The American Journal of Clinical Nutrition har publicerat en uppföljare till Siri-Tarino och Krauss' metastudie som fick Livsmedelsverket att göra en "på stället snurr". Artikeln är Saturated fat, carbohydrate, and cardiovascular disease
När jag läser studien ser jag att den mottogs för publikation redan den 15/4 2008. Först nära 20 månader senare, 3/12 2009 accepterades den av ACJN för publicering. Nya idéströmningar måste få ett visst fäste i forskarvärlden innan de tillåts spridning i allmänt högt ansedda publikationer. Den senaste artikeln finns bara att läsa som abstract, men jag har av en vän fått tillgång till den fullständiga.
"However, the evidence that supports a reduction in saturated fat intake must be evaluated in the context of replacement by other macronutrients."
Självklart är det så! När man minskar på en makronutrient måste den ersättas med annat i större eller mindre omfattning. Då är frågan vad en ev. observerad effekt kommer sig av, minskningen av det ena eller ökningen av annat?
"An independent association of saturated fat intake with CVD risk has not been consistently shown in prospective epidemiologic studies, although some have provided evidence of an increased risk in young individuals and in women."
Studier har inte visat några genomgående associationer mellan hjärt- och kärlhändelser och mättade fetter.
"However, replacement with a higher carbohydrate intake, particularly refined carbohydrate, can exacerbate the atherogenic dyslipidemia associated with insulin resistance and obesity that includes increased triglycerides, small LDL particles, and reduced HDL cholesterol."
Däremot ökar TG och LDLsd (den erkänt skadliga LDL-fraktionen) medan det fördelaktiga HDL minskar vid ökande kolhydratkonsumtion. Detta är helt logiskt och kan förklaras utan att använda undantagsregler.
"Furthermore, particularly given the differential effects of dietary saturated fats and carbohydrates on concentrations of larger and smaller LDL particles, respectively, dietary efforts to improve the increasing burden of CVD risk associated with atherogenic dyslipidemia should primarily emphasize the limitation of refined carbohydrate intakes and a reduction in excess adiposity."
I korthet: Begränsa raffinerade kolhydrater och reducera vikten om du vill minska risken för hjärt- och kärlhändelser.
Men försök få tag i den fullständiga artikeln, där finns långt mer omfattande resonemang.
Postat i: Allmänt Permalink Kommentarer [4]


Erik - visst är det så. Men kolhydraterna ska ersättas med något. Och vad jag förstår så ska kolhydraterna enligt Krauss ersättas huvudsaklingen med fleromättat fett. Mättat fett bör ligga på ca 10 E-procent enligt honom. Dvs helt i linje med SLV. Eller har jag misstolkat honom?
Mvh
BOsse
Skrivet av Bosse Zackrisson den 05 februari, 2010 kl. 12:36 #
Vad han säger är att inga utvärderingar om att minska bidraget från mättade fetter under 9E% har gjorts. Enligt en spontan magkänsla så bör rekommenderade nivåer, säg 10E%, inte ligga så nära det outforskade.
Det finns mängder av data i studien och det lär ta tid att absorbera mer än det ytligaste.
Skrivet av Erik Edlund / MatFrisk Blogg den 05 februari, 2010 kl. 13:17 #
Håller med, i 2 generationer har vi fått felaktiga kostråd. Nya rön styrker den uppfattningen, att prevention och behandling av hjärtkärlsjukdomar förutsätter större intag av marina omega-3-fettsyror (EPA eller EPA + DHA)i mycket störrre doser, än vad man ansett sedvanligt. Omega-3 skyddar telomererna, vilka i sin tur bromsar åldringsförändringar, i synnerhet hos hjärtpatienter. Länken går till JAMA:
http://tinyurl.com/ya9ure3
Skrivet av Matti Tolonen den 05 februari, 2010 kl. 14:42 #
Undrar hur många spikar det går att sätta i en kista...?
Skrivet av Matsmurfen den 06 februari, 2010 kl. 00:11 #