Bo Zackrisson är medicinjournalist och skriver om hälsans vänner och fiender samt gör nedslag i den politiska debatten. Han är redaktör för LCHF-magasinet och 2000-Talets Vetenskap och var tidigare under tio år chefredaktör för Tidskriften Medikament.

« maj 2012
tiontofr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
   
       
Idag

Sidvisningar idag: 209

RSS
Allt fler typ ettor intresserar sig för lågkolhydratkost
8 februari kl. 15:02

Notera hur tydligt blodsockret förändras efter övergång till lågkolhydratkost. Figuren är hämtad från Jörgen Vesti-Nielsens forskargrupps ett-årsstudie på typ 1 diabetiker.

Numera blir det allt vanligare att även typ 1 diabetiker ställer frågor om lågkolhydratkost. Lågkolhydratkosten tycks ju fungera bra för typ 2 diabetiker och typ ettorna undrar varför denna kost inte också skulle kunna passa dem.

Personligen tror jag att alla diabetiker skulle må bättre av att dra ner på sockerkedjorna i maten. Betydelsen av att på naturlig väg normalisera blodsockret kan inte överskattas. Att försöka trycka ner blodsockret med bombmattor med mediciner, vilket utgör kärnan i dagens behandling av diabetiker, kan nog göra större skada än nytta (se ACCORD-studien). Poängen med lågkolhydratkost är att typ ettan behöver mindre insulin i jämnare doser.

Richard K. Bernstein
Den amerikanske diabetesdoktorn Richard K. Bernstein är född 1932. 1944 fick han typ 1 diabetes och spåddes en tidig död. Redan på 60-talet hade han börjat få problem med njurarna och andra komplikationer som är vanliga för typ 1 diabetiker att drabbas av. Ständigt trött. Han började själv experimentera med hur maten påverkade hans blodsocker och noterade att när han minskade intaget av kolhydrater så minskade insulinbehovet och blodsockerkurvan blev jämnare och i princip normal. Hans diabeteskomplikationer gick också tillbaka och han återfick hälsan.

Bernstein berättar att dåtidens diabetesbehandling fokuserade på lågfettsmat, att undvika hypoglykemi och ketoacidos. Hälsoeffekterna av att äta en mat som gav normala blodsockernivåer var inte studerade. Bernstein började leta efter studier som bekräfta hans fynd. Det enda han hittade var studier på djur.

Han tog dessa djurstudier till sin doktor som inte blev imponerad: "Djur är inte människor, det är omöjligt att normalisera mänskligt blodsocker".

1979, vid 45 års ålder, beslutade sig Bernstein att utbilda sig till läkare med motiveringen "if you cant beat them, join them".

Hans bok Diabetes Solution är en tjock guidebok för alla med diabetes. Den innehåller allt som en diabetiker bör tänka på.

Svensk forskning
För några veckor sedan skrev jag om en svensk forskargrupp under ledning av
Jörgen Vesti-Nielsen som studerat effekten av kostförändring vid typ 1 diabetes. 22 typ 1 diabetiker fick övergå från traditionell diabeteskost till lågkolhydratkost. Efter ett år kunde en sänkning av HbA1C noteras, samtidigt som behovet av insulin kunde minskas.

I figuren ovan syns blodsockerprofilen för en patient dagarna före och efter övergång till lågkolhydratkost. Till figuren hör följande text (i min översättning/BZ):

Blodsockervärden för en patient med typ 1 diabetes innan och några dagar efter byte till en kost med lite kolhydrater (70-90 gram per dag) med anpassad insulindos. Mätningarna täcker 12 dagar med 68 mätningar före bytet, och 10 dagar med 70 mätningar efter kostomläggningen. Medelvärde för de 58 mätningarna före bytet av kost var 12.9 ± 6 mmol/L. Medelvärdet för de 70 mätningarna efter bytet var 5.9 ± 2 mmol/L.

Här är länken till studien. Där kan du också hämta hem hela studien som pdf.

Här är en tråd som handlar om typ 1 diabetes och LCHF på Kolhydrater i Fokus.

Och här är länken till Dr Bernsteins hemsida.



Postat i: Diabetes  Permalink   Kommentarer [23]  
 
Trackback URL: http://blogg.passagen.se/millimetervagor/entry/allt_fler_typ_ettor_intresserar
Kommentarer:

Min svärfar fick sin diabetes typ 1 redan 1953. Hans läkare rådde honom att äta med ett LCHF-stuk. Ja, inte vad vi idag menar med LCHF, men begränsat med potatis och bröd men fri tillgång till kött, fisk, smör etc. Han levde på det sättet med sin diabetes i 54 år utan att hamna i det förödande "naturalförloppet", det knippe av komplikationer som läkarna idag närmast förutsätter att man som diabetiker kommer att drabbas av. Han avled i höstas i en ålder av 88 år efter en olycka som var helt orelaterad till diabetesen. Läs Björn Hammarskölds beskrivning av det enkla sammanhanget mellan socker och diabetes via länken nedan.

Skrivet av Erik Edlund den 08 februari, 2008 kl. 21:21 #

Gick tillbaka och tittade på din sammanfattning från Läkarstämman för Jul! Eliasson sa ju där bl a.: "Går man upp i vikt när man får bättre blodsockerkontroll så innebär det också i allmänhet en normalisering av ämnesomsättningen. Den viktuppgång man får av bättre blodsocker, den är inte skadlig, utan den är fysiologisk." Ytterst märklig kommentar. Beskrivning av naturalförlopp eller ......? Vilken underbar blodsockertabell Jörgen Vesti-Nielsen visar. Kurvan..topparna och dalarna till vänster är väl dom som beskrivs av Eliasson i så fina ordalag!

Skrivet av Zonen den 08 februari, 2008 kl. 23:47 #

Zonen - ja, Eliassons svara rymmer många tolkningsmöjligheter. Frågan är vad han menar med blodsockerkontroll. Menar han HbA1C som är ett mått på hur blodsockret legat under de senaste två månaderna, eller menar han det dagligt uppmätta blodsockret. På mig verkar det nästan som om han talar om typ 1 diabetes, vilket i sig är märkligt, då symposiet handlade om typ 2. Inte helt glasklart alltså!

Skrivet av Bosse den 09 februari, 2008 kl. 08:36 #

Erik E frågade Eliasson och svaret finns på hans blogg. Jag tycker det framgår tydligt att han syftar på typ 1.

Skrivet av 83.249.251.85 den 09 februari, 2008 kl. 11:45 #

Från Storstockholms diabetesförening, om någon vill vara med. Visar att intresset är stort! "Ny grupp om LCHF-mat vid typ 1-diabetes Ny intressegrupp kring mat med lite kolhydrater Har du typ 1-diabetes och äter enligt LCHF-modellen, det vill säga mer fett och mindre kolhydrater? En medlem har önskemål om att diskutera frågan med likasinnade. Blir ni några stycken startar vi en ny intressegrupp kring frågan. Kontaktperson: SSDF´s kansli , 08-654 00 40"

Skrivet av Karin20 den 09 februari, 2008 kl. 19:37 #

Kul att efterfrågan om mera kunskap kommer från diabetesföreningarnas medlemmer, det kommer att skynda på LCHF-kostens införande rejält,,,

Skrivet av Tombola den 09 februari, 2008 kl. 21:10 #

Läste din kommentar om jäv på Annika Dahlqvists blogg. Vilka 40 livsmedelföretag avlönar denna jäviga person? Det vill jag veta och varför skulle det innebär jäv och till nackdel för LCHF?

Skrivet av starkkvinna den 09 februari, 2008 kl. 22:23 #

starkkvinna, väldans så aktivt Du läser LCHF-bloggar - om man sedan många år är avlönad av margarinindustrin och samtidigt bortförklarar studiefynd som talar för att mjölkfett är bra och till sist propagerar för att animalsikt fett skall bytas ut mot margariner och växtoljor - med ofördelaktiv omega-6 - omega-3-profil, vilket är inflammationsdivande, så kallas man jävig. Jäv är inte definierat av LCHFare, kolla SAOL.

Skrivet av vikingmormor den 09 februari, 2008 kl. 22:29 #

Det övergår mitt förstånd hur man så ohämmat kan fortsätta att ge blodsockerhöjande kost till äldre på allehanda vårdinstitutioner. Jag kan inte annat än tro att man resonerar som så - att de äldre ska ju ändå snart dö, så det spelar ingen roll vilken mat de äter så länge man kan höja insulindosen! Så länge vården tänker på detta sätt så vore det angeläget att kommunalpolitiker och landstingspolitiker reagerar på ökade kostnader för vård och omsorg och ökade kostnader för allehanda läkemedel. Det går åt mer personal då äldre diabetiker behöver mer och mer hjälp i sin dagliga tillvaro på sjukhemmet och priset för all ingående insulinbehandling är guldkantad för läkemedelsbolagen.

Skrivet av Anhörig till äldre den 10 februari, 2008 kl. 11:06 #

När det gäller dietister och jäv så har jag inte sett någon liten skrift från dem som inte finansiellt stöds av något livsmedelsbolag/läkemedelsbolag. Det står alltid på baksidan av alla små skrifter vem som har bekostat eller bidragit med pengar, utöver detta så finns alltid bilder på läkemedel eller diverse müsli eller laxermedel. Jag har en mängd sådana broschyrer här hemma på mitt skrivbord! Det är klart - det är kul för dietister att bedriva olika projekt åt industrin?

Skrivet av Anhörig till äldre den 10 februari, 2008 kl. 11:21 #

Det ligger mycket i det du skriver, håller med dig, du har rätt! - Anhörig till äldre. De flesta små färggranna skrifter / informationer som t ex finns i vårdcentralers väntrum för alla vanliga sjukdomar är också sponsrade av våra läkemedelsbolag och som regel talas det bara om läkemedelsbehandling. Sjukdomar är ofta ärftliga, forskning pågår och med insatta läkemedel kan man leva ett nästintill normalt liv! Att väldigt många sjukdomar egentligen är kostrelaterade och därmed kan kostbehandlas står det självklart inget om. Den "infon" måste komma från annat håll!!

Skrivet av Zonen den 10 februari, 2008 kl. 19:47 #

Finns det egentligen så många olika sjukdommar som det talas om? Är det inte så att mycket av det som kallas "sjukdomar" egentligen är symptom på att vi lever fel och då framförallt äter fel? Läser man t ex listan på hälsovinster som finns på Annikas blogg hittar man mycket som botas med LCHF men som kanske egentligen kan härledas till att den primära orsaken är att matsmältningsmaskineriet & näringstillförseln inte fungerar som det ska, här hittar vi ledvärk, huvudvärk, kramper, stelhet, synrubbningar, dålig potens, diabetes, dåligt humör, depression,,,,,

Skrivet av Tombola den 10 februari, 2008 kl. 21:31 #

För den som vill vara med i en annan bloggdebatt, Vård o Omsorg, kan jag rekommendera bloggen Motvallsvallsbloggen. Här finns inlägg och kommentarer om Läkemedelsindustrin och vården i allmänhet och synnerhet! http://www.alba.nu/motvallsbloggen/?cat=6

Skrivet av Anhörig till äldre den 10 februari, 2008 kl. 22:14 #

Här är en låååång berättelse om "Mamma och äldrevården". http://www.kebi.se/k.berminge/mamma1.html Läs den och förskräcks!

Skrivet av Anhörig till äldre den 10 februari, 2008 kl. 22:29 #

Det som förvånat mig av det som jag sett av äldrevården är att det läggs så mycket livsuppehållande insatser på någon som inte har något egentligt liv utan bara är ett vårdpaket. Maten - vilken sörja!

Skrivet av Tombola den 11 februari, 2008 kl. 08:11 #

Tombola - vad menar du? Hoppas att du inte jobbar inom äldrevården!

Skrivet av Anhörig till äldre den 11 februari, 2008 kl. 23:31 #

En fråga till Bosse Zackrisson: Vad hände med din kollega Bo Piltson, vetenskapsjournalisten som arbetat dels i Kanada och dels i Stockholm? Har han avslutat sin journalistiska verksamhet och gått i pension? Jag hade hoppats att få träffa honom personligen i samband med någon vetenskapskonferens.

Skrivet av JC den 12 februari, 2008 kl. 21:46 #

Piltson träffar man på hans sida: http://piltson.sensei.nu/

Skrivet av Annika D den 12 februari, 2008 kl. 22:28 #

J C, J C won't you smile at me?

Skrivet av Kattmoster den 12 februari, 2008 kl. 22:31 #

JC Piltson är flera personer och en av dem är (vetenskaps)journalisten Bo Zackrisson.

Skrivet av Maggan den 13 februari, 2008 kl. 14:58 #

Maggans påstående är felaktigt. Jag låter det dock ligga kvar som ett exempel på att vissa individer lätt kan drabbas av konspiratoriska förvillelser.

Skrivet av Bosse den 13 februari, 2008 kl. 15:27 #

Storstockholms diabetesförening startar ytterligare en intressegrupp enligt ovan, nu för diabetiker typ2 ifall någon är intresserad. Kontaktperson: SSDF´s kansli , 08-654 00 40 Som lite kuriosa så kommer ni att träffa mig i den gruppen.

Skrivet av Karin20 den 25 februari, 2008 kl. 13:21 #

[Trackback] Related posts and stories, let it go

Skrivet av Michael wrote related post den 04 maj, 2008 kl. 18:54 #

Skriv en kommentar:

Namn:
E-post:
URL:

Din kommentar:

HTML Syntax: INTE tillåten