Eftersom Adami/Trichopoulos är medförfattare till studie bad jag Bo Walhjalt kolla upp bakgrunden till den. Vi har tillsammans hjälpts åt att sätta in den i ett begripligt sammanhang.
Ökända forskare
Viktigt att komma ihåg är att Adami/Trichopoulos är bra på det dom har betalt för - nämligen att ställa till osäkerhet och oreda. De har tidigare hjälpt kemiindustrin med detta. Läs artikelserien om greenwashing som finns i högermarginalen så får du veta lite mer om dessa herrars förehavanden. De har båda gjort förnämliga insatser i syfte att för kemiindustrins räkning friskriva cancerframkallande miljögifter från skuld. Nu har de skuldbelagt lågkolhydratkosten. De är mästare på att fixa till ett resultat som rör till begreppen. Det räcker nämligen att det råder osäkerhet för att man ska bevara status qou. För säkerhets skull liksom.
Vi konstaterar att man publicerar resultaten när studien är "almost complete" (abstract). Det låter som om det av någon anledning var bråttom med publiceringen. När det är bråttom behövs en gräddfil. Mer om det senare.
Förstanamnet till studien (Lagiou) är liksom Tricholpoulos rådgivare åt Elisabeth Wheelan som sedan många år är chef för ACSH. ACSH är en ökänd industrifinansierad "konsumentorganisation" i USA.
Adami och Trichopolos anlitades för några år sedan av konsultföretaget Exponent för att friskriva dioxin från orsak till cancer. Ta gärna en närmare titt på Exponent här.
Lite bakgrundshistoria
Studien har Cancerfonden som finansiär. Bo Walhjalt har gått igenom Cancerfondens anslag 2000-2004. Om studien har pågått i 12 år så borde det ju finnas med något av dessa år eftersom Cancerfonden står som sponsor. Den enda av artikelförfattarna som finns omnämnd är Adami. År 2001 fanns följande projekt listat på MEPs hemsida:
Women`s lifestyle and health
Research project: C8468
English title: Women`s lifestyle and health
Project leader: Hans-Olov Adami
Institution: Department of Medical Epidemiology (MEP)
Hypothesis: Oral contraceptives, dietary habits and other lifestyle factors affect the risk for cancer, cardiovascular diseases and other chronic diseases in young women.
Approach Starting in 1991: A comprehensive questionnaire was mailed to 96,000 Swedish women aged 30-49 years. Approximately 50,000 completed questionnaires were returned providing detailed information on a wide range of lifestyle factors with a focus on oral contraceptive use, diet, UV light exposure, reproductive factors and familial occurrence of cancer. This study is strictly coordinated with a similar study among 60,000 young women in Norway; apart from the dietary component, the questionnaires are identical and joint analyses are planned.
Status: All questionnaires have been computerized. We are awaiting a sufficiently long period of follow-up to allow meaningful analyses of the occurrence of, primarily, cancers of the breast and large bowel, and total mortality and incidence of cardiovascular diseases. Data cleaning and creation of a master file through merging of the Swedish and Norwegian components is under way.
Time plan: The initiation of analyses has been delayed due to lack of funding. Several funding possibilities are now considered and will be pursued during 1999.
Main Financing: Pharmaceutical companies, Swedish Cancer Society
Partners: Eiliv Lund, Ceilia Magnusson, Ingemar Persson, Alicja Wolk.
Entered 980429
Updated 990908
Försvunna författare och svaranden
Observera det stora bortfallet av svaranden. Av 96 000 utskickade enkäter inkom endast "ungefär 50 000". Bortfallet nämns inte någonstans i studien.
Observera också att studien inte har någon av ovanstående partners som medarbetare! Författarlistan är utbytt med ett undantag - Adami. Alicia Wolk, en av de forskare som har försvunnit, riktade igår hård kritik mot studien.
Undersökningen har en lång historia. Finansieringen har uppenbart växlat. Genom att ange "huvudfinansiärer" så vet ingen vad som uteslutits.
Ny inriktning
Vi förflyttar nu framåt i tiden till 2006. På Cancerfondens hemsida har projektet nu fått en lite annorlunda inriktning.
Kvinnors livsstil och hälsa: fortsatta analyser av en prospektiv studie av levnadsvanor och cancerrisk
Huvudansvarig: Professor Hans-Olov Adami
Bakgrund
Detta stora svensk-norska samarbetsprojekt initierades omkring 1990 när det rådde stor osäkerhet om betydelsen av framför allt kostfaktorer (särskilt fettintag), p-piller och bröstcancerrisk hos unga kvinnor. Samtidigt fanns en växande insikt att det krävdes stora prospektiva (framåtsyftande) studier för att ge tillförlitliga svar på dessa frågor. Tack vare Kvinnors Livsstil och Hälsa och en rad andra liknande studier vet vi nu att varken fettintag eller p-pilleranvändning i någon väsentlig grad påverkar risken för bröstcancer. Istället har detta stora projekt utvecklats för att tackla en rad nya och obesvarade frågeställningar.
Forskningsprojektets innehåll
Det övergripande syftet med denna epidemiologiska studie är att klarlägga faktorer som ökar eller minskar risken att drabbas av olika cancerformer, för att därigenom lägga den vetenskapliga grunden för förebyggande åtgärder. Under en kommande treårsperiod vill vi framför allt öka kunskapen om cancer i bröst, tjocktarm, äggstockar liksom om hudcancer och lymfkörtelcancer.
Projektets mål
Framför allt vill vi fördjupa förståelsen när det gäller hur olika typer av fett modifierar risken att drabbas av bröstcancer, liksom hur olika
näringsämnen och vitaminer påverkar risken för tjocktarmscancer. Vi hoppas också bättre kunna förstå nettoeffekten av UV-bestrålning från solen eller från solarier, eftersom denna faktor inte bara tycks öka risken för hudcancer utan samtidigt minska risken för lymfkörtelcancer. Vår centrala förhoppning är alltså att kunna förfina och utveckla rådgivningen om
cancerförebyggande åtgärder.
Anslag: Fr o m 2006 i 3 år, 1 000 000 kr/år
Medsökande: Elisabete Weiderpass Vainio, Kamila Czene, Paul Dickman, Jan-Eric Litton, Dimitrios Trichopoulos, Weimin Ye, Marit Veieröd Adress: Inst för medicinsk epidemiol och biostat, Karolinska Institutet, Box 281, 171 77 Stockholm
Förvaltande myndighet: Karolinska Institutet
Från svenskt till internationellt projekt
Medarbetarna i projektet är nya. Det är väl inte särskilt förvånande med tanke på att flera år förflutit, och projektet dessutom möjligen legat på is några år. Trichopoulos dyker dock upp. Märkligt är dock att Adami och Trichopoulos tagit materialet till en i huvudsak annan grupp för att publicera dessa icke cancerrelaterade resultat. Ännu märkligare är att den publicerade studien innehåller helt nya namn, förutom Adami och Trichopoulos. Av det ursprungligen "svenska" finns inte mycket kvar. Just detta faktum gör kopplingen till ACSH intressant.
Gräddfilen
Också publiceringsvägen är intressant. Det framgår inte när artikeln skickades in. Bara datum för webpublicering anges. Om artikeln svarar mot ett behov kan man anta att den snabbehandlats, och de förutsättningarna finns: chefredaktören Claes de Faire finns på granninstitutionen IMM, kollegan på Adamis institution, Anders Ekbom är redaktör, och Adami själv tillhör redaktionsrådet. Det underlättar snabbehandling om behov för en sådan föreligger.
Att artikeln kommit så "lägligt" gör det angeläget att tänka konspiratoriskt och kontrollera om gräddfilen i peer-reviewprocessen kommit till användning. Jag ställer frågan, men har inte svaret.
Gårdagens nyhetsrapportering
På Rapport igår kväll talade Adami och Wolk. Wolk var mycket kritisk, hon sa det övriga inte låtsades om - att undersökningen inte var stor - dödsfallen var så få att inget kan sägas bestämt. Wolk var med i projektet tidigare, men inte vid nystarten 2006.
Två citat ur studien
"We set out to examine whether low carbohydrate?high protein diets are associated with increased mortality in a general population cohort of relatively young women in Sweden. The relevance of the study group is high, as low carbohydrate weight control diets are particularly used by women."
Kommentar: Hur många kvinnor i Sverige 1991 hade en susning om lågkolhydratkost och Atkins?
"Women were asked to fill in a questionnaire and return it in a prepaid envelope. Altogether 49 261 questionnaires were returned."
Kommentar: Man nämner inte hur stort bortfallet var. Man skickade totalt ut 96 000 formulär. Har det nån betydelse? Är en svarsfrekvens på 51% tillfredsställande?
Detta är sannolikt en beställd studie som vaskats fram i rekordfart för att den är behövd. Man har febrilt sökt i en gammal patientdatabas och fixat fram ett beställt resultat. Studien visar inte särskilt mycket, men det behövs inte. Det viktigaste syftet med studien är uppfyllt genom att den rör till begreppen. Man behöver inte visa att lågkolhydrat är farligt. Det räcker att visa att det "möjligen kanske eventuellt" inte är så nyttigt.
Vi är extremt korkade om vi tror att detta har med vetenskap att göra. Det handlar enligt vår mening om makt, politik och ekonomi. Och i förlängningen kommer det även att handla om juridik.
I gårdagens Aktuellt, 18-sändningen, sa Adami ordagrant följande:
- Den säkra vägen till viktnedgång går via mindre portioner och mer motion.
Jag undrar om det inte var exakt just de orden som Socialstyrelsens utredare Christian Berne ville höra? Nu finns för första gången en "långtidsstudie" som visar att lågkolhydrat kan vara riskabel. Det räcker för honom för att låta bilan falla.
Om någon till äventyrs undrar var patienten kommer in i sammanhanget kan vi lugna er med att patienten skiter man i när andra - viktigare - värden står på spel.
Karin Bojs i DN och Henrik Ennart i SvD har skrivit klokt om denna så kallade "Atkins-studie"
Postat i: Pengar&Politik
Permalink
Kommentarer [31]







