Bo Zackrisson är medicinjournalist och skriver om hälsans vänner och fiender samt gör nedslag i den politiska debatten. Han är redaktör för LCHF-magasinet och 2000-Talets Vetenskap och var tidigare under tio år chefredaktör för Tidskriften Medikament.

« maj 2012
tiontofr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
   
       
Idag

Sidvisningar idag: 266

RSS
Högt blodsocker försämrar minnet
1 februari kl. 10:41
Idag presenterar en forskargrupp från Umeå och Stockholm rön som säger att högt blodsocker ökar risken för minnesförsämring. Detta har vi som företräder en lågkolhydratlinje hävdat ganska länge.

Forskargruppen konstaterar att förhöjda blodsockernivåer sannolikt påverkar en specifik del av hjärnan, hippocampus, och då hos framför allt kvinnor. Det är tidigare känt att patienter med diabetes har en ökad risk för att insjukna i olika demensformer, bland annat Alzheimers sjukdom.

Min kommentar:
I Gary Taubes bok Good Calories Bad Calories ägnar han ett mycket intressant kapitel om blodsockrets och insulinets roll för uppkomsten av demens och cancer. De mekanismer som han beskriver är mycket tilltalande och ligger helt i linje med vad den svenska forskargruppen antyder i sin studie.

Charlotte Erlanson-Albertsson har på senare tid hävdat att socker är bra för hjärnan. Tidigare var hon själv en av de främsta företrädarna för mindre sockerintag. När forskningsbidragen sinade, justerade hon sin uppfattning i sockervänlig riktning, varpå bidragskranen öppnade sig igen.

Här är länken till pressmedelandet från Umeå universitet.

Och här kan du läsa min recension av CEA:s bok Mat för hjärnan.



Postat i: Forskning&lobbyism  Permalink   Kommentarer [14]  
 
Trackback URL: http://blogg.passagen.se/millimetervagor/entry/h%C3%B6gt_blodsocker_f%C3%B6rs%C3%A4mrar_minnet
Kommentarer:

Jag har väl antagligen selektiv perception, men visst är Umeå Universitet en rätt vanlig källa till ny information som talar i LCHF-riktningen?

Skrivet av Erik Edlund den 01 februari, 2008 kl. 11:56 #

Geriatrikern Yngve Gustafsson finns ju där, i Umeå, och han arbetar mot överförskrivningen av läkemedel till äldre. Man kan undra vilka krafter som styr läkemedelsanvändningen när det trots allt finns så många krafter i kåren som är ifrågasättande och emot? Det finns anledning att rikta blickarna mot Umeå Universitet!

Skrivet av Anhörig till äldre den 01 februari, 2008 kl. 12:58 #

Anhörig, det finns ett uttryck på engelska: Do not attribut to malevolence what can be ascribed to simple incompetence. Ungefär: hävda inte att det är ondska det som kan tolkas som enkel inkompetens. Jag tror att stor del av överanvändandet av läkemedel beror på att vårdarna och läkarna inte har nog med tid för att göra ett bra jobb. Sen är det en annan sak att läkemedelsföretagen troligen mer än gärna hejar på och uppmuntrar användandet.

Skrivet av Skadlig den 01 februari, 2008 kl. 13:11 #

Mitt i prick igen, Bosse. Har läst Erlanssons böcker nu i höst och din rescension av mat för hjärnan är bra! Har själv hört Charlotte betona det här med nödvändiga kolhydrater för hjärnan och samtidigt kör hon även med talriksvolymerna dvs 55-60% eller lite mer kolhydrater. Umeå universitet är på väg att passera Lund vad gäller kostforskning för hjärnan! Hurra!

Skrivet av Zonen den 01 februari, 2008 kl. 13:54 #

På nära håll har jag sett hur högt blodsocker försämrar minnet hos äldre diabetiker. Att utbildad personal inte förstår det förvånar mig. Det gör att jag tror på ondskan som en del av inkompetensen. Det är många som borde jobba i annan bransch än vården.

Skrivet av Anhörig till äldre den 01 februari, 2008 kl. 14:20 #

A new scientific truth does not triumph by convincing its opponents and making them see the light, but rather because its opponents eventually die and a new generation grows up that is familiar with it. -- Max Planck

Skrivet av Kenneth Ekdahl den 01 februari, 2008 kl. 16:47 #

I förra veckans Meny-program skulle Erlanson Albertson avliva myter om kost. Det absolut mest tokiga hon hört i den vägen var att man skulle bli tjock av bröd. Man blir ju inte tjock av brödet utan av pålägget, sa hon, lite fnissigt. Hennes kunnande ger jag inte mycket för.

Skrivet av Kattmoster den 02 februari, 2008 kl. 08:47 #

Det var väl hon som skrivit en bok om att hjärnan tycker om kolhydrater och därför mår bra av dem? Detsamma skulle på samma grunder kunna sägas om kokain eller amfetamin? Skall man rekommendera det också då?

Skrivet av Kenneth Ekdahl den 02 februari, 2008 kl. 15:33 #

Sign. Skadlig Du skrev: (Jag tror att stor del av överanvändandet av läkemedel beror på att vårdarna och läkarna inte har nog med tid för att göra ett bra jobb. Sen är det en annan sak att läkemedelsföretagen troligen mer än gärna hejar på och uppmuntrar användandet.) Jag svarar: Det handlar om tid så till vida att de äldre har så många biverkningar av ordinerade läkemedel, och därmed ökar arbetsbelastningen på personalen. Om man tog sitt förnuft till fånga så skulle man se kopplingen mellan läkemedelsbiverkningar och arbetsbelastning! Och de äldre skulle få en helt annan livskvalitet. Och personalen skulle få en helt annan arbetsmiljö. Att läkemedelsindustrin utövar ett stort inflytande på alla inom vården är ett faktum.

Skrivet av Anhörig till äldre den 03 februari, 2008 kl. 10:48 #

Märkligt det där med hippocampus, enligt CEA så hämmas nybildning av nervceller i hippocampus av fettrik kost, enligt Umeåstudien så hämmas hippocampusfunktionen av högt blodsocker. CEA verkar tro att dementa behöver extra glukos till hjärnans funktion, Umeåstudien kommer till motsatt åsikt. Är den ena studien på möss, den andra på män?

Skrivet av vikingmormor den 04 februari, 2008 kl. 16:02 #

CEA har studerat råttor. Umeåforskarna verkar ha kollat på människor. Råttor är fröätare av naturen, vilket människor inte är. Det kan förklara en del.

Skrivet av Bosse den 04 februari, 2008 kl. 20:00 #

Man kan inte som CEA studera råttor utan att nämna hur man hanterar de små liven. Jag hotade att extraopponera vid avhandlingen - och hon struntade helt i att höra av sig. Jag ville bara hjälpa studenten att göra rätt slutsats. Universitetet i Lund har nog ingen hand med CEA skulle jag tro. Detta uttalande hon gör ligger nära det område som kan betecknas som omedvetet forskningfusk. Hon kan säkert som handledare inget om djurförsök! Stressade råttor i fel händer kan man inte lära sig något av. karl

Skrivet av Karl-E. Arfors den 05 februari, 2008 kl. 14:32 #

En intressant studie, vad som är nytt är att effekten visas hos icke-diabetiker. Det är tidigare visat hos diabetiker; och även hos råttor, vikingmormor. Lite märkligt och oförklarligt är att effekten bara syns hos kvinnor, ingen tendens alls finns hos män. Effekten hos kvinnor är heller inte jättestark. Vikingmormor, CEA's studie och denna motsäger inte varandra. CEA visade att högfettkost inhiberade neurogenes i råttors hippocampus, troligen via en förhöjning av kortisol (och det är inte den enda studien). Denna studie visar egentligen ingenting alls angående mekanism, det spekuleras däremot att hippocampus kan vara involverat då denna struktur är viktig för vissa minnesfunktioner och även visat sig vara känslig för metabola förändringar. Både vad denna studie och CEAs studie hypotetiserar kan vara sant. Notis1: För er som strävar efter högt kolesterol, även denna studie visar vad många andra visat; nämligen att kolesterol är negativt associerat med minnesförmåga (alltså, högre kolesterol är kopplat till sämre minne)(och vidare att intag av mättat fett är kopplat till demens) Notis2: korrelationerna i denna studie är svagare än den korrelation som många hävdar inte existerar i den så ofta debatterade Keys-grafen :)

Skrivet av Mikael den 07 februari, 2008 kl. 15:57 #

Hej igen Mikael! Här är ytterligare en intressant studie att kommentera http://www.nytimes.com/2008/01/14/business/14cnd-drug.html?_r=2&hp&oref=slogin&oref=slogin Synpunkter?

Skrivet av Zonen den 07 februari, 2008 kl. 20:58 #

Skriv en kommentar:

Namn:
E-post:
URL:

Din kommentar:

HTML Syntax: INTE tillåten