Lars-Erik Litsfeldts blogg handlar om hur du med mycken och god mat blir av med sockersug och övervikt. Lars-Erik har skrivit boken "Fettskrämd" som bl.a. handlar om hur man kan bli av med övervikt och diabetes.

« maj 2012
tiontofr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
   
       
Idag
Kategorier

Sidvisningar idag: 36

RSS

« 50/50 | Hem | Bonusgrejer »
hallå!
14 januari kl. 17:57

I dagens bilaga till Expressen (hallå!) finns det ett reportage om Fredrik Paulún. Han tackar GI för att han överlevde sin stroke. Han säger också att han snart kommer ut med ett nytt margarin. Det innehåller bland annat kokosfett och om kokosfettets tvivelaktiga rykte säger han att massor av undersökningar visar att kokosfett inte höjer våra blodfetter och "sparas inte i kroppens fettceller" (kokosfett innehåller massor av mättat fett, min anm). Tänk så synd att han inte tyckte likadant för ett år sedan när det var ett reportage om mig i tidningen Land. Paulún fick där ha en faktaruta i anslutning till artikeln om mig. Där sade han bl.a. att "Kvaliteten på fettet är mycket viktigt och det mättade fettet är i mina ögon inte det bästa. Det sänker insulinkänsligheten och lagras lättare som fett i kroppen".  Det är så bra att Paulún är en riktig hedersman som inte är sämre än att han kan ändra sig totalt och idag puffa för det mättade fettet. Det var många - inte minst diabetiker - som blev rädda när de läste hans varning i faktarutan i Land. Så synd för dessa diabetiker och rundisar att de skulle skrämmas för det mättade fettet. Ett tappat år.



theme.postedin:  Blandat |  Permalink  |  Kommentarer [15]  
 
Trackback URL: http://blogg.passagen.se/lits/entry/hall%C3%A5
Kommentarer:

Det var väl Skaldeman som i någon bloggkommentar för en tid sedan förutspådde att opportunisten Paulún om 10 år skulle ta äran av LCHF-pionjärers arbete genom att konvertera sig till mättat-fett-vän, och därmed kunna tjäna några miljoner till. Han är ju marknadsledande på GI-köret så det verkar kunna gå fortare än så. Får han med sig marknaden kanske också Livsmedelsverket måste agera.

Skrivet av Michael N den 14 januari, 2007 kl. 18:38 #

Den pojken svajar som ett strå i vinden. Vi kanske skulle sammanställa hans och andra just nu poppulära ståndpunkter, och dokumentera dessa. Kan ju bli intressant om kanske något år eller så ;-)

Skrivet av Lennart den 14 januari, 2007 kl. 18:58 #

Varför går han denna omväg??? Göra ett margarin av kokosfett för att komma åt det nyttiga fettet. Jag fattar ingenting!! Det finns ju SMÖR!!! Äsch, tänkte inte på att det var pengar han var ute efter. Inte att sprida ett gott budskap. Blodie

Skrivet av MagganF den 14 januari, 2007 kl. 19:04 #

Hetsen mot kokosfett slog ut flera hundra småbrukare på Filippinerna på 1970-talet, men nu är de tydligen på väg att återhämta sig tack vare att marknaden i USA växer igen. De som köper äkta kokosfett gör inte bara sig själv en tjänst utan också småbrukare i fattiga tropiska länder. På tisdag tar vi upp kokosfett i Rössnerkommentaren hos Fetsmart.

Skrivet av Piltson den 14 januari, 2007 kl. 20:16 #

Jag tycker också att det vore fel att kalla det nyttiga kokosfettet för margarin, detta förknippas ju bara med dålig kvalitet. Jag använder också smör, men kokosfettet tål ju högre temp. innan det förhärdas så detta är att föredra vid stekning och finns att köpa ekologiskt redan så varför göra ett nytt om det inte är i kommersiellt syfte??

Skrivet av Margareta den 14 januari, 2007 kl. 20:34 #

Om man talar sanning från början slipper man hålla på och ändra sig. Och man slipper hålla reda på vad man sagt. Jag bläddrade en stund i Pauluns !"Allt om glykemiskt index". Där fick jag bl a lära mig att kolhydrater i regel inte omvandlas till fett i kroppen och att kolhydrater är immunförsvarets främsta bränsle. Varför jag ser motsatsen i min praktik vet jag inte. Det som var mest lärorikt var dock följande tes: "fettet vi själv tillverkar är i huvudsak mättat fett, vilket ökar risken för hjärt-/kärlsjukdomar, diabetes och övervikt. Det är således en dålig idé att låta kroppen tillverka sitt eget fett, eftersom det bara är fett som är till för lagring och kvaliteten på det är så dålig ur ett näringsmässigt perspektiv." När evolutionen gör sådana missar är det tur att vi har Paulun. /SSS

Skrivet av Sten Sture Skaldeman den 15 januari, 2007 kl. 18:09 #

Ja, och med Pauluns teorier om mättat fett måste det vara rent livsfarligt att gå ner i vikt. Var rädd om din hälsa - förbli fet!

Skrivet av Kattmoster den 15 januari, 2007 kl. 19:07 #

Den var klockren!

Skrivet av Sten Sture Skaldeman den 15 januari, 2007 kl. 19:18 #

Jo, det blir intressant att se om han lyckas vända kappan åt LCHF-hållet när nu fler och fler vindar börjar peka ditåt. Han hade ju en "flört" med stenålderskost härom året och fick ju till nån slags kolhydratvariant på det temat Jag tror dock att det kan bli svårt att göra om konststycket med LCHF, efter att ha sjungit kolhydraternas lovsång så länge och levererat bok efter bok fullproppad med GI-tabeller

Skrivet av Håkan den 16 januari, 2007 kl. 11:31 #

Ja stroke-Paulun har ju varit rejält skrämd av mättat fett så sent som -06 så det lär ju ta några år till innan han kan ändra sig. Men så smart som han är, så lär han hitta rätt till slut. Och nog kan man väl kombinera ett högre intag (mättat) fett med 20-50E% GI-låga kolhydrater? Kanske runt 50% för idrottarna och runt 20% för soffpotatisar. Låter för mig som en utmärkt idé, åtminstone för den majoritet av befolkningen som inte ännu har diabetes typ 2 eller andra former av metabolt syndrom (ex rejäl bukfetma). De mår kanske än bättre på 0-10% kolhydrater, och då spelar ju GI oftast inte längre någon större roll...

Skrivet av Doc den 17 januari, 2007 kl. 00:27 #

Nu måste jag invända Lars-Erik! Paulun säger INTE helt plötsligt att allt mättat fett är okej. "Mättat fett har en större tendens att lagras som fett än omättat fett, men det är skillnad på de mättade fetterna. De som finns mest av i mjölk- och köttprodukter är sämre än de som finns i tropiska fettslag som kokosfett eller palmolja." http://www.paulun.se/p2_pop.asp?idContent=1125 Enligt citatet ovan har han antagligen ändrat uppfattning om mättade vegetabiliska fetter efter att ha läst nån vetenskaplig artikel som man måste läsa hans senaste bok för att ev. få en referens till. I Land gissar jag att han kommenterar mättade fetter i allmänhet och där verkar han inte ha ändrat uppfattning. Synd inte Paulun bloggar också - det hade blivit en väldigt intressant debatt. Men han har väl fullt upp med att kränga sina bröd som jag tycker smakar apa. Åtminstone det av dem som jag testat. ;) Jag tycker han har fel i en hel del påståenden t ex att man kan äta stenålderskost OCH bönor OCH spannmål. Visserligen skriver han samtidigt att vissa människor inte mår av spannmål, typ reumatiker tror jag det var, men de flesta kan lugnt fortsätta med spannmål och mjölkprodukter. Ha ha.

Skrivet av NN den 18 januari, 2007 kl. 08:44 #

Fast ni LCHF-are är ju också enkelspåriga, precis som Paulun. Allt mättat fett behöver ju inte vara nyttigt även om vi behöver mättat fett, det är ju olika sorters mättat fett i köttet beroende på deras kost, och så följer en dålig omega-3-omega-6-kvot med mycket av det mättade fettet. Bacon till exempel är ju från gris och dessutom med en massa nitriter - ändå är bacon ett livsmedel som LCHF-are gärna förespråkar. Ni har löst ett stort problem, men glöm inte bort andra aspekter. Framförallt om ni vill bli tagna på allvar. Fettrik kost underlättar viktnedgång, men beroende på hur man äter kan man få en bra hälsa samtidigt.

Skrivet av Johanna Söderlund den 26 januari, 2007 kl. 13:49 #

När man kommit ner mot sin normalvikt, eller hållit på ett bra tag, börjar man titta på detaljerna också. Kolhydratsnål kost är nummer 1. Sedan gäller det att hitta bra kött, bra fisk och att få i sig alla mineraler och vitaminer och spårämne och antioxidanter mm mm för att det skall bli så optimalt som möjligt. Man kommer hela tiden på maträtter som inte är så bra vid närmare eftertanke. Bacon är ett sådant. Kött från svenska djur är ett annat. Fisk från förorenade vatten och odlad fisk är ett annat. Ägg är ett område som man kan bli blåst på också. Krav-märkta ägg kommer från höns som matas med fiskmjöl. Det finns många aspekter att ta hänsyn till.

Skrivet av arne andersson den 27 januari, 2007 kl. 10:40 #

Är Docs inlägg från 17/1 med benämningen stroke-Paulun ett misstag i nattens mörka timmar orsakat av trötthet + eventuellt något annat omdömesgrumlande? Eller får din skadeglädje över Pauluns sjukdom dig att spåra ur så? Beklagligt att ingen annan i sällskapet reagerat under den gångna veckan.

Skrivet av TT den 27 januari, 2007 kl. 17:20 #

TT, vad är ditt problem? Jantelagen?

Skrivet av 80.217.208.93 den 27 januari, 2007 kl. 19:55 #

Skriv en kommentar:

Namn:
E-post:
URL:

Din kommentar:

HTML Syntax: INTE tillåten