LCHF (LowCarb HighFat) är ett mycket effektivt sätt att förbättra både hälsa och vikt.

Den står i skarp kontrast till Livsmedelsverkets påbud att äta 55-60E% sockerkedjor (kolhydrater).

« maj 2012
tiontofr
 
1
2
3
4
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
   
       
Idag

Sidvisningar idag: 267


RSS
"Vin är nyttigare än motion"
9 februari kl. 15:18

Vin varje dag kan skydda dig mot kärlsjukdom. En ny studie visar att långvarigt drickande minskar farligt kolesterol nästan lika effektivt som mediciner.

– Det finns starkare stöd för att vin är nyttigt, än det finns för att börja motionera på doktorns inrådan, säger professorn Fredrik Nyström.

Detta uttalande gör professor Fredrik Nyström från Linköpings universitet. 

Läs mer på Aftonbladet



Postat i: Kors i taket!  Permalink   Kommentarer [6]  
 
Trackback URL: http://blogg.passagen.se/matfrisk/entry/vin_%C3%A4r_nyttigare_%C3%A4n_motion
Kommentarer:

Jamen hur var/är det nu med kolesterolet? Är det egentligen nyttigt att sänka kolsterolvärdet för gemene man.

För att bli gammal och även slippa hjärt- kärlbesvär,så är det ju enligt nya amerikanska studier bättre med något högt kolesterol!
140 000 hjärtpatienter på amerikanska sjukhus hade ju visat lägre kolesterolvärden vid insjuknandet. tom lägre än medianvärdet!

Nja - Vin är nog bara gott, men troligtsvis inte så nyttigt som nu ev kolesterolsänkning visar... för det är nog inte nyttigt!

Skrivet av Zonen den 09 februari, 2010 kl. 16:26 #

Det där är en mycket märklig slutsats som Nyström gör, och den visar hur galna slutsatserna blir när man utgår ifrån en felaktig hypotes (kolesterolhypotesen). Jag vill därmed inte säga att vin är onyttigt, men att säga någonting om dess verkningar utifrån kolesterolvärden är rent nonsens. Uffe Ravnskov, Malcolm Kendrick med flera har visat hur motstridig och helknasig hela kolesterolhypotesen är. Om man tittar på så kallade hårda ändpunkter (sjukdom och död) är jag övertygad om att motion är av större vikt än vinkonsumtion.

Skrivet av Mats Lindberg den 09 februari, 2010 kl. 16:34 #

Vad var syftet med Fredrik Nyströms vinstudie? var det verkligen bara att se vad som hände med blodfetterna?

Skrivet av syftet den 09 februari, 2010 kl. 21:09 #

Jag har inte läst mer än artikeln i AB. Förhoppningsvis får vi se den fullständiga studien med tiden.

Skrivet av Erik Edlund / MatFrisk Blogg den 09 februari, 2010 kl. 21:58 #

Det visades i vetenskapsmagasinet förra veckan:
http://svt.se/2.108068/1.1867494/ett_glas_vin_varje_dag_sanker_kolesterolet

Men han tillade att det troligtvis inte var just vinet (inget med antioxidanter) som hade effekten utan alkohol rent generellt!

Skrivet av maria den 10 februari, 2010 kl. 08:00 #

Så här svarar han på tjatten
" vad jag sagt är att vin i min studie hade starkare effekt än motion brukar ha på det onda kolesterolet". Det är väl detta man vill eftersträva d.v.s. sänka LDL kolesterolet

Skrivet av cgs den 10 februari, 2010 kl. 09:01 #

Skriv en kommentar:

Namn:
E-post:
URL:

Din kommentar:

HTML Syntax: INTE tillåten