ATL, Lantbrukets Affärstidning:
Danska forskare ska låta grisar äta franskbröd för att undersöka vilka kolhydrater som orsakar diabetes.
Bakgrunden är hälsolarmen om att vitt bröd för snabbt påverkar blodsockret.
Projektet går ut på att undersöka olika typer av kolhydrater i relation till typ 2-diabetes. Forskare på Århus universitet vill titta närmare på hur snabbt mag-tamkanalen tar upp glukos ur kolhydrater.
Detta genom att utfordra människor, råttor och grisar med olika former av fibrer och stärkelse.
Forskarna ska särskilt studera betaglukan, en typ av kostfiber som finns under skalet på havre, och som tros ha en positiv effekt på kolesterol- och blodsockernivån. Kostfibret Arabinoxylan finns i råg och vete men försvinner i mjölproduktionenen. Forskarna ska också modifiera olika typer av stärkelse för att göra upptaget av glukos med långsamt.
I försöket ska franskbröd få tillskott av dessa fibrer och sedan ska hälsoeffekten mätas på försöksdjur och människor. Det fyraåriga projektet utförs i samarbete med bland annat Århus Universitetssjukhus och Köpenhamns biovetenskapliga universitetsfakultet.
Tja, så stor skillnad för alla grisar blir det nog inte. Det finns sedan flera år svenska grisbesättningar som regelmässigt äter "åslappe" från stora bagerier.
Förutom att bröd består av kolhydrater (som alla bryts ner till de enkla sockerarterna glukos och fruktos) så bidrar de signifikant till de inflammationsfrämjande omega-6-fetterna. Är de dessutom bakade på industrifetter (margariner och andra hitte-på-fetter) så ökar omega-6 ytterligare.
Tack till JE för tipset.
Postat i: Diabetes Permalink Kommentarer [0]

