Bo Zackrisson är medicinjournalist och skriver om hälsans vänner och fiender samt gör nedslag i den politiska debatten. Han är redaktör för LCHF-magasinet och 2000-Talets Vetenskap och var tidigare under tio år chefredaktör för Tidskriften Medikament.

« maj 2012
tiontofr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
   
       
Idag

Sidvisningar idag: 71

RSS
Probiotika gör susen
17 augusti kl. 18:12

Mindre hosta, färre sjukdagar och minskad antibiotikaanvändning. Det blev resultatet när barn i tre- till femårsåldern fick äta probiotika under influensasäsongen, meddelar Dagens Medicin. 

Inom alternativrörelsen talas det då och då om behovet av probiotika. Skolmedicinen kör med antibiotika istället. I mejeriavdelning i butiken finns en rad produkter som innehåller probiotika, oftast magbakterier, som ska göra susen. Själv har jag alltid intagit en skeptisk attityd till denna typ av functional foods. Han mera sett dessa livsmedel som ett sätt att ta mer betalt och tjäna mer pengar på oss konsumenter. Fast nu har en studie viat att probiotika ger effekt.

 

Studiens design

Studien var upplagd efter alla konstens regler. Randomiserad och dubbelblind med placebobehandlad kontrollgrupp

 

326 barn lottades antingen till att äta probiotika eller placebo. Behandlingsgruppen fick antingen en eller två bakteriestammar 2 ggr om dagen under sex månader under förkyldnings- och influensasäsongen.

 

Resultat

Förekomsten av feber och hosta var 53 respektive 41 procent lägre bland de barnen som fick en probiotikastam, jämfört med placebogruppen. Skillnaderna var ännu större i gruppen som fick två bakteriestammar probiotika. 73 proecent mindre förekomst av feber och 62 procent mindre förekomst av hosta.

 

Lika intressant i sammanhanget var att antibiotikaanvändningen var 68 respektive 84 procent lägre i de båda behandlingsgrupperna jämfört med placebo. 

 

Dansco med på ett hörn

Jag har bara läst abstract ur Pediatrics. Ett memento är att den danska sockergiganten Danisco har varit med på ett hörn. Det gör studien svår att värdera eftersom Danisco under lång tid förekommit i mycket skumma sammanhang när det gäller socker och kolhydratsforskning.

 

Hursomhelst var barnen som fick probiotika mycket friskare än barnen som fick placebo. 

 

Här är artikeln ur Dagens Medicin.

 

Och här är länken till Pediatrics.

 

 

 

 

 



Postat i: Mat&Hälsa  Permalink   Kommentarer [18]  
 
Kommentarer:

Härligt - nu börjar det komma loss - allt det vi vet sen många år.Vi som kan mycket om inflammation
vet dessutom att förutom probiotics för en balanserad tarm lägger vi till fiskolja, som ungar
alltid behöver för att mota mot omega-6 och förstås vitamin D3, som kommer att sänka infektionsfrekvensen i vinter. Tar vi dessutom bort potatis och pasta och byter till broccoli med olivolja med vitlök eller blomkål mosad med mycke smör (inte ens grönt) Testa själva och bli förvånad, tycker karl

Skrivet av Karl E. Arfors den 17 augusti, 2009 kl. 18:52 #

Karl, nu får du ta och skriva en bok, (tillsammans med Bo Z?) sett dej på föedrag och läst dina kommntarer i bloggarna, du har mycket intressant att dela med dej av.

vänliga hälsningar

Skrivet av En annan bosse den 17 augusti, 2009 kl. 19:43 #

Har du tarmkvred får du nog inte ut någonting - vad är avföring om inte 'skit' - fråga nån vård-centralläkare, dom kan kan kanske hjälpa dig - med dina skitfrågor!
karl

Skrivet av Karl E. Arfors den 17 augusti, 2009 kl. 19:48 #

Intressanta forskningsresultat. Det verkar som det här med probiotika är ganska outforskat, och att man inte riktigt förstår varför immunförsvaret stärks. Det mesta av immunförsvaret sitter i magen var det någon som sa, och det kan väl handla om att ha balans som Karl är inne på ovan. Men vi behöver veta mer, och hur gör man det på naturlig väg och inte via livsmedelelsindustrin och kyldisken? Förr syrade man sina grönsaker och det mådde man nog bra av.

Skrivet av fatlies den 17 augusti, 2009 kl. 20:31 #

Bosse, du som grottar ner dej i saker och ting med en journalistisk bakgrund, vad tror du om Codex Alimentarius. Tror du att som vissa på youtube (t.ex Ian R Crane) att märkningen på livsmedel kommer att försvinna? Sverige är ju med i EU och om Codex går igenom i Europa får vi ju rätta oss efter detta då. Då har man ju ingen aning om t.ex kött innehåller tillväxthormon eller om annan mat innehåller GMO, för att inte tala om vitamin/mineral -tillskott som iaf Ian Crane påstår kommer att bli förbjudet = adjöss med D-vitamin och Omega 3.

Skrivet av En annan bosse den 17 augusti, 2009 kl. 21:31 #

"En annan Bosse" - det finns dom som menar att EU är i färd att i princip förbjuda meningsfulla doser av vitaminer och mineraler. Vilket skulle göra det omöjligt för folk att sköta sin egenvård.

Gå in på Allaiance of Natural Health och läs mer. Eller sök på Vitamin Freedom.

Mvh
Bosse

Skrivet av Bosse Zackrisson den 17 augusti, 2009 kl. 23:31 #

Det här var mycket intressant. Men nog vill man se resultaten upprepas om man verkligen skall tro på det. Siffrorna verkar nästan för bra för att vara sanna, särskilt när man inte ens kan förklara exakt hur det fungerar.

Danisco som ligger bakom studien producerar ju just sådana här produkter. Och de var med mer än "på ett hörn":

"Danisco USA sponsored this study, employs 2 of the study authors, and has contracted 3 other authors regarding this study."

http://www.medscape.com/viewarticle/707329

Skrivet av Doc den 17 augusti, 2009 kl. 23:42 #

Precis Doc - en studie med Danisco som finansiär måste man sätta frågetecken för, vilket jag tycker att jag gjorde. Vad jag förstår så handlar det i detta fall om större doser än vad man får i sig om man tar functional food-filerna i mejeridisken. Men jag har inte läst studien i dess helhet.

Men du som läkare bör ju veta att i princip alla läkemedelsstudier finansieras av läkemedelsindustrin. Ändå kan man inte avfärda samtliga sådana studier som storljug. Man måste läsa med kritisk blick.

Läkare har svårt för probiotika men lätt för antibiotika. Läkare har svårt för vitaminer utom möjligen D-vitamin :-)

Att vår dagliga utarmade kost ställer till det med magens bakterieflora borde vara lätt att förstå. Och att kroppens immunförsvar utgår från magen är väl sant? Våra myndigheter sätter livsmedelssäkerheten främst. Bäst är att äta avdödade livsmedel utan näringsinnehåll. Säkrast så.
Michael Pollan skriver att han aldrig äter mat som inte kan ruttna.
Men med stordoser antibiotika och protonpumphämmare mår magen bra! Hej och hå!

Skrivet av Bosse Zackrisson den 17 augusti, 2009 kl. 23:58 #

Jag är helt med på att ge magen liknande bakterieflora som förr. Att undvika antibiotika är en utmärkt början, samt att äta bra (och lite skitig kanske?) mat.

Men små sockrade yoghurtshots med tillsatt bakteriekultur? Känns inte helt naturligt för mig.

Intressant studie som sagt, men jag vill gärna se det förvånande resultatet upprepat av någon som inte säljer det som testas.

PS - jag vet vem som finansierar läkemedelsstudier. ;)

Skrivet av Doc den 18 augusti, 2009 kl. 00:52 #

Stig Bengmark prof. i kirurgi em. från Lund har även använt bakterier via tarmen i chockforskning.
Man kunde "täta" tarmen så - mycket mindre vätske-förlust i en tarm som akut försetts med "läkande" laktobakterier och bättre överlevnad i chock-försöken.
karl

Skrivet av Karl E. Arfors den 18 augusti, 2009 kl. 08:29 #

Doc - jag håller helt med dig om yogurt-shotsen! Bättre med en riktig snaps istället!
Håller också med om att resultaten i studien är lite för "bra". Då blir man misstänksam.

Skrivet av Bosse Zackrisson den 18 augusti, 2009 kl. 08:40 #

Jag är också skeptisk till de dyra småflaskorna med sockrat innehåll. Men lite naturell yoghurt, filmjölk eller surkål då och då är nog bra.

Sen gissar jag att det kanske gör större nytta om man äter en massa kolhydrater. Åtminstone min mage mår mycket bättre nu när den slipper sådana mängder, speciellt spannmål/ spannmålsfibrer.

Skrivet av A F den 18 augusti, 2009 kl. 11:08 #

Till en annan Bosse,

hur kan man få se youtube (t.ex Ian R Crane)
Kan du upplysa om länk?
Bengt

Skrivet av Bengt Ingerstam den 18 augusti, 2009 kl. 16:51 #

Ett lavemang om dagen, sätter fart på magen!

Skrivet av Tarmvred den 18 augusti, 2009 kl. 16:56 #

Bengt,
slå in "Ian R Crane" på google så får du flera träffar på föredrag han hållit. För några månader sedan föreläste han i Sverige. Konspirationer blandas med en del klokskaper.

Skrivet av Bosse Zackrisson den 18 augusti, 2009 kl. 17:44 #

Tarmvred,

Hur sjutton ska man hinna med ett lavemang om dagen om man dessutom jobbar heltid och är småbarnsförälder...?

Nä, låter mycket bättre att hålla sig till naturlig och tillsatsfri kost, man ska ju liksom ändå äta. Dessutom blir det billigare att äta sig frisk.

Skrivet av Matsmufen den 18 augusti, 2009 kl. 18:48 #

Barn som äter "antroposofisk" kost med mycket mjölksyrade grönsaker behöver också mindre antibiotika och får bättre immunförsvar. I artikeln i AB nämns bara allergier.

http://wwwc.aftonbladet.se/halsa/9912/18/syrad.html

En stor del av immunförsvaret sitter i tarmarna och finns det massor med nyttiga bakterier där så tränger de undan de skadliga.

Skrivet av Hannelore den 19 augusti, 2009 kl. 00:14 #

Ett lavemang tar ni i duschen dagligen - se dock till att stamtrycket inte överstiger 4 bar,,,,

Skrivet av Lavetopp den 21 augusti, 2009 kl. 07:57 #

Skriv en kommentar:

Kommentarer är avstängda för detta inlägg