En tolvårig studie på svenska lantbrukande män visar att frukt- och grönsakskonsumtion är positivt associerat till god hälsa, dock under en viss förutsättning. Du har hört det förr och allt känns som gammal skåpmat, men läs resten här: http://www.mdpi.com/1660-4601/6/10/2626/pdf
Fast lite skillnad är det dock, förbättringen förutsätter nämligen en hög konsumtion av mjölkfett! Kombinationer med lågt intag av mjölkfett, fullkornsbröd och fisk gav inte samma positiva utfall.
"Daily intake of fruit and vegetables was associated with a lower risk of coronary heart disease when combined with a high dairy fat consumption (odds ratio 0.39, 95% CI 0.21-0.73), but not when combined with a low dairy fat consumption (odds ratio 1.70, 95% CI 0.97-2.98). Choosing wholemeal bread or eating fish at least twice a week showed no association with the outcome."
En artikel i Expressen
Postat i: Studier Permalink Kommentarer [7]

