Är nikotin en drog?

09 jan kl 11:08, 2007

Skrivet av livelev under kategorin Missbruk | 15 Kommentarer | Permalink

Jag fick en intressant kommentar om nikotin och insåg att svaret skulle behöva mer plats, så det får bli ett inlägg istället.

Är nikotin en drog? Är nikotin en drog jämförbar med alkohol eller narkotika?

Jag tror att det finns en risk i att utvidga drogbegreppet alltför mycket. För mig är det en enorm skillnad i den påverkan nikotinet ger i jämförelse med den påverkan alkohol eller narkotika ger. Det finns en risk att man bagatelliserar alkoholens och narkotikans verkningar.

Jag jobbar som föreläsare på skolor om drogmissbruk, och att där jämställa nikotin, narkotika och alkohol är farligt. Barnen förstår inte skillnaderna. De tror att det inte är så stor skillnad mellan att röka, snusa, sniffa eller dricka. Den skillnaden är viktig att förklara. Annars dör de av ren okunskap. Jag tror att mycket av den ökande tillåtande attityden bland unga när det gäller narkotikan beror just på att drogbegreppet urlakats. De slutar helt enkelt vara rädda eftersom de uppmanas vara rädda för allt möjligt.

En sak som jag tror är enormt viktigt när det gäller begreppet droger är att det är ett ytterst individuellt begrepp. Allt kan vara en drog om det används som en drog. Det är sällan någon missbrukare som haft föresatsen att bli missbrukare. Det tillhör liksom inte drömjobbet för någon. Ändå fastnar 10 - 15 procent av befolkningen i missbruk av alkohol eller narkotika.

Innebär detta att alkohol och narkotika är droger även för övriga 85 - 90 procent?

Jag har hittills kommit i kontakt med människor som fastnat i missbruk av många olika slag. Deras "drog" har varit alkohol, narkotika, lösningsmedel, fett, socker, sex, förälskelse, slagsmål, kriminalitet, onani, Internet, Jesus, dataspel, kortspel, spelmaskiner, arbete, prylsamlande och programmering. Gör detta att alla dessa saker ska förbjudas eller förses med varningstexter?

Om man med begreppet droger ska kategorisera allt som människor använder som en drog får man ett mycket luddigt och intetsägande begrepp. Dessutom missar man poängen.

Det är inte drogen som skapar beroendet.

 
Är då nikotin en drog? Ja, för mig är det en drog. Jag använder nikotin för att hantera mina känslor. Det har en aktiv påverkan på sinnet - alltså en drog.

Är det en farlig drog? Ja, man dör av den. Den ger både somatiska och sociala konsekvenser för mig. Somatiska eftersom röken innehåller en hel mängd cancerogena ämnen och definitivt påverkar syreupptagningen och lungfunktionen. Sociala därför att jag har ett beroende och liksom alla former av beroende påverkar den mina relationer till andra människor negativt.

Att nikotin, eller för den delen alkohol, narkotika och dataspel, är droger för mig innebär inte att de är det för alla. Bara för att ett ämne är farligt för hälsan betyder det inte att det är en drog. Det viktiga är trots allt att ta reda på vad som är en drog för just mig. Vad är det jag använder för att hantera mitt känsloliv istället för att bara leva med mina känslor? Det kan bara jag svara på.

Vilka är dina droger?

« 4488 | Hem | Abstinent »
Trackback URL: http://blogg.passagen.se/livelev/entry/är_nikotin_en_drog
Kommentarer:

Hur ställer du dig till sluta-röka-piller? Med tanke på att det i grund och botten är psykofarmaka. Har en storrökande väninna som precis lyckats lägga av med ciggen med Zyban.

Skrivet av 84.217.148.61 den 09 januari, 2007 kl. 11:18 #

Och jo visst är nikotin en drog förresten..har knallat ner till statoil i minusgrader mitt i natten för att de är slut. Vad säger det om mig och hur nikotinet påverkar mitt liv.?!

Skrivet av 84.217.148.61 den 09 januari, 2007 kl. 11:20 #

maskrosen - Är väl OK med sluta-röka-piller sålänge inte pillrena blir en ny drog....

Skrivet av livelev den 09 januari, 2007 kl. 11:32 #

Håller med dej helt och fullt här, livelev. Alla, eller iaf. de allra flesta av oss, använder oss av NÅGOT för att hantera våra känslor.Och det finns helt klart en fara i att klassa in allt vi människor använder oss av, som droger, då de inte fungerar så för alla. Om jag går till mej själv så vet jag att en del av det du räknar upp här, är droger, för mej. Men antagligen inte för min granne. Var inne på det här i ett inlägg i min blogg, för ganska länge sedan. Kanske inte exakt din utgångspunkt, men där jag tog upp att vad som är en drog för någon är högst individuellt.

Skrivet av zoowie den 09 januari, 2007 kl. 11:46 #

Droger och beroende av droger har länge intresserat mig. Man brukar hävda att den drog för att vara en drog ska påverka oss på ett visst sätt. Dosökning, kontrollförlust, abstinens osv...För mig är det självklart att alla företeelser som påverkar vårt lustcentrum kan orsaka beroende. Inte för alla men för en del känsliga individer och för människor som av den ena eller andra anledningen lever ett liv som gör drogen lättillgänglig. Idag lever vi i ett samhälle som är mycket mer liberalt till alkohol än för bara 20 år sedan. Samma samhälle är mindre tillåtande till rökning. På 60-talet gick många kändisar över till Prince, vilket skulle vara otänkbart idag. För mig är beroendet verkligt, är själv beroende av nikotin (tuggummin). Bättre att tugga än att röka eller snusa inbillar jag mig. Jag tycker om alkohol men ser mig inte som beroende. Knark har jag aldrig testat och kommer aldrig att göra det. En drogs "farlighet" avgörs i första hand av missbrukets sociala konsekvenser. Samhällets politik bör anpassas tll detta. Knarkmissbruk leder ofta till socialt elände. Alkoholmissbruk likaså. Missbruk av nikotin gör det sällan. Kaffemissbrukare (koffein anses vara en drog) har sälla sociala problem. Spelberoende kan leda till ekonomisk ruin. Sexmissbruk kan leda till problem i familjen osv... Det finns grader i detta helvete. Man bör ta varje drog för sig och utforma politiken därefter.

Skrivet av Bosse den 09 januari, 2007 kl. 11:53 #

Hittade inlägget jag talade om, ifall du vill läsa :) http://blogg.passagen.se/trackback/zoowie/Weblog/cannabis_vs_heroin

Skrivet av zoowie den 09 januari, 2007 kl. 11:58 #

Nu har jag äntligen haft tid och uppdatera mig lite vad du skrivit den senaste tiden. Håller med dig fullständigt i det du skriver. De flesta människor har nog något som de använder för att kunna hantera sina känslor. Sedan finns det ju de människor som är extra känsliga till att kunna falla in i flera missbrukarmönster. Ser jag till mig själv har det varit snattande, ätstörningar och självdestruktivitet som varit mina största missbruk. Nu är ju inte min egen hud något som går att köpa/själa, men det är i alla fall något som jag har och något som jag behandlat på ett felaktigt sätt som är skadligt. Det gäller att känna sig själv. Tex. så har jag (som tur är) under tonåren aldrig kommit i kontakt med droger. Hade jag gjort det så är nog risken stor till att jag stått här med ett till missbuk, eftersom inget av mina sätt att hantera känslor varit fungerande. När jag varit till Ghana har jag blivit erbjuden att röka marijuana. Vågade inte testa av rädsla att jag skulle tycka om det. Jag har i mina sjukaste stunder många gånger önskat mig och fantiserat om att fly in i ett drogrus. Är glad att jag inte haft tillgången och kontakterna. Alkohol har aldrig varit något som lockat mig, kan vara gott ibland, men inte mer. Lycka till med din "avgiftning". Nu kommer jag kunna följa dig :-)

Skrivet av Kämpen den 10 januari, 2007 kl. 09:45 #

Har du tid/ork/lust att vända rätt på lite begrepp åt mig? Peka åt vilket håll energin ska? Verkar som jag är ute på irrvägar... *kram*

Skrivet av Sexy Jeans den 11 januari, 2007 kl. 15:41 #

Bengt och Maarit - Jag upplever inte att barn föds i synd. Synd är något vuxna gör, till exempel när de luras.

Skrivet av livelev den 11 januari, 2007 kl. 16:26 #

mina droger är ciggen och förälskelsen.

Skrivet av evilette den 11 januari, 2007 kl. 17:08 #

Hur går det för dig med rökningen?

Skrivet av Kämpen den 11 januari, 2007 kl. 20:48 #

Mina droger? I första hand har det nog varit män, förälske, flykt in i nytt utan att avsluta det gamla.

Skrivet av Jade den 12 januari, 2007 kl. 08:40 #

Har aldrig använt droger. Troligtvis på grund av att mina föräldrar var stränga och religiösa så jag vågade inte när jag var yngre och sedan ville jag inte utan valde också den vägen. Har inte sett på religionen som en drog (men jag vet att andra har gjort det "opium för folket") Just nu är jag nog som du, utan "drog" och det är tufft och ovant. Saknar min tro men vet inte om jag vill ha tillbaka den. Är det verkligen en drog?

Skrivet av Twistd Sister den 19 januari, 2007 kl. 11:57 #

ajajajaj..... låter inte hälsosamt eller vidare seriöst...........

Skrivet av 83.176.202.40 den 23 januari, 2007 kl. 20:22 #

alLt som pÅverkar belÖninssystemet och kan dÄrmed missbrukas samt är vanebildande är droger Tack vare tjack flyter Adhd vardagen smidigt Fast man e ju kickfixerad (det är min drog) sÅ doserna hÖjs ju enormt över vad som nÖdvÄndigt behÖvs

Skrivet av zioness den 27 februari, 2008 kl. 06:50 #

Skriv en kommentar:
  • HTML Syntax: INTE tillåten