LCHF (LowCarb HighFat) är ett mycket effektivt sätt att förbättra både hälsa och vikt.

Den står i skarp kontrast till Livsmedelsverkets påbud att äta 55-60E% sockerkedjor (kolhydrater).

« juni 2013
tiontofr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
       
Idag

Sidvisningar idag: 1211


RSS
Vad är näringsriktig mat och vem/vilka skall avgöra det?
19 april kl. 17:32

Knappt hälften av landets skolor lever upp till kraven att servera näringsriktig skolmat. Bara 6,3 procent av dem uppfyller krav vad gäller järn, D-vitamin, fettkvalitet och fibrer. Det framgår av den hittills största studien av svensk skolmat, skriver SvD.
Källa: Sydsvenskan

Mer än hälften av skolorna erbjuder bara en rätt, trots att rekommendationen är att ha två rätter plus ett vegetariskt alternativ på skolmenyn.

Vi som företräder en LCHF-syn på maten har mött en mycket snabbt stigande acceptans bland allmänheten och på senare tid även i media. Motsatsen gäller fortfarande inom de kadrer som bestämmer hur man officiellt skall förhålla sig. Detta innebär en stigande differens mellan befolkningens förändrade uppfattning och de kvardröjande traditionalisterna. 

Enligt min uppfattning får de som befinner sig i offentlig vård betala ett högt hälsopris för denna kunskapseftersläpning. Dit hör barn och ungdomar som äter i skolor, sjuka och boende på diverse institutioner. (Där finns åtminstone ett lysande undantag, något jag personligen kan vittna om.)

Ett vanligt svar från "de som har hand om'et" är att det inte finns långtidsstudier som stöder LCHF eller ens visar att detta tänk är ofarligt. Min motfråga är då:

Finns oberoende långtidsstudier som entydigt visar att en vegetarisk livsstil är till fördel eller ens ofarlig för hälsan? Jag vill påminna om att barn som föds i en strikt vegetarisk (vegansk) miljö och tvingas växa upp i den tar livsfarlig skada. Detta om något är ett tecken på att åtminstone en strikt vegansk livsstil inte är förenligt med en hållbar överlevnad för människor.

Råden om hur ofta fet fisk och blodpudding ska serveras följs bara i runt hälften av skolorna. 

Fisk är känslig för "övermatlagning" och passar därför dåligt i en miljö där stora mängder mat skall förberedas och hållas tillgänglig under flera timmar. När fisk tillagas av kunnig personal och serveras direkt är det utomordentligt gott. Om barn i allmänhet gärna avstår från fisk så beror det, enligt min mening, på erfarenheter av illa utförd matlagning, kanske i skolmatsammanhang.

Rekommendationerna om måltidsdrycker, lättmjölk eller vatten, och nyckelhålsmärkt lättmargarin följs också dåligt.

Inte för att jag säkert vet vad som avses med denna mening, men det känns mycket positivt om blaskig lättmjölk och industrifett bojkottas.

I åtta av tio skolor serveras skollunchen före klockan 11 och fyra av tio skolor har behov att minska ljudnivån i skolmatsalen.

Med en väl sammansatt frukost behövs knappast någon skollunch före 12 och om den i sin tur är väl komponerad så räcker den med råge skoldagen ut.

De flesta skolor har pedagogisk lunch, där en vuxen äter lunch tillsammans med cirka 25 elever.

Jaha, är detta en abrovinkel för att lärare skall kunna äta en gratislunch utan att förmånsbeskattas?

Positivt är att majoriteten av skolorna alltid eller nästan alltid serverar fisk som kommer från hållbara bestånd.

Detta är nog en omskrivning för "odlad fisk". I och för sig kanske nödvändigt för att vi skall kunna äta tillräckligt av detta näringsämne, men som odlingar hittills har bedrivits har de ofta skapat miljöskador i sin närhet.

Resultaten visar att det finns stort utrymme för förbättringar. Exempelvis näringsberäknar majoriteten av skolorna inte skolmaten.

Med bra råvaror minskar behovet av näringsberäkning. Och tvärtom.

Den nya skollagen slår fast att skolmaten ska vara näringsriktig. Skolinspektionen utvärderar nu hur tillsynen av det nya lagkravet ska genomföras i praktiken.

Självklart att skolmaten skall vara näringsriktig, inte tu tal om annat. En av grundstenarna kan då vara att satsa på artegen mat, sådant som människan ätit under huvuddelen av sin 2 miljoner år långa evolution. Under de senaste 10000 åren (0.5%) har den gradvis spätts ut med spannmåls- och andra odlingsprodukter, sedan drygt 100 år (0.005%) med industriframställda hitte-på-fetter (tramsfetter) och de senaste 30 åren har spädningen ökat ytterligare i och med lättprodukter och nyckelhålsmärkning. Den senare har skyndat på minskningen av naturliga fetter och ökat sockerinblandningen. 

Så den egentliga frågan är: Vad är näringsriktig mat och vem/vilka skall avgöra det? 



Postat i: Allmänt  Permalink   Kommentarer [2]  
 
Trackback URL: http://blogg.passagen.se/matfrisk/entry/vad_%C3%A4r_n%C3%A4ringsriktig_mat_och
Kommentarer:

bra skrivet!

Skrivet av Monicas Mat den 19 april, 2012 kl. 18:59 #

Ja, det är intressant. Om vi hade läst detta hade vår presentation av Lättmyten på Stephan Rössners blogg blivit lite fylligare. Nu presenteras där Kunskapsmyten, som kommer att sysselsätta oss i några veckor:

http://www.seniorbloggen.se/skribenter/citat-till-senior

Rössner förtjänar en eloge för att ha öppnat ett medium som ger möjlighet att meddela dessa saker. Men vi kan ju inte veta i vad mån han kommer att ta fasta på dem i den bok han utlovat.

Skrivet av Piltson den 30 april, 2012 kl. 08:12 #

Skriv en kommentar:

Namn:
E-post:
URL:

Din kommentar:

HTML Syntax: INTE tillåten