Bo Zackrisson är medicinjournalist och skriver om hälsans vänner och fiender samt gör nedslag i den politiska debatten. Han är redaktör för LCHF-magasinet och 2000-Talets Vetenskap och var tidigare under tio år chefredaktör för Tidskriften Medikament.

« juni 2011 »
tiontofr
  
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
24
25
26
27
30
   
       
Idag

Sidvisningar idag: 498

RSS
HAMLET dödar sockerälskande cancerceller
29 juni kl. 12:02

 

Ett ämne i bröstmjölk har visat sig vara bra på att döda många olika sorters cancerceller. Ny svensk forskning visar att ämnet, som kallas för HAMLET, inhiberar cancercellens sockeromsättning. Bilden är från filmen Hamlet från 1948 med Sir Laurence Olivier i huvudrollen. 

Häromdagen skrev jag om en studie på möss som tydligt visade att mycket kolhydrater i kosten ökar risken för cancer. Det beror på att cancerceller älskar socker och har en annan ämnesomsättning än friska celler. Detta är gammal kunskap, men dagens cancerforskare undviker nogsamt att forska på detta eftersom det inte är särskilt lönsamt. Men det finns undantag. En svensk forskargrupp kommer nu med nya forskningsrön som bekräftar att cancerceller är extremt sockerberoende. 


Det är forskare i Lund under ledning av professor Catharina Swanberg som har publicerat nya rön om ett ämne som finns i bröstmjölk som de kallar för HAMLET. Detta ämne har väckt uppmärksamhet genom sin förmåga att döda en mängd olika sorters cancerceller utan att påverka intilliggande friska celler. Det riktigt intressanta är att man nu börjar förstå vad det är som gör ämnet dödligt just för tumörceller.

"Cancerceller är sockerberoende" 

HAMLET påverkar bland annat cancercellens ämnesomsättning så att glykolysen, förmågan att få energi av socker, stoppas. 

Alla tumörceller har en förändrad ämnesomsättning som gör dem mycket sockerberoende. HAMLETs effekt på ämnesomsättningen är väldigt snabb. På bara en timma har man stängt av cellens energitillförsel, förklarar professorn och forskningsledaren Catharina Svanborg.


Återigen bekräftas den tyske forskaren Warburgs teorier om cancercellens metabolism. 

- Mycket sockerkedjor (kolhydrater) i kosten göder cancertillväxten. 

- HAMLET kan fungera som en bromskloss för cancercellernas tillväxt.


Hela pressmeddelandet från Lunds universitet läser du här.



Postat i: Media  Permalink   Kommentarer [2]  
 
Mycket kolhydrater ger mer cancer
28 juni kl. 13:18

Egentligen är den ingen nyhet, men nu kommer ytterligare indikationer på att en kost med mycket kolhydrater enligt Livsmedelsverkets rekommendationer, leder till ökad risk för cancer. I alla fall om man är mus.

Denna typ av studier går självklart inte att göra på människor. Det vore oetiskt. Men det går utmärkt för våra myndigheter att rekommendera människor att äta mycket kolhydrater. Visste du att påståendet att rökning ökar risken för cancer bygger på epidemiologi. Det är aldrig prövat i kliniska studier.

Här är länk till studien.



Postat i: Mat&Hälsa  Permalink   Kommentarer [5]  
 
LCHF-magasinet nr 2/2011 är ute!
23 juni kl. 12:59

 

Två häxmästare pryder omslaget på nya numret av LCHF-magasinet. Den ene livnär sig på att spruta eld i Jamaicas djungler, den andre heter Sten Sture Skaldeman och livnär sig på att äta LCHF/GI Noll! 

Idag, lagom till midsommar, har det nya numret av LCHF-magasinet börjat komma ut till prenumeranterna. Det vet jag efter telefonsamtal från en glad prenumerant. Anledningen till att tidningen kommit någon vecka senare än planerat är bland annat att vi ville få med så mycket som möjligt om vår omtumlande resa i USA.


Det nya numret är välmatat som vanligt. Förutom 16 sidor om USA och lågkolhydratkryssningen i Karibien, publicerar vi en grundlig översikt om mejerivaror och svarar på frågan om vi är anpassade till att konsumera mjölk, smör och andra mejerier.


Vi har även med hjälp av Jörgen Vesti Nielsen analyserat lågkolhydratkoststudien från Östergötland som det skrevs om för några månader sedan. Vi svarar på frågan varför det blev så små skillnader mellan de diabetiker som åt lågkolhydratkost och de som åt enligt tallriksmodellen.


Numret innehåller en rykande färskt recension av Gary Taubes bok Varför blir vi feta? Och vad vi ska göra åt det. Det är den första recensionen av boken vad vi vet.


Här kan du hämta hem en pdf med hela innehållet.


Vill du prenumerera på tidningen så kan du göra det här. Den finns också att få tag på i 125 Pressbyråbutiker. Vi har en lista över vilka på vår hemsida. 



Postat i: LCHF-magasinet  Permalink