Bo Zackrisson är medicinjournalist och skriver om hälsans vänner och fiender samt gör nedslag i den politiska debatten. Han är redaktör för LCHF-magasinet och 2000-Talets Vetenskap och var tidigare under tio år chefredaktör för Tidskriften Medikament.

« februari 2012
tiontofr
  
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
    
       
Idag

Sidvisningar idag: 993

RSS
Avstängd från Jinges blogg
14 oktober kl. 18:58

En välbesökt vänsterbloggare är Jan-Inge Flücht. Han är väldigt produktiv och sitter hela dagarna och följer den politiska och samhälleliga utvecklingen i Sverige och i världen. Inläggen från hans penna duggar tätt. Han är också en varm förespråkare för massvaccinering mot svininfluensan. Han talar nämligen i egen sak. Jag försökte lägga in en kommentar i hans blogg men blev då portad för all framtid. Han mejlade mig med kommentaren: Håll dig borta från min blogg! Jag förstår honom. Jag gick nog över gränsen för det publiceringsbara, är jag rädd.


Flücht har åsikter om det mesta. Han plöjer fram i en välkänd vänstertradition. Lite Israelkritik, lite kritik mot Alliansregeringen, fotboll och annat smått och gott. En vänstersosse av bästa märke och det är väl inte det sämsta. Fast han är nog vänsterpartist, vad det nu gör för skillnad? Det är bisaker i sammanhanget.


Massvaccineringens följder

Jinge, som är förtidspensionerad på grund av dålig hälsa, gör att han tillhör riskgrupperna vid svininfluensan. Han är därför rädd för att människor i hans omgivning ska smitta honom. Så här skriver han om personer som inte vill vaccinera sig:


"Att man utsätter sig själv för fara må ju vara upp till var och en, men är man inte villig att vaccinera sig så bör man behålla den inställningen genom hela sjukdomsförloppet. T.ex. bör man frivilligt avstå från intensivvård om det skulle behövas, eller hur?"


På detta svarade jag följande i kommentarsfunktionen:


"Jinge – jag förstår ditt resonemang. Analogt med detta ska inga personer som drabbas av kronisk sjukdom (hjärtsvikt, kärlkramp, fetma, diabetes, etc) på grund av onyttigt leverne, få någon vård. I USA kan man få det om man har en dyr sjukförsäkring. Annars får man betala själv. Vi kan alla bli svårt sjuka även om vi vaccinerat oss. Det ger inget hundraprocentigt skydd. Sjukvården frågar inte efter varför du kommer till akuten. De försöker åtgärda problemet. Personligen tror jag att massvaccinering av denna relativt lindriga influensa är slöseri med sjukvårdens knappa resurser. Tillhör man en riskgrupp ska man naturligtvis överväga att vaccinera sig. Många läkare i mitt nätverk avstår från vaccination. Av skäl som tidigare redovisats i tidigare inlägg i bloggen (här menar jag Jinges blogg/BZ)."


Borde kanske ha stoppat

Där borde jag kanske ha stoppat. Men för att närma mig frågan om var gränsen går för stöd till behövande, la jag till denna slutkläm:


"Jinge, du har ju en väldig kapacitet. Skriver åtskilliga välformulerade inlägg varje dag. En heltidssyssla. Varför kan du inte ställa dig till arbetsmarknadens förfogande? Varför ska vi betala ditt skrivande på denna blogg? Det är också sådana där obehagliga frågor man kan ställa."


Denna slutkläm gjorde att jag numera är avstängd från kommentarsfunktionen på Jinges blogg. Han skriver i ett mejl att "ge fan att spy din galla på min blogg. Där ligger du nu säkert förankrad i mitt spamfilter, och likaså i mitt mailprogram."


Men jag kan fortfarande gå in och läsa hans flitiga kommenterande om politik och annat. Det är få svårt sjuka människor som orkar jobba hela dagarna i ända framför sin dator. Det är värt både beundran och respekt.


Jinge är också duktig på datorer och program. Han ser nog till att spärra ut mig totalt från att besöka bloggen. Vi får se.


Här är länken till Jinges inlägg som jag försökte kommentera. 



Postat i: Media  Permalink   Kommentarer [25]  
 
Kommentarer:

Bosse, din slutkläm var bland det bästa jag någonsin läst. I egenskap av anonym bloggkommentator kan jag rent av unna mig att ställa den icke helt irrelevanta frågan var gränsen går att betecknas som samhällsparasit.

Skrivet av Skattebetalare den 14 oktober, 2009 kl. 20:02 #

Hos mig tappade du verkligen trovärdighet Bosse !

Du som skriver om både hälsa och ohälsa borde ju ha stor förståelse för att även om den där vänsterbloggaren bloggar hela dagarna så kan han ju mycket väl vara sjukpensionär på helt korrekta grunder !

Han kan ju lida av dels någon psykisk åkomma som svårgör arbete och att jobba hemma från datorn kanske han inte lyckats få till stånd.
Eller så kanske han är multisjuk pga. tex. MS eller diabetes , så varför döma och förutsätta att han är någon sorts fuskare ? , Jo Bosse - för att DU tog illa upp av det sättet han bemötte dig.

Det han skriver om H1N1 är ju baserat på rädsla eftersom han tillhör en riskgrupp , det tycker jag vi skall respektera istället för att se ned på , även om vi inte delar hans åsikter.

Näe Bosse ! , jag har läst din blogg och haft stor behållning under lång tid men det här var verkligen ett bottennapp eftersom Du inte har en aning om vilka sjukdomar den såkallade vänsterbloggaren nu må lida av.

Han kanske är frisk , kanske döende - det vet vi inte och därför bör man inte döma ut en människa som simulant bara för att han är sjukpensionär och uppenbarligen klarar av att blogga.

Och jag kan iaf. INTE hitta information på vänsterbloggarens sida om att han inte arbetar ?
Vart hittar man den informationen ?

Skrivet av Marginalskattebetalare. den 14 oktober, 2009 kl. 20:39 #

"Varför kan du inte ställa dig till arbetsmarknadens förfogande? Varför ska vi betala ditt skrivande på denna blogg?"

Ja det kanske var en för långtgående kommentar. Själv gör jag ingenting, bara lite aktieanalyser till min egen portfölj och snor från de rika s a s :-)

Men angående vänstersympatisörer vore det intressant att få se en objektiv undersökning om de är överrepresenterade bland de massvaccinationstroende. Jag gissar så är fallet.

Skrivet av Bo Engwall den 14 oktober, 2009 kl. 21:51 #

Förresten, finns det ingen seriös dagstiding som har vettet att inse att massvaccinationer mot influensavirus är idioti så länge det inte går att utrota influensavirusen ?

Eller är alla vilseledde av Socialstyrelsen & C:o ?

Nästan otroligt i så fall...

Grisfarmen nästa :-)

Skrivet av Bo Engwall den 14 oktober, 2009 kl. 21:58 #

Jinge är definitivt ingen parasit. Tvärtom. Han gör ibland stor nytta med sitt bloggande. Vad jag reagerade på var Jinges uppfattning att människor som inte gör som myndigheterna säger till dem, ska finna sig i att inte få nån vård om de blir sjuka. Det är klart att Jinge ska ha sin pension. Men jag tycker även att människor som bryter benet i skidbacken och belastar vår gemensamma kassa ska ha rätt till sjukvård.

Jag ser inte ned på Jinge. Han tillhör en riskgrupp och får förtur till vaccination. Det är bra.

Skrivet av Bosse Zackrisson den 14 oktober, 2009 kl. 23:15 #

Jag håller med om att alla skall ha rätt till vård , och snart gör väll också USA det.

Men man måste förstå att vänsterbloggaren är färgad av rädsla för H1N1 , kanske obefogad det får vi se om några månader.

Men visst är hans uppfattning om att okritiskt lyda myndigheter och förvänta sig att alla skall göra detsamma lite udda.
Jag bara tyckte ditt blogginlägg var lite väl kritiskt och dömande men jag missuppfattade delvis.

Skrivet av Marginalskattebetalare. den 14 oktober, 2009 kl. 23:22 #

Psykopathögern avslöjad:
.
http://www.newsmill.se/artikel/2009/10/14/det-var-en-gang-en-sjukforsakring-och-den-avsag-grundlaggande-vardighet-och-valfa#comment-100060
.
UT MED KRISTDEMAGOGERNA UR RIKSDAGEN!

Skrivet av Peter Ingestad den 15 oktober, 2009 kl. 11:41 #

Jo, jo. Även Dr Dahltqvist sorterar bort kommentarer som inte passar.

Hon är inte anställd, utan tar välbetalda jourpass när hon har lust.
Nu är det visst slut med det.
Jesus gråter.

Skrivet av albin den 15 oktober, 2009 kl. 11:55 #

Vilken vidrig människosyn som genomsyrar vänsterbloggarens resonemang. Jag förtår att du blev lätt irriterad och att du i stundens hetta ville ge honom något att fundera över.

Frågeställningen, måhända obehaglig, hade vänsterbloggaren mycket väl kunnat bemöta på ett mer väluppfostrat sätt.

Skrivet av snöret den 15 oktober, 2009 kl. 12:36 #

Har tänkt på en sak.
Hur kan man tycka att vi som inte vill ta vaccinet är osolidariska?
Dom som är rädda för flunsan kan ju ta det förbaskade vaccinet och då skall det ju inte spela någon roll om vi får sjukan eller ej.
Vi som vill ha ett riktigt immunförsvar och tar att vi blir sjuka måste i rättvisans namn få det.
Dom som tror på vaccinet har rätt att ta sprutan också i rättvisans namn.
Eller kan det vara så att man egentligen inte tror att vaccinet hjälper......mot svininfluensan.
I vilket fall så kan man inte komma dragandes med solidaritet. Det har inget med detta att göra utom bakvänd propaganda för att rädda skinnet på diverse upphandlare i höga ställningar.
Undrar vad dom blivit mutade med???
(Jag gör som du Bo, sticker ut hakan lite!)

Skrivet av annika den 15 oktober, 2009 kl. 13:01 #

Jag tycker att Jinge gör bra analyser i de flesta frågor. Men inte när det gäller vaccin eller svininfluensan. Han tycks inte heller förstå hur mäktig bigpharma är. Tyvärr. Jag har därför numer valt bort att besöka hans blogg.

Däremot förstår jag inte det här talet om parasiter. Vem är du att döma?

Skrivet av Skon den 15 oktober, 2009 kl. 13:02 #

Skon - jag har inte sagt ett ord om att Jinge skulle vara en parasit. Om du läser min kommentar här ovan så ser du det. Vad jag vänder mig mot i hans resonemang framgår också klart. Jag försökte vidga diskussionen hur man bör se på stöd till människor som av en och annan anledning råkat ut för en olycka eller blivit svårt sjuka. Min uppfattning i den frågan framgår också tydligt om du läser lite noggrannare.

Skrivet av Bosse Zackrisson den 15 oktober, 2009 kl. 13:14 #

Men Bosse, du skrev ju:

Varför kan du inte ställa dig till arbetsmarknadens förfogande? Varför ska vi betala ditt skrivande på denna blogg?

Vad syftar det till?

Skrivet av Skon den 15 oktober, 2009 kl. 18:04 #

Det var en allusion på Jinges uppfattning att svårt sjuka människor ska avstå från belasta sjukvården. Alla svårt sjuka människor kan komma att belasta sjukvården eller andra gemensamma välfärdssystem. Det är därför vi har sådana system för att människor ska kunna få hjälp när de behöver hjälp. Detta oavsett orsakerna till att man blivit sjuk, råkat ut för en olycka etc...
Det tycker jag är en bra princip.

Skrivet av Bosse Zackrisson den 15 oktober, 2009 kl. 18:26 #

Jag har inte varit inne på jinges blogg sen i juli då jag i en försiktig kommentar om att det verkade vara något skumt med vaccinaffären lade in en länk till Jane Bürgermeister, vilken han raderade.

Skrivet av Stan den 15 oktober, 2009 kl. 18:58 #

Ja, Jinge är en tuff moderator. Till skillnad från mig, som tillåter det mesta.

Skrivet av Bosse Zackrisson den 15 oktober, 2009 kl. 19:51 #

Det är synd om alla lättlurade. Vill man ympa in sjukdomar som går mot sitt eget immunförsvar ska man vaccinera sig. Absolut! Man ska göda pharma-svinen.

Man ska vara solidarisk mot andra och förstöra sitt eget immunförsvar på kuppen. Vilken snyftbluff!

Skrivet av Helena Palena den 15 oktober, 2009 kl. 23:53 #

Nu råkar jag vara vänstersosse (fast det väl inte finns några fler sådana kvar idag) och jag är mycket kritisk till den här influensahysterin och till massvaccineringen (kommer inte att vaccinera mig själv) och hyser allmänt ganska ofta samma uppfattningar som du Bosse, så jag blir lite ledsen av att läsa om ditt förakt för vänsterfolk, som om Jinges uppfattning i den här saken skulle ha med hans politiska ställningstaganden i övrigt att göra. Det har det inte, enligt min mening. Tvärtom är han ju rent högerextrem i sin förtröstan på läkemedelsföretagen.

Skrivet av Kerstin den 16 oktober, 2009 kl. 04:23 #

Kerstin - jag har själv hjärtat till vänster. Men dagens så kallade vänster ger jag inte mycket för. Idag när kapitalismens kris är så uppenbar, saknar vänstern politiskt trovärdiga lösningar. Det är bedrövligt! Kapitalet har gjort bankrutt, men s och v har ingen strategi för framtiden. Det är det som är så upprörande. Om du klickar på kategorin Pengar & Politik uppe i högermarginalen så ser du ungefär var jag står på högervänsterskalan.

Skrivet av Bosse Zackrisson den 16 oktober, 2009 kl. 07:43 #

OK Bosse, du är förlåten :-).
Håller dessutom med dig om att vänstern tappat fotfästet och kompassriktningen totalt idag. Inte så konstigt kanske med tanke på den enorma propaganda vi utsatts för under nära 25 år :-(.

Skrivet av Kerstin den 16 oktober, 2009 kl. 13:59 #

Tack Kerstin - för att jag fick din absolution! Jag är en obotfärdig syndare och behöver få det emellanåt.
Trevlig helg
Bosse

Skrivet av Bosse Zackrisson den 16 oktober, 2009 kl. 15:37 #

Det är ju väldans trist att vi inte kan vaccinera bort allt som känns hotfullt! För nog har sossestaten gjort allt den har förmått genom skrämselpropaganda av allehanda slag!

Socialstyrelsen gick ut med att vi skulle äta
6-8 brödskivor/dag och undrar om dessa "rön" kvarstår!? För i så fall är jag lika skyldig som smitarna av tv-licensen. Jag åt aldrig ransonen. Gillar inte bröd så mycket. Får väl ta mitt straff och äta hela limpor livet ut*suckar*

Jag bara undrar vad folk skulle säga om sisådär fem år ifall det skulle visa sig att vaccinet mot nöff nöff flunsan gav upphov till inre skador på organ t ex!? Vem ska man då ställa ansvarig? De som tog vaccinet eller de som tillverkade det? Och vad spelar det i så fall för roll! Tänk om det gick att vaccinera in lite sunt förnuft och få ut all fruktan ur människors liv!

/Maria

Skrivet av Maria Moberg den 18 oktober, 2009 kl. 01:26 #

Maria Moberg:
Nu har det väl aldrig varit så att staten bestämt vad vi ska äta. I vissa fall har den rekommenderat viss kost före annan, och haft rejält fel i vissa fall. Men en rekommendation är ju inte ett påbud eller ett tvång. Förstår alltså inte din insinuation att just socialdemokraterna skulle ha varit så frihetsinskränkande.

Vad gäller massvaccineringen just nu, så är det ju en borgerlig regering som förhandlat med Glaxo Smith & Klein om inköp av vacciner för densamma och om någon/några drivit fram denna förhandling/detta inköp, så är är det väl den FRIA PRESSEN, inte socialdemokraterna.

Skrivet av Kerstin den 18 oktober, 2009 kl. 02:47 #

Jag tar tillfället i akt att berätta för er att jag har blivit degraderad till spam av Annika Dahlkvist när jag gav en kvinna, som sökte hjälp mot sin fibromyalgi, rådet att utesluta mjölk.
Läs gärna www.motkroniskabesvar.se och boken "Nu räcker det! Så befriar du dig själv från Kronisk Sjukdom" av undertecknad.
Annikas diskussionsblogg handlar alltså inte om en äkta diskussion då inläggen, som inte passar henne hundraprocentigt, stryks.

Skrivet av Ursula Jonsson den 26 oktober, 2009 kl. 18:00 #

Ursula - jag har läst din bok och tycker att den är bra. Men du kan aldrig övertyga Annika om att avråda från mjölk. Annikas blogg är modererad. Det är inte min. Du är alltid väkommen att kommentera hos mig. Jag är inte lika upptagen som Annika och det är ingen mening att fortsätta argumentera om mjölken på Annikas blogg. Det vet du.

Skrivet av Bosse Zackrisson den 26 oktober, 2009 kl. 23:19 #

Skriv en kommentar:

Kommentarer är avstängda för detta inlägg