Bo Zackrisson är medicinjournalist och skriver om hälsans vänner och fiender samt gör nedslag i den politiska debatten. Han är redaktör för LCHF-magasinet och 2000-Talets Vetenskap och var tidigare under tio år chefredaktör för Tidskriften Medikament.

« maj 2012
tiontofr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
   
       
Idag

Sidvisningar idag: 89

RSS
Seminarium om prediabetes
26 november kl. 18:55

 

Livsmedelsverkets kostråd förebygger diabetes, enligt svensk diabetesprofessor. 

Det är ett känt faktum att mycket av den fortbildning som våra kära medarbetare i hälso- och sjukvården genomgår sponsras av läkemedelsindustrin. Det intressanta med denna högkvalitativa fortbildning är inte vad som lärs ut utan vad som inte lärs ut. Här är ett exempel från ett symposium om prediabetes arrangerat av läkemedelsföretaget Sanofi Aventis. 


Symposiet var av allt att döma mycket proffsigt och välorganiserat och deltagarna tycktes vara väldigt nöjda. Sanofi Aventis har lagt ut en videosammanfattning av symposiet på sin hemsida.


När du ser på sammanfattningen, fundera på var kosten kommer in i bilden. Fundera också på vad det kan betyda att en svensk diabetesprofessor lyfter fram Livsmedelsverkets kostråd som diabetsförebyggande. 


Lyssna och lär. Notera också hur symposiedeltagarna är helskärpta och verkligen tar till sig den information som de renommérade forskarna, professorerna Tuomiletho, Ferrannini, Berne och Agardh, förmedlar. Allt under professor Jan Bolinders visa moderatorskap.

Här är länken till en sammanfattning av seminariet som varar i cirka nio minuter. 



Postat i: Diabetes  Permalink   Kommentarer [2]  
 
Kommentarer:

Bosse,betr.vad som INTE lärs ut.Sedan ca 1 år tillbaka får jag ganska regelbundet rapporter från Wellnes Center,ett orthomolekylärt institut i USA som du säkert känner till.Budskapet är hela tiden:Se över och säkerställ din C-och D-vitaminstatus-framförallt betr. C-vitamin som beskrivs som närmast oslagbart i infektions- och förgiftningssammanhang.Artiklarna och utpekade böcker i ämnet uppbackas hela tiden av massiv forkning ända till 1930talet.
Potentialen för C-vitamin (intravenöst i megadoser)har vi ju sett i fallet med den nyazeeländska farmaren i "Miraklet på Nya Zeeland" som du så förtjänstfullt förmedlade på blogg och i tidskrift.
Men annars är det ju fortfarande helt tyst i media här.Vad kan göras för att det kommer ut till allmänheten mer än att jag och andra pratar med bekanta och blir betraktad som flummare.
Varför är orthomolekylarbiologerna här fortfarande så undfallande när de har fått detta formidabla bevis i sin hand? De borde kunna riva upp himmel och jord-eller?

Skrivet av ulf pohl den 04 december, 2010 kl. 19:22 #

Ulf - du berör ett viktigt problem. Även om man naturligtvis inte ska påstå att vitaminer i terapeutiska doser löser alla problem, så borde hälso- och sjukvården vara mer intresserad av att forska på detta. Men både du och jag vet varför det inte sker. Det är för billigt och går därför inte att tjäna några slantar på.

Skrivet av Bosse Zackrisson den 04 december, 2010 kl. 23:28 #

Skriv en kommentar:

Kommentarer är avstängda för detta inlägg