Jag har skrivit det många gånger och gör det igen: I studier finns naturligtvis de slutsatser man kan dra givet den tes man prövar, men om man läser texten noggrannare, studerar tabeller och grafer finns ofta mycket mer att hämta.
Hittills har ett problem för oss LCHF:are varit bristen på långtidsstudier på riktigt uttalade lågkolhydratkoster. Eftersom SLV (Livsmedelsverket) föreslår att andelen sockerkedjor (kolhydrater) i kosten bör vara i storleksordningen 50-60E% och WHO upp till 75E% så vågar inte gärna forskarna mer än halvera dessa värden i fruktan för sina patienters liv och hälsa. En och annan, t.ex. professor Fredrik Nyström, har utmanat med radikalt annorlunda experiment.
Nu har några australiensiska forskare med Grant D. Brinkworth i spetsen med råge brutit detta tabu. Under ett 12 månaders experiment har man jämfört en SLV-liknande kaloribegränsad diet (1433 kcal för kvinnor, 1672 kcal för män, genomsnitt för alla) med en lika energibegränsad strikt lågkolhydratkost därendast 4E% kom från sockerkedjor (kolhydrater).
Ur den grupp som kontaktades för studien kom 118 att slumpas in i endera kostmodellen. När studien faktiskt startade innehöll "LCHF-gruppen" 55 personer medan "normalkostarna" var 52. Under resans gång föll ett antal i vardera gruppen bort och till slut återstod vid slutsummeringen efter 12 månader 32 i LCHF och 33 i normalkosten.
Enligt figur 1 i studien försvann ingen av hälsoskäl relaterade till någon av kosterna ur studien. Däremot redovisas 2 dropouts i vardera gruppen med skälet "unable to continue diet", ingen närmare beskrivning finns.
Försökspersonerna var överviktiga/feta med ett medel-BMI på 33.5 kg/m2 Alla överlever och inga hälsoproblem redovisas trots att medselåldern vid inledningen är 50 år. Båda grupperna åt en energibegränsad kost och minskade sin övervikt, förbättrade blodsockervärden och minskade följaktligen även insulinproduktion.
En annan viktig faktor att beakta är att fettkonsumtionen var inte mindre än 61E% i LCHF-gruppen och bidraget från mättat fett är 20E%, båda siffrorna mycket oortodoxa och ungefär dubbelt så mycket som SLV föreslår!
En faktor som inte berörs i texten är effekter av viktnedgången som uppgick till i genomsnitt 13.7 kg över de 12 månaderna. 1 kg fettväv representerar cirka 7500 kcal vilket innebär att de bantar bort inte mindre än 102750 kcal, 280 kcal/dag. Av detta är merparten fett, säg 250 kcal och resten, 30 kcal är protein.
Denna energi förbränns vilket skall läggas till kostens makronutrientfördelning för att man skall komma nära vad kroppen faktiskt använder.
Enligt studien är fördelningen för LCHF-gruppen 4E% kolhydrater, 61E% fett (20E% mättat) samt 35E% protein. Lägger man detta till energiuttaget ur de egna lagren (= viktnedgången) så kan en fiktiv "1500-kaloriare" (egentligen 1500 + 280 kcal) använda cirka 3.5E% kolhydrater, 65E% fett samt 31E% protein.
Du kan läsa studien här http://archinte.ama-assn.org/cgi/reprint/169/20/1873
Jo, förresten, hur kan en studie av detta okonventionella slag publiceras?
Avsikten var nog att visa att en riktigt uttalad LC-kost skulle ha en negativ inverkan på mentala förmågor och därför tog man i med riktigt grov ammunition, endast 4E% kolhydrater. Men det slog slint och man nådde inga väsentliga signifikanta resultat.
Istället visade man att det gick alldeles utmärkt att äta endast 4E% kolhydrater och 61E% fett (20E% mättat!) få ett utmärkt blodsockervärde och gå ner i vikt. Att alla dessutom överlevde detta hälsovådliga experiment får väl fortfarande räknas som en tillfällighet.
Postat i: Studier Permalink Kommentarer [3]


Det är alldeles lysande, Erik!
Skrivet av Matsmurfen den 11 november, 2009 kl. 23:15 #
Det är precis så jag tycker att man bör tolka studien. Men du är ju fullt medveten om hur den har lanserats. Man hittade ett lite halmstrå och detta halmstrå har nu vandrat över jordklotet i flera varv.
Man tager vad man haver, liksom :-)
Skrivet av Bosse Zackrisson den 11 november, 2009 kl. 23:52 #
Erik,
det finns en väldigt enkel förklaring till varför studien inte har beskrivit de utfall du efterfrågar. De har nämligen redan publicerats i tidigare studier.
Avsikten med denna kohortstudie var inte enbart att studera psykologiska utfall av de två kostmodellerna.
Studier av viktnedgång och olika fysiologiska/metabola parametrar ingick också studiens målsättning.
Men,
kohortens utfall av de här övriga variablerna presenterades inte i denna eftersom de redan publicerats tidigare:
Effects of weight loss from a very-low-carbohydrate diet on endothelial function and markers of cardiovascular disease risk in subjects with abdominal obesity
Metabolic effects of weight loss on a very-low-carbohydrate diet compared with an isocaloric high-carbohydrate diet in abdominally obese subjects
Long-term effects of a very-low-carbohydrate weight loss diet compared with an isocaloric low-fat diet after 12 mo
De här tre studierna är gjorda på samma material;
så istället för att noggrannare studera tabeller, text och grafer i den publikation du skriver om föreslår jag att du läser de som för ditt syfte är mer ändåmålsenligt. ;)
Då behövs inga konspirationsteorier heller.
Skrivet av medvetenskap den 13 november, 2009 kl. 17:34 #