Pride är Pravda.

05 aug kl 08:49, 2010

Skrivet av marcusbirro under kategorin Blandat | 42 Kommentarer | Permalink

Det var evigheter sedan folk var så arga på mig som nu. Jag tyckte det var roligare förr. Den här gången var det verkligen inte meningen.


Att ifrågasätta Pridefestivalen med några rader på Twitter gör man inte ostraffat. Det tycks nämligen föreligga en sorts uppfattning att om man det allra minsta ifrågasätter festivalen som en gerillarörelse, en undangömd och perferir grej, en manifestation för en hårt ansatt och utsatt samling människor, så är man automatiskt inskränkt sexuallmotståndare, böghatare, konservativ, unken, katolik och andra fula ord i den politiskt korrekta svenska jordmånen.


Massor av folk säger sig ha tappat förtroendet för mig. Människor jag aldrig träffat, som antagligen aldrig läst en enda bok av mig, människor som själva är allt det de anklagar mig för att vara; lättstött, indignerad, känslig.


Kända dragstjärnor (män som klär ut sig till kvinnor) försöker förminska mig genom att kalla mig åsiktsmaskin och antyder att jag skulle tjäna pengar på att skriva som jag gjorde. Jag får inte betalt för att twittra och jag är stolt över att Sverige kommit långt i acceptansen av alla sorters sexuell avvikelse. Det här handlar inte om den sortens trista diskriminering som säkert många homosexuella upplever. Det handlar inte om om de romer, invandrare, frånskilda fäder i rättegång för sina barn, de sjukskrivna eller pojkar på landsbygden som enligt alla beräkningar är de verkliga förlorarna i morgondagens samhälle.


Men Pride är Pravda.


Pride är vägen och sanningen. Det finns inget annat än Pride. Alla är där. Varenda politiker med självaktning är där för att synas och märkas. Alla utom Hägglund. Genast far RFSL och andra ut och fördömer. De är extremt snabba med att fördöma och täppa till truten på alla som tycker något annat. De är starka. Pride är inte längre en akt av medmänsklighet och kärlek. Pride är ett maktfullkomligt spektakel, en medial jätte, en instutition och likt alla maktfullkomliga spektakel slår man ner, med kraft och energi, på alla som ens vågar viska ett negativt ord i deras riktning.


För att vara en så frisinnad samling människor är tillskyndarna av Pride rätt fördömande.


Jag tror fortfarande att det finns minst ett tiotal andra grupper av människor som inte är inte är i närheten av att omhuldas som de homosexuella och transsexuella omhuldas. De har inga demonstrationståg, inga korteger med politiker och kändisar, inga helsidor och mittuppslag i tidningarna, inga nyhetsinslag, inga ledare i tidningarna, inga bloggare i tusental.


Kanske kunde Pride, med sin ärovärdigt uppnådda maktposition se över sin egen axel och bredda tågen?


Jag har lärt mig en sak. Att transpersoner har en arme´av vänner i internetvärlden. Att de är väldigt snabba att fara ut i personliga påhopp.


Bland annat har flera av dem raljerat över vårt barn som ska födas nu på tisdag. Det är humor bland bögarna och flatorna. Skoja med någon som förlorat två barn. Fast det är väl bara jag som är överkänslig eller hur var det nu, kära transar, Hbt, bögar och flator?


Jag har också lärt mig att vara i något bättre psykisk balans innan jag ens nämner Pride igen.

Kommentarer:

Modigt skrivet. Förstår att du fått stå ut med mycket men stå på dig, finns vi som faktiskt tycker att du har ganska sunda åsikter.

Skrivet av lissa den 05 augusti, 2010 kl. 14:03 #

Jag har tagit del av Rickard Engfors åsikter som jag förstår men inte helt delar. Att du verkar vilja förminska honom genom att beskriva honom som kända dragstjärnor (män som klär ut sig till kvinnor) kanske beror på att du själv blev klampad på. Rickard Engfors är också en framstående stylist och ligger bakom många stjärnors kreationer. Konsultar också inom webberibranschen så vitt jag vet. Annars ger jag dig rätt i att gayrörelsen har blivit omhuldad men pga av eget oförtrutet och envist arbete i många många år. Något som de andra grupperna inte lyckats med.

Skrivet av Anders den 05 augusti, 2010 kl. 14:03 #

Kanon! Stå på dig! Få vågar öppna munnen som du i åsikternas Sovjet Sverige.

Skrivet av Andreas den 05 augusti, 2010 kl. 14:03 #

Tycker det var ett bra inlägg, du har rätt i att det finns många grupper som skulle behöva det stödet och den uppmärksamheten. Tror t.o.m det kan bli riktigt fel,om man snart inte får öppna munnen och ha en åsikt, utan att det ska ses som diskriminering mot någon speciell grupp, av vad det nu kan vara.
Bling

Skrivet av Bling den 05 augusti, 2010 kl. 14:03 #

Tack för din frimodighet! Heder!

Skrivet av Per-Olof Hermansson den 05 augusti, 2010 kl. 14:03 #

skönt med någon som vågar stå emot jättarna o säga det många tänker.

Skrivet av lissa den 05 augusti, 2010 kl. 14:03 #

Du är bra.

Skrivet av Nils den 05 augusti, 2010 kl. 14:03 #

Tack Marcus,
Fortsätt skriva och tycka. Jag håller med dig, Pride är trend, inne just nu och "sanning" just nu. Och det finns många andra folkgrupper som skulle behöva den uppmärksamheten bättre.

Lycka till med dotterns födelse också. Jag följer både dig och Jonna och gläder mig storligen över detta underverk.
Kramar och välsignelser i massor
/Monica

Skrivet av Monica Alhbin den 05 augusti, 2010 kl. 14:03 #

Åh, du underbara man. Du är så älskad av så många. Och du är beundransvärd. Hur dom än försöker ta din glans ifrån dig så kommer dom aldrig att lyckas - vilka dom än är. För du skiner alltid mer än dem :-)

Kärlek till dig och din underbara familj!

//Marielle

Skrivet av Marielle Björling den 05 augusti, 2010 kl. 14:03 #

Stå stark. Lycka till på tisdag.

Skrivet av Herman den 05 augusti, 2010 kl. 14:03 #

Du har skrivit vad du tycker och jag tycker du har så rätt, visst måste man kunna kritisera vissa saker utan att bli påhoppad, trodde vi hade yttrandefrihet men gäller tydligen inte allt eller långt ifrån allt har jag upptäckt. Bry dig inte om dem, korkade människor finns det tyvärr ganska gott om men det får man leva med.
Ha det bra med din familj
kram
Nina

Skrivet av Nina den 05 augusti, 2010 kl. 16:56 #

Lycka till säger jag med. det kommer gå jättebra :)<3

Skrivet av Anna den 05 augusti, 2010 kl. 16:56 #

Visst pride är bra, de får sina minuter i rampljuset och kändisarna sluter upp som för att visa upp sig, slå sig lite på bröstet och säga " att här är alla lika, alla har samma rättigheter osv"
jag undrar när de ska startas en sådan kampanj för oss sjukskrivna, vi som kanske inte alltid har kraften att hävda våra rättigheter. Är svårt sjuk sedan 3år, verkar vara den första i Sverige med mina symptomer, har tagit avsked till min make flera ggr, sjukdomen har knäckt min familj, barnen lider men här finns inga kändisar eller politiker som säger " att låt oss göra de lite lättare för denna gruppen, vi kanske ska sluta misstro alla sjuka och sluta minska på sjukbidrag för att alla har vi ju samma värde och rättigheter" näe, istället låt oss sänka bidragen lite till, de finns ju alltid soc, helt galet hur det kan skötas så illa och vidrigt år 2010 i Sverige- välfärdens land... Jag gillar dej Birro, fortsätt tycka det är din fulla rätt! Skäms på de som gjort personliga påhopp, de förtjänar ingen anonym som offentlig! Kram Karin

Skrivet av Karinstyratjej den 05 augusti, 2010 kl. 16:56 #

Visst pride är bra, de får sina minuter i rampljuset och kändisarna sluter upp som för att visa upp sig, slå sig lite på bröstet och säga " att här är alla lika, alla har samma rättigheter osv"
jag undrar när de ska startas en sådan kampanj för oss sjukskrivna, vi som kanske inte alltid har kraften att hävda våra rättigheter. Är svårt sjuk sedan 3år, verkar vara den första i Sverige med mina symptomer, har tagit avsked till min make flera ggr, sjukdomen har knäckt min familj, barnen lider men här finns inga kändisar eller politiker som säger " att låt oss göra de lite lättare för denna gruppen, vi kanske ska sluta misstro alla sjuka och sluta minska på sjukbidrag för att alla har vi ju samma värde och rättigheter" näe, istället låt oss sänka bidragen lite till, de finns ju alltid soc, helt galet hur det kan skötas så illa och vidrigt år 2010 i Sverige- välfärdens land... Jag gillar dej Birro, fortsätt tycka det är din fulla rätt! Skäms på de som gjort personliga påhopp, de förtjänar ingen anonym som offentlig! Kram Karin

Skrivet av Karinstyratjej den 05 augusti, 2010 kl. 16:56 #

Bra Marcus och tack för att du står på dig och framför de åsikter som många av oss delar med dig! Du är bara bäst och rak och modig i en annars ganska förljugen värld!
Vi är många som beundrar ditt mod och din styrka.
Kram till dig och din "goa" familj och lycka till på tisdag!
Kram

Skrivet av gungar den 05 augusti, 2010 kl. 16:56 #

I vår sk sekulariserade kultur sköts bestämmandet av vad som ska anses som ont på ett mer svårfångat sätt än när man har religiösa/politiska heliga skrifter som tydligt talar om vad som är ont.

Som det är nu är det större ondska att vara småirriterad på Pridefenomenet än att tex. ta giriga, oljeborrande miljöförstörare i försvar

Fördömandet av de onda sker lika självrättfärdigt och hänsynslöst hos oss idag som under den djupaste protestantismens häxprocesser.

Stå på dig Birro!

Skrivet av Kristian den 05 augusti, 2010 kl. 23:24 #

Sverige smygpraktiserar en något märkligt variant av åsiktsfrihet,.Du får tycka vad du vill så länge du tycker som alla andra.
Pride är inte längre en manifestation för likvärdiga rättigheter oavsett sexuell läggning, utan ett politisk jippo,.så här ska du tycka och agera för att vara politiskt korrekt.
Pride är ett gyllene tillfälle för politiker att samla billiga poäng, har blivit en parodi istället för en manifestation,.snart dags för en anti-pride för att normalisiera läget?
Det har blivit så inne att springa omkring och vifta med regnbågsflaggan, att man nästan skäms att vara hetero, lite löjeväckande diskrimineringsvibbar över det hela numera, alla är medvetna om att vi är olika, inget märkligt med det,.så snälla, sluta tjata,.lets pök.
Ja ja, jag vet, det var politiskt icke korrekt, men en välvilligt skratt förlänger livet,.även för pride deltagare. Tack för ordet. Bra skrivet Marcus.

Skrivet av Brandon Lee den 05 augusti, 2010 kl. 23:24 #

Bra sagt, Marcus.
Hedervärt att någon vågar öppna munnen och gå emot det politiskt korrekta! Det behövs lite av "kejsarens nya kläder", alltså någon som vågar säga ifrån.

Men ett litet påpekande:
Citat: "Pride är vägen och sanningen. Det finns inget annat än Pride. Alla är där. Varenda politiker med självaktning är där för att synas och märkas. Alla utom Hägglund."

Du glömde att sd inte var inbjudna. Pride våade inte bjuda in dem!

Skrivet av AlgotR den 05 augusti, 2010 kl. 23:24 #

Bra skrivet ...tur att nån som har tillgång till en penna vågar skriva vad så många av oss tycker.Inte juste att förlöjliga dina 4 barn .Men man hoppas att även dessa människor i sin ensamhet begrundar och skäms ...för vad har dom för anledning??Usch på er alla i Praidparaden som hoppas på någon som inte råkar ha samma uppfattning om saker och ting som ni har ...Ni har tillräckligt stor uppmärksammhet utan att det behöver stiga er åt huvudet.
Stå på dej Marcus lycka till på tisdag.

Skrivet av nitha den 05 augusti, 2010 kl. 23:24 #

Jag gillar både dig Marcus och vissa i HBT-världen. Får man göra det? ;)

Skrivet av En person den 05 augusti, 2010 kl. 23:24 #

Visst blev det ganska tydligt att det var en öm tå du trampade på? På ett sätt kan man tycka att det var bra, på det sättet det reagerades, för de avslöjade sig själva...

Lycka till på tisdag!

Skrivet av Malin NS den 05 augusti, 2010 kl. 23:24 #

Bra, Marcus!

Skrivet av Aron den 05 augusti, 2010 kl. 23:24 #

[Trackback] Marcus Birro gör en klassisk &#8221;prata dit sig själv&#8221; på sin blogg. Pride är vägen och sanningen. Det finns inget annat än Pride. Alla är där. Varenda politiker med självaktning är där för att synas och märkas. Alla utom Hägglund. Genast far R...

Skrivet av Röda Berget den 06 augusti, 2010 kl. 09:06 #

Marcus, meningen med en blogg är att folk kan kommentera. Du lade inte in mitt förra inlägg, men däremot andras. Vad är det du är så rädd för?

Skrivet av Lukas Romson den 06 augusti, 2010 kl. 09:06 #

Pride ? och jag som trodde det var Almedals veckan som dragit igång.

Skrivet av Magnus den 06 augusti, 2010 kl. 09:06 #

HBT-rörelsen handlar om rätten att älska
den man älskar och att ha rätt att leva
på samma villkor som andra
det är det centrala, primära
Är det svårt att förstå innebörden
tänk dig att du tvingas överge kärleken
eller bara dölja den för den
och låtsas att du är någon annan
du älskar har "fel" kön
eller om du som heterosexuell
ska läras om för att bli homosexuell
Står man inte ut med folk som har kul
och festar, titta åt ett annat håll
och strunta i vad som är politiskt korrekt eller inte i folkhemmet

Rekomenderad läsning: Marie- Loiuse Boije av Gennäs Stjärnor utan svindel
samt Linus Fremins ständigt uppdaterade, välformulerade och aktuella blogg om bla HBT-frågor. http://linusfremin.wordpress.com/

Skrivet av Carina den 06 augusti, 2010 kl. 13:40 #

[Trackback] Marcus Birro gör en klassisk &#8221;prata dit sig själv&#8221; på sin blogg. Pride är vägen och sanningen. Det finns inget annat än Pride. Alla är där. Varenda politiker med självaktning är där för att synas och märkas. Alla utom Hägglund. Genast far R...

Skrivet av Röda Berget den 06 augusti, 2010 kl. 13:40 #

Vem bryr sig om pride? Det är trots allt en försvinnande liten del av Stockholms befolkning som deltar.

Desto konstigare att SL gör politiska manifestationer genom att flagga regnbågsflaggor på bussarna. Både obegripligt och helt klart olämpligt - men ingen vågar säga något. Vad har det med SL att göra? De flaggar ju inte för något annat.

Så vad gör politikerna där i pridefestivalen? (Nej, jag tror INTE att de är där som privatpersoner.)

Antagligen är det någon slags politiskt korrekt manifestation, ungefär som att partiledarna för ett antal år sedan samtliga (?) kände sig tvingade att gå ut och hävda att de var feminister.

Sedan upptäckte de att det kanske inte var så smart eftersom många irriteras över feministhyckleriet i Sverige (har du hört en feminist opponera sig mot att mamman bestämmer vem som ska få barnbidraget? - eller en feminist bry sig om att män lever kortare, begår självmord 5 ggr så ofta, systematiskt förfördelas i vårdnadstvister, osv.).

Tack för att du vågar ifrågasätta HBT-rörelsens allenarådande makt - men det är mycket så det fungerar i konformistiska koncensus-Sverige. Man SKA ha vissa åsikter och stödja vissa saker, annars är man liksom autoamatiskt suspekt, intolerant osv. (och klumpas ihop med dem som verkligen är det), oavsett vilka sakliga och förnuftiga argument man har. Det finns liksom en lista: U-landsbistånd, invandring, sexköpslagen, HBT, feminism, osv.

Politikerna vet detta och vågar därför inte säga något. Det ligger mycket i den svenska mentaliteten att på just detta sätt vara lite som en skock får och bara följa det de tror man SKA tycka för att liksom vara en god medborgare.

- Va? Tycker inte du så OCKSÅ?
- Öh, näe, inte nödvändigtvis, men det beror på vad du menar. I samhällsdebatten förenklas många saker till dumhet.

Skrivet av Peter Rickardsson den 06 augusti, 2010 kl. 13:40 #

Tack Marcus! Väldigt bra skrivet.

Skrivet av Martin den 06 augusti, 2010 kl. 13:40 #

Du kritiserade pride, inte hbt-personer. Ilskan det väckte bevisar bara att du hade rätt. Fint skrivet.

Skrivet av Sara den 06 augusti, 2010 kl. 19:25 #

Gud välsigne dig!

Skrivet av Sandra den 06 augusti, 2010 kl. 21:56 #

Marcus, jag tycker du skissar en tänkvärd analys av Pride och dess rörelse. Det är efterlängtat med offentliga röster som vågar ifrågasätta även den oantastliga Pride-apparaten. Pride och HBT har blivit så sant och så riktigt att det inte finns tillåtelse för minsta motstånd. Jag tycker det luktar någon slags "Pride-fundamentalism". Din åsikt marcus visar oss att Pride-rörelsen börjar bli i behov av granskning och självrannsakan. Är Pride verkligen genomsyrad av kärlek, acceptans och förståelse när dess vurmare blir så rabiata och elaka som du beskriver? Nja, de tycks snarare bita sig själva i svansen. Öppenhet och tolerans var ordet

Skrivet av Simon den 07 augusti, 2010 kl. 09:18 #

Pride är rent och slät perverst och dessa grupper som står för detta är hjärnskadade onormala normer till individer,dessa HBT grupper ute efter att förslava hetero-gruppen och förlöjliga mannnen som idealbild dessutom deras allierade Feminist-talibaner som gör sitt yttersta att hata män och "omvandla" killar/män till kärringar..

Till skillnad från Birro så ser jag dessa grupper som parasiter.

Jag vägrar helt enkelt vara godtycklig HBT-accepterande hetero-slav

Skrivet av NX den 08 augusti, 2010 kl. 07:43 #

Pride får sin näring av den nutida liberalismen som visar uppenbara totalitära drag. James Kalb har tyvärr rätt. En ideologi kan vara ondskefull även om dess företrädare inte framstår som onda. Tack Marcus att du är den som vågar ropa att kejsaren är naken.

Skrivet av Thomas Andersson den 08 augusti, 2010 kl. 07:43 #

Acceptera att Pride och HBT är en stor företeelse. Vi (de flesta) är liberala och/eller sociala i så motto att vi vill ha alla med på tåget. Därför måste även HBT-personer få visa upp sig (en gång per år).

Men även detta verkar vara för mycket för herr Birro?!

Skrivet av Henrik den 08 augusti, 2010 kl. 12:03 #

Reta inte Pridetalibanerna

Skrivet av 79.138.209.71 den 08 augusti, 2010 kl. 12:03 #

Är lesbisk och totalt ointresserad av att ta del av den obligatoriska identiteten som HBT och Pride medför. Jag vill inte förstora upp och exploatera min sexualitet som något mer värt att fira, eller något att kategorisera. Behöver den gemene heterosexuella individen finna sig i att plockas in "subsexualiteter" (butch, femme t ex?
Jag är inte intresserad av att vandra i en parad för att stoltsera med min läggning. Missförstå mig rätt nu, men jag känner ingen stolthet över att vara homosexuell. Lika lite som den heterosexuella känner "stolthet" över sin läggning, får jag anta.
Jag är stolt över den jag är det jag gör, allt som oftast. Men jag behöver inte understryka min sexualitet för den sakens skull.
Men jag är väldigt tacksam att leva på en plats där jag har möjlighet att vara som vem som helst, trots. Men jag undrar om det är den årliga paradens förtjänst, eller något annat.
Men nej, jag tror väl inte att Pride skadar, men den skulle behöva utvecklas till något annat för att göra mer nytta.

Kanske föra verksamheten an aning längre ut i Sverige, än Stockholms innerstad?

Skrivet av Matilda den 08 augusti, 2010 kl. 18:39 #

Bra inlägg och jag håller med dig i att "hos oss finns inga normer"-sällskapet hbt (dit jag själv räknar mig) finns det otroligt många normer och "regler" precis i likhet med den heteronormativitet som fördöms så hårt. Det är bra för alla grupper att granskas både kritiskt och konstruktivt om vi ska få till en riktig, äkta öppenhet och gemenskap!

Men det finns också många som firar pride av helt olika anledningar än politiska! Hitta vänner med samma intressen, hitta kärlek, våga vara sig själv fullt ut en stund eller bara för att ha en anledning att festa... och idioter och hatare utan självkritik finns tyvärr inom alla folkgrupper som förstör för alla sidor!!

Keep up and good karma to you!!

Skrivet av catrin den 08 augusti, 2010 kl. 18:39 #

Tack Marcus!
Jag upphör inte att förvånas hur denna lilla grupp kan stjäla så mycket uppmärksamhet och hur alla vill jamsa
med dem..... Tack Marcus för din kraft
och ditt mod!!!

Bengt

Skrivet av bengt den 08 augusti, 2010 kl. 18:39 #

Hej
Lysande skrivet (som vanligt). Håller med till 100%. Intressant hur den grupp som har krävt förståelse och acceptans inte det minsta visar det för andra.
Håll fanan högt.
/Per

Skrivet av Per Svensson den 09 augusti, 2010 kl. 13:14 #

Tack Marcus. Du skriver vad väldigt många i vårt land tycker men inte vågar skriva.
Och vad tänker alla våra partiledare och andra politiker som går med i tåget?
Många röster ger det knappast, kanske motsatsen.

Skrivet av Helge Kärrbrant den 09 augusti, 2010 kl. 13:14 #

http://linusfremin.wordpress.com/2010/08/09/marcus-birros-asikter-bevisar-varfor-pride-behovs/

Linus Fremin bemöter Birro i ett läsvärt inlägg på sin blogg.

Skrivet av Carina den 09 augusti, 2010 kl. 17:10 #

Skriv en kommentar:
Kommentarer är avstängda för detta inlägg