Under 90-talet skulle i prinicip varje modern kvinna i medelåldern äta östrogenpreparat. Det var hälsosamt, skyddande för benskörhet, hjärtkärlhälsan och cancerrisken var försumbar. Fruar till manliga gynekologer var de som åt mest. För några år sedan visade en stor amerikansk studie att kvinnor som ätit östrogenprepart i mer än fem år hade en signifikant ökad risk för bröstcancer. Det var ett förödande slag för industrin och försäljningen av östrogenmedel sjönk markant. Det var dåliga nyheter för industrin.
Vetenskapsradion hade i morse ett inslag om ny amerikansk studie publicerad i JAMA, Journal of American Medical Association. Vetenskapsradions presentatör säger att den nya studien kommit fram till att "östrogen ökar inte risken för bröstcancer, i alla fall inte när hormonet östrogen tillförs enskilt. I stället är det när hormonet östrogen kombineras med hormonet progesteron som risken för bröstcancer ökar."
Rörigt
Sedan följer en intervju med cancerläkare på Radiumhemmet. Det blir lite rörigt eftersom studien inte är helt enkel att förklara. Mot slutet av inslaget säger man att för svenska kvinnor gäller att de ska äta sina kombinationspreparat som tidigare, alltså på ett sätt som enligt den amerikanska studien kan öka risken för bröstcancer. Studioreporten var därför tvungen att avsluta inslaget med följande förtydligande kommentar:
- Bara östrogen orsakar inte bröstcancer, det är det nya!
Alla kvinnor hade låtit ta bort livmodern
Noterbart är alla drygt 10 000 kvinnor som ingick i studien hade operererat bort sin livmoder. Det nämns liksom i förbigående. Kan man mot den bakgrunden över huvud taget dra några slutsatser om östrogenbehandling och cancerrisk till kvinnor som INTE har tagit bort livmodern? Jag kan inte se detta.
Kan det vara så att denna studie är ett sista (?) försök att åter få igång den havererade hormonförsäljningen till medelålders kvinnor? Tre av forskarna bakom studien har drösvis med kopplingar till läkemedelsindustrin. Jag funderar ibland över varför en modern kvinna måste äta olika typer av hormoner från det hon är 13 år (p-piller) fram till sin död? Med de risker det medför.
Annika Dahlqvist meddelar att studien fick avbrytas i förtid efter drygt sju år när forskarna såg en ökning av stroke bland patienterna som fick östrogen. Ändå betraktas studien som "positiv" av en forskare på KI. Det är till att spela högt med kvinnors hälsa.
Postat i: Pengar&Politik
Permalink
Kommentarer [9]








Skrivet av Herman H den 12 april, 2006 kl. 14:36 #
Skrivet av hemul den 12 april, 2006 kl. 14:46 #
Skrivet av Annika den 12 april, 2006 kl. 16:22 #
Skrivet av Kattmoster den 12 april, 2006 kl. 17:34 #
Skrivet av hemul den 12 april, 2006 kl. 17:47 #
Skrivet av Bosse den 12 april, 2006 kl. 18:10 #
Skrivet av Maggan den 13 april, 2006 kl. 10:07 #
Skrivet av Bosse den 13 april, 2006 kl. 10:38 #
Skrivet av Håkan den 14 april, 2006 kl. 01:33 #