Bo Zackrisson är medicinjournalist och skriver om hälsans vänner och fiender samt gör nedslag i den politiska debatten. Han är redaktör för LCHF-magasinet och 2000-Talets Vetenskap och var tidigare under tio år chefredaktör för Tidskriften Medikament.

« maj 2012
tiontofr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
   
       
Idag

Sidvisningar idag: 71

RSS
Ny idiotforskning om kost och diabetes
3 september kl. 18:22
Ibland blir man bara trött. Läser om en ny studie som publicerats i Archives of Internal Medicine. Ett mönsterexempel på falsk marknadsföring av studieresultat! Jag är ingen forskare och kan naturligtvis ha fel men i så fall välkomnar jag personer som begriper bättre.

Man upphör aldrig att förvånas över hur forskare förvanskar vad man kommit fram till för att inte riskera att hamna i skamvrån.

Det uteblivna risken förvandlas till en risk!

Första meningen i abstraktet lyder i svensk översättning:

Minskat fettintag och viktnedgång och ökad fysisk aktivitet kan minska risken för diabetes mellitus hos personer med nesatt glukostolerans.

Metod: 48 835 postmenopausala kvinnor delades in i två grupper. Den ena gruppen (19 541 kvinnor) skulle äta lågfettsmat med max 20 energiprocent fett, mer grönsaker frukt och spannmål. Den andra gruppen (29 294 personer) skulle äta på som vanligt och fungera som kontrollgrupp.

Konklusion: En lågfettsmat för huvudsakligen friska postmenopausala kvinnor visade inga tecken på minskad diabetesrisk efter 8,1 år uppföljning!

Min kommentar: Jämför konklusionen med den inledande meningen i abstractet. Där påstår man ju att minskat fettingat minskar risken för diabetes. Resultatet visade inte detta. Hur kan man då skriva på det sättet? Jo, i vanlig ordning har man gjort en så kallad subgruppsanalys vilket betyder att man väljer ut en liten grupp av helheten som passar det man vill bevisa. Det fanns en icke signifikant trend i denna ihopskrapade subgrupp.

Det var fjorton forskare inblandade i denna soppa, vilket leder tankarna till ett gammalt ordspråk. Ni vet vilket.

Här är länken till studieabstractet.

Postat i: Diabetes  Permalink   Kommentarer [12]  

 
Kommentarer:

Ärliga studier utformar en hypotes och testar om den är sann eller falsk.

Här har en stab om 14 personer funnit att den ställda hypotesen är falsk ("A low-fat dietary pattern ... showed no evidence of reducing diabetes risk after 8.1 years."), vilket stöder våra idéer.

Man menar att den som lyckas gå ner i vikt förbättrar sin diabetes, vilket även jag tror. Däremot har man inte kopplat hur maten påverkar hormoner som i sin tur styr ätandet.

Men det kommer.

Skrivet av Erik Edlund / MatFrisk Blogg den 03 september, 2008 kl. 18:38 #

Tja, forkarna vågar som vanligt inte sticka ut hakan men de ger en liten vink åt vartåt det lutar när de skriver, citat:

"Weight loss, rather than macronutrient composition, may be the dominant predictor of reduced risk of diabetes."

D v s lågfett har inga fördelar i sig och vi vet ju redan att det är den är sämst i test vad gäller viktnedgång.

Per Wiikholm, författare "Ideologin och pengarna bakom kostråden"

Skrivet av Per Wikholm den 03 september, 2008 kl. 19:39 #

Visst är det så Per - men min poäng var att sammanfattningen ger en missvisande bild av vad man kommit fram till. En sammanfattning borde stryka under ett studieresultat - inte stryka över.

Skrivet av Bosse Zackrisson den 03 september, 2008 kl. 20:49 #

Så här har man gjort i alla studier som påstås visa någon fördel av lågfettskost. Ingenting nytt i det avseendet.
'För övrigt förbättras diabetesen innan viktnedgången ens kommit igång, så det påståendet är falskt också.

/SSS

Skrivet av Sten Sture Skaldeman den 03 september, 2008 kl. 21:25 #

Nu tror jag du blir upprörd i onödan. Den första meningen är ju bara "Background", alltså vad man tidigare trott. Och det står bara att mindre fett "may" = "kanske kan" minska risken.

Sammanfattningen av studiens resultat skall vi väl inte bråka om:

"A low-fat dietary pattern among generally healthy postmenopausal women showed no evidence of reducing diabetes risk after 8.1 years."

Skrivet av Doc_ den 03 september, 2008 kl. 23:16 #

Som vanligt har du i stort sett rätt Doc. Man kan i princip säga att minskat fettintag och ökat intag av frukt och grönt inte minskar risken för diabetes efter 8 år jämfört med normalkost. Ungefär vad Berglund och medarbetare har konstaterat i Malmö-projektet. Det är ju ett resultat som strider mot den gängse standarduppfattningen.

Jag har sett andra referera till studien just som om den stödjer gängse fettsnåla och kolhydratrika kostråd. Man ser bara subgruppsanalysen och missar helheten.

Skrivet av Bosse Zackrisson den 04 september, 2008 kl. 08:21 #

Gripa efter halmstrån kallas det också för... ;)

Skrivet av Doc_ den 04 september, 2008 kl. 08:50 #

Första meningen i abstraktet verkar vara skriven av en rubrikmakare på en kvällstidning...

Skrivet av maxiq den 04 september, 2008 kl. 13:51 #

Härligt. Du tillhör en av mina favoribloggar. Fast jag har haft direktlänk till dig och aldrig riktigt botniserat i resten av bloggutbytet.

Fortfarande en underbar sida. Vad glad jag blir! Är alldeles ny här på bloggen, men hoppas att ni hälsar på.

Mina favoriter är smartmat för barn med särskilda behov, diabetes och naturligtvis..allas favorit vikten!

GI Anna med en härlig förkärlek för mer fett och mindre kolhydrater

Skrivet av Anna Hallén den 05 september, 2008 kl. 20:48 #

Efter att ha fått din kommentar på mitt inlägg om John Virapens bok, sökte jag mig till din blogg. Väldigt intressant! Jag har lagt in ett inlägg som rekomenderar den!

Stefan S

Skrivet av Stefan Sandström den 07 september, 2008 kl. 16:22 #

Tack Stefan!!!

Skrivet av Bosse Zackrisson den 07 september, 2008 kl. 22:08 #

Anna - kul att du läser min blogg ibland. Vi blir allt fler som hjälps åt att sprida kunskaperna om kost och hälsa. Vi drar alla vårt lilla strå till stacken!

Skrivet av Bosse Zackrisson den 07 september, 2008 kl. 22:12 #

Skriv en kommentar:

Kommentarer är avstängda för detta inlägg