Skrivet:  23 augusti kl. 12:35

Våldtäkterna ökar. Det skriver media ofta numera och siffrorna från BRÅ talar sitt tydliga språk. I takt med att våldtäkterna ökar uppmanas tjejer att lära sig självförsvar. Ibland erbjuder skolan lektioner i ämnet, hur man effektivast misshandlar en man fysiskt. Alla förväntas applådera. Inte jag . Jag tycker det är dumt.

Hellre än att lära tjejer att misshandla män , borde man aktivt lära pojkar att inte våldta.

Vi tycks ha glömt bort en hel generation unga killar. De har kunnat kolla på porr och spela våldspel nästan helt utan kritik från vuxet håll. Mammor som aningslöst köper 'GTA San Andreas' till sina 10åringar...

Jag märker bland yngre män ibland en slags rå mentalitet, en brist på respekt , särskilt mot tjejer. Kanske är detta en slags motreaktion. Tjejer och tjejers problem har lyfts fram starkt medans män närmast demoniserats i mediaströmmen. När jag var liten / ung slog man inte en tjej, det ansågs väldigt lågt. Idag tycks det nästan anses coolt (?!) och det tycker jag är en otäck utveckling.

Istället för att lära tjejerna i sjuan , exakt var på pojkarnas genitalier de skall hoppsparka, borde man koncentrera sig på att lära eleverna att visa respekt och aktning för varandra, annars blir följden än mera och grövre våld, där tjejerna kommer misshandlas lika rått och ofta, som män misshandlar varann.

 

/ Klp

 
Kategori:  Blandat |  Permalink  |  Kommentarer [16]
 
Kommentarer:

Du har en poäng där. Men eftersom killar har så jävla svårt att fatta och lära sig nåt som är bra för någon annan än dem själva, så blir det lönsammare att lära tjejer självförsvar!

Skrivet av Ti-Ti den 23 augusti, 2006 kl. 13:15 #

Förresten varför tror du det är mammor som handlar det där du nämner, vaddetnuär...

Skrivet av Ti-Ti den 23 augusti, 2006 kl. 13:16 #

Tittut..Din inställning är en del av problemet skulle man kunna säga... Klp

Skrivet av Klp den 23 augusti, 2006 kl. 13:38 #

Mmmm TV.. och spel påverkar nog mer än vad vi tror. Otroligt vanligt tema i filmvärlden är "Tur att vi män finns så att vi kan skydda er kvinnor från andra män" Tycker även att högre uppfostringsansvar ska läggas på skolorna.. ska byggas in i de olika ämnen som redan finns. Mer vad som fungerar och vad som inte fungerar, orsak och verkan, medvetenhet, ärlighet, ansvar o.s.v.

Skrivet av Fnul den 23 augusti, 2006 kl. 14:01 #

Fnul, framförallt föräldrarna behöver ta ett större ansvar. Skolorna kan ge lite verktyg, men att fosrta barnen klarar ingen skola i världen om inte föräldrarna backar upp.

Skrivet av Klp den 23 augusti, 2006 kl. 14:13 #

En viss förenkling av ett kompext problem men oavsett det så tycker jag att huvudansvaret är föräldrarnas, inte skolans eller samhället i stort. Vid 8 av 10 våldtäkter är offret bekant med väldtäktsmannen, i nära 1/3 av fallen har de en nära relation, så hemförhållandena verkar vara en bra plats att börja ändra.

Skrivet av Thomas den 23 augusti, 2006 kl. 14:13 #

Självklart ska uppfostringsansvarig vara huvudansvarig..... sen kan man ju fundera över varför vi tror att en 17:åring är mogen för å ta ett sånt ansvar?

Skrivet av Fnul den 23 augusti, 2006 kl. 14:47 #

Intressant inlägg och jag håller med Klp. Skolan kan inte uppfostra barn/ungdomar. Däremot kan man säkert tänka mer på att lägga in ansvar, respekt och medvetenhet i olika ämnen i skolan. Hemförhållandena och trygghet i familjen är a och o tror jag. Självförsvar är bra, men medvetenhet är bättre. :) /Wanda

Skrivet av Wanda den 23 augusti, 2006 kl. 14:50 #

Vad är ditt problem? Varför svarar du inte på min fråga??

Skrivet av Ti-Ti den 23 augusti, 2006 kl. 16:57 #

Klp, du har rätt. Men när till och med justitieministrar säger att de inte tror att dataspel och våldsfilmer påverkarungdomarna kan man ju undra... Helt klart är att en hel generation som du säger visar brist på respekt. Utan respekt för andra kan man göra vadsomhelst. Vi måste lära barnen respekt. Respekt för äldre, för föräldrar, för yngre.

Skrivet av vildrenen den 23 augusti, 2006 kl. 17:50 #

Måste det ena utesluta det andra? Att lära män att inte våldta och misshandla vore ju naturligtvis självklart. Om det nu fungerar på alla? Jag tror inte det. Att lära flickor självförsvar är bra tycker jag. Min syster klarade sig undan en våldtäkt som ung tack vare det. Jag gjorde det inte, ibland spelar det ingen roll vad du gör. Du är helt enkelt maktlös. Respekt är oerhört viktigt och visst är det viktigt att lära och prata om det från alla håll och kanter. Men jag förstår inte det där om att bara kvinnors problem lyfts fram. Vad är det som missats bland männen tycker du? Dessutom så får man inte skylla ifrån sig tycker jag. Om jag känner mig orättvist behandlad så har jag ingen rätt att ta ut det på andra. Ni vet ju säkert vilka vidriga män jag träffat/råkat ut för. Men det ger mig ingen rätt att ta ut det på alla schyssta män och de allra flesta män är bra, mycket bra tom! :-)

Skrivet av Vargis den 23 augusti, 2006 kl. 18:04 #

Lite konstiga resonemang här och var här :) Naturligtvis har både föräldrar och skola ansvar för vad barnen får lära sig, det ena utesluter inte det andra. Och även om det är viktigt som fan att tala med både pojkar och flickor i skolåldern om våldtäkter så kommer det alltid finnas idioter som våldtar ändå så det behövs läras ut självförsvar också. Det ena utesluter inte det andra eftersom det inte går att se det hela så svart eller vitt. (Utöver på punkten att våldtäkt är fel)

Skrivet av jj.n den 23 augusti, 2006 kl. 22:19 #

Glömde en sak: Att våldtäkterna statistiskt sett ökar har också att göra med att lagarna har ändrats allt eftersom. På 70-talet var det bara en våldtäkt om våldtäktsmannen hade sitt könsorgan i offrets. Så är det lyckligtvis inte nu längre eftersom det knappast är det enda sättet att uppleva sig våldtagen på. Relativt nyligen så ändrades lagarna så att i princip alla barn som råkar ut för ett sexuellt övergrepp klassas som våldtäkt. Kontentan blir att det ser ut som om det blivit mycket mer våldtäkter, men att i verkligheten så är ökningen inte så stor som statistiken visar. (I övrigt tycker jag naturligtvis att det är bra att mer övergrepp klassa som våldtäkt)

Skrivet av jj.n den 23 augusti, 2006 kl. 23:49 #

Sen har jag för mig att det (ökningen) även beror på att fler anmäler.

Skrivet av Ti-Ti den 23 augusti, 2006 kl. 23:54 #

En viktig sak jag glömde igår, som kan bli en fäljd av 'självförsvarskurser' är att än mera ansvar läggs på kvinnan. Kvinnan är inte problemet och därför är det fel att hon skall ändra sitt beteende. Förstår ni vad jag menar? I rättsalen: "Det finns ju självförsvarstekniker, varför försvarade du dig inte?" Ungefär den situation som redan råder idag i många fall. Är det ngt att utveckla? Vargis: Pojkar kan inte utrycka sig lika bra som flickor i skolan. Dock känner de samma krav och samma frustrationer som flickor. De klarar inte att göra sig hörda så de kvinnliga förskolärnarna förstår dem, utan tar till bråk och blir då bråkiga pojkar som skall tystas. Det är på tok för lite vuxna män som jobbar inom skola och barnomsorg. /Klp

Skrivet av Klp den 24 augusti, 2006 kl. 08:55 #

Ti-Ti - Det stämmer det också.

Skrivet av jj.n den 24 augusti, 2006 kl. 22:34 #

Skriv en kommentar:

Kommentarer är avstängda för detta inlägg