"I undersökningen jämfördes möss som under en längre tid fått äta späck och vars totala energiintag till 60 procent kom från fett, med möss som fått fettsnål mat, där max 10 procent av energiintaget kom från fett. Det visade sig att de möss som ätit späck inte bara blev fetare, utan
också fick ett mindre aktivt immunförsvar."
Ja, vad visar man, egentligen?
Jo, om man tvingar på möss 60 E% från en näringskälla som de ej skulle använda i naturen så blir de sjuka. Hur svårt skall det vara att förstå?
Länk till en närsynt artikel av Anna Bäsén på Expressen.
"För om något så behövs mer kunskap om vad olika typer av kost gör med hälsan - också på sikt."
Om något verkligen behövs så är det forskare och "vetenskapsjournalister" som klarar att tänka kritiskt och självständigt.
Postat i: Studier Permalink Kommentarer [2]


Jo dra slutsatser från möss till människa är helt fel. Möss saknar mycket av den fettmetabolism som människor har!
Anna Bäsén borde kollat bättre, lågvattenmärke för henne hittils.
Skrivet av Pellefant den 26 november, 2009 kl. 23:41 #
Dessutom fick mössen för det första ingen naturlig föda, 60 % späck är icke artegen föda. Sedan fick de 20 % rent socker – en blandning av fruktos och sukros. Det är ju klassiskt för att framkalla inflammation och sänka immunförsvaret. Det är redan visat i flera studier på människor. Läs mitt inlägg om det på bloggen.
Skrivet av Sanna Ehdin den 27 november, 2009 kl. 17:48 #