Rapporten är publicerad i tidskriften Lipids.
"Du är vad din kropp gör med vad du äter"
Jeff Volek, som leder forskargruppen, menar att resultaten tillför ytterligare belägg för fördelen med en lågkolhydratkost. Redan tidigare är det känt att denna kost, utöver att den är fördelaktig för människor som vill gå ner i vikt, hjälper individer med metabola syndromet, prediabetes eller diabetes att hålla blodsocker och insulin under kontroll.
Inlammation i vävnader och kärl tros vara en faktor som ligger bakom åderförkalkning, som på sikt leder till hjärtkärlsjukdom.
Mest remarkabelt var kanske att trots att personerna lågkolhydratgruppen intog tre gånger så mycket mättat fett, så uppvisade personerna i lågfettsgruppen högre fetthalt i blodet, vilket beror på något som kallas kolhydratinducerad lipogenes.
- Detta visar tydligt att du inte är vad du äter. Kroppens egen ämnesomsättning spelar en stor roll, vilket innebär att du är vad din kropp gör med vad du äter, säger Jeff Volek.
Vill du öka din risk att dö i förtid av fatal stroke eller hjärtinfarkt ska du följa dietisternas och läkarnas råd avseende kost och medicinering. Vill du minska denna risk gör du således tvärtom.
Här är länk till hela artikeln.
Postat i: Forskning&lobbyism
Permalink
Kommentarer [13]







