Dietisten Inger Öhlunds avhandling om små barns mat och hälsa har vållat diskussion. Enligt ett pressmeddelande från Umeå Universitet så äter de flesta barn i ettårsåldern för mycket mättat fett och för lite fleromättat fett. Att avhandlingen egentligen kommer fram till något annat är svårt att veta utifrån mediernas rapportering. Man måste gå till källan.
Det uppstår alltid både desinformation och oklarheter när denna typ av studier refereras i medierna på basis av ett kortfattat pressmeddelande.
Desinformationen i media
I massor av nyhetsmedia presenterades avhandlingen kortfattat under gårdagen. Här är två exemepel som talar ett entydigt språk;
I Metro:
Ettåringar får ofta fel mat – Kan leda till ökad risk för övervikt
"Nästan alla ettåringar äter för mycket mättat fett. Många får också i sig mer protein än de borde."
I SVT:
Små barn äter för mycket fett
"Redan i ettårsåldern fanns ett samband mellan kvaliteten på fettet i kosten och barnens blodfettsnivåer. Barn som äter mer fleromättat fett från fisk och oljor hade lägre nivåer av kolesterol i blodet."
Så ser det ut i tidning efter tidning, på text-TV, osv...Det vore väl inget att oja sig över om det inte vore så att avhandlingen i själva verket säger något helt annat. Jag vet, för jag läste den igår kväll. Erik Matfrisk Edlund skrev en utmärkt sammanfattning av avhandlingen redan igår. Läs den! Här ska jag kort elaborera ytterligare.
Öhlund är fördomsfull. Hon konstaterar i avhandlingen att fettintag och tillväxt förmodas hänga samman (sid 14). Vidare:
- Intaget av D-vitamin och selen var lågt vid fyra års ålder. (sid 25)
- Kolhydratintaget var positivt kollererat till BMI vid 17-18 månader och vid 4 år!!! (sid. 33)
- Det var en positiv association mellan BMI vid 4 år och intag av omega 6!!! (sid.33). Detta stämmer precis med Birgitta Strandviks barnstudie i Göteborg.
- Trots att de svenska barnen åt mer fett än finska barn, hade de svenska barnen bättre serum lipidnivåer. (sid 37)
- Vi fann en stark association mellan tidigt proteinintag och senare BMI, men inte när det gäller totalfett, kolhydrater, eller energiintag. (sid 36)
- Öhlund konstaterar förvånat att det inte gick att se någon påverkan från mättat fett på blodlipider i serum. (sid 40)
. Intag av kolhydrater och protein, liksom totalenergi, men inte totalfett var associerat med BMI...(sid 44).
- Den enda signifikanta associationen mellan BMI och fettintag var med omega-6 fettsyror! (sid 44). Visst är det märkligt att det av myndigheterna rekommenderade höga intaget av kemiskt margarin innehållande mycket omega-6 och torrfoder innehållande mycket omega-6 inte får Öhlund att tänka till.
- Öhlund konstaterar att det av myndigheterna rekommenderade låga intaget av dietfett, särskilt mättat fett, har ifrågasatts av en liknande studie i vilken man såg en koppling mellan lågt fettintag och övervikt. (sid.45) Referensen går till Strandviks studie: 35. Garemo M, Palsdottir V, Strandvik B. Metabolic markers in relation to nutrition and growth in healthy 4-y-old children in Sweden. Am J Clin Nutr. 2006;84(5):1021-6.
I sammanfattningen av sin avhandling gör Öhlund sitt bästa för att blanda bort korten. Pressmeddelandet från Umeå universitet sprider ännu mer dimma över vad Öhlund egentligen kom fram till. Det kan därför vara intressant att jämföra med hur Birgitta Strandviks barnstudie presenterades.
Strandvik redovisar resultaten hederligt
Birgitta Strandvik är en hederlig professor och forskare. När hon förra året kom fram till att barn som äter mer mättat fett är både smalare och friskare än barn som följer Livsmedelsverkets fettsnåla och kolhydratrika rekommendationer, var hon tydlig med att tala om detta. Följaktligen betraktas Strandvik som okunnig och dåligt forskningsmeriterad av etablissemanget.
Nu finns det två färska studier som ganska klart visar att barn behöver mer fett i maten. Dietist Öhlund skäms för att tala om detta eftersom det strider om DRFs och livsmedelsverkets rekommendationer. Hon påstår helt frankt att barn äter för mycket mättat fett. Trots att hon inte kan påvisa några negativa effekter av detta. De äter för mycket i förhållande till rekommendationerna! Vore Öhlund ärlig borde hon föreslå än ändring av dessa rekommendationer. Hon, borde, i likhet med Birgitta Strandvik, oroa sig för att våra barn tvingas äta fettsnålt. Det fett de rekommenderas att äta är det omega 6-rika margarinet.
Öhlund tiger
Öhlund tiger med vad hon kommit fram till! Hennes uttalanden i media stämmer inte med vad avhandlingen berättar. Hon är därmed medansvarig till spridningen av desinformation. Något som kan betraktas som oredlighet i forskning. Men att bete sig bedrägligt i förhållande till vad ens egen forskning visat är inte oredligt. Inte när oredligheten överensstämmer med etablissemangets ståndpunkter. Hon vågar inte gå etablissemanget emot. Om hon skulle gå ut med vad hon kommit fram till kanske Elisabeth Rothenberg skulle få för sig att anmäla Öhlund till Vetenskapsrådet eller Socialstyrelsen för forskningsfusk? Här är länken till Umeå universitets pressemeddelande. Därifrån går det också att hämta hem avhandlingen i sin helhet.
Här kan du lyssna på Birgitta Strandviks utmärka anförande i samband med utdelningen av Leo Huss Walinpriset.
Postat i: Forskning&lobbyism Permalink Kommentarer [12]








Bo Zackrisson: "- Kolhydratintaget var positivt kollererat till BMI vid 17-18 månader och vid 4 år!!! (sid. 33)"
Det heter "korrelerat".
Skrivet av Kålle Chang den 24 september, 2008 kl. 10:07 #
Tack Bosse!
Jag ägnade också kvällen åt att läsa avhandlingen i fråga eftesom jag tyckte att den refererades konstigt i media. Förvånad att ingen redan igår sågade pekoralet vid fotknölarna, nu är det gjort. Tack!
Skrivet av fetsmart den 24 september, 2008 kl. 10:09 #
Fetsmart - man kan naturligtvis anse att Öhlunds avhandling är ett pekoral, men vad jag försökte säga var att om författaren stått för vad hon faktiskt kommit fram till hade slutsatserna i stort sett överensstämt med vad Strandvik och medarbetare visat.
Det pekoralistiska ligger alltså i det sätt på vilket Umeå universitet och Öhlund valt att presentera avhandlingen. Hon springer ifrån vad hon faktiskt visat. Det är i detta som oredligheten ligger. Och att media okritiskt refererar ett pressmeddelande utan att läsa källtexten är bedövande korkat.
Skrivet av Bosse Zackrisson den 24 september, 2008 kl. 11:56 #
Exakt! Slutsatser, abstract (och pressreleaser) är viktiga delar av en avhandling, kanske i synnerhet inom nutrition som är av så stort intressen för media och allmänheten.
Skrivet av fetsmart den 24 september, 2008 kl. 12:27 #
Well, det är forskare som Öhlund som behövs om man ska kunna börja statinera små försvarslösa barn för deras oroväckande blodfetter. De små barnen är en av de viktigaste och mycket lovande kundgrupperna för blodfettssänkare. Ingen går säker, för alla har för högt kolesterol och äter för mycket mättat fett... enligt forskare som Öhlund alltså.
Skrivet av Michael N den 24 september, 2008 kl. 15:55 #
Intressant är ju också att Öhlunds handledare, Agneta Hörell, samt bitr handledare, Olle Hernell båda sitter i Livsmedelsverkets expertgrupp för pediatrisk nutrition.
Skrivet av Lisse den 24 september, 2008 kl. 22:36 #
Lisse,
Mycket intressant, och förklarande.
Skrivet av Kenneth Ekdahl den 25 september, 2008 kl. 09:45 #
Både Hörnell och Hernell var författare till den uppmärksammade artikeln i Läkartidningen i juni. Den där man hyvlade av Frank Nilsson och Annika Dahlqvist:
http://www.lakartidningen.se/07engine.php?articleId=9711
Öhlunds avhandling visar ju att Hörnell/Hernell är ute och cyklar. Eftersom de handleder Öhlundskan, deltar de förmodligen med liv och lust i mörkläggningsaktiviteterna.
"Inget av detta får komma ut!"
Typ...
Skrivet av Bosse Zackrisson den 25 september, 2008 kl. 09:58 #
Det är så många underliga delar i den här historien. Som skrivet i inlägget så är det egentligen inget fel på avhandlingen, förutom att den kommer fram till "fel" saker. Men att sedan gå ut med ett pressmeddelande som väldigt starkt framhäver saker som inte alls verkar stämma med själva avhandlingen, är riktigt konstigt. Hade jag velat mörka hade jag inte sagt något alls. Ärligt, hur många har koll på alla doktorsavhandlingarna vid UMU?
Att skriva detta pressmeddelande är inte att mörka, det är att försöka övertyga allmänheten om något som inte stämmer. Då tycker jag att professorerna (för jag anser faktiskt att Hörnell och Hernell bör hållas ytterst ansvariga, en doktorand är i en otrolig beroendesituation till sin handledare) har övergått från det jag trodde var en rädsla för att själva ha fel, till något helt annat. Något som inte bara är dåligt för barnen, utan rent korkat för dem själva (och deras renommé). Jag förstår inte varför.
Skrivet av Lisse den 25 september, 2008 kl. 23:02 #
Jag håller Lissie fullständigt.
Skrivet av Pellefant den 25 september, 2008 kl. 23:42 #
Lisse - vi är helt överens. Jag skriver att det handlar om desinformation att presentera en avhandling på ett vilseledande sätt. Det leder med automatik till att de intressanta saker som avhandlingen faktiskt kommer fram till döljs.
Skrivet av Bosse Zackrisson den 26 september, 2008 kl. 08:42 #
Jag undrar ifall Hörnell och Hernell äter kött?
Skrivet av Kenneth Ekdahl den 26 september, 2008 kl. 09:53 #