God Jul!
Postat i: Allmänt Permalink Kommentarer [0]
24 december
kl. 09:43
Fet mat orsakar inte överviktFet kost gör oss inte feta. Det visar den hittills största studien med 90.000 deltagare. Den fettsnåla nyckelhålsmärkningen saknar vetenskapligt stöd och bör skrotas, anser en ledande svensk forskare.
– Två generationer svenskar har fått fel kostrekommendationer och har jagat fett i onödan. Det är dags att se över kostråden och basera dem på modern vetenskap, säger Göran Berglund, professor i internmedicin vid Lunds universitet.
Det är Anna Bratt (anna.bratt@dn.se) som skriver i DN.
Forskaren Göran Berglund anser att den nya brittiska studien visar att Livsmedelsverkets råd saknar vetenskapligt stöd. Även Världshälsoorganisationen WHO:s experter kom i höstas fram till att det inte går att dra några slutsatser om sambandet mellan fett i maten, övervikt och hjärt-kärlsjukdom.
Postat i: Allmänt Permalink Kommentarer [0]
Trackback URL: http://blogg.passagen.se/matfrisk/entry/god_jul
Kommentarer:
Skriv en kommentar:

