LCHF (LowCarb HighFat) är ett mycket effektivt sätt att förbättra både hälsa och vikt.

Den står i skarp kontrast till Livsmedelsverkets påbud att äta 55-60E% sockerkedjor (kolhydrater).

« maj 2012
tiontofr
 
1
2
3
4
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
   
       
Idag

Sidvisningar idag: 363


RSS
...ge sig själv en riktig näsbränna
23 november kl. 16:02

 

Gå direkt till protokollet

Tanken är god, kommunikation med "omvärlden" är viktig, för att inte säga avgörande. Man kan tänka oändligt kloka tankar och fatta visa beslut, men om man inte kan sprida dem så saknar de praktisk betydelse. Det är nog det som kommunikationschefen kommer att ta upp.

Så händer något som ställer detta på sin spets. En "expert", barnfetmaprofessorn Claude Marcus, lyckas få in en debattartikel i Dagens Nyheter. Du bör läsa den själv för att få den bild som Marcus vill förmedla, jag är som vanligt subjektiv.

Han lyckas verkligen reta de flesta journalister som kan tänkas ta tag i kostdebatten:

  • Sensationslystna medier
  • ...massmediernas förvirrande beskrivning av kostdebatten
  • ...vulgärjournalistik, tyvärr inte bara i kvällstidningarna utan också i våra största morgontidningar och TV 4
  • Detta är desinformation och inte undersökande journalistik.
  • ...journalister bedriver en sensationsjournalistik på bekostnad av en korrekt information
  • Det finns således risk att den oseriösa journalistik vi här sett prov på leder till försämrad folkhälsa.
  • Det är hög tid att journalisterna tar sitt ansvar i den pågående kostdebatten.
Var det Dagens Nyheters avsikt att låta honom ge sig själv och de åsikter han står för en riktig näsbränna?



Postat i: Allmänt  Permalink   Kommentarer [8]  
 
Trackback URL: http://blogg.passagen.se/matfrisk/entry/ge_sig_sj%C3%A4lv_en_riktig
Kommentarer:

Det är faktiskt tänkbart att DNs ansvariga tänkte/tyckte så - Marcus har getts möjlighet att att skriva en artikel med önskan om en noggrann genomgång av alla koststudier en gång för alla - eller låta honom såga av den gren han själv sitter på....

Skrivet av vikingmormor den 23 november, 2008 kl. 16:31 #

Den artikeln lär knappast ha gått igenom någon med ens rudimentära pr-kunskaper s a s... ;o)

//Zac

Skrivet av Zac den 23 november, 2008 kl. 16:43 #

Skjut inte budbäraren bara för att budskapet inte passar. Marcus gillar inte medierna för att han inte får fritt spelrum att husera med sina ljugerier. Obetalbart att han inte förvaltar möjligheten det innebär att få in en debattartikel i DN på bättre sätt. Men det bekräftar bara min bild av C.Marcus, han är trög i huvudet och gör sig själv till åtlöje, vad han än försöker sig på!

Skrivet av Juneinsider den 23 november, 2008 kl. 18:45 #

Dom flesta med sunt förnuft brukar fukta ett finger och hålla upp det för att se hur vinden blåser....Kontroll - har jag rätt eller fel...?

Inte ens detta gör Marcus utan fortsätter med sin vinklade felaktiga vetenskap. Tar inte ens del av nyare forskningsrön eller alla dom praktiska goda erfarenheter väldigt många får av kostomläggning till LCHF. I vems intresse kan man undra????

Skrivet av Zonen den 23 november, 2008 kl. 20:04 #

Zonen: Har du referenser? Varför inte visa Marcus ett gott exempel och delge honom och oss andra de studier du hänvisar till?

Juneinsider: Vad är ljugerier? Vilka påståenden skulle du vilja bestrida och hur? Vilka källor vill du använda för detta?

Skrivet av Ola den 23 november, 2008 kl. 20:29 #

Marcus håller också upp ett finger, men den är inte det man oftast använder för att kolla vindriktningen.

Han har nu dessutom talat om för landets journalister att det även är avsett för dem.

Skrivet av Kenneth Ekdahl den 24 november, 2008 kl. 15:33 #

Kenneth Ekdahl: ..!.. ?
:=))

Skrivet av Erik Edlund / MatFrisk Blogg den 24 november, 2008 kl. 15:53 #

Hej på dig Ola!

Har du följt debatten i läkartidningen där Marcus varit en av debattörer vad gäller mättat fetts farlighet? Marcus kunde inte visa på studier som visade att han har rätt.

I övrigt finns det massor av referenser till studier som presenterats i Artiklar som varit i Läkartidningen och även på Kostdoktorns blogg i just denna fråga.

Läs in dig, Ola! Fler och fler håller på att lämna båten som varit fylld med motståndare till det mättade fettet. Marcus verkar ha tagit kaptensrollen och lämnar därmed den sjunkande båten förmodligen sist!

Skrivet av Zonen den 24 november, 2008 kl. 17:23 #

Skriv en kommentar:

Namn:
E-post:
URL:

Din kommentar:

HTML Syntax: INTE tillåten