Bo Zackrisson är medicinjournalist och skriver om hälsans vänner och fiender samt gör nedslag i den politiska debatten. Han är redaktör för LCHF-magasinet och 2000-Talets Vetenskap och var tidigare under tio år chefredaktör för Tidskriften Medikament.

« mars 2007 »
tiontofr
   
2
3
4
5
6
10
11
12
15
17
18
21
23
24
25
29
30
31
 
       
Idag

Sidvisningar idag: 454

RSS
Sista spiken i fetmaforskningens likkista
7 mars kl. 14:10
En aktuell 12-månadersstudie i JAMA är dagens huvudnyhet. Atkins-dieten sopar banan med tre fettsnåla alternativ. Kommentarerna är både roliga och tankeväckande.

I Dagens Nyheter kommenterar Åke Bruce studien med följande ord:
- Det verkar ju vara en väl genomförd studie. I rätt terapeuts händer kan uppenbarligen Atkins vara bra. Det är första gången det visas i en tolvmånadersstudie.
Så sant som det är sagt. Så länge våra dietister under Livsmedelsverkets överinseende står för kostrådgivningen hänger patientens liv på en skör tråd.
Åke Bruce betonar dock att Livsmedelsverket inte sysslar med bantningsråd, utan med rekommendationer till hela svenska folket. Han har så rätt så rätt, vilket kan avläsas i den nu galopperande fetma- och diabetesepidemin. Livsmedelsverkets kostråd är nämligen sjukdomsgenererande. Dåliga råd till friska gör dem så småningom sjuka. Men då är det inte längre Bruces ansvar.

I Svenska Dagbladet plockar en panikslagen Stephan Rössner upp ett litet halmstrå:
- Den självklara invändningen är att studien inte säger något om långtidseffekterna. Det handlar ändå bara om ett år, säger han.
Jo, det är sant. Rössner har ju själv deklarerat sitt 25-åriga misslyckande med sin kaloribantarmodell, så han om någon har det långa perspektivet klart för sig. Vi känner alla till Rössners klockartro på hallonbåtar och joddling som bantningsmetod och hyser därför viss förståelse för hans invändningar.

Berör inte Livsmedelsverket anser Bruce
Åke Bruce tycker inte att studien berör Livsmedelsverket så mycket eftersom deras råd gäller friska personer (personer som ännu inte hunnit bli sjuka/min anm/BZ).
Bruce håller fast vid brödskivorna, vilket framgår av en artikel i UNT förra året. Av artikeln framgår att Bruce fortfarande tycker att vi äter för lite bröd.
- Ja, rekommendationerna har fortfarande sin giltighet, om en stor del av brödet är nyckelhålsmärkt, säger Åke Bruce, professor i tillämpad näringslära vid Livsmedelsverket.
- Konsumtionen är ungefär tre till fem skivor nu, fortsätter Åke Bruce, som vill att vi ska äta mer mackor. Det mår vi nämligen bra av.
Så kan den säga som bara riktar sina råd till friska. När de blir sjuka av Livsmedelsverkets rekommendationer, gäller ju inte längre myndighetens kostråd för dem.

En liten titt på JAMA-studien
Jag har gjort en hastig titt på den aktuella JAMA-studien och gjort några reflektioner:

1. I den grupp som tillämpade Atkins-dieten var det endast 9 personer som hoppade av. I de övriga tre grupperna vad det 18, 17 och 18 personer som droppade av. Våra egna eminenser (Rössner, Bruce, McClaud Marcus mfl) brukar hävda att LCHF-käket inte är gott och att folk därför slutar med den. Denna 12-månaders studie visar att det argumentet inte håller. Det visste vi redan, men bra att det nu sätts på pränt.

2. Man mätte även riskfaktorer i del fyra grupperna. Även här kom Atkins-gruppen ut klart bäst.

Fetmaforskningen på Lit de parade
Nu finns det vad jag kan se inte ett enda tungt argument att rikta mot en kost med lite kolhydrater och hög andel naturligt fett. Alla invändingar har visat sig inte hålla måttet. Folk mår bra, går ner i vikt och riskfaktorerna blir bättre än på "vetenskapligt" erkända dieter. Ingen kommer naturligtvis att förhindra att Rössner får fortsätta att banta med hallonbåtar och joddling. Hans självdeklarerade 25-åriga misslyckande kan förklaras utifrån denna lättsinniga hållningen.
McClaude Marcus & Compani bör låta JAMA-studiens budskap sjunka in en smula. Kanske förmår man sedan att hjälpa sina överviktiga barn med LCHF-mat. Nyligen berättade han på Läkarsällskapet att deras egen svältbaserade behandling är verkningslös.

Både Rössner och McClaud är numera varma anhängare av magstympning av sina patienter. Det är där man hamnar när det egna misslyckande läggs på Lit de parade. Konturerna av Egas Moniz ishacka blir synlig mot horizonten.
Vi andra får ställa oss i kö och i vördnad vandra runt fetmaforskningens kvarlevor. Vi ska inte sörja utan tvärtom glädjas över att förnuftet segrat över eminensernas tyranni.

Sista spiken i fetmaforskningens likkista har drivits in med en smäll. Vi får hoppas att åtminstone några eminenser i forskarelitens elfenbenstorn hörde den och väcktes ur sin slummer. Under tiden gör allt fler människor tvärtemot vad doktorn och myndigheten säger. Och blir friskare på kuppen. Förtroendeklyftan börjar likna Grand Canyon.

Postat i: Pengar&Politik  Permalink   Kommentarer [10]