Bo Zackrisson är medicinjournalist och skriver om hälsans vänner och fiender samt gör nedslag i den politiska debatten. Han är redaktör för LCHF-magasinet och 2000-Talets Vetenskap och var tidigare under tio år chefredaktör för Tidskriften Medikament.

« maj 2012
tiontofr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
   
       
Idag

Sidvisningar idag: 240

RSS
Doktorsavhandling på kanelen?
27 mars kl. 13:20
Ett stabilt sockervärde i blodet kan förhindra kärlinflammationer och framtida hjärt- och kärlsjukdomar menar ST-läkaren Joanna Hlebowicz, UMAS. I sin avhandling har hon undersökt vilka olika maträtter som kan ge bra stabilt blodsocker. Det framgår av ett pressmeddelande från Universitetssjukhuset MAS i Malmö.

Doktoranden kommer bland annat fram till att kanel kan hjälpa till att hålla blodsockret på rätt nivå och "förhindra framtida infarkter". Poängen med kanel är att kryddan ger bättre sockervärden efter måltid.
- Kanel är en bra krydda säger, Johanna Hlebowicz.

Frukostflingor och bröd
Undersökningen av frukostflingor visade att det inte spelade någon roll hur ?nyttiga? man valde åtminstone inte när det gäller blodsockret.
I avhandlingen tittade man även på effekterna av olika sorters bröd.
- Jag undersökte vitt bröd som inte hade doppats i vinäger med graham, vitt och helkornsbröd. De tre sistnämnda doppade i vinäger. Jag fann inga skillnader i blodsockret, ingen skillnad i magsäckstömningen.

Min kommentar:
Visst är det märkligt att doktorander som studerar kostens betydelse för hjärtkärlsjukdom och diabetes tittar på sådana livsmedel som diabetiker tål sämst som bröd och flingor? Vi lekmän begriper i vanlig ordning ingenting.

  Hela pressmeddelandet här.

Postat i: Forskning&lobbyism  Permalink   Kommentarer [19]  

 
Trackback URL: http://blogg.passagen.se/millimetervagor/entry/doktorsavhandling_p%C3%A5_kanelen
Kommentarer:

Visst är det märkligt vad de kan få pengar till.

Skrivet av Nilla den 27 mars, 2008 kl. 16:42 #

Jag jobbade på ett forskningsinstitut på 1980-talet. I stort sett allt gick i ultrarapid och jag frågade en kollega varför hans rapporter var så tunna varpå jag fick till svar; "Jag ser mitt område som tub kaviar, klämmer jag ut för mycket åt gången räcker det inte så länge" Troligen är det ett vanligt sätt att resonera och oxå orsaken till oviljan att forska på LCHF för gör man det faller korthuset ihop totalt och de s k "forskarna" kan packa ihop sitt kryddlager och gå hem! Jag kan dock intyga att kanel är utmärkt att täta kylsystemen på gamla traktorer med!

Skrivet av Tombola den 27 mars, 2008 kl. 18:54 #

Nilla, Landet är litet så denna krets avancerade bidragstagare sitter i varandras knän. Ibland händer det att de beviljar sina egna anslag. Alla tänker likadant och dyker det upp någon med ambitioner att lösa det verkliga problemet fryses han snabbt ut!

Skrivet av Tombola den 27 mars, 2008 kl. 18:58 #

Detta var ju bara för lustigt, jag såg avhandlingen som hastigast i nyheterna men insåg inte riktigt poängen! :)

Skrivet av Doc den 27 mars, 2008 kl. 23:04 #

Tombola. Du rackar ofta på människor i den akademiska världen och anser dig överlägsen dessa individer. Kritiken är säkert rätt men vad har du själv presterat, hur många artiklar har du publicerat etc ?

Skrivet av pelle den 27 mars, 2008 kl. 23:07 #

Pelle, Att ifrågasätta hur våra skattemedel används till kräver inte att man själv måste ha disputerat även om det vore bekvämt för de som ifrågasätts. I övrigt har jag inga kommentarer!

Skrivet av Tombola den 27 mars, 2008 kl. 23:20 #

Pelle, racka ner på den akademiska världen borde vi göra allihop och oftare, skattepengarna behövs till bättre ändamål, om det nu är skattepengar. Att kalla anslagstagare för bidragstagare är ofta väldigt rätt. Pelle, varifrån kommer pengarna till en sådan studie? Vet du? Vem finansierar?

Skrivet av Kvinnlig 40-talist den 28 mars, 2008 kl. 00:14 #

Vällevnad är ett intressant uttryck. Jag tycker att ägg och bacon till frukost är ett exempel på vällevnad men flingor och fil kan väl inte räknas dit.

Skrivet av Bernt den 28 mars, 2008 kl. 02:09 #

Att spela från läktaren kan alla klara.

Skrivet av Pelle den 28 mars, 2008 kl. 09:43 #

Så har vi då äntligen fått det slutgiltiga svaret på varför metabola syndromet och diabetes har ökat dramatiskt de senaste 20 åren (OBS ironi). Vi har helt enkelt för lite kanel på risgrynsgröten! Nu går bollen över till paleontologerna...hitta bevis för att ursprungsbefolkningar åt mycket kanel för att hålla sitt blodsocker i schack. Mer seriös kommentar: Nu börjar forskningen kring högkolhydratskost verkligen att få ett löjets skimmer över sig. Per Wikholm, författare "Ideologin & pengarna bakom kostråden"

Skrivet av Per Wikholm den 28 mars, 2008 kl. 09:59 #

Jag läste häromdagen om en amerikansk forskare som hade gjort det stora framsteget att bevisa att man kan lösa rubrikskub oavsett från grundposition på 25 drag. Han sänkte rekordet med ett från 26. Detta och forskningen ovan kan verka onödig men ibland blir man förvånad vad de upptäcker när de undersöker något som verkar vara goddag yxskaf. Det är helt enkelt svårt att veta innan man faktiskt forskar på det. I fallet ovan så håller jag dock med om att de kanske borde ha prövat lite mer varierad mat än vad de gjorde. Bröd och flingor är ju inte direkt så olika i uppbyggnad om man tex jämför mellan bröd och kött. Visste ni förresten att Kellogs Corn Flakes från början utvecklades för att minska sexlusten som på den tiden ansågs skadlig. Hysteriska kvinnor osv...

Skrivet av Skadlig den 28 mars, 2008 kl. 12:09 #

Det lär ha varit ett flitigt masturberande som fick den gode Kellogg att ta fram flingorna. Man misstänker att han aldrig delade säng med sin hustru men däremot så var han mycket noga med sina dagliga lavemang. Men som Per W skriver ovan så lär nog inte den akademiska världen aktier hos gemene man öka efter en sådan här insats,,,, Men det är klart, vi glada flummare, kanske t o m bosatta i Norrland borde kanske inte uttala oss om saker vi inte begriper,,,

Skrivet av Tombola den 28 mars, 2008 kl. 12:53 #

Hittade detta http://care.diabetesjournals.org/cgi/content/full/26/12/3215#T1 Kanel och blodsocker.

Skrivet av Helena den 28 mars, 2008 kl. 13:59 #

Någon som har ätit bröd doppade i vinäger? Jag prövade med ett Finn Crisp, men jag har haft betydligt bättre pålägg.

Skrivet av Henrik den 28 mars, 2008 kl. 15:35 #

Tombola tömde papperskorgar på aktuellt forskningsinstitut.

Skrivet av Kunskap är makt den 28 mars, 2008 kl. 19:59 #

Min granne är Bagare och han kan väl vara på kanelen nån gång. I övrigt så verkar väl inte den där forskningen vara så avancerad?

Skrivet av Zonen den 28 mars, 2008 kl. 22:07 #

Hej Detta årtal <b><a href="http://geocities.com/bdp003fi/uc/2012sv">2012</a></b> kanske intresserar dig! Ett verkligt ödesår enligt många! Den <a href="http://geocities.com/bdp003fi/uc/6t8.htm">Nya Människan</a>! Mvh /Bengt Finland

Skrivet av 212.54.19.175 den 30 mars, 2008 kl. 12:20 #

Som framgår av Helenas länk ovan finns det många som hävdar att kanel sänker blodsockret. Klart att man kan raljera över forskningens berättigande men det är nog svårare att prova den blodsockersänkande effekten om man äter lågkolhydratkost än traditionell kolhydratmat. Med tanke på att höga insulinnivåer kan ha kopplingar till Altzheimers, diabetes type 3, och att många kan ha ganska höga blodsockernivåer trots lågkolhydratkost kan det vara intressant att vidareutveckla frågeställningen. Är tillskott av kanel fördelaktigt även för dem som äter lågkolhydratkost?

Skrivet av Anders_S den 03 april, 2008 kl. 21:38 #

Tombola. Intressant... undra vem som betalar mest skatt i Sverige... du eller? Knappast dina pengar som går till forskningen. Kom tillbaka när du har disputerat eller när du har fått en hjärtinfarkt...

Skrivet av Baggis den 25 maj, 2008 kl. 00:11 #

Skriv en kommentar:

Namn:
E-post:
URL:

Din kommentar:

HTML Syntax: INTE tillåten