Bo Zackrisson är medicinjournalist och skriver om hälsans vänner och fiender samt gör nedslag i den politiska debatten. Han är redaktör för LCHF-magasinet och 2000-Talets Vetenskap och var tidigare under tio år chefredaktör för Tidskriften Medikament.

« maj 2012
tiontofr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
   
       
Idag

Sidvisningar idag: 209

RSS
Apropå gårdagens DNA-bantartest
17 maj kl. 21:12

 

Igår skrev DN om ett DNA-test för bästa bantning, vilket jag kommenterade i bloggen. Idag är nyheten på löpet i Aftonbladet. Ovan syns startsidan på genteknikföretagets hemsida. Jag har kollat lite närmare på den.  

Igår skrev jag om Anna Bratts artikel i Dagens Nyheter. Den handlade om att vi människor är genetiskt olika och därför måhända anpassade till olika mat och motion. Nu har jag kollat lite mer på detta, bland annat varit inne på hemsidan för det företag som erbjuder sina kunder att med ett gentest kolla vilka mat- och motionsgener man har.


Det amerikanska företaget som utför dessa gentester heter Interleukin Genetics Incorporated. Deras affärsidé är att bli bäst på att med gentester kunna lämna information till individen om den mat som bäst är anpassad till individens uppsättning av gener. Här finns många sköna slantar att tjäna.


Ett titt på företagets hemsida

På företagets startsida finns en ruta som heter Inherent Health - Insight to Wellness. Klickar man där så kommer man till en sida om dessa tester. 


Jag går vidare och klickar på "Our tests".


Här berättar företaget om vilka tester man erbjuder sina kunder. Det handlar om tester för Viktkontroll, Hjärthälsa, Näringsbehov, Benhälsa och PST. PST är ett test som talar om för dig vilken risk du har att drabbas av tandlossning. 


Jag klickar på rubriken för "Weight Management", dvs viktkontroll. Jag tror att det var just detta gentest som Anna Bratt beställde. Med detta test som grund får du bland annat veta hur mycket fett, protein och kolhydrater din kropp är anpassad för.


Här kan du också klicka dig vidare till mer vetenskap och till en sammanfattning av den kliniska studie som ligger bakom mycket av den publicitet som företaget rönt under senare tid. Studien har ännu så länge bara presenterats muntligt i mars i år. Den är alltså inte publicerad ännu och ur vetenskapligt synvinkel bör den därför tas med en stor nypa salt. Den är heller inte särskilt stor.


Intressant i sammanhanget är dock att forskaren Christopher Gardner från Stanford har varit inblandad i utvärderingen av detta gentest. Det var Gardner som ledde den uppmärksammade koststudien som  publicerades 2007 i JAMA där ett antal överviktiga kvinnor fick följa fyra olika koster (Atkins, Ornish, LEARN och Zone) och där Atkinsgruppen klarade sig bäst. 


Vad genteknikföretaget nu gjort är att efterhand låtit gentesta drygt hundra kvinnor som ingått i Gardners studie. Man fann då att de kvinnor som ätit den kost som var bäst anpassad till företagets genprofil hade gått ner mer i vikt än de som ätit samma kost men haft en mindre anpassad genprofil. Det är som sagt många frågetecken som väntar på att rätas ut. Personligen tillåter jag mig att vara sunt skeptiskt, även om jag i grunden är öppen för att det kan ligga en del i tanken som sådan.


Svensk genforskare mycket skeptisk

Genforskaren  Marju Orho-Melander, professor i gentetisk epidemiologi vid Lunds Universitet, dömer emellertid ut gentestet fullständigt i P1 Morgon. Vi vet på tok för lite om detta, anser hon. Det är säkert helt riktigt.


Vi lär få höra mer om detta med tiden. Här finns gigantiska pengar att tjäna på den välbeställda och alltid lika osäkra medelklassen. Den slangar villigt upp 1 500 kronor för att få reda på vilken mat man enligt detta gentest bör äta. 


Vi vet också att en del som provar LCHF lyckas mycket bra och att andra inte lyckas alls. Exakt vad det beror på vet vi inte. Personligen skulle jag inte bli förvånad om en orsak, det finns naturligtvis flera, kan vara att våra gener inte alltid vill vara med på noterna.



Postat i: Media  Permalink   Kommentarer [12]  
 
Kommentarer:

Har kommenterat denna studie här:

http://www.lchf.se/Bloggar/Blogg/tabid/83/EntryId/3398/DN-s-Anna-Bratt-om-DNA-testad-bantning.aspx

Skrivet av Per Wikholm den 17 maj, 2010 kl. 22:11 #

Jag vill inte vara petig, men jag har fortfarande inte sett någon som "inte lyckas alls" på LCHF.

Beroende helt på vad man menar med det förstås. Men om de äter som de skall så går det bra (ofta med mindre kolhydrater än vad de tror dock) för 100% av de jag träffat på.
Däremot är det en del som "inte lyckas alls" för att de inte klarar av att äta så, men det har ju ingenting med om LCHF fungerar eller inte, det har ju med hur svårt det är att äta rätt för en del.

Skrivet av Mats Forsenberg den 18 maj, 2010 kl. 06:45 #

Jag vill inte vara petig, men jag har fortfarande inte sett någon som "inte lyckas alls" på kaloribantning.

Beroende helt på vad man menar med det förstås. Men om de äter som de skall så går det bra (ofta med mindre kalorier än vad de tror dock) för 100% av de jag träffat på.
Däremot är det en del som "inte lyckas alls" för att de inte klarar av att äta så, men det har ju ingenting med om kaloribantning fungerar eller inte, det har ju med hur svårt det är att äta rätt för en del.

Ursäkta det retoriska greppet... vill bara för säkerhets skull påpeka att jag är positiv till lågkolhydratkost - men allt är inte svart eller vitt...

Skrivet av fetsmart den 18 maj, 2010 kl. 07:38 #

Mats - jag hör av mig idag om nästa opus i magasinet!
Bosse

Skrivet av Bosse Zackrisson den 18 maj, 2010 kl. 07:40 #

Du skriver att andra lyckas mindre bra med LCHF. Tror detta enbart beror på sockerberoendets förträngningsmekanismer och sanningshalten inför sig själv och det man också rapporterar till andra. Man följer inte kosten till 100%, helt enkelt. Nu låter jag som en sån där odräglig tvivlare och belackare. Men vi tar inte sockerberoendet på tillräckligt stort allvar. Kolla med Bitten Johnsson. Vissa av oss måste få hjälp att avgiftas. För andra sker det naturligt med hjälp av bara kosten.(LCHF)

Skrivet av Goran van Den Buske den 18 maj, 2010 kl. 08:59 #

Göran - du har helt rätt. Det är precis det jag menar. Klarar man inte av att följa kosten så funkar det inte. En del klarar inte av att fylla köket med stekos från bacon på morgonen. Andra klarar inte av allt fett osv...Jag känner folk som prövat med som mår illa. Vi är olika helt enkelt.

Men för metabolt sjuka, för människor med diabetes och kraftig övervikt osv, så är jag övertygad om att LCHF är den absolut bästa kosten. Det har jag hävdat i ganska många år. Jag publicerade faktiskt den första artikeln av Annika Dahlqvist :-)

Jag ska inom kort lägga ut en artikel om hur jag såg på detta. Den skrevs 2004. Den innehåller i princip allt det som står i Ingvars bok Hjärnkoll på vikten. Ibland är man lite för långt före sin tid.

Min grunduppfattning är att mår man bra och är vid god hälsa finns det ingen större anledning att börja experimentera med olika koster.

Skrivet av Bosse Zackrisson den 18 maj, 2010 kl. 09:29 #

Bosse: Jag är lite ambivbalent i frågan huruvida folk som "mår bra" inte bör byta kost. Själv bytte jag förutsättningslöst när dottern minskat halva sin totalvikt på drygt ett år. För kanske fyra, fem år sedan. Min allergi mot katter har försvunnit helt spårlöst. För sex månader sedan slutade jag mitt måttliga vindrickande. Helt. Då försvann den mycket lilla men ack så envisa gubbmagen. Dessutom tycker jag mig vara lugnare och allmänt mer tillfreds med tillvaron. Det är vad jag kan komma på, just nu. Klart vi måste ha nya kostråd i peventivt syfte. Inbillar mig att många sjukdomar, typ Alzheimer och vissa cancersjukdomar.. också är kostrelaterade. Tänk om Sverige blev först i världen med kostråd...Värda namnet.

Skrivet av Goran van Den Buske den 18 maj, 2010 kl. 13:30 #

Göran - jag håller med dig igen. Dagens generella kostråd är uppåt väggarna. För mycket kolhydrater, för mycket socker, för lite naturliga fetter. Osv...

Det är bara individen själv som kan avgöra om den mår bra. Tyvärr händer det ofta att individer som mår bra har en eller annan riskmarkör som ligger "fel". Då förvandlas du från frisk till patient när doktorn skriver ut en statin, en blodtryckstablett, ett SSRI-preparat etc.

Det står var och en fritt att pröva LCHF. Oavsett vilket skäl som personen har att göra detta. Nu håller till och med elitidrottare på och laborerar med jägarkosten!

Det är dock en avsevärd skillnad på att ge generella kostråd till en hel befolkning och till att ge individuella kostråd till en patient. Den stora skandalen, enligt min mening, är att hälso- och sjukvården rekommenderar överviktiga och sockersjuka att äta stora mängder socker (kolhydrater).

En annan stor skandal är myndigheternas industridrivna kampanj för konstfetter!

Skrivet av Bosse Zackrisson den 18 maj, 2010 kl. 15:19 #

Jag har hållit ett par föredrag där jag frågat alla i publiken om de tycker att de är friska. De flesta håller upp handen. Jag visar därefter min första bild med sådär en 20 olika sjukdomar och problem, alltifrån allvarliga till mindre allvarliga (i mindre allvarliga ingår t.ex. mjäll, akne och fotvsamp).
Sedan ber jag alla att läsa igenom dem och sedan räcka upp handen om de inte har någon av de problemen.
Ingen räcker upp handen då.....

Så jag skulle vilja säga att det inte finns en enda person som är frisk, men ganska många som tror att de är det, för det är så många sjukdomar nu som är så vanliga att man inte ens reagerar på att de är en sjukdom.

Du är så välkommen att höra av dig när det passar.

Skrivet av Mats Forsenberg den 18 maj, 2010 kl. 16:33 #

Mats - du låter nästan som en doktor.

– Du påstår att du är frisk? Vänta bara tills jag fått göra en undersökning av dig!

Jag mejlar dig inom kort.

PS. Du ser oförskämt frisk ut på den härliga medelhavsbilden på LCHF.se!

Skrivet av Bosse Zackrisson den 18 maj, 2010 kl. 17:30 #

Per W!
Igår la jag in en kommentar till dig här men den fastnade aldrig. Det var nåt strul med Passagen. Jag läste din utmärkta analys om DNA-köret på LCHF.se. Håller med dig (som vanligt!)

Bosse

Skrivet av Bosse Zackrisson den 18 maj, 2010 kl. 19:15 #

Läs på mediegranskande Second Opinion vad forskare anser om studien och DN:s artikel.
http://www.second-opinion.se/so/view/1281

Skrivet av Mårten Wallin den 24 maj, 2010 kl. 11:12 #

Skriv en kommentar:

Kommentarer är avstängda för detta inlägg