LCHF (LowCarb HighFat) är ett mycket effektivt sätt att förbättra både hälsa och vikt.

Den står i skarp kontrast till Livsmedelsverkets påbud att äta 55-60E% sockerkedjor (kolhydrater).

« februari 2012
tiontofr
  
1
2
3
5
6
7
8
10
11
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
    
       
Idag

Sidvisningar idag: 191


RSS
Järn + hälsa = sant
18 november kl. 13:16

Expressen:

"Malmöläkaren Ronnie Willenheimer och hans team testade 493 hjärtsviktspatienter med järnbrist. Två tredjedelar behandlades med järntillskott, en tredjedel var testgrupp. De som fick järnsprutor blev piggare och gladare. Studien visar entydigt att järntillskott förbättrar hjärtpatienters liv, enligt Ronnie Willenheimer."


"Ronnie Willenheimer vet inte säkert om järnsprutorna påverkar detta.
- Studien skulle inte titta på minskad dödlighet, så vi har inga säkra data på hur mycket det påverkar livslängden. Men hos de patienter vi studerade gick dödligheten ner, och de tillbringade mindre tid på sjukhus, säger Ronnie Willenheimer."

En gång i tiden fick jag en "järnspruta" och det kändes som efter ett hårt slag med en hammare på höften. Finns kanske bättre preparat idag.

Gå till www.fineli.fi och se vilka matvaror som ger järn istället. Här några exempel på de järnrikaste. Om vi bortser från kryddorna så dominerar icke-vegetabilier stort.


Spenat brukar framhållas som järnrikt, men kommer först på plats 540 med ynkliga 1.3 mg/100 gram. Dess järnrika rykte lär komma från ett felplacerat decimalkomma i en laboratorierapport.

Studien presenterades i New England Journal of Medicine och vid American Heart Associations årsmöte i Orlando.




Postat i: Allmänt  Permalink   Kommentarer [1]  
 
Trackback URL: http://blogg.passagen.se/matfrisk/entry/j%C3%A4rn_h%C3%A4lsa_sant
Kommentarer:

Vi har dessutom mycket svårt att tillgodogöra oss järn från växter, det hade varit intressant att se en tabell justerad för hur mycket av de olika näringsämnena man faktiskt tar upp och kan använda.

Jag har sett siffror på att vi t.ex. kan få hela dagsbehovet av järn från persilja, vi behöver bara äta runt 10 kg om dagen. Ungefär samma mängd gäller A-vitamin från morötter enligt den källan. Jag kan inte bedömma hur korrekta siffrorna är, men de pekar i en sannolik riktning.

För övrigt är det mer rättvisande att visa innehåll per portion hos Fineli, hur sannolikt är det att man äter 100g basilika om dagen, och hur sannolikt att man äter 100g lever, eller kött?

Skrivet av Kenneth Ekdahl den 18 november, 2009 kl. 16:38 #

Skriv en kommentar:

Namn:
E-post:
URL:

Din kommentar:

HTML Syntax: INTE tillåten