Bo Zackrisson är medicinjournalist och skriver om hälsans vänner och fiender samt gör nedslag i den politiska debatten. Han är redaktör för LCHF-magasinet och 2000-Talets Vetenskap och var tidigare under tio år chefredaktör för Tidskriften Medikament.

« maj 2013
tiontofr
  
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
  
       
Idag

Sidvisningar idag: 62

RSS
Fetmaparadoxen och livsmedelsverkets råd fast tvärtom
27 april kl. 17:24
Johan Hedbrant, forskningsingenjör vid Linköpings universitet och mannen bakom den avslöjande hemsidan Fetmaparadoxen.se har funderat på vilka kostråd han själv skulle rekommendera.
- Den bästa metoden, säger han, är att utgå från livsmedelsverkets (SLV) kostråd - fast göra tvärtom!:

o När SLV säger Ät mer sockerkejdor (kolhydrater), ät då mindre
o När SLV har spannmål först på listan, uteslut då spannmål det första du gör
o När SLV har potatis som nummer två på listan, uteslut då potatis som andra åtgärd
o När SLV har frukt, grönt sist på listan, så är det det sista du ska ta bort.
o När SLV säger är du ska äta mindre fett, ät då mer!
o När SLV säger att du ska äta mindre mättat fett, inkludera då mättat fett det första du gör.

Johan Hedbrants hemsida Fetmaparadoxen.se skär genom den eminensbaserade vetenskapen likt laserstråle och förtjänar verkligen att puffas lite extra för, vilket andra redan gjort, men jag gör det igen. Johan går ofta på tvärs mot etablerad forskning när han sammanställer central statistik och viktiga undersökningar. Han har publicerat flera spännande artiklar i Medikament när jag var redaktör för den. Även i Läkartidningen har han skrivit intressanta artiklar. Vad är det Johan säger? Jo, bland annat att ökningen av fetma och diabetes sammanfaller med införandet av nyckelhålsmärkningen och kampanjen för fettsnål mat i början av 80-talet. Det var då man från svenskt myndighetshåll efter amerikansk förebild inledde häxjakten mot fettet i kosten. I takt med att svenskarna började följa råden, dvs började äta mindre fett och mer sockerkedjor ökade svenskarna i kroppsvikt och insjuknandet i både typ 1 och typ 2-diabetes ökade. Denna paradox vill inte våra hälsovårdande myndigheter och våra tongivande eminenser kännas vid.

Postat i: Pengar&Politik  Permalink   Kommentarer [3]  

 
Trackback URL: http://blogg.passagen.se/millimetervagor/entry/fetmaparadoxen_och_livsmedelsverkets_r%C3%A5d_fast
Kommentarer:

konstiga ägandeförhållanden i livsmedelsindustrin visste ni att matjätten heinz (ketchuptillverkning mm.)äger också viktväktarna de tjänar pengar på att folk blir feta och att folk försöker gå ner i vikt.och att flera av världens största livsmedelsföretag ägs utav tobaksindustrin........det känns på någe vis som man sitter i dubbelt beroende i mitt fall"snusar"sedan 25år.vafan handlar det om då.att de skall hålla mej kvar i kolhydratberoende med nikotin eller tvärtom.jag håller på att gå igenom en fördjupningsuppsats som en av mina ungar håller på att skriva.där framgår detta.L-E skrev nåt om att han känner sig lurad jaa det kan jag skriva under på åxå

Skrivet av gazpaccio den 28 april, 2006 kl. 23:43 #

ja jag tycker mej också se att det började några år efter det att jag htappade kontrollen över min hunger att jag aldrig va mätt o belåten därför känndes det så rätt att återgå till fettet för de har jag alltid gillat

Skrivet av oldwolfie den 29 april, 2006 kl. 18:26 #

ja alltså i mitten på 80 talet skulle jag ju skriva

Skrivet av oldwolfie den 29 april, 2006 kl. 18:27 #

Skriv en kommentar:

Namn:
E-post:
URL:

Din kommentar:

HTML Syntax: INTE tillåten