men hallå!
25 september kl. 11:16

Sverige 2007.

Märkligt. Som fan.

Jag vet många tjejer som sminkar sig så mycket att man knappt skulle känna igen dem osminkade. Vem förbjuder dem att vara med på skolfotot?

Och som killen själv säger - det är så här han ser ut, vore han osminkad skulle ingen kunna identifiera honom.

Och så en fråga - sedan när är skolfotot en identitetshandling?

 

Postat i: trams | Permalink  | Kommentarer [32]  
 
Kommentarer:

Men herregud vad larvigt! Jag har till och med sett skolfoton med en golvmopp bland alla andra som ska föreställa någon, eftersom personen inte var där. Och då handlade det om en personal (på en helt vanlig kommunal grundskola obs) och inte ens en elev. Om skolfotot är en identitetshandling ligger den personalen risigt till ;)

Skrivet av lalandakid den 25 september, 2007 kl. 12:28 #

Det kanske inte är så känt att skolfotokatalogerna även landar hos lokala polisen och hos fältassistenterna... Som identifieringshjälp vid ungdomsbrott... Utifrån detta, så kan jag se en poäng med att man ser hur barnen/ungdomarna ser ut, och inte tillåter att de är maskerade/utklädda.

Skrivet av Mia den 25 september, 2007 kl. 13:18 #

Det är känt att polisen också använder skolfotokataloger för att identifiera ungar. Men då borde det väl bara vara bra att de vill se ut i katalogen som de normalt ser ut? Och fortfarande görs inte katalogerna för att polisen ska ha lättare att hitta busungar, utan för ungarnas skull. Det är dom som betalar.

Skrivet av mymlan den 25 september, 2007 kl. 13:22 #

Vad gör polisen om det inte finns något foto på ungdomen då? För det händer titt som tätt att de inte är med på bild på katalogen av vilken anledning det än må vara, t ex pga sjukdom just den dagen.

Skrivet av lalandakid den 25 september, 2007 kl. 14:06 #

lalanda - precis. Katalogen är ett hjälpmedel för polisen, men det är ju inte något som produceras i det syftet...

Skrivet av mymlan den 25 september, 2007 kl. 14:07 #

Och golvmoppar är ett hjälpmedel för städning av lokalerna, och inte någon ur skolpersonalen... ...så vitt jag vet ;)

Skrivet av lalandakid den 25 september, 2007 kl. 14:11 #

Mja.... skolorna har mycket långt tillbaka låtit fotografera elever. För identifikation även inom skolan. Efter hand har polisen och fältassistenterna mfl även tagit del av dessa foton/kataloger. En elev som just denna månad känner för att se ut som Gene Simmons, kanske tappar intresset för att dagligen måla hela ansiktet nästa månad? Ungar är rätt ombytliga. Jag tror det är bättre att man ser hur personen ser ut, och inte tillåter kamofleringsmålningar... Jag kan bara se framför mig hur nästa årskurs 9 fotografering skulle se ut i så fall *ler*

Skrivet av Mia den 25 september, 2007 kl. 14:11 #

Mia - det finns faktiskt en diskussion om huruvida det är rätt att låta polisen ta del av skolkatalogen öht, för att det anses av vissa som integritetskränkande... Så det är inte helt självklart att katalogen ska kunna användas i det syftet.

Skrivet av mymlan den 25 september, 2007 kl. 14:15 #

... och vad gäller sjuka elever... så brukar många skolor ha ett uppsamlingsheat där frånvarande elever får ta porträttbilder... Detta inte bara för att släktningarna ska få en bild på Putte - utan för att skolan vill ha identifikationsbilder på samtliga elever. Även polis och fältare brukar få dessa porträttbilder efteråt... Det är därför rätt få elever som inte är med i slutändan... i allafall här i Sthlm.

Skrivet av Mia den 25 september, 2007 kl. 14:16 #

Skolfotokatalogerna är offentliga handlingar, och finns att ta del av på varje skolexpedition. Det gäller självklart poliser också. Däremot så får skolfoton inte läggas ut på webben - där gäller PUL. Undantaget är de elever som lever under skyddad identitet - de får å andra sidan sällan vara med på skolfotona ö h t.

Skrivet av Mia den 25 september, 2007 kl. 14:22 #

Bortsett från polisdiskussionen, så tycker jag att man ska få se ut hur man vill. Alternativt införa skoluniform så att reglerna blir lika för alla. Det är inte okej att vissa ska få sminka sig som de vill medan andra inte ska få det. Vi pratar ändå om barn/ungdomar, och de som vågar bryta mönster förtjänar respekt och uppmuntran, inte motsatsen.

Skrivet av mymlan den 25 september, 2007 kl. 14:22 #

Men återigen, vad händer när eleverna inte är med i katalogen? Och det där med hur man ser ut när man väl är på skolkatalogen är fullständigt godtyckligt. För det första så finns det massor av elever som spökar ut sig inför katalogfotografiering och som får göra det för sina lärare och rektorer. För det andra så berättar ju den här eleven att han faktiskt ser ut på detta eventuellt märkliga vis varenda dag. Alla skolor gör inte alls så att de diskriminerar elever på grund av smink eller annat utseende, långt ifrån, oavsett om de är kommunala eller inte, grundskolor eller gymnasieskolor. Denna nyhet är högst anmärkningsvärd eftersom den visar på faktisk diskriminering och låg toleransnivå. Annars skulle den inte ha varit en nyhet. Den påminner mig om en annan nyhet (angående skolkataloger och diskriminering) som jag läste för ett par år sedan. Då handlade det om en särklass, i en vanlig kommunal skola i södra Sverige, som bara skulle få hälften så mycket plats i skolkatalogen, än vad alla de andra s k "vanliga" klasser fick. De fick bara hälften så mycket utrymme av två skäl: 1. Eleverna satt i rullstol och 2. Eleverna dreglade, bland annat, så pass mycket att det väckte anstöt hos de "vanliga". Allt detta var godkänt av rektorn på skolan.

Skrivet av lalandakid den 25 september, 2007 kl. 14:24 #

Alltså är min poäng den att, för att försöka förstå denna nyhet ska man kanske inte bara anvist fråga sig och berätta till vilken nytta dessa foton tas. Utan snarare jämföra med ANDRA skolor och inse att det faktiskt ser helt olika ut hur man bedömer att eleverna får se ut på skolkatalogerna. Och utifrån det fråga sig själv igen, varför får inte denna pöjk se ut som han vill?

Skrivet av lalandakid den 25 september, 2007 kl. 14:29 #

Jag har då sett många skolkataloger med elever som är sminkade på likartat sätt, så godtyckligt verkar det definitivt vara! Dessutom, som killen själv påpekar, om det nu är i identifieringssyfte, så skulle det ju knappast funka att tvätta rent fejan på honom och anlägga "vanlig frisyr"... då skulle ju ingen känna igen honom :-D

Skrivet av Lärarinnan den 25 september, 2007 kl. 14:38 #

Lalanda: Våra smågrupper har också mindre plats än de stora klasserna... Av den enkla anledningen att det är färre elever i klasserna och därmed med på bilden, och att fotografen därför går närmare med kameran. Det behövs helt enkelt inte att man slår upp dessa grupper i A4-format när man ser eleverna lika bra i A5. Men om det sker av den orsak du nämner så är det ju fruktansvärt! Låt oss hoppas att det var en engångsföretelse. Om en elev är sjuk, så är h*n sjuk - om skolan inte har omfotografering... men det är sällan samma elev som är borta år efter år - man får väl titta i en gammal katalog om det behövs. Behövs det en "riktig" fotokonfrontation, som ska hålla i rättegång - typ den min son fick gå igenom efter rånet han utsattes för - så tar polisen egna kort på de misstänkta och infogar kort på ickemisstänkta bland dessa. (jag vill minnas att 3 misstänkta blandades bland 21 porträtt). Skolkatalogerna används nog mest för smärre grejer - tex för butiksinnehavare som får peka ut snatterimisstänkta... samt självklart för att lärare ska kunna peka ut elever som missköter sig inom skolan, eller för annan skolpersonal tex vid klasskonferenser (så att alla vet vem man pratar om). Här i Sthlm är det nog inte tillåtet att spexa ut sig på skolfotona - om inte klassen tar två kort. Ett "vanligt" och ett "spex". Det sker ibland bland avgångsklasserna på högstadiet och gymnasiet. Det är en policy som jag tror alla skolor följer. Just pga att man vill kunna identifiera elever - även inom skolan.

Skrivet av Mia den 25 september, 2007 kl. 14:40 #

Utifrån nyhetsvärdet.... Man kan tycka att det är småsint och att ungen skulle få se ut som han ville. Samtidigt så är det kanske lika bra att dra en gräns på en gång... så inte alla ungar får för sig att måla ansiktet till nästa års fotografering...? Tillåter man en unge - så är det fruktansvärt svårt att backa... Men jag håller med Lärarinnan... det är oerhört godtyckligt hur skolorna agerar i de här frågorna... Vissa skiter fullständigt i hur ungarna ser ut. Andra (som skolorna här i Sthlm) vet att katalogen används av bla fältarna och polisen, och följer därför de rekomendationer som dessa uttalat. Kanske beror det på hur stor orten är där ungarna bor? Eller så beror det kanske på hur engagerad skolledningen/lärare är i eleverna...?

Skrivet av Mia den 25 september, 2007 kl. 14:47 #

Frågan är när det gäller den här killen - är han lättare att identifiera om han inte är med på bild alls? Jag tycker att det här handlar om respekt för individen. Rätten att faktiskt se ut hur man vill.

Skrivet av mymlan den 25 september, 2007 kl. 14:48 #

Mia, jo jag kan förstå att man får mindre utrymme av den anledning du nämner. Men nu var det inte så i den nyheten jag berättar om, utan just de horribla sakerna som rektorn angav som skäl för det begränsade utrymmet. Är en elev sjuk och man tar ett foto från föregående år så kanske inte eleven ens hade likadan utseende som i år, eller hur? I Stockholm är det lika godtyckligt att se ut på ett eller annat sätt som överallt annars i landet. Kanske förhåller det sig annorlunda i den stadsdelen där du bor. Men inte annars. Alltså, om man kan bortse från att envist fråga sig och berätta till vilken nytta dessa foton tas. Utan istället jämför med ANDRA skolor, i Stockholm liksom i andra delar av landet (brott begås ju även i Haparanda, Arvika, Göteborg etc) inser man snabbt att det faktiskt är helt olika hur man bedömer att eleverna får se ut på skolkatalogerna. Och utifrån det kan man fråga sig själv igen, varför får inte denna pöjk se ut som han vill? Försök bortse från den polisiära nyttan för en gångs skull. Det argumentet är som sagt ganska tunt, tycker jag.

Skrivet av lalandakid den 25 september, 2007 kl. 14:54 #

Killen får väl se ut som han vill - men hans skola har väl en policy kring skolfotograferingen som inte tillåter att eleverna maskerar sig helt enkelt. Det har utgått rekomendationer kring hur skolfotona ska vara till samtliga skolor. Stadsdelarna har ingenting med detta att göra, eftersom Sthlms skolor inte hör till dessa.

Skrivet av Mia den 25 september, 2007 kl. 15:16 #

Alltså... man kan ju säga så här: Polisen kan använda passagerarlistor för att se vem som åker på vilken flight för att bekräfta at en person befann sig på en viss plats vid en viss tid. Men huvudsyftet med de listorna är inte just detta, utan att veta vilka som varit ombord vid en ev. olycka. Företeelser kan ju alltid ha bieffekter. Att skolkatalogerna främst är till för att elever (och lärare) ska få ett minne av sin klass är väl ganska så självklart? Att det sen KAN användas på annat sätt är väl också tänkbart, men inte dess huvudsyfte... Och grundfrågan är just denna: Varför kan inte grabben få se ut som han vill? Han skadar ingen.

Skrivet av Lärarinnan den 25 september, 2007 kl. 15:18 #

mymlan: Det är frivilligt att delta i skolfotograferingen. Om man känner stark oro till att man skulle kunna identifieras via skolfotona så låter man bli att bli fotad. Något vissa elever är mycket väl medvetna om.

Skrivet av Mia den 25 september, 2007 kl. 15:19 #

Jag kan inte förstå det alls och alla har rätt att se ut som de vill. vara sig själv. Trodde jag i alla fall.

Skrivet av Nina den 25 september, 2007 kl. 15:19 #

Lättast för alla parter är väl att låta killen fota sig.. Det håller jag helt med om. Jag tror skolan är rädd för att ett godkännande av denna killes maskering, ger ringar på vattnet och att de kommande år kommer få allt fler konstiga utstyrslar/bakåtvända elever... Men man kan ju vända på det hela, och låta hela skolan stå över fotograferingen i år istället... Så har man statuerat ett exempel på ett annat sätt istället.

Skrivet av Mia den 25 september, 2007 kl. 15:25 #

Men, hallå där, rekommendationer är rekomendationer. Det är fortfarande så att det ÄR godtyckligt hur olika olika skolor gör. Och de GÖR på olika sätt, i hela Stockholm såväl som i resten av landet. Angående det förmodade "skolans policy": Eftersom olika skolor uppenbarligen har olika policyn så bekräftar det bara att det här med hur man får se ut på skolkatalogen är fullständigt godtyckligt. Varför får inte grabben se ut som han gör?

Skrivet av lalandakid den 25 september, 2007 kl. 15:26 #

Mia, menar du att skolan skulle stå över fotografieringen ett år, för att statuera att elever inte får se ut som den här grabben gör? Eller vad menar du?

Skrivet av lalandakid den 25 september, 2007 kl. 15:44 #

Sitter precis och väntar på att mitt föräldramöte ska börja här på skolan. Läser en avhandling till min kurs: "Från barn till elev i riskzon" heter den. Den handlar om normalitet och hur kulturellt betingad normaliteten är och hur den socialt konstrueras återigen, kontinuerligt. Det finns alltså, som författaren Marianne Lundgren, skriver "föreställningar om det normala barnet". Men finns det någonsin något som är normalt? Kom bara att tänka på den här diskussionen då! :)

Skrivet av Lärarinnan den 25 september, 2007 kl. 17:24 #

lalanda: Näe...jag menade inte så - Jag var ironisk. Har tänkt på det här medan jag duschade... Och kom fram till att killen är en riktig vinnare! OM han hade fått ställa sig så där utspökad och fotas utan vidare så hade antagligen hela hans "grej" fallit platt till marken. Ser man ut så där i skolan - ffa inför en skolfototrafering - så är man ute efter att provocera. Det är min bestämda uppfattning. OCH... han har lyckats! Så till den milda grad att det har kommit i kvällspressen, och okända sitter i en blogg på nätet och diskuterar hurvida han har rätt eller inte. Har man behov av att synas och sticka ut från mängden så ska man göra det rejält ;-) Lärarinnan: Det finns nog det som är mer "normalt"... och en del som är mindre. Varje samhälle/sammanhang har sina normer, som bestämmer vad som är "normalt" för olika situationer. Sedan finns det gråzoner - där vi kan accepterar olikheter... och så finns det ytterligheter, som vi inte lika lätt accepterar... Sedan - icke att förglömma - så har vi individuella normer, där vi själva tagit ställning och tycker saker är okey eller ej. Ibland ställer det till problem - ifall den egna normen inte följer samhällets dito... Nästan alla sammanhang kräver en viss anpassningsförmåga - det är helt enkelt en del i vår sociala kompetensen - och den kan variera från individ till individ.

Skrivet av Mia den 25 september, 2007 kl. 18:09 #

Här, i "min" stad i Dalarna, har vi i alla fall fått spexa till det i katalogen där alla gymnasieskolor i kommunen är med. Vissa var hippies, andra var discoutklädda med paljetter och sådant.

Skrivet av Erika den 25 september, 2007 kl. 18:10 #

Mia - hur fan kan du veta att han var ute efter att provocera? Just vid skolfotot? Jag fick intrycket att han alltid ser ut ungefär sådär? Jag vet av egen erfarenhet att du tycker att folk medvetet provocerar bara för att du råkar bli provocerad av dem. Så är inte fallet. Okej stavas okej eller okay.

Skrivet av mymlan den 25 september, 2007 kl. 18:12 #

Det är väldigt många som står så där "utspökade" inför skolfotografiering utan att någonsin hamna i någon tidning. Varför? Därför att policyn på deras skolor är mer tolerant. En annan och mycket viktig del av vår sociala kompetens handlar om just det, förmågan till tolerans. Jag tänker att det inte i första hand är grabbens behov av att synas som det är frågan om i den här diskussionen, utan det handlar snarare om den specifika skolans intoleranta synsätt. Det är som lärarinnan läser i sin avhandling att vi/samhället göder denna intolerans bland annat genom att tycka och handla på det sättet. Ja, jag tycker det är sorgligt att det fortfarande är så år 2007.

Skrivet av lalandakid den 25 september, 2007 kl. 18:27 #

lalanda: Det är sorgligt. Jag håller med dig...och egentligen en helt onödig konflikt. Kanske ska vi plocka bort skolfotograferingen ö h t? Det är ju en rätt fånig service som skolan håller föräldrar och släktingar med varje år... och som skolfotofirmorna tjänar grova pengar på. De som vill ha årliga porträtt på sin unge kan ju faktiskt söka upp den lokala fotografen istället. Varje skola kan ju sedan ordna egna id-foton inför klasskonferens osv... med hjälp av en enkel digitalkamera. Som det är nu så är det ett nedra pusslande för klasslärarna att få ihop scheman för fototider, så det inte krockar med idrott och andra övningsämnen...och dyrbar lektionstid är det som går åt till att lärare ska övervaka så eleverna sköter sig under tiden. Jag skulle inte ha något emot att slippa detta helt.

Skrivet av Mia den 25 september, 2007 kl. 23:48 #

Det där är verkligen überfånigt. Jag har haft tjejer i klassen som haft lust att skämta till det lite. Det får man i n t e göra längre. Så de har inte heller fått vara med. Men det här. Det är ju killens vardagsjag till och med. Skitdumt.

Skrivet av Moböjs den 26 september, 2007 kl. 07:59 #

Skriv en kommentar:

Kommentarer är avstängda för detta inlägg