Bo Zackrisson är medicinjournalist och skriver om hälsans vänner och fiender samt gör nedslag i den politiska debatten. Han är redaktör för LCHF-magasinet och 2000-Talets Vetenskap och var tidigare under tio år chefredaktör för Tidskriften Medikament.

« maj 2012
tiontofr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
   
       
Idag

Sidvisningar idag: 266

RSS
Läs Rothenbergs anmälan här!
13 februari kl. 13:08
Igår skrev Annika Dahlqvist på sin blogg om en anmälan mot Blekingesjukhuset i Karlshamn. Amälan riktade sig mot Jörgen Vesti Nielsens forskningsgrupp och hade skickats in av en "enskild person" vid Dietisternas Riksförbund (DRF). Denna enskilda person visade sig vara Elisabet Rothenberg, DRFs ordförande.

Socialstyrelsen beslutade att lämna anmälan utan åtgärd. Detta eftersom prof Christian Berne på Socialstyrelsens uppdrag gjort en utredning och kommit fram till att lågkolhydratkost är förenlig med vetenskap och beprövad erfarenhet. Allt det där känner vi till.

DRF får bakläxa igen
Det är nu andra gången som den organiserade dietiströrelsen får bakläxa. DRFs förtroende undermineras nu dag för dag. Istället för att lära sig mer om lågkolhydratkostens metabola fördelar, så biter man sig fast vid gamla ovetenskapliga dogmer.

Dietisternas framtid är hotad. För att återupprätta sitt förlorade förtroende måste förbundets medlemmar agera. Tillsätta en ny oberoende och framtidsinriktad styrelse. När landets dietister lärt sig mer om lågkolhydratkost och förstår betydelsen av att erbjuda metabolt sjuka patienter detta alternativ, kan dietisterna bli den viktigaste resursen för dessa patientgrupper.

Alternativet, som jag ser det, är att de fortsätter sin ökenvandring ut i veteåkern.

Vi har lagt upp Elisabet Rothenbergs anmälan (pdf-fil) på 2000-Talets Vetenskaps hemsida. Rekommenderas varmt till läsning!

Postat i: Forskning&lobbyism  Permalink   Kommentarer [14]  

 
Trackback URL: http://blogg.passagen.se/millimetervagor/entry/l%C3%A4s_rothebergs_anm%C3%A4lan_h%C3%A4r
Kommentarer:

Rothenberg verkar inte ett dugg glad över att patienter får förbättrad hälsa, konstigt...

Skrivet av fetsmart den 13 februari, 2008 kl. 13:58 #

Håller med fetsmart! Ytterst märkligt! I anmälan räknas alla förbättringar upp......... utom att dom ändå på ett sätt ses.....??? Är kartan(SLV kunskaper) fel så gäller förstås terrängen(Karlshamnsreultaten).

Skrivet av Zonen den 13 februari, 2008 kl. 17:12 #

Korrigering: Håller med fetsmart! Ytterst märkligt! I anmälan räknas alla förbättringar upp......... utom att dom ändå på ett sätt inte ses.....??? Är kartan(SLV kunskaper) fel så gäller förstås terrängen(Karlshamnsreu

Skrivet av Zonen den 13 februari, 2008 kl. 17:13 #

Såg denna dam i ett "debattprogram" där också Annika Dahlqvist var med. Hon verkar mer outröttlig än en duracellkanin, när det gäller DRL (dvs Den Rätta Läran) Om en "kroppspsykolog" studerat henne, hade denne kunnat konstatera att damen var helt oemottaglig för någonting utifrån. Med armarna hårt korsade framför sig syntes det att hon minsann skulle försvara tallriksmodellen till sista potatisen :-) Ett sådant styvnackat motstånd har oftast motsatt verkan på normala människor. Så egentligen, har hon nog bara fått en massa diabetiker nyfikna. Diabetiker som inte kommer att kunna motstå att lägga om kosten till LCHF. Vi människor är nämligen så funtade... Är vi vuxna ska ingen dj*l komma och behandla oss som "småbarn".. I all synnerhet, som det inte är bevisat att vi mår dåligt av det vi gör..

Skrivet av Pi den 13 februari, 2008 kl. 17:31 #

Det måste kännas svårt att vara en av de få som försvarar det moraliska handlandet i att äta tallriksmodell och vara hungrig för att man fått fetma och diabetes. I synnerhet när man ser de maktmedel man har haft försvinna ett efter ett. Inom juridiken finns väl ett uttryck (barritry [eng]) för vad man gör sig skyldig till när man anmäler/stämmer någon i onödan, speciellt upprepade gånger. Finns det något liknande hos SoS? Eller kommer de till slut bara att skaka på huvudet när de ser underskriften och stämpla "avskrivet" utan att läsa..?

Skrivet av Theresa den 13 februari, 2008 kl. 22:18 #

Nu kanske inte utgången av anmälningarna från dietisterna har fått den verkan som de hade hoppats på - det är väl snarare så att det istället är motsatsen. Om de hade varit lite mera pålästa så hade de inte behövt göra några anmälningar alls. Men - vi kan knappast förvänta oss flera anmälningar från deras håll - i vart fall inte med förbundet som officiell avsändare. Är det ingen som bett Rothenberg om en kommentar till utgången av den senaste anmälningen, jag tycker att Bosse kunde avsätta 2- 3 sidor i 2000-talets Vetenskap med att göra en djupinterjuv med henne!

Skrivet av Tombola den 14 februari, 2008 kl. 10:45 #

Anmälan har inte skickats av "en enskild person vid DRF", utan änmälan är skickad av DRF. Anmälan börjar med texten "Dietisternas riksförbund vill med följande motivering göra en anmälan...".

Skrivet av Kasper den 14 februari, 2008 kl. 11:00 #

Tombola - jag tror att det definitionsmässigt är omöjligt att djupintervjua Rothenberg. Hon är för grund. Däremot skriver jag två sidor om det senaste händelseförloppet i nästa nummer av 2000-Talets Vetenskap. För dokumentationens skull.

Skrivet av 80.217.58.127 den 14 februari, 2008 kl. 15:53 #

Jag tror att dietisterna är livrädda för att ALLA sjuka ska lära sig att äta kolhydratfattigt och må bra... Varför då? Jo,då blir ju dietisterna ARBETSLÖSA!Javisst kan de ju lära sig att rekommendera lågkolhydratkost,men VILL DE ERKÄNNA ATT DE HAFT FEL?? Det tror inte jag att de vill ;-)

Skrivet av mammamia den 18 februari, 2008 kl. 10:02 #

Vore det inte på sin plats att vi även får läsa den exakta ordalydelsen i den anmälan som de två dietisterna gjorde mot Annika? Det finns en rad om det i WiktZac, men det framgår ej om det är ett citat. Det brevet startar i så fall med med inledningen - "Hej Torsten" - syftandes på medicinalrådet Torsten Mossberg, kan det vara sant att tilltalar honom så?

Skrivet av vikingmomor den 18 februari, 2008 kl. 10:20 #

Rothenberg i Dagens Medicin: http://www.dagensmedicin.se/ledare/2008/02/19/myndigheter-ifragasatta-i-/index.xml

Skrivet av Kvinnlig 40-talist den 20 februari, 2008 kl. 12:25 #

Man blir mörkrädd när man läser dietistförbundets syn på vad vetenskap är. Vetenskap är ju faktiskt(bland annat) att pröva NYA hypoteser och se deras utfall. För vissa verkar det istället handla om att "vetenskap = texten i fackliteraturen" Det sorgliga är att många inte förstår hur vetenskapliga sanningar ständigt testas och omprövas. Och även om karlshamnstudien inte var dubbelblind(hur nu det skulle gå till?) så var den likväl en del av den vetenskapliga processen.

Skrivet av Svennis den 14 mars, 2008 kl. 09:11 #

Dubbelblind? (Jag vet vad det innebär, så frågan handlar inte om det.)

Skrivet av Enögd den 14 mars, 2008 kl. 18:11 #

Hej!

Var kan man se svaret från Socialstyrelsen och Berne i original? /Anatol

Skrivet av Anatol Wyss den 31 december, 2010 kl. 14:57 #

Skriv en kommentar:

Namn:
E-post:
URL:

Din kommentar:

HTML Syntax: INTE tillåten