Läsk, i detta fall Coca cola, bidrar till fettlever. Det visste vi förut men nu har några danska forskare gjort en studie som publicerats i American Journal of Clinical Nutrition.
TT har precis skickat ut ett telegram om studien vilket nu återfinns på alla svenska tidningars hemsidor. Ungefär så här lyder telegrammet:
"En liter läsk om dagen i sex månader resulterar i en fördubbling av fettmängden i levern och bukhålan, visar en dansk undersökning. Det kan leda till exempelvis diabetes och skrumplever.
En liter läsk om dagen i sex månader resulterar i en fördubbling av fettmängden i levern och bukhålan. Det visar en dansk undersökning där 47 personer antingen fick dricka vatten, mjölk, diet-läsk eller "vanlig" läsk. I American Journal of Clinical Nutrition konstaterar forskarna att det gick inte att se att läskdrickarna blev fetare än andra. Däremot ökade deras inlagring av fett i levern dramatiskt, vilket kan leda till exempelvis diabetes och skrumplever."
Det som är lite kul i sammanhanget är att den forne sockerpropagandisten Arne Astrup är en av forskarna som gjort studien.
Take home message: Socker gör att fett lagras in i kroppens organ, särskilt i lever och i buken. Det är just fettet i buken som förknippas med metabola syndromet och framtida diabetesutveckling, hjärtkärlsjukdom och gud vet allt.
Här är länken till abstractet i AJCN.
PS. För ganska många år sen nu löste jag själv fettleverns gåta. Jag brukar länka till den lite då och då och så här i början av ett nytt år kan det vara lämpligt att göra det igen.
Trots denna och alla andra studier som visar att ketogen kost är bra för kropp, hjärna och inre organ så lär den falska fettfarligtpropagandan fortsätta även under 2012.
Postat i: Mat&Hälsa Permalink Kommentarer [3]








Jag misstänker att det framför allt är fruktosen i läsken som ger förfettning av levern. Dessutom verkar fruktos vara det farligaste sockret sett ur cancer synpunkt.
Skrivet av Rolf Löfgren den 02 januari, 2012 kl. 21:38 #
God fortsättning Roffe!
Kanske det, men enligt abstractet så handlar det om socker i Colan. Det är ju en dansk studie och här i Norden sötas Coca cola med vanligt socker, inte HFCS!
Mvh
Bosse
Skrivet av Bosse Zackrisson den 02 januari, 2012 kl. 23:38 #
Fast vanligt socker är ju hälften glukos och hälften fruktos...
Jag hade för en tid sedan en mailväxling med Jerzy Kaczynski på Sahlgrenskaakademin som ledde en populationsstudie där man påstod att övervikt i sig orsakar levercirros. Någon bioligisk förklaring till varför hade de inte. Återger här delar av hans svar.
" Vi har inte tagit i beaktande ev inverkan av fruktos, helt enkelt beroende om att uppgifter om detta saknades när inklusionskriterier definierades 1963.
Det vi påstår är inte gripet ur luften. Vi har med vedertagna vetenskapliga och statistiska metoder visat att övervikt är en klar riskfaktor för att utveckla levercirros. Detta arbete har granskats av två oberoende experter (s k referenter) och blivit publicerat i juninumret av Scandinavian Journal of Gastroenterology"
Att fundera kring vad som orsakar övervikt ingick inte i deras "forskning"
/Jonas
Skrivet av Jonas den 08 januari, 2012 kl. 09:27 #