Ju fler hemliga kockar desto sämre soppa...

03 feb kl 23:15, 2009

Skrivet av nutropia under kategorin Nyheter | 4 Kommentarer | Permalink

Länge sedan jag skrev något nu... Har fullt upp med mitt exjobbsprojekt som ska genomföras här under våren..har hamnat på lab med en grötig och ganska komplicerad metod och labarbete har aldrig varit min starkaste sida...men det är rätt kul att få känna på lite riktig forskning "hands on" för en gångs skull istället för att bara ta del av andras..

Satte mig ner häromkvällen och började läsa Mats-Eric Nilssons "Den hemlige kocken" och blev dessvärre besviken redan från första början.. Nilsson skriver alltför raljerande för min smak och drar alltsom oftast slutsatser som jag upplever att han utgår ifrån att läsaren håller med honom om; jag föredrar att någon presenterar mig fakta och inte en redan färdigmejslad åsikt som jag bara kan göra till min utan något som helst tankearbete.

Visst är ämnet i boken både intressant och viktigt, och visst ska man inte få kalla "vad som helst" för "vad som helst" när man namnger livsmedelsprodukter, ffa om ämnet man anger inte återfinns i produkten. Men det är när Nilsson viftar med stora varningsflaggan endast utifrån det faktum att man adderar tillsatser, som ju säkert (och vi ju alla vet enligt Nilsson) "inte kan vara bra" för oss, som jag börjar tappa intresset för boken. Det är just den typen av argumentation jag stör mig på - att något som är tillsatt eller syntetiskt framställt per definition är skadligt för oss. Några egentliga belägg för något sådant lägger inte Nilsson fram (inte hittills i boken iaf) utan han verkar mest utgå ifrån rykten om olika ämnens skadeverkan. Nilsson försöker enligt min mening förstärka detta genom att så fort det rör sig om någon kemisk process frångå sitt ganska "lekmannamässiga" tilltal och plötsligt använda ett detaljerat och fackmässigt språk. Som exempel kan nämnas när Nilsson pratar om vaniljsubstitutet etylvanillin vilket är "framställt av petrokemiska produkter". Jag tror inte merparten av Nilssons läsare klart och tydligt förstår vad detta innebär men det spelar ju ingen roll - huvudsaken är att det låter farligt!

Och varför är det så otroligt farligt att man framställer vanillin ur lignin ifrån rötad gran? Är det då per automatik lika hemskt att äta "rötad" ost?

Nej, hoppas det blir en annan ton de nästkommande kapitlen annars finns det en stor risk att jag inte tar mig igenom boken - och det vore verkligen synd för diskussionen Nilsson öppnar upp för är mycket intressant! ..synd bara att han själv för bägge parters talan i sin bok...

 

Trackback URL: http://blogg.passagen.se/nutropia/entry/ju_fler_hemliga_kockar_desto
Kommentarer:

Tjena, Johan!
Intressant blogg med intressanta diskussioner!
Jag håller med dig om att Mats-Eric Nilsson (M-E N) raljerar. Däremot så är jag mindre säker på att jag håller med dig om att det är dåligt i just detta fallet. Det behövs en stark motpol i denna debatt även om den för närvarande är iögonfallande befriad från vetenskapliga belägg. Det behövs en opinion för att forskning ska komma igång. De studier som finns i dagsläget kring livsmedelstillsatser (där det som i många andra forskningsområden råder stor oenighet även om detta inte aviseras utåt) tycker jag är tillräckliga för att befoga ytterligare forskning. Så för att öka "intresset" för denna fråga så behövs det en debatt - vilket rättfärdigar en viss grad av raljerande.

Skrivet av TALO den 05 februari, 2009 kl. 09:21 #

För det andra så anser jag däremot att M-E N har helt rätt i att livsmedelsindustrin har blivit oförsiktig och att vi lider av en allvarlig form av vetenskalig hybris i många fall. Vi tror oss veta tillräckligt mycket om tillräckligt många saker för att kunna proklamera en livsmedelstillsats som säker/osäker för konsumtion. Jag tror att det är smart att ha i åtanke att majoriteten av de teknologiska framsteg som vi gör inte görs med syftet att föra mänskligheten mot en säkrare/sundare tillvaro. De görs med syftet att tjäna pengar. Och om du gillar Taubes så finns det mycket intresseant att läsa kring maktspelet bakom kulisserna i livsmedels-/läkemedelsindustrin. Jag anser att det är positivt att någon ställer krav på livsmedelsindustrin även om M-E N går till överdrift lite väl många gånger.

Skrivet av TALO den 05 februari, 2009 kl. 09:21 #

För det tredje. M-E N's mest intressanta poäng (som han förvisso inte han kan hävda sig vara grundare till) är idén om ogynnsamma interaktioner. Vi vet helt enkelt inte hur saker påverkar oss fullt ut när vi "blandar" ämnen och tillsatser till höger och vänster i kroppen. Det är ju som bekant en metabolisk miljö som är f.n. är omöjlig att reproducera in vitro (för att inte tala om hänsyn till individuella skillnader). Och råttstudier funkar inte heller eftersom de inte lever eller äter som vi människor. Därför anser jag att man ALLTID bör tillämpa försiktighetsprincipen: om en tillsats inte är absolut nödvändig så ska den heller inte få existera i vår mat. Begreppet GRAS (generally recognized as safe) och liknande bedömningar används alltför godtyckligt och det är i min mening helt förkastligt. Men det hela handlar i slutändan om pengar och då förlorar alltid konsumenten (som nästan undantagslöst besitter minst kunskap kring saken i fråga). What you don't know won't hurt you, right?

Skrivet av TALO den 05 februari, 2009 kl. 09:26 #

Nej, du har kanske rätt, det kanske är bra i det här avseendet, för att skapa debatt. Jag hoppas du har det, för raljerar gör han ju lika fullt ändå...

Jag är bara lite rädd för att det blir betydligt lättare av avfärda honom pga det; kan man skjuta hans 8 första argument i sank så spelar det liksom ingen roll hur bra de sista två är. Jag har alltid tänkt att om man ska gå emot något som nästan ingen ifrågasätter så måste man verkligen ha på fötterna, och då vill det till att man ordentligt med källor och referenser.. Men det är klart, ngn slags gräsrotsrevolution kanske blir effekter istället..!

Skrivet av Johan Hurtigh/Nutropia den 05 februari, 2009 kl. 17:52 #

Skriv en kommentar:
  • HTML Syntax: INTE tillåten