterna ökat. Och samma kurva som med antal folk som invandrat. Men jag har inte kunnat dra några egna slutsatser eftersom ingen vet varför det ökat. Vissa menar på att kvinnor är mer benägna att våga anmäla våldtäkterna.. men hur går det då ihop med mer våld mot män? Vågar fler män anmäla krogbråken?

Jag väntar i alla fall ännu på svar från BRÅ.

Skrivet av FredrikaBremer den 17 mars, 2009 kl. 11:31 #

FredrikaBremer: Nej det anges ibland som, med utländskt (ursprung eller statsborgarskap) - men förändras till invandrare på olika vägar. Det är extremt rörigt. Naturligtvis vågar fler anmäla osv -- men detta att hamna på sjukhus är oförändrat. Den andel som hamnar på sjukhus är oberoende av hur vi definierar våldtäkten - de har skador som kräver läkarvård. Om våldtäkter ökar men inte sjukhusbesök från detta våld....

Skrivet av liberum-weto den 17 mars, 2009 kl. 13:09 #

Eller så är det Sverige som kör med öppna kort. Den tanken har väl aldrig slagit dej? Andra länder är kanske så moralistiska och fördömande att våldtäktsoffren drar sig från att anmäla..Så var det tidigare i Sverige. Offren blev utsatta för förnedrande behandling redan på polisstationen och sedan av en manlig läkare.

Skrivet av Goran van Den Buske den 18 mars, 2009 kl. 00:54 #

Goran: Var vi sätter gränsen till vad vi kallar våldtäkt är rent politisk. Var läkare sätter gränsen för att patienten måste få medicinsk behandling är en annan. Lika många får idag behandling på sjukhus. Stigmat från en våldtäkt är en subjektiv upplevelse, och det är lite lättvindigt att påstå att det var värre förr. Nej - jag har mycket svårt tänka mig att Sverige är den fina förebilden -- Vad får dig till att uppfatta Sverige som bäst när det gäller våldtäkter?

Skrivet av liberum-weto den 18 mars, 2009 kl. 01:52 #

Jag håller med Goran. Tror inte att folk anmäler brott som inte begåtts. Däremot så har vi en ganska generös tolkning i lagen av vad som är våldtäkt - det kan skilja sig starkt mellan länderna.

Att bli våldtagen behöver väl inte betyda att man har behov av sjukhusvård för fysiska skador?

Skrivet av Kattlådan den 18 mars, 2009 kl. 10:14 #

Kattlådan: Ta en kopp kaffe till. Det jag skriver är ju precis detta att ökningen är en definitionssak. Det är ett vidare begrepp, fler typer av övergrepp som räknas till våldtäkt, och fler anmälningar (även falska). Trots den kraftiga ökningen i anmälningar har vi inte alls fått behov av mer sjukvård - menar du att våldtäkter till sin natur har förändrats, eller att offren blivt tåligare, eller att läkare börjat strunta i att plåstra om offer?

Skrivet av liberum-weto den 18 mars, 2009 kl. 10:31 #

Sanningen ligger nog någonstans mitt i mellan. Det finns ett stort mörkertal av icke anmälda våldtäkter.Det är bara tappra kvinnor som orkar driva en rättegång och genomlida förnedringen en gång till.

Vår fria sexualitet har ju tyvärr ställt till med en viss oreda..Jag tror det är svårt för män från andra kulturer att förstå att ett nej är ett nej. Därför är de överrepresenterade i statistiken

Skrivet av Goran van Den Buske den 18 mars, 2009 kl. 11:56 #

Liberum: Behåll ditt kaffe du och lillagumman-kommentarer.

Än en gång håller jag med Goran.

Räcker det inte med att övergrepp begåtts för att man ska försöka beivra det? Är det viktigast hur fysiskt skadat offret blivit och skall man bortse från det psykiska traumat som ett övergrepp innebär? Jag tror att det finns massor av "close encounters", där samtycke saknas och som skulle kvalificera som övergrepp - som även idag undgår anmälan.

Skrivet av kattlådan den 18 mars, 2009 kl. 16:28 #

Goran: Man gissar inte om sanningen, då hamnar den alltid där ens fördomar finns. Fördomar som sanning vill jag inte ha - men det älskar många här på bloggen som avskyr statistisk. Hur vet du att det är "vår" fria sexualitet som är orsak till nästa sak som: Du har ingen aning OM andra kulturer är överreprsenterade, eller hur? Eller vilket är din källa?

Skrivet av liberum-weto den 18 mars, 2009 kl. 23:22 #

Kattlådan: Har du ens läst vad jag skrivit?

Skrivet av liberum-weto den 18 mars, 2009 kl. 23:24 #

Jaha nu ser jag vad du menar Liberum :D

Menar du att den resternade brottsstatistiken på BRÅ också är svår att tyda ?.. Jag menar ju tex att ett inbrott kan ju bara vara ett inbrott, eller har de flyttat på gränserna vad det gäller sådana definitioner också ?

Skrivet av Carola den 18 september, 2009 kl. 06:55 #

Skriv en kommentar:

Namn:
E-post:
URL:

Din kommentar:

HTML Syntax: INTE tillåten