Först får folket på gatan komma till tals. De är trötta på alla olika budskap, vilket är förståeligt. Sen berättar Annika Dahlqvist hur hon gick ner 18 kilo i vikt genom att äta LCHF. Hon tycker att det är bra att det nu kommer studier som visar att vi ska äta mindre kolhydrater och mera fett.
Mette Axelsens motstånd
Mette Axelsen är universitetslektor i klinisk näringslära vid Göteborgs universitet är mycket kritisk. Här har jag skrivit ned vad ha sa i Studio Ett igår.
Mette (M):
- Först och främst är det positivt att många konsumenter är så kritiska och vill ha en vetenskaplig debatt. Atkinsmetoden är ju en väldigt sträng diet, och ju strängare en diet är, ju mer rasar man i vikt. Men däremot så är det huvudsakligen vatten man blir av med.
- Den här rapportern som kommit idag visat att precis som tre tidigare rapporter att det inte är nån skillnad i viktreduktion mellan Atkinsdieten och de rekommenderade lågfettsdieterna. Jag tycker att det är underligt att det är väldigt många röster som hävdas idag för att Atiknsdieten skulle försvaras här för som det står på Livsmedelsverket så var det ingen skillnad mellan Atkins och våra lågfettsrekommendationer.
Reportern (R):
-Jag har inte läst hela studien men så som de refererats så tappade man ju dubbelt så mycket i vikt som andra bantningsmetoder.
M: - Det stämmer men som det står på Livsmedelsverkets hemsida och som man kan se om man läser artikeln så var det ingen statistiskt säkerställd skillnad mellan grupperna. Det enda som visade en skillnad var när man jämförde Atkinskosten med The Zone som är en annan kost som är relativt hög i fett. Däremot var det ingen skillnad mellan lågfettdieterna.
R: - Ändå det här när man äter gräddsåser och steker kött och fisk i smör och ändå går ner i vikt hur förklarar du det?
M: - Det förklaras av att normalt sett utgör alla kolhydratrika livsmedel ungenfär 50 procent av vårt energiintag så har man en väldigt sträng diet där man inte får äta några av de här sakerna längre, då klarar man inte av att kompensera upp och äta så pass mycket fett och protein att man tar igen de här kalorierna, så det är en slags uteslutningsdiet och dom leder till ett minskat kaloriintag.
R: - Är det inte bestående då?
M: - Först o främst så har samtliga dom här studierna visat att efter ett år så är dom inte bestående möjligen pga att folk inte orkar hålla ut med dom i längden. Man har i början en initial viktförlust på Atkins beror som sagt delvis på vattenförlust och på att man blir lite mättare för att kroppen börjar bränna ketoner, som är som aceton ungefär som kroppen använder som energikälla. Men effekten är inte bestående och vi har fyra rapporter som visar detta.
R: Så du är skeptisk rent av kritisk till den här studien som är gjord. Man kan inte dra några växlar på den.
M: Nej, Man kan bara dra växlar mellan Atkins och Zone-dieten, inte mellan lågfettsdieterna.
R: Är den skadlig då?
M: Så länge man går ner i vikt så mår kroppen ganska bra fast kosten har dålig sammansättning, mycket mättat fett, Men man ändrar ev också syra-basbalansen i kroppen och vilket kan leda till benskörhet osv och det är svårt att få ett fullgott näringsintag. Så vitt vi vet så kan det finnas långsiktiga negativa konsekvenser för hälsan.
R: Förutom benskörhet vadå
M: Hjärtkärlsjukdom och ev vissa former av cancer.
R. Hjärtkärlsjukdom - varför då?
M: Därför att den dagen du kommer i en viktstabil fas och inte förlorar i vikt då vet vi från jättelång erfarenhet och kontrollerade studier att en kost som är hög i mättat fett kommer att leda till en negativ effekt på blodfetterna.
R: Vad säger du Annika?
AD: Det är ju inte sant det hon säger, det finns ju inga sådana vetenskapliga studier som visar detta utan det är en myt som fortlevt sen 50-talet.
R: Ja Mette Axelsen är det bara en myt?
M: Vi måste ja ta fram de vetenskapliga bevisen och jag här läst den här artikeln och jag tycker att vi ska citera den på ett korrekt sätt. Och det gör jag och jag citerar också de alla studier som jämfört fiberrik kost med mycket kolhydrater och jämfört med en kost med mycket mättat fett och det är otvivelaktigt så att vi får bättre kolesterolvärden utav en högkolesterol. (detta menar nog inte Mette, men ibland blir det lite fel i studiohettan)
Avslutningsvis frågar reportern hur det kan komma sig att vi äter mindre fett än tidigare och ändå ökar i vikt. Mette svarar att folk rapporterar att de äter mindre fett, det ligger nära till hands att göra det när vi hört råden i många år. Vi vill gärna putsa lite på sanningen. Istället äter vi mer energi totalt sett.
Min kommentar: Mette talar inte sanning här. Det framgår mycket tydligt om man läser studien att Atkins var effektivast över 12 månader. Riskfaktorerna i Atkinsgruppen minskade också mer än i lågfettsgrupperna. Färre hoppade av från Atkinsgruppen. Ett viktigt påpekande är också att Atkinsgruppen efter två månader fick undervisning att öka kolhydratintaget från 20 gram kolydrater/dag till 50 gram kolhydrater/dag. Det kan egentligen inte betraktas som lågkolhydratkost. Hade man hållit fast vid 20 procent kolhydrat/dag hade sannolikt Atkinsgruppens viktminskning fortsatt och skillnaderna blivit ännu större.
På Arne Anderssons suveräna blogg kan du läsa hans koncisa analys av studien.
Här kan du också läsa ett exempel på en tragisk konsumentbloggare som inte fattat nånting! Det beror sannolikt på att han är konsument- och vetenskapsjournalist. Deras uppdrag är att okritiskt referera myndigheternas dekret även om vi andra kan se att myndigheten och dess eminenser slarvar med sanningen.
Postat i: Pengar&Politik
Permalink
Kommentarer [26]







