Bo Zackrisson är medicinjournalist och skriver om hälsans vänner och fiender samt gör nedslag i den politiska debatten. Han är redaktör för LCHF-magasinet och 2000-Talets Vetenskap och var tidigare under tio år chefredaktör för Tidskriften Medikament.

« maj 2013
tiontofr
  
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
  
       
Idag

Sidvisningar idag: 243

RSS
C-vitamin löser upp tidiga Alzheimerplack
17 augusti kl. 10:06

Vi som har lite koll på det där med vitaminer och mineraler vet att de ibland är bra att stoppa i sig. Inom forskarvärlden och speciellt inom läkarkåren är det ofta sämre beställt med den kunskapen, framförallt på Karolinska institutet. Men det börjar komma glädjande undantag från södra Sverige! 

Idag fick jag ett pressmeddelande från Lunds universitet om C-vitamin och Alzheimers sjukdom. Det är forskare vid Lunds universitet som har upptäckt en ny funktion för C-vitamin. Behandling med C-vitamin kan lösa upp de tidiga placken som bildas i hjärnan vid Alzeimers sjukdom (hos möss).  

Så här säger Katrin Mani, docent i molekylär medicin vid Lunds universitet: 


– När vi behandlade hjärnvävnad från möss med Alzheimers sjukdom med C-vitamin kunde vi se att förstadier av placken löstes upp. Våra resultat visar en tidigare okänd modell för hur C-vitamin påverkar de amyloida placken.


– Ett intressant fynd är även att den nyttiga C-vitaminen inte behöver komma från färsk frukt. I våra försök visar vi att C-vitaminen kan tas upp i större mängder även i form av dehydroaskorbinsyra från t ex juice som fått stå över natten i kylen. 


Här kan du läsa hela pressmeddelandet.


Min kommentar: Man ska vara försiktig med att dra förhastade slutsatser av råttstudier. Det intressanta här är att svenska forskare inom medicinen över huvud taget är nyfikna på ortomolekylära tankegångar. Det är mycket ovanligt och därför glädjande.


För några veckor sedan skrev jag om Johan Malm, en annan forskare från Lunds universitet. Den gången handlade det om D-vitamin. Det tycks som om Lund börjar utveckla sig till en centrum för den ortomolekylära medicinen i Sverige.

Om Johan Malm och D-vitaminet läser du här

Och som vanligt länkar jag här till hemsidan för Svenska Sällskapet för Ortomolekylär Medicin. Där kan du läsa mer om nyttan av vitaminer och mineraler på ett vetenskapligt men ändå begripligt sätt.

 



Postat i: Ortomolekylär medicin  Permalink   Kommentarer [10]  
 
Kommentarer:

Själv börjar jag inta en mer skeptisk hållning till kosttillskott, efter att ha läst undersökningar där det rentav är kontraproduktivt att tillföra antioxidanter och vitaminer till kroppen.

Kanske måste dom vara en del av kosten eller så måste vi producera dom själva för att det ska fungera?

Kanske stänger externa syntetiska antioxidanter av vår egen produktion av ämnena??

Jag tror nog att det är säkrare och bättre att knapra på ett brett urval av saker från naturen om inte specifika brister kan konstateras.

D-vitamin är uppenbarligen ett undantag till min tes

Skrivet av dufva den 17 augusti, 2011 kl. 10:37 #

Det är riktigt att det finns sådana undersökningar. För ca 2-3 år sedan uppmärksammades en sådan studie under rubriker typ: Man dör oftare av vitamintillskott! Den studien har sedermera visat sig vara totalt snedvriden. I princip håller jag dock med dig. Bäst är att äta riktig mat. Sen kan man komplettera med lite vitamintillskott efter bhov. Själv kör jag med D-vitamin och magnesium.

Skrivet av Bosse Zackrisson den 17 augusti, 2011 kl. 10:43 #

I Gary Taubes bok "Good Calories Bad Calories" står det att C-vitaminmolekylen och kolhydratmolekylen liknar varann, så där det behövs C-vitamin samlas det i stället kolhydrater (ja, nåt sånt stod det om jag kommer ihåg rätt). Enligt det så borde behovet av extra C-vitamin minska om man äter mindre kolhydrater. Jag har dock inte hittat den uppgiften nån annanstans.
Nån som vet mer om det?

Skrivet av Nisse den 18 augusti, 2011 kl. 09:26 #

Nisse - det är en god teori. Det finns många som säger att om man äter LCHF-kost så minskar behovet av C-vitamin. Anledningen skulle vara att lågkolhydratkosten i sig är inflammationsdämpande och leder till minskad bildning av fria radikaler. Personligen anser jag att det är en fullt rimlig teori, men några egentliga bevis för detta tror jag inte finns. Som vanligt tvingas man tänka själv.

Skrivet av Bosse Zackrisson den 18 augusti, 2011 kl. 13:02 #

Du har nog mestadels rätt där, för egen del Dufva, när du nu äter som du gör. Näringsrikt och dessutom har du väl även stärkt ditt immunförsvar och drabbas av mindre förkylningar än vad du kanske hade förr om åren! ;)

Många som sen inte äter näringsrikt behöver säkerligen med tiden tillskott av olika slag.

Är du myggkänslig, så ta lite B 1 - vitamin, om du nu skall till myggrikt område, så blir du inte så myggbiten. Betydligt bättre än dom kemikalier som nu många använder!

Ortomolekylär medicin är bra!

Skrivet av Zonen den 18 augusti, 2011 kl. 21:48 #

Zonen o Bosse

Jo b-vitaminerna kan nog vara en sak att vara uppmärksam på för oss lchf:are

Vi använder ju inte mjöl som är många normalkostares stora b-vitkälla eftersom det är berikat.

Tiamin förstörs dessutom ganska lätt vid upphettning och äter man dessutom en del råa ägg (som jag gör) kan man bli låg i biotin.

Skrivet av dufva den 19 augusti, 2011 kl. 00:22 #

Zonen - jag har undrat över det där med stickande insekter. Har två hundar som äter exakt samma och vistas i samma omgivning. Den ena får enstaka fästingbett per år, den andra flera stycken per dag. Hade ju hellre försökt få dem båda att vara ointressanta för de förbaskade fästingarna än att sätta gift på dem. Kan det vara något B-vitamin han fattas alltså? Var har du hittat den uppgiften?

Skrivet av Karin den 19 augusti, 2011 kl. 06:47 #

Nej, fästingar fungerar nog inte på samma sätt som myggor :-) Har kollat lite och jag tror inte att han har B1-brist då han får ganska mycket rå lever. Om det inte är så att B1 behöver något annat för att tas upp, något som han har brist på.

Skrivet av Karin den 19 augusti, 2011 kl. 06:54 #

C- vitaminet är lite speciellt eftersom nästan alla djur producerar sitt C-vit efter behovet. C-vit tillverkas i fyra enzymsteg från ett ämne, som vi har mycket mera av i kroppen idag än i början av 1900-talet. Vi har en mutation i det fjärde enzymsteget, som omöjliggör vitaminproduktionen. Vi har speciella membran-pumpar som höjer halten C-vit ca 10x ggr i vita blodkroppar, i ögat och i binjuren. Sånt som har med ökad belastning och stress att göra och för ögats del är det alla fria radikaler som bildas av solljus, hav och snö. De djur som inte själva kan tillverka C är ex. människoapor, marssvin, några ökenråttor och några fladdermöss.
Vi tillverkar alltså C-vitamin från socker och om björnen på hösten äter blåbär så måste han öka på C-vitaminet för att minska radikal skadorna. Man påstår att vi skall nöja oss med ung.60 mg - rökare kan behöva dubbla intaget - men frågar är
om det räcker.
En vaken get på 75 kg tillverkar mellan 9 -13 g/dag och mer om den är stressad. Linus Pauling själv tog 18 g per dag under ca 20 år och levde med god vigör till 93 års ålder. Mycket av vad Pauling föreslog om C-vit. gäller idag - men han bekämpades
av olika medicinare, som inte förstod den orthomolekylära medicin han föreslog i en psykiatrisk tidskrift.

Särskilt viktigt är C för kollagen och bildningen av elastin "trådar" i den bindväv som inte kan nybildas och därför åldras i människan.
/karl

Skrivet av Karl E. Arfors den 24 augusti, 2011 kl. 11:45 #

Det är lite märkligt att C-vitamin så till den grad har "glömts bort". Jag vet inte hur många artiklar av den här typen

Svennehttp://www.doctoryourself.com/klennerbio.html">HIDDEN IN PLAIN SIGHT: The Pioneering Work of
FREDERICK ROBERT KLENNER, M.D.

jag har läst, men så vitt jag vet används inte C-vitamin till något som helst inom medicinen idag, och FDA verkar göra sitt bästa för att förbjuda det. Ska vitamin D gå samma öde till mötes?

På tal om C-vitamin så har du ju tidigare skrivit om det fantastiska fallet i New Zeeland där en man som Svennehttp://blogg.passagen.se/millimetervagor/entry/mirakalet_i_nya_zeeland_del">låg för döden i svininfluensa kunde räddas med megados-injektioner, mot läkarnas vilja.

Bosse, det går inte att få till länkarna, kan du fixa det?

Skrivet av Paleofriend den 28 augusti, 2011 kl. 09:01 #

Skriv en kommentar:

Kommentarer är avstängda för detta inlägg