
Detta pedagogiska diagram har tagits fram av Leif Lundberg. Det visar att mellan åren 2001 och 2006 så minskade antalet jobb inom den privata sektorn i Sverige. Trots att vi under dessa år upplevde en högkonjunktur av sällan skådat slag. Nästan omedelbart när den borgerliga regeringen tillträdde började jobben i den privata sektorn att växa till. Idag, mitt under värsta krisen, är fler sysselsatta än under högkonjunkturen för tre år sedan.
Mitt under brinnande ekonomiska arbetslöshetskris finns det intressant statistik som förtjänar att uppmärksammas. Statistik som gör att vi kan sätta det svenska skeendet i perspektiv, bortom ideologiska dimridåer. Och som borde leda till en viktig debatt...
I dagarna har vi fått rapporter om att arbetslösheten i Sverige är på väg mot historiskt höga nivåer, upp mot tio procent av arbetskraften.
Fler i arbete än man kan tro
Då bör man, som ekonomibloggaren Cornucopia visar, notera att vi idag, mitt under värsta krisen i mannaminne, har fler sysselsatta än under brinnande högkonjunktur 2006, alltså under socialdemokratiskt regeringsstyre.
Diagrammet ovan visar enligt min mening att den borgerliga arbetslinjen, trots allt som sägs, varit framgångsrik i att skapa jobb, framför allt inom den privata sektorn. Det är Leif Lundberg som tagit fram statistiken. Här kan du läsa mer om hur han ser på arbetslösheten och vad han tycker bör göras. Jag delar inte alla hans politiska åsikter, men jag menar ändå att han ringat in en av kärnfrågorna för vilken väg som måste gås för att Sverige ska komma på fötter igen. Drivkrafterna för människor att ta ett jobb har ökat. Baksidan har varit sänkta ersättningar inom en rad olika områden. Många människor har kommit i kläm. Nu befinner vi oss i en efterfrågekris som de närmaste åren kommer att leda till stora omställningar i samhället. Vägen tillbaka kan inte gå över ökade bidrag och höjda skatter för vanligt folk. Den karusellen leder in i en återvändsgränd.
Bättre betalt att vara arbetslös?
Socialdemokraterna var under valåret 2006 oförmögna att formulera en vision av framtidens samhälle. Därför gick det åt pipan i valet. Ett av få konkreta förslag från Göran Persson var att alla arbetslösa skulle få bättre betalt. Ungefär 2000 kronor mer i månaden. Samtidigt drevs allt fler människor in i förtidspension med turbofart. Jag kunde inte acceptera den modellen, trots att jag har "hjärtat till vänster".
Inga enkla lösningar
Det finns inga enkla politiska lösningar. Men delta gärna själv i debatten om vad jobbstatistiken egentligen berättar för oss. Över allt detta vilar en girig och omättlig bank- och finanssektor. Denna sektor är en av huvudskälen till krisen, men har ännu inte behövt ta sitt ansvar. Både borgare och sossar är rörande överens om att stoppa den ena miljarden efter den andra rakt i gapet på bankernas girigbukar. Priset får i stället betalas av alla de människor som drabbas av den ekonomiska krisen.
Här är länken till Leif Lundbergs hemsida som heter Jobbpartiet. Som du då kommer att märka är Leif också aktiv inom LCHF-rörelsen.
Jag har tidigare skrivit här i bloggen om Leifs utmärkta information om skillnaderna mellan smör och margarin.
Postat i: Pengar&Politik Permalink Kommentarer [22]








Bosse
”Drivkrafterna för människor att ta ett jobb har ökat. Baksidan har varit sänkta ersättningar inom en rad olika områden. Många människor har kommit i kläm.”
Det skapar inga jobb, det minskar löneökningarna, då blir inflationen lägre och räntan kan vara lite lägre det som antagligen är viktigast är att penningmängden då kan vara tillräckligt stor utan att inflationen tar fart.
UTAN EN TILLRÄCKLIGT STOR PENNINGMÄNGD I FÖRHÅLLANDE TILL LÖNERNA KAN VI ALDRIG FÅ FULL SYSSELSÄTTNING HUR VI ÄN GÖR.
Bosse läs om dom ekonomiska teorierna så ser du att det finns ingen vetenskap bakom teorierna, ekonomi är matematik men ekonomerna pratar om psykologi märkligt.
”Nu befinner vi oss i en efterfrågekris som de närmaste åren kommer att leda till stora omställningar i samhället.”
Ska ekonomerna lösa det med psykologi? Kan tankar skapa pengar?
Matematik är vetenskap trycker staten nya sedlar till oss så köper vi mer.
Lek med tanken att alla banker skulle radera 2000kr (datavirus) från alla medborgare
Hur skulle det då gå med efterfrågan på varor, jag tror inte att psykologi kan få oss att köpa något som vi inte har pengar till.
Skrivet av eko den 24 augusti, 2009 kl. 00:55 #
eko - jag vet inte riktigt om jag förstår vad du menar. Jag försökte fundera lite över den statistik som finns tillgänglig avseende utvecklingen av jobben.
Jag håller med dig om att den fulla sysselsättningen är ett minne blott. Vi hade några år på 60- och 70-talet då vi i princip hade "full sysselsättning". Men det var då det.
För mig är ett anständigt samhälle ett samhälle där alla ska kunna ha möjlighet att arbete och för jobbet kunna betala sin hyra och sina räkningar.
Skrivet av Bosse Zackrisson den 24 augusti, 2009 kl. 01:33 #
Bosse
” eko - jag vet inte riktigt om jag förstår vad du menar. Jag försökte fundera lite över den statistik som finns tillgänglig avseende utvecklingen av jobben.”
Jag försökte förklara vad det är som ökar minskar arbetslösheten som ekonomerna har missat.
Skrivet av eko den 24 augusti, 2009 kl. 01:47 #
Bosse
”Vi hade några år på 60- och 70-talet då vi i princip hade "full sysselsättning". Men det var då det.”
Vi kan få full sysselsättning om vi vill igen. Men det går inte så länge ekonomerna tror på psykologin.
Höger vänster spelar inte så stor roll, det är mer åsikter om hur man ska fördela välståndet, ekonomi är matematik fördela hur du vill bara du löser den matematiska ekvationen i ekonomin rätt.
Sen ligger det mycket i det du sa.
” Över allt detta vilar en girig och omättlig bank- och finanssektor. Denna sektor är en av huvudskälen till krisen, men har ännu inte behövt ta sitt ansvar. Både borgare och sossar är rörande överens om att stoppa den ena miljarden efter den andra rakt i gapet på bankernas girigbukar.”
Skrivet av eko den 24 augusti, 2009 kl. 02:02 #
Om antalet privata jobb ökat så mycket och man räknar ihop med dagens arbetslöshet så är ju den slutsats man kommer fram till att antalet arbetstillfällen i den offentliga sektorn minskat så mycket att man kan tala om en slakt av den offentliga verksamheten.
Man också flyttat över väldigt mycket skattefinansierad verksamthet från Stat, landsting och kommuner till vinstsökande företag. Det innebär att samma uppgifter skall utföras, men det man nu stoppat in i ekvationen är att någon mer skall ha del av pengarna vilket ju aldrig kan innebära att det blir billigare ifall man inte samtidigt sänker kvaliteten och pressar de anställda hårdare.
Att bara titta på antalet privata jobb ger därför väldigt snedvridna siffror, många av de "nya" jobben är sådana vi nu betalar mer skattepengar för än tidigare.
Vissa uppgifter är bäst att samhället sköter andra sköts bäst av konkurensutsatta företag. Till den förra kategorin hör vård, skola, försvar men även samhällsviktig infrastruktur som vägar, järnvägar, el-nät och telekommunikation och även rättsväsende inklusive polisens våldsmonopol och kriminalvården.
Staten har också lagstadgad skyldighet att garantera bostad vilket var avsikten med allmännyttiga bostadsbolag även om dessa inte fungerat särskilt bra på senare år.
Börjar man avskaffa eller privatisera dessa verksamheter så avskaffar man samtidigt själva berättigandet för staten att existera.
Skrivet av Kenneth Ekdahl den 24 augusti, 2009 kl. 10:21 #
Kenneth - det är precis den debatten du för som kan leda vidare. En viktig fråga är ju om de nya privata jobb som tillkommit de senare åren är jobb som tidigare varit offentliga men som privatiserats, eller om de tillväxten av privata jobb så att säga tillkommit av egen kraft. I det förra fallet kan jag inte se att vi vunnit något. I det senare fallet kan jag se en klar samhällsvinst.
.
Skrivet av Bosse Zackrisson den 24 augusti, 2009 kl. 11:15 #
Det spelar ingen roll om jobben är privata eller statliga, ekonomi är matematik varför skulle en ekvation bry sig om vem som äger bolaget?
Om penningmängden minskar, hypotetiskt vi eldar upp hälften av våra pengar och låter lönerna vara på samma nivå, spelar det då någon roll om företagen drivs privat eller av staten?
Ekonomin går in i en kris oavsett ägaren till företagen.
Föresten vem ägde företagen när krisen kom?
Det är ekonomernas idéer som är konstiga.
Ekonomer har sitt fackspråk precis som läkarna för att ingen annan ska förstå hur lite dom kan.
Jag undrar hur låg tid det tar innan någon ekonom kommenterar mig med sitt latin konsten att inte säga något als.
Föresten när läkaren inte hittar felet på patienten vad skyller han på då psyket.
När ekonomin inte funkar vad skyller ekonomerna på då psyket, men nu är alla medborgare sjuka i huvudet.
Skrivet av eko den 24 augusti, 2009 kl. 13:58 #
Det är bra eko - mitt problem är att jag är så usel på matte :-)
Skrivet av Bosse Zackrisson den 24 augusti, 2009 kl. 14:45 #
Bosse
Du underskattar dig själv. 10/2= x det klarar du att räkna ut på fem sekunder.
p/a=lt penningmängden genom arbettiden är lika med lönen per timme
detta är en förenklig, det viktiga är att se ekonomin som en ekvation.
Du får inte minska penningmängden eller öka lönerna, ekvationen går då inte ut.
Att en del tjänar 100kr per timme och andra 5000kr per timme är bara en fördelningsfråga.
Eller ska vi tro på ekonomernas teori om psykologi som förklaring på alt?
Skrivet av eko den 24 augusti, 2009 kl. 16:46 #
Det finns ju en anledning till att en regering som sålt ut en stor del av den offentliga sektorn att enbart redovisa utveckligen för privata jobb, det skulle vara intressant att även se motsvarande diagram för jobb i offentliga sektorn och siffran totalt.
Sedan tycks ju en del i ledande ställning tro att antalet jobb blir fler för att fler söker varje jobb?
Skrivet av Kenneth Ekdahl den 24 augusti, 2009 kl. 18:27 #
Om nationalekonomerna verkligen behärskade sitt hantverk skulle de vara miljardärer och inte miljardärernas rådgivare. --Kirk Kerkonian
Skrivet av Kenneth Ekdahl den 24 augusti, 2009 kl. 18:31 #
Kenneth - den statistiken hittar du på Leif Lundbergs hemsida jobbpartiet.se. Där kan du se att antalet offentliganställda har minskat en aning de senaste åren medan de privatanställda har ökat. Totalen finns också med.
Du har säkert träffat Leif i LCHF-sammanhang.
Skrivet av Bosse Zackrisson den 24 augusti, 2009 kl. 19:02 #
Här har du tyvärr gått vilse rejält...
1. Uppgången startar INNAN alliansen tillträtt. Om den är resultatet av politik så är det snarare den förra regeringens dito.
2. Hur FINANSIERAS dessa nya privata jobb? Är det t.ex. genom att kommunala skolor byts mot friskolor?
Skrivet av Håkan den 24 augusti, 2009 kl. 21:56 #
Håkan, det ligger i sakens natur att alla politiker vill ta åt sig äran av den politik man förde när man blev av med makten. Du borde komma ihåg att Alliansen sopade banan med sossarna i valrörelsen 2006. GPs retorik höll inte måttet den gången.
Förr var borgarna inte regeringsdugliga. Det brakade käpprätt åt skogen varje gång de intog regeringstaburetterna. Nu tycks de ha lärt sig en del.
Din fråga 2 skulle jag själv vilja ha svar på.
Skrivet av Bosse Zackrisson den 24 augusti, 2009 kl. 22:33 #
Och just nu brakar det käpprätt - fast det syns inte riktigt än!
Och Alliansen sopade inte banan med sossarna 2006.
Skrivet av Kerstin den 25 augusti, 2009 kl. 03:56 #
Kerstin - när jag skrev att jag tyckte att alliansen "sopade banan" med sossarna 2006, var det inte själva valresultatet jag syftade på.
Utan de debatter jag följde inför valdagen. Jag har följt valdebatter sedan 70-talet och alltid förundrats över hur otroligt korkade de flesta borgerliga politiker är. Till och med en så torr och tråkig partiordförande som Ingvar Carlsson kunde lätt segra i en debatt.
2006 noterade jag att den socialdemokratiska retoriken gått in i väggen. Det fanns inga visioner om hur det framtida svenska samhället skulle byggas. Osv...
Alliansen sopade banan med sossarna genom en smart uträknad politisk retorik. Anders Borg, Schlingman mfl. var sannolikt kreatörerna av denna...
Det tidigare starkaste sosseargumentet var att borgarna var splittrade. Nu var de enade och talade med en röst. Tillsammans fällde det avgörande 2006.
Skrivet av Bosse Zackrisson den 25 augusti, 2009 kl. 08:48 #
Bosse
SLV har inga vetenskapliga belägg för sina åsikter, det är väl din åsikt?
Dom kan inte hänvisa till en bra studie som stöder deras åsikt.
Ekonomerna har också tusentals studier som påstås förklara hur ekonomin fungerar.
Men du får aldrig en referens till en studie som bevisar deras åsikt.
Hur kan någon tro att dagens ekonomiteorier är riktiga när värden bara är full av misslyckanden.
Skrivet av eko den 25 augusti, 2009 kl. 16:25 #
Håller med dig fullt ut. Ekonomi handlar inte om vetenskap utan om olika klassintressen. Politik alltså.
Strindberg var klok när han skrev:
"Vad är ekonomi?
En vetenskap uppfunnen av överklassen för att komma åt frukterna av underklassens arbete."
Ur Liten katekes för underklassen
Skrivet av Bosse Zackrisson den 25 augusti, 2009 kl. 17:33 #
Bosse
”Strindberg var klok när han skrev:
"Vad är ekonomi?
En vetenskap uppfunnen av överklassen för att komma åt frukterna av underklassens arbete."”
Han var lika okunnig som alla andra min förenklade matematiska formel kunde han inte,
Jag tror inte als att han förstod hur ekonomin fungerar.
”p/a=lt penningmängden genom arbettiden är lika med lönen per timme
detta är en förenklig, det viktiga är att se ekonomin som en ekvation.”
Men vist hade han rätt i att överklassen skapar regler som gynnar dom själva.
Skrivet av eko den 25 augusti, 2009 kl. 18:17 #
eko - vad menar du att man rent konkret bör göra med din matematiska ekvation. Kan du förklara hur du beräknar penningmängden i Sverige? När man räknat ut timpenningen, hur stor blir den? Och vad gör man sedan? Och alla som inte jobbar, var kommer dom in i sammanhanget?
Osv...
Skrivet av Bosse Zackrisson den 25 augusti, 2009 kl. 20:09 #
Bosse
Först måste du inse att ekonomi är matematik, pengar är siffror i en ekvation.
Sen måste du inse att matematiska ekvationer alltid går ut om du gör ekvationen rätt.
Varför går ekonomin inte ut rätt?
Skriver du in fel siffror i ekvationen så går den inte ut, vi får då problem.
”p/a=lt penningmängden genom arbetstiden är lika med lönen per timme
detta är en förenklig, det viktiga är att se ekonomin som en ekvation.”
10/2=5 den går ut, men höj lönen från 5 till6, hur går det då med ekvationen?
10/2=5 minska penningmännen från 10 till 8 hur går det då med ekvationen?
10/2=5 arbetstiden delar vi på men vill vi ha fler som jobbar 2 till 3 i ekvationen,
Det blir 10/3=5 det går inte, men ökar du penningmängden till 15/3=5 så går ekvationen ut.
Har du sett att någon politiker ekonom någon gång som har lyckats skapa några nya jobb?
Nu löser vi arbetslösheten på ett dåligt sätt
10 /3= 3,3 (2 fler ska jobba 3) vi sänker lönen och ekvationen går ut fler får jobb.(från 5 till 3,3 i lön)
Man kan förenklat säga att vår penningmängd före krisen var 15 alltså 15/3=5
Det är bara ren matematik.
Psykologitanken är ett arv från Sigmund Freud, vi vet båda hur bra hans tankar var.
Skrivet av eko (ta bort den första) den 26 augusti, 2009 kl. 00:37 #
Bosse
Jag väntar på din kommentar, sen är du Journalist så radera min ip källskydd tack.
läsvärt om ekonomi
http://sv.wikipedia.org/wiki/Nationalekonomi
Bosse visa var i dagens ekonomiteorier förklaringen till varför det går upp och ner i ekonomin finns, jag hittar ingen förklaring där.
Skrivet av eko den 28 augusti, 2009 kl. 16:05 #