LCHF (LowCarb HighFat) är ett mycket effektivt sätt att förbättra både hälsa och vikt.

Den står i skarp kontrast till Livsmedelsverkets påbud att äta 55-60E% sockerkedjor (kolhydrater).

« maj 2012
tiontofr
 
1
2
3
4
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
   
       
Idag

Sidvisningar idag: 363


RSS
Fiskolja mot ADHD
3 juni kl. 11:44

Ur Sveriges Radios nätupplaga, den 3 juni 2008:

En ny studie från Göteborgs universitet har just presenterats på en konferens i USA. Hälften av de barn med adhd som ätit fiskolja fick en klar förbättring av sina symtom. –

- Ja, de fick ju då klart lättare för att koncentrera sig, ofta kändes det då lättare med skolarbete och läxor och att fungera med familjen och fungera tillsammans med kompisar, säger överläkare Mats Jonsson som är en av dem som ligger bakom studien.

Han rekommenderar föräldrar att ge barnen fiskolja. – Det finns ju egentligen inga risker som talar emot det och som sagt var, det kan hjälpa en del.

De verksamma komponenterna i fiskoljan är sannolikt de långkedjiga omega-3-fettsyrorna som saknas i de vegetabiliebaserade "hitte-på-fatterna". Deras omega-3 har max 18 kolatomer i sina kedjor och kroppens förmåga att förlänga dem är nere på enstaka procent. Detta bland annat beroende på att omvandlingen sker i konkurrens med motsvarande process för de inflammationsfrämjande omega-6-fettsyrorna.

Dessa finns i vegetabiliska råvaror i mängder som vida överstiger omega-3, vilket styr omvandlingsprocessen. Fiskoljan förskjuter därför balansen av de önskvärda långkedjiga fetterna tillräckligt mycket för att ge en tydlig fördel. Om man dessutom undviker "hitte-på-fetter" i form av margariner och andra industriellt tillverkade surrogat så kommer utfallet förmodligen att bli ännu positivare.



Postat i: Allmänt  Permalink   Kommentarer [2]  
 
Trackback URL: http://blogg.passagen.se/matfrisk/entry/fiskolja_mot_adhd
Kommentarer:

På ett sätt är det bra att sådana här saker bekräftas.
Redan för över 15 år sedan så var detta känt i komplementär medicinska kretsar!
Att det hjälpte, men kanske inte exakt hur!?

Skrivet av Zonen den 04 juni, 2008 kl. 06:39 #

Zonen: Att det hjälpte, men kanske inte exakt hur!?

Vi vet inte exakt hur det fungerar nu heller, men så mycket viktigare då att ta reda på. Skilj ut de mest sannolika faktorer som påverkar åt ena och andra hållet, försök hålla de andra någorlunda i schack och kör!

Bra forskning leder inte nödvändigtvis till "sanningen", men det är lika viktigt att finna ut vad som inte fungerar också.

Skrivet av Erik Edlund / MatFrisk Blogg / erik(at)matfrisk(dot)nu den 04 juni, 2008 kl. 08:13 #

Skriv en kommentar:

Namn:
E-post:
URL:

Din kommentar:

HTML Syntax: INTE tillåten