men lev och låt leva
11 oktober kl. 20:51

Sånt här gör mig upprörd.

Skrev om det tidigare, här.

Och deeped resonerar kring det så bra att vidare kommentarer känns överflödiga.

Kan bara inte låta bli att engagera mig i varje människas rätt att vara unik. (sorry Sandra men jag tycker att det är ett bra ord)

Varje barn, tonårings rätt att söka och hitta sin identitet, utan att dumma vuxna ska förstöra.

Skrev om det för längesen, bland annat här.

Postat i: seriöst | Permalink  | Kommentarer [25]  
 
Kommentarer:

"Varje barn, tonårings rätt att söka och hitta sin identitet, utan att dumma vuxna ska förstöra." Ibland kanske det behövs "dumma" vuxna som sätter gränser dock... som förutser konsekvenserna av ett handlande och som tar det ansvar som vuxna förväntas klara att ta. Vi hjälper inte ungdomar genom att agera som tonåringar själva. Bara som refelektion - jag skiter i om ungar målar sig på klassfoton. Har de behov av att synas på det sättet och få extra uppmärksamhet så får vi vuxna nog bara acceptera att vi just då har med ett sådant barn att göra... Även de lär ju växa upp och mogna. Det är inte skolans ansvar att agera polis. Ej heller fotofirman. Sånt här ansvar ligger på föräldrarna.

Skrivet av Mia den 12 oktober, 2007 kl. 07:38 #

Mia - jag ser ingen motsättning mellan att låta barnen vara sig själva och att sätta gränser... Men de gränserna bör handla om andra saker än fucking UTSEENDE.

Skrivet av mymlan den 12 oktober, 2007 kl. 08:17 #

Håller med dig. Det är vuxna som är problemet. Vi skapar ideal och mobbnings-tv som Idol. Och sen...skäms vi? över barnen som vill vara sina egna. När blir man så tråkig? Vi borde vara glada när någon väljer att inte banta ner sig, eller följa ideal. Eller dvs vi SÄGER att det är så bra, men visar något annat.

Skrivet av Karin den 12 oktober, 2007 kl. 10:00 #

Nä nu måste jag säga emot dig rejält Mia. Jag tycker du för ett slutet resonemang. Klart som korvspad att vi ska sätta gränser vi vuxna, de flesta av oss har förhoppningsvis en välutvecklad konsekvenstänkande, som ungar inte har färdigt förrän de närmar sig tjugoårsåldern. Men det är en jäkla skillnad mellan utseende och beteende! Och alla tänker inte och reagerar som du Mia, du kan inte utgå ifrån enbart ditt och dina vänner och bekantas egna reaktioner när du dömer och bedömer hur och varför andra beter sig som de gör (oavsett om det är ungdomar eller barn). Du har väl ändå ha förmåga att förstå och acceptera att andra människor kan tänka och handla av helt andra orsaker och för helt andra avsikter än vad du tar för givna, eller? Vi hjälper inte ungdomar genom att pracka på dem våra egna fördomar. Världen är lite större än så.

Skrivet av lalanda den 12 oktober, 2007 kl. 10:18 #

Martin Ingvar (känd professor och hjärnforskare) sa nyligen följande: "Norm - är när vuxna går in i barnets integritet och talar om vad som gäller" Normer är inte farliga. De skadar inte barnets integritet, eller kränker barnet. Däremot drar normer gränser. Sedan kan självklart barn och vuxna ha olika normer och olika gränser - men det är svårt för en skola om den ska anpassa sig efter varenda enskild elev och förälder som kommer i kontakt med verksamheten. Någonstans krävs det därför en social anpassningsförmåga, där både barn och föräldrar (vuxna) får acceptera att det finns normer och regler inom enheten. Skolan är inte ett offentligt rum. De regler som fattas av beslutsfattarna där måste brukarna finna sig i att följa. Passar det inte - så kan man ju alltid byta skola, och försöka hitta någon med samma normer och regler som man själv har... I det fall mymlan lyfter upp så har det dock gått snett. Om skolan motsatte sig en röd stjärna runt ett öga borde det påtalats innan fotograferingen så eleven fick en valsituation - tvätta bort, eller avstå. Nu fick ungen tydligen vara med och då får nog skolan stå sitt kast. Att börja retuschera tycker jag är fel.

Skrivet av Mia den 12 oktober, 2007 kl. 15:32 #

Mia, "Normer är inte farliga. De skadar inte barnets integritet, eller kränker barnet. Däremot drar normer gränser." Precis, så därför undrar jag om du har förmåga att förstå och acceptera att inte alla andra människor tänker och handlar som du gör. Den sociala förmågan skapar vi allihop tillsammans, förstår du? Du kan reproducera fördomar (angående hur man bör se ut t ex) genom att lära barn dina egna fördomar, eller så kan du använda ett vidare perspektiv i ditt sätt att resonera och på så sätt bidra till ett tolerantare samhälle. Alla spelar en roll i hur samhället ser ut. Ingenting är så statiskt att en skola, en arbetsplats, en by eller en annan form av enhet aldrig förändras i fråga om seder och attityder. Förstår du att du har en roll i det hela? Förstår du att du faktiskt kan välja att lära ut tolerans eller intolerans, genom hur du själv reagerar? Om du accepterar andra människors sätt att tänka och handla eller inte? Hur ett samhälle ser ut och utvecklas är en växelverkan mellan hur det funkar från början och hur dess individer förändras och på så sätt förändrar hela samhället. Är det så svårt att förstå?

Skrivet av lalanda den 12 oktober, 2007 kl. 16:01 #

lalanda - väldigt bra skrivet...

Skrivet av mymlan den 12 oktober, 2007 kl. 16:06 #

lalanda: Du verkar verkligen ha hakat upp dig och tror att jag inte accepterar att människor ser lika ut. Du har SÅ fel! JAG personligen sätter mig INTE emot hur ungar ser ut/klär sig odyl... Det är INTE min sak. (undantaget mina egna barn - där är jag förälder!) MEN det blir min sak att ställa upp på de normer och regler som tex min arbetsgivare sätter upp för en skolfotograferingen. Jag är ålagd att följa dessa - liksom skolans övriga personal OCH elever... och därmed indirekt faktiskt även föräldrarna. Jag vet inte hur dina barns skola dokumenterar sånt här - men på min arbetsplats, och i mina barns skolor så skriver föräldrar och barn under en försäkran om att ställa upp på skolans värdegrunder och regler...Det blir ett "kontrakt". Har då skolan bestämt att eleverna inte ska vara maskerade, eller utklädda under skolfotograferingen - så är det dessa regler som gäller. Inget barn är dock tvingad att delta i fotograferingen... Det går bra att avstå.

Skrivet av Mia den 12 oktober, 2007 kl. 21:19 #

...ser OLIKA ut - skulle det självklart stått!

Skrivet av Mia den 12 oktober, 2007 kl. 21:19 #

Vad är din åsikt då? Det är ingen här som INTE har förstått att skolor och olika samhällsenheter har sina seder, bruk och policyn. Det är snarare du som har hakat upp dig skulle jag vilja säga. Du skriver om något uppenbart, gång på gång, som om man är lite korkad eller något. Och sen säger du att det inte är din åsikt. Jaha du, men om du inte håller med skolan, VAD tycker DU? Och har du verkligen förstått vad jag menar? Att vi bär alla ett ansvar för hur vi reproducerar fördomar och bidrar till bilden av det som ska anses vara normalt? Det är därför jag tjatar lite på dig Mia, för du har hittills inte visat att du har förstått vad jag menar. Jag får upprepa mig så får vi se vad som händer: Alla spelar en roll i hur samhället ser ut. Ingenting är så statiskt att en skola, en arbetsplats, en by eller en annan form av enhet aldrig förändras i fråga om seder och attityder. Förstår du att du har en roll i det hela? Förstår du att du faktiskt kan välja att lära ut tolerans eller intolerans, genom hur du själv reagerar? Om du accepterar andra människors olika sätt att tänka och handla eller inte. Hur ett samhälle ser ut och utvecklas är en växelverkan mellan hur det funkar från början och hur dess individer förändras och på så sätt förändrar hela samhället. Du är en del av detta samhälle, och dina val påverkar. Du kanske tror att du är betydelselös Mia, men det är du inte. Varje gång du väljer, eller inte väljer något så bidrar du till hur samhället formas. Både i ditt yrke och som förälder. Och om du accepterar alla fördomsfulla normer som finns kan det tolkas som att du antingen är feg (om du nu inte tycker som skolan) eller att du faktiskt håller med och själv tycker att det är fel att en del ser ut som de gör. Som sagt var...det gäller alla Mia. Et tu Brutus.

Skrivet av lalanda den 13 oktober, 2007 kl. 12:07 #

Och Mia, du är inte på skolan bland lärare, elever och föräldrar. Du är i stort sätt anonym kommentator på någon annans blogg, du FÅR säga DIN mening. Du behöver inte upprepa att "det är skolans regler som gäller".

Skrivet av lalanda den 13 oktober, 2007 kl. 12:16 #

Försöker bena ut det hela: jag tycker inte att MIN personliga åsikt alltid är viktigast är framföra. Lika lite som jag har lust att lyssna på en förälders personliga åsikt kring hur dennes tonåring ska få delta i skolfotograferingen med en röd stjärna målad runt ögat, trots att det strider mot skolans policy. Åsikten är registrerad - självklart. Men tillmötesgås inte. Ibland står det mig helt enkelt lite upp i halsen, hur enskilda människor idag ensidigt hävdar individens och egots rättigheter, när vi samtidigt lever i ett samhället som kräver en social anpassningsförmåga. Att lära ut tolerans är för mig inte samma sak som att säga "du får göra som du vill". Tolerans är för mig lika mycket riktat åt andra hållet - dvs en acceptans för vilka regler vi kommit överens om ska gälla. För mig är det inte att befästa fördomar när någon reagerar över ett gränsöverskridande beteenden. Folk får se ut hur fanken de vill för mig - men de får också vara beredda på att ta konsekvenserna av sitt val om det innebär att de gått över gränsen för ev. normer eller regler i den grupp de verkar. Pelle vill måla sig som en hårdrockare på klassfotot. Lisa vill visa brösten. Kalle tycker han ska få göra en "sieg heil" hälsning. Lotta vill ha afroperuk och stora solglasögon Lasse vill ha en tröja med ett stort marijuanablad och texten "Free" på. Lena vill göra en "britney" och sitta utan trosor... Janne vill ha en påse över huvudet Tina vill stå bakåtvänd Robert vill hålla i ett plakat som uppmanar till minskad anhörighetsinvandring. Jenny vill klä ut sig till Marilyn Monroe. Var drar vi gränsen? Hur långt går individens rätt att "utrycka sig" på ett klassfoto i en skolkatalog. Kanske ska vi börja med att fråga vad vi ö h t ska med klassfotografier till i så fall...? Kanske är det dags att hänvisa Sveriges föräldrar till den lokala fotografen om de vill ha foton på sina barn? Då skulle det vara intressant att se hur - och OM - Pelles mamma/pappa agerade... när ansvaret plötsligt låg på dem enskilt, och ingen "dum" rektor fanns att skylla på.

Skrivet av Mia den 13 oktober, 2007 kl. 14:50 #

Men Mia. När nu någon FRÅGAR efter DIN personliga åsikt, varför kan du inte bara svara då? Om andra är intresserade och nyfikna på DIG? Du tycker ju om diskussion och debatt, och provocerar ibland själv medvetet i din blogg, men en diskussion blir ju inte intressant om man inte delar med dig av sina åsikter, utan bara hänvisar till "allmänna normer" eller vad som är PK.

Skrivet av mymlan den 13 oktober, 2007 kl. 16:55 #

Ok Mia, vad är det du inte förstår av det jag försöker säga till dig? Nåt måste det ju vara!

Skrivet av lalanda den 13 oktober, 2007 kl. 17:06 #

Just precis. Det här med allmänna normer och regler kan ju varenda människa som inte lider av någon form av avskärmande psykisk åkomma Mia. Du behöver inte förklara i femton kommentarer hur skolans normer fungerar, det är ganska uppenbart som sagt var.

Skrivet av lalanda den 13 oktober, 2007 kl. 17:12 #

Min PERSONLIGA åsikt har jag redan framfört: Jag tycker att skollelever (och deras föräldrar) ska rätta sig efter skolans policy vad gäller skolfotograferingar.

Skrivet av Mia den 14 oktober, 2007 kl. 13:12 #

Mia - visst. Man bör rätta sig efter uppsatta regler. Men. Om dessa regler är ologiska och irrelevanta, om reglerna motverkar sitt syfte, eller om de helt enkelt i längden verkar mot demokrati och yttrandefrihet och sådant, då bör man väl ändå ifrågasätta dem, ta upp dem till diskussion och kanske i vissa fall tillämpa civil olydnad för att få fram en förändring? Samhället utvecklas inte om alla bara följer reglerna. Någon måste våga bryta dem för att det ska hända saker.

Skrivet av mymlan den 14 oktober, 2007 kl. 13:18 #

Ok, så du har alltså ingen egen åsikt, bara framför någon annans (skolans). Det är många som avsäger sig sitt eget ansvar för en massa hemskheter på exat det sätt du gör Mia. Kolla bara övergrepp i krigstider, fascism, diktaturer etc etc. Synd att du inte förmår att fördjupa diskussionen. Som sagt, vad fan skriver folk kommentarer för om man inte har nåt att säga... ...tragiskt sa Bull.

Skrivet av lalanda den 14 oktober, 2007 kl. 17:06 #

mymlan: Om man tycker reglerna är fel så ska man självklart ta upp detta och föra en diskussion. De flesta skolor har demokratiska organ för detta - så som elevrådet. Men vad jag förstått så har någon diskussion inte skett - utan skolan har ställts inför ett faktum som just då stridit mot skolans policy. Vill man ha demokrati så måste man nog också välja demokratiska vägar. Sedan k a n ju vara så att inte alla tycker att det är irrelevanta och ologiska regler? Jag har faktiskt ingen aning om ifall man kan kalla en skolas fotokatalog för ett organ där man måste tillämpa yttrandefrihet och tryckfrihet. Skolan i sig är ju inte ett offentligt rum - och då undrar jag hur pass offentlig skolfotokatalogen kan räknas... Den trycks ju inte upp för allmänheten utan för en begränsad grupp - som själva väljer om de vill betala för den eller ej. Frågan är om inte skolan då har rätt att tillämpa de regler för fotograferingen som de finner lämplig?

Skrivet av Mia den 14 oktober, 2007 kl. 20:49 #

Lalanda: Går du inte lite till överdrift nu? Jämnställer du mig med en fascist bara för att jag inte tycker att barn ska vara maskerade i skolfotokataloger? Går det inte att acceptera min personliga åsikt - bara för att den råkar överensstämmer med skolans regler? Menar du att du därmed anser att alla människor som råkar hålla med om någon ordningsregel eller norm inte tar eget ansvar? Ja.. vad ska man säga? Lycka till med revolutionen kanske... Så mycket låg det bakom dina fina ord om att alla har rätt att vara sig själva och tycka som de vill... *skakar på huvudet*

Skrivet av Mia den 14 oktober, 2007 kl. 20:59 #

Mia, du är fullständigt sanslös... Nu erkänner du ju att du har en åsikt, att du har haft det hela tiden. Din personliga åsikt är att ungdomar inte får se ut som de vill även om det inte skadar någon. Självklart får du tycka det! Men då ska du stå för det också och inte gömma dig bakom en massa trams om att det är skolans policy. Nej, jag tror inte att du är fascistisk, bara lite trög sådär i största allmänhet. Sånt är lättare att hjälpa, öppna dina sinnen och rannsaka dig själv oftare. Ta ansvar för dina egna åsikter och handlingar Mia så ska du se att det ordnar sig. Du kommer att få respekt.

Skrivet av lalanda den 14 oktober, 2007 kl. 21:33 #

Lalanda: *suck* Hur fanken fick du till det här: " Din personliga åsikt är att ungdomar inte får se ut som de vill även om det inte skadar någon." Är du dum, dyslektisk eller bara allmänt road av att provocera??? Ungar (liksom andra människor) får se ut hur fanken de vill. Punkt! Dock inte i skolfotokatalogen, i fall skolans policy säger att barnen inte får vara maskerade. Punkt! (Jag har hållit inne med det genom hela diskussionen... men kan väl avslöja nu att många av mina närmsta vänner i tonåren var punkare...och vissa var synthare... min tolerans för hur tonåringar klär sig/målar sig/klipper sig osv är därför "rätt" tolerant. Samtidigt som den erfarenheten har gett mig en rejäl insikt i vilka reaktioner ungdomar med extrema utseenden kan möta. Därför vidhåller jag starkt att även tonåringar måste ta ansvar för hur de väljer att se ut - och sluta skylla ifrån sig om utseendet medför konsekvenser på något sätt.)

Skrivet av Mia den 15 oktober, 2007 kl. 00:23 #

Du fattar ingenting Mia, tyvärr. Du ÄR ett hopplöst fall. Hade du förstått något av det jag har försökt säga till dig hade du inte ens blivit så här upprörd som du blivit. Jo, du har många vänner som varit punkare. Jag med, och så har jag många vänner som är invandrare och som faktiskt är jättesnälla. Jag är inte dum, dyslektiker eller road av att provocera. Tvärtom är jag väldigt orolig över din ytliga attityd och att du , speciellt med tanke på att du är lärare och har ett jätteansvar med ungar, inte fattar hur du REPRODUCERAR fördomar genom ditt handlande. Som du dessutom försvarar med näbbar och klor, kära nån. Profylaxandning hjälper inte bara gravida och födande kvinnor, det rekommenderar jag dig. Det syresätter hjärnan dessutom.

Skrivet av lalanda den 15 oktober, 2007 kl. 07:58 #

Tack lalanda - för din fantastisk analys av en mig som du aldrig träffat eller aldrig haft kontakt med (annat än vid ett mycket fåtal tillfällen i en blogg). Det är få människor förunnat att ha en sådan gåva som din.

Skrivet av Mia den 16 oktober, 2007 kl. 11:02 #

Well, jag kan säga detsamma om dig. Fast inte att din analys av mig är fantastisk. Och förresten, jag har inte bara träffat dig i en blogg. Harläst en tre fyra stycken bloggar som du har skrivit.

Skrivet av lalanda den 16 oktober, 2007 kl. 22:11 #

Skriv en kommentar:

Kommentarer är avstängda för detta inlägg