gnällspiksinlägg
25 mars kl. 19:09

Jag är inte så hemskt gnällig av mig.

Tror jag.

Jag kan vara arg eller upprörd men smågnäll ligger inte för mig.

Därför ska jag nu lista en massa saker jag inte gillar. Såna där gnällgrejer som inte förtjänar egna uppsatser men som jag ändå vill ha ur mig.

Jag har väldigt svårt för personer som skäller på andra bilister när dom kör. Jag blir illa till mods, och förstår verkligen inte poängen med att sitta och skälla på nån som ändå inte hör. För det mesta är det dessutom så att folk gnäller på saker och fel som andra gör, som de gör själva också, titt som tätt.

Jag tycker att det är verkligen superirriterande med särskrivningar. Det har jag sagt förr men det tål att sägas igen.

Jag irriterar mig på folk som säger asseptera istället för acceptera. (akseptera)

Jag irriterar mig på folk som säger egengkligen istället för egentligen. (ejentligen)

Jag irriterar mig på folk som säger föchöka istället för försöka.

Jag irriterar mig svårt på folk som frågar hur man mår utan att vara intresserade av svaret. Jag tycker helt enkelt inte om artighetskonversationer som ingen menar något med.

Jag tycker inte om överkokt pasta. Eller nudlar. Nudlar ska kokas upp, flyttas från spisen och sedan stå i MAX tre minuter innan vattnet hälls av. Pasta ska hällas av och så ska det vara smör i den.

Jag blir vansinnig på folk som säger smör när dom menar margarin. (En gång när jag skickade sonen till affären för att köpa smör kom han hem med ett paket margarin som nån hjälpsam person hjälpte honom att hitta fast han bad om hjälp att hitta SMÖR. väldigt frustrerande.)

Jag tycker det är asjobbigt med människor som inte kan handla logiskt utan alltid går på känsla och inte kan skilja sina känslor från det logiska. Därmed inte sagt att man inte ska visa känslor, men i längden måste man väl för fan använda hjärnan också, inte bara hjärtat.

Jag tycker det är jobbigt med folk som tar lång tid på sig i en kassa när det är lång kö bakom. Visa lite hänsyn, börja inte dividera med kassörskan om tvättråd när det står tio svettiga kunder bakom dig, som vill ut...

Jag tycker inte om folk som gnäller och bråkar utan anledning. Som inte vill ha resultat, utan bara vill gnälla liksom.

Som typ jag, nu. Fast nu är jag klar.

 

 

 

Postat i: listor | Permalink  | Kommentarer [19]  
 
Kommentarer:

Och visst fan känns det skönt? ;-)

Skrivet av Moböjs den 25 mars, 2007 kl. 19:51 #

Jag köper allt rakt av utan det där med logik och känslor, där är jag värdelös... hjärnan och hjärtat synkar sällan. Ändå anser folk att jag är väldigt realistisk och konkret så jag kanske saknar känslor då? Ibland är det skönt att gnälla av sig och gnäller man inte så ofta så kanske nån jävel tom lyssnar? Folk som jämt gnäller blir som musik i butiker - bara ett bakgrundsbrus...

Skrivet av maria65a den 25 mars, 2007 kl. 20:40 #

Folk som skäller på andra bilister är verkligen irriterande. Snacka om okonstruktivt. Däremot har jag ingen aning om vad som är skillnaden mellan smör och margarin.

Skrivet av saom den 26 mars, 2007 kl. 11:09 #

Men snälla saom... Smör är gjort på grädde. Består av 80 procent fett. Margarin innehåller vegetabiliska oljor och annan skit. Smakar därefter. Kakor ska bakas av smör.. :o)

Skrivet av mymlan den 26 mars, 2007 kl. 11:13 #

Men det blir problem när man som jag verkligen avskyr smör, annat än som stekfett... Kakor eller pajer bakade på smör går nästan inte att äta för mig. Jättekonstigt. Däremot Milda margarin- mummmmssss till allt ;-)

Skrivet av Lärarinnan den 26 mars, 2007 kl. 12:27 #

Varför superirriterande med särskrivningar? alla harinte din förmåga och varför ta upp det 2ggr. det väl bättre folk tycker än håller tyst ?

Skrivet av ul den 26 mars, 2007 kl. 12:52 #

ul - särskrivningar handlar som jag ser det inte om oförmåga utan om nonchalans... Det gör mig inget om en privatperson särskriver, det är när jag ser särskrivningar på offentliga platser, på skyltar, i medier, i reklam, i tidningstexter eller annat riktat till allmänhet som jag irriterar mig. Och när det gäller min irritation så är det väl så att jag inte är logisk, jag blir irriterad och då spelar det inte så stor roll egentligen VARFÖR en person särskriver. Tänker jag ett steg längre så fattar jag ju att alla inte vet hur det ska vara, men som sagt - precis som bilister som blir ologiskt irriterade över andra bilister så blir jag ologiskt irriterad på särskrivningar. Lärarinnan - det låter jättekonstigt för mig, du måste vara den enda jag känner som tycker så! :) Du måste ha varit utsatt för nån traumatisk händelse med härsket smör i din barndom...

Skrivet av mymlan den 26 mars, 2007 kl. 13:13 #

Lärarinnan - och förresten så verkar du ju veta skillnaden mellan smör och margarin. Du säger alltså inte smör när du menar margarin. Min irritation riktade sig ju inte mot personer som inte gillar smör, utan mot dem som inte vet skillnaden. Som saom. ;o)

Skrivet av mymlan den 26 mars, 2007 kl. 13:15 #

Nähedå Mymlan - jag tycker inte heller om smörsmaken så det så. Milda ska det vara. Men jag går ett steg längre än Lärarinnan - jag steker absolut inte i smör ens, det ska vara Milda där också. Det sitter väl i sen barndomen eller nåt antar jag. MEN, jag har faktiskt nyss bytt från Lätta till Bregott Mellan på mackorna eftersom jag inbillar mig att det faktiskt är nyttigare fast det är mer fett i. Nytänkande! Och jag håller inte alls med ul om att det inte är viktigt med särskrivningar. Jag tycker fanimig det är en skymfning av språket att inte orka lära sig att om ett ord låter som det sitter ihop så gör det det! Det är så himla enkelt så det finns inte. Ändå dras vi med dessa hemska särskrivningar och jag kan för mitt liv inte förstå varför!! Så. Nu fick jag gnälla lite också! :)

Skrivet av Kristina af Knusselbo den 26 mars, 2007 kl. 13:34 #

Kristina - man slutar aldrig förvånas! Men visst, det är helt okej för mig att ni äter margarin med plastkulor i. :o) Bara ni kan skilja det från smör. Och ja - jag tror också att det är bättre att äta riktigt fett än en massa lightprodukter. Äter också Bregott mellan... mellan av den enda anledningen att vanligt bregott är så jävla hårt när man tar ut det ur kylen...

Skrivet av mymlan den 26 mars, 2007 kl. 13:43 #

Det verkar som att många använder ordet smör när de menar matfett och det tycker jag också är himla irriterande. Och jag kan reta mig på att många tycker att det skulle vara nyttigare med kemikalier och konstgjorda produkter än rena saker som smör som är så enkelt att göra, man vispar grädde (ja inte riktigt men men) och tillsätter salt och så är det klart. Istället för fett som man måste härda för att få det stelt och tillsätta en massa konstigheter i och så skulle det vara nyttigare?? Och jag kan reta mig på vuxna människor som vräker i sig läsk, det är lite suspekt tycker jag och förstår inte varför faktiskt. Framförallt inte hur i hela friden de kan dricka lightläsk som verkligen smakar apa, har en konstig kemisk bismak. Och sen har dom mage och tycka att det är nyttigt de dom dricker för "det är inget socker i". Men herre gud så mycket annat skit istället! Nyttigt är det då fan inte. Basta! Sen kan jag reta mig på såna som inte tar reda på fakta innan de uttalar sig, det här rör mest media förvisso men jag tycker att ska man skriva en artikel om en människa tex ska man inte påstå saker om den människan som inte stämmer (nu är jag inte inne på ämnet skvaller utan rena fakta) (för skvaller är ett annat område jag retar mig på). Tex så läste jag en recension på en film där recensenten gjorde jämförelser på boken och filmen, hur mycket sämre filmen var än boken den baserades på. Det var bara det att det var helt fel bok som han jämförde med! Jag blev så irriterad att jag skrev ett mail och påtalade det och fick ett ojsan det hade han ingen aaaaaaning om.

Skrivet av Nemi den 26 mars, 2007 kl. 14:22 #

Härligt! Särskrivningar skall bara bort! Så enkelt är det.

Skrivet av Bert den 29 mars, 2007 kl. 17:23 #

Särskrivingar och margariner SKA bort,tycker jag :-)

Skrivet av mammamia den 30 mars, 2007 kl. 10:13 #

Men visst. Särskrivningar är åt helvete. De gör språket fattigare. Det är det som är viktigt att komma ihåg, att det inte handlar om nån konservatism eller bara besserwissrighet. Det handlar om att man utveckla språket, inte göra det fattigare på ord. Hellre hitta på massor av nya ihopskrivningar än att göra en enda felaktig särskrvining.

Skrivet av mymlan den 30 mars, 2007 kl. 10:19 #

Håller med om allt! Utom om Bregott mellan, det ska vara bara bregott. Smör att steka i och lägga i pastan. I bland är det svårt att förstå vad som menas när ett ord i en mening är särskrivet. Ha de gott! Hälsninar

Skrivet av Starry-eyes den 30 mars, 2007 kl. 15:17 #

Personligen gillar jag inte personer som säger änkligen istället för äntligen. Detsamma gäller för tjäks när det heter kex. Sen hatar jag personalen i en viss kiosk som jag frekventerar. Dessa jävlar försöker hela tiden sälja på mig en massa annan skit som jag inte vill ha, när jag står där med min DN. Ska du inte ha en andel på vårt stryktips på 933993 rader? Nähe, men ett par trisslotter då? Nähe men du kanske vill ha en harryboy då? Efter fyra eller fem såna här förfrågningar önskar jag att jag hade en uzi med flera magasin.

Skrivet av johan den 05 april, 2007 kl. 02:11 #

Här finns lite mer att irritera sig över. http://idstam.com/wp/funderingar/kollektivtrafiksproppar-och-annat-lost-folk/

Skrivet av Johan Idstam den 12 juni, 2007 kl. 13:15 #

Men gud! Först klagar du på att folk inte kan kolla upp saker som margarin o smör o va det ska kallas sen antar du helt sonika att det är plastkulor i smör :) det är INTE plastkulor i smör, har aldrig varit det och kommer nog aldrig bli det (tänk om du steker smöret? då smälter ju plasten! Var lite logiskt tack). myten började på 70 talet och jag tror, som säkert många håller med om, att det startade då ett tandkrämsföretag hade plastkulor i krämen som slipmedel.. Sen om man kollar på smöret i mikroskop kan den se ut som den har kulor i sig men det handlar om hur dom använder mjölk att piska fetterna med. Sen när man stekte med det brände det fast i pannan men det berodde än en gång inte på nå plast och snarare att det innehöll ett protein som normalt är bundet eller ej finns i tex bregott. läser man på lätt o lagomt så ser man att 3'de största ingrediensen är vatten, det är pga man ersätter fett med vatten och på så sätt får ner fett % markant. Förlåt om jag river upp ett gammal inlägg :)

Skrivet av henka den 16 oktober, 2007 kl. 10:20 #

Jag har väl för fasen inte sagt ett ord om plastkulor i smör? :)

Skrivet av mymlan den 16 oktober, 2007 kl. 11:34 #

Skriv en kommentar:

Kommentarer är avstängda för detta inlägg