
Idag är alla medier på hugget om en ny koststudie i New England Journal of Medicine. Fyra grupper har under två år fått äta en halvsvältdiet som varierats en smula avseende makronutrienterna fett, protein och kolhydrater. Samtidigt har försökspersonerna ålagts att motionerna 90 minuter i veckan. Resultatet blev det förväntade - alla grupperna har gått ner ungefär lika mycket i vikt. Prov utan värde alltså.
Varför medierna gått igång på högvarv efter denna publicering förefaller en smula märkligt. Om LCHF-modellen ingått i studien hade jag möjligen förstått nyhetsvärderingen men eftersom någon lågkolhydrat-högfettskost inte ingick i studien så förefaller upphetsningen något överdriven.
Vad visade egentligen studien?
Efter att ha halvsvultit sig igenom dessa 24 månader hade försökspersonerna gått ner mellan 3 och 4 kilo. Inte särskilt mycket men ändå inte helt irrelevant. Att kunna leva på kaloriunderskott så länge är en prestation. Och att så få hoppade av studien beror sannolikt på att försökspersonerna fick kontinuerlig coachning. Och var högutbildade. En högutbildad person har lättare att göra som man säger åt dem. Det ligger i den akademiska kulturen. När dessa personer nu lämnas åt sitt öde utan coachning lär de åter inta sin ursprungliga "trivselvikt". Människan klarar inte att år efter år leva på svältgränsen, i detta fall 1400 kalorier om dagen.
Katans kloka kommentar
Marijn B. Katan skriver i en redaktionell kommentar till studien att dietmålen tyvärr inte uppnåddes. Till exempel som var skillnaden i proteinintag endast 1-2 procent mot planerade 10 E-procent. Skillnaden i intag av kolhydrater var endast 6 mot planerade 30 E-procent mellan dem som skulle äta mest kolhydrater och dem som skulle äta minst.
Kontentan av detta blir att trots att forskarna försökt få fyra grupper att äta fyra olika dieter så slutade det med att alla i princip åt samma diet.
Bristfällig randomisering och blindning
Försökspersonerna var noggrant utvalda skriver Katan. Högutbildat folk med stor motivation, vilket gör att vi kan tala om social snedrekrytering. Någon egentlig randomisering förelåg alltså inte. Studien var inte heller blindad. Redan här brukar en rättrogen vetenskapsjournalist eller forskare avfärda en studies resultat. Men om budskapet i studien överensstämmer med trygga eminensbaserade koncensusuppfattningar brukar det inte vara så noga med själva upplägget. Vi vet ju också att det i prinicip är omöjligt att blinda koststudier.
Trots att försökspersonerna var högt motiverade och ivrigt påhejade av coacher landade BMI efter två års halvsvältande på i genomsnitt mellan 31 och 32, vilket innebär att de låg över gränsen för fetma.
Sacks i syltburken
Förstanamnet för studien är Frank M. Sacks. Jag gjorde för skoj skull en sökning för att få fram vilka fingrar Sacks eventuellt kan ha i läkemedelsföretagens syltburkar. Detta är vad jag fann:
Frank M. Sacks, MD
Lecture Support From: Abbott, AstraZeneca, Bristol-Myers Squibb, Fournier, Kos Pharmaceuticals.
Advisor To: AstraZeneca, Bristol-Myers Squibb, Fournier, Bayer
Research Support From: Bristol-Myers Squibb
Ur läkemedelsindustrins synpunkt (och även för livsmedelsindustrin) så är det självfallet så att en studie som befäster kalori-in-kalori-ut-motionera-mer-paradigmet passar som hand i handske. Enda sättet att gå ner i vikt är att äta en semistarvation diet (halvsvält), motionerna 90 minuter i veckan och ha ständig kontakt med en livsstilscoach eller dietist. - Give me a Pill, please! I wont stand that kind of torture!
Lobbyorganisationen Dietisterna Riksförbund har redan skickat ut ett pressmeddelande med rubriken:
"Val av diet oviktigt!
Minskat energiintag och kompetent rådgivning ger viktminskning. Fler dietister behövs för att möta överviktigas individuella behov."
Avslutande kommentar
Att kunna bli normalviktig och frisk utan hunger och motion ligger utanför kartbilden för nutritionister, dietister och fetmaforskare. Och tydligen också för de flesta av landets journalister.
LCHF-modellen vilar på massiv beprövad erfarenhet. Och på ett antal ett-års och två-årsstudier som har det gemensamt att lågkoldratgruppen inte ägnat sig åt kalorirestriktion. Det sista påpekandet är viktigt och utgör ett av LCHF-modellens absoluta fördelar. Och för diabetiker finns nog ingen bättre modell. "Problemet" är att LCHF kan folk äta utan hjälp av universitetsutbildade experter. Det räcker att hänga på Kolhydrater i Fokus, i bloggar som Kostdoktorn, Dr Dahlqvist, Matfrisk med flera. Det är så många nu så det inte går att räkna upp allihop. Kolla länkarna i högermarginalen.
Postat i: Forskning&lobbyism Permalink Kommentarer [9]








Vacker och informativ belysning Bosse - men det är ju detta faktum att våra nutritionister, dietister och fetmaforskare saknar eller inte förstår Fysiologi och Biokemi, som kan integreras med övriga medicinska kunskaper. Detta gör att kartbilden för dem inte finns. Det är även därför som debatten går i stå - dom förstår inte våra argument.
karl
Skrivet av Karl E. Arfors den 26 februari, 2009 kl. 15:39 #
Jag har haft problem i hela mitt vuxna liv med IBS, sömnproblem och migrän. Efter snart 3 månader med LCHF är alla ALLA problem borta. Varför inte efterlysa LCHF-ätare och fråga om de vill vara med i en undersökning och ge prover så borde väl snart alla veta-bästare få fakta på bordet. Detta löjliga skitkastandet fram o tillbaka är ju löjligt. Inga andra lösningar har hjälpt mig, men att utesluta socker, potatis, ris, pasta, majs och all spannmål har fått mig på rätt spår.
tack för ordet
Monica Hansson
Skrivet av Monica Hansson den 26 februari, 2009 kl. 18:58 #
Bosse
”skillnaden i proteinintag endast 1-2 procent mot planerade 10 E-procent. Skillnaden i intag av kolhydrater var endast 6 mot planerade 30 E-procent mellan de som skulle äta mest kolhydrater och de som skulle äta minst.”
Är det korrekt så kan man inte använda studien dom åt ju samma mat, nu måste jag vara tydlig om det var riktigt det du skrev, så är tolkningen av studien kvacksalveri vetenskapen kan inte påstå något med studien.
Har vi fått ett bevis för att vetenskapen är en organisation som sysalar med kvacksalveri?
Studien bevisa snarare att etablissemanget inte sysslar med vetenskap.
Skrivet av trött på så kallad vetenskap den 26 februari, 2009 kl. 19:34 #
Om valet av diet är oviktigt så är rimligen diet-isten också oviktig. Allmänna råd i livsstilsfrågor kan ges av andra.
Skrivet av Bert den 26 februari, 2009 kl. 19:47 #
Fantastiska parametrar i den där "bantningsstudien" :)
"Högutbildade människor med stor motivation"??
(finns det verkligen studier som säger att lägre utbildning ger lägre motivation ??)
"Högre utbildade människor har lättare att göra som man säger åt dem"??
(Jösses, har alltid trott att pedagogik hade som syfte/mål att nå fram till alla grupper ..? Sen visar väl historien att det var de "enkla" människorna man kunde "tuta i" vad som helst .. nästan ..?!)
Efter att ha träffat otaliga akademiker med "tummen mitt i handen" så kan jag inte annat än att skratta åt det hela.... fastän man kanske hellre borde gråta åt eländet ..!
Om nu endast högutbildade låter sig "instrueras" så har man kanske missat den stora uppgiften ... FÖRANKRINGEN hos den stora massan ..
Skrivet av Ellinor den 26 februari, 2009 kl. 19:52 #
Monica:
Din och många andras berättelser visar ju bara att nutrionskunskaperna om bästa kost vid olika sjukdomar är väldigt, väldigt dålig inom vår sjukvård!
Även intressant med den där studien i LT häromdagen som visade att intag av Vitamin B6 och Folsyra minskade makulaförsämringar.
Även det är möjliga kostnadseffektiva behandlingar som skulle kunna anammas av vår sjukvård.
Bra inlägg och förklaring av studien, Bosse. Märkligt vilken information vissa medicinjournalister köper och skriver om i folkbildningssyfte!!!
Skrivet av Zonen den 26 februari, 2009 kl. 19:54 #
Mycket bra framställning Bosse!
Efter 5 år på LCHF samt erfarenhetsåtergivning av andra LCHF-are kan jag bara fnysa åt dessa kvasivetenskapliga koststudier. Snacka om att sila mygg och svälja kameler!
För ett par månader sedan träffade jag en "medmänniska i nöd" som förtvivlat hade försökt följa kostråden han fick av dietister och förlorat kampen mot viktökningen. Vid samtal framgick det att han åt mycket frukt. Efter samtalet med mig försökte han sig på att äta "Skaldemans kost" i stället och det resulterade i viktras på 15 kg hittills. Vilken skillnad! Med sådana resultat blir man överlycklig och verkligen motiverad.
Dessa kvasivetenskapliga studier leder till att människor förleds och att man förlänger deras lidande. Det borde vara straffbart att ge kostråd som skapar ohälsa.
Skrivet av Anna Maria den 27 februari, 2009 kl. 12:13 #
Tack Anna Maria - du gör större nytta för folkhälsan än hundra Rössners och hundra Marcusar:-)
Skrivet av Bosse Zackrisson den 27 februari, 2009 kl. 12:20 #
Undrar just vad det beror på att personer som påstår sig ha människors hälsa i fokus och dessutom som profession, t ex dietister, inte blir nyfikna på en kost som ger så pass stora hälsovinster som LCHF?
Varför inte glädjas med och gratulera de människor som gör hälsovinster och tillfrisknar?
Varför inte glädjas med och gratulera Annika D, Andreas E m fl till deras framgångsrika arbete?
Skrivet av Nyfiken på LCHF den 28 februari, 2009 kl. 08:26 #