Har varit inne på Egons blogg en hel del och läst och även kommenterat lite. Det är sorgligt att se vad som pågår på hans sida tycker jag...
Här kommer en person som har levt sedan 20-talet, uppvuxen i en för oss helt främmande värld med helt andra värderingar och sätt att se på världen. Han låter oss få en inblick i hans sätt att tänka och delar med sig av sina värderingar. Ni kanske inte håller med honom i hans åsikter men jag skulle bli upprörd ifall några intoleranta bloggare får Egon att ge upp sin blogg.
Egon ger oss EN del av den där mångfalden alla talar så varmt om (utom möjligen egon själv :D ) och om vi ska ge oss på honom med målet att visa den "rätta" vägen och få honom att följa den så är vi alla ute på tunn is. Då har vi redan glömt alla läxor vi lärt oss av USA de senaste åren: Man kan inte fara runt jorden och tvinga på andra sina egna synsätt. Detsamma gäller här.
Så läs Egons blogg och om ni måste kommentera så var schyssta. Vill ni på något vis nå fram med era budskap så kan ni inte börja med att spotta på honom och sedan säga hur han ska tycka. Historien borde ha lärt er att det inte fungerar.
Jag om någon uppskattar möjligheten att få höra från en äldre människa vad han har att säga då vi allt för sällan får se de sidan av myntet. Extra spännande blir det självklart när det är väldigt, i dagsläget, kontroversiella tankar som dyker upp
... jag fick precis en brinnande lust att skriva "skäms"...
Jag tvekade lite med att skriva med detta sista stycke men det får gå.
Ni anser kanske att Egon är en neokonservativ reaktionär och att det är fel. Min tanke är då att ta det hemskaste exemplen av dem alla; Nazi-Tyskland. Hade Hitler vunnit och lagt hela Europa under sina fötter (där Sverige skulle ingå) så hade de allra flesta av oss komformativa svenskar suttit här idag och ansett att det där med judeförintelsen var ju en rätt bra idé.
Det jag menar med det är att rätt och fel bara är en uppfattning vi har. Den är inte förankrad i verkligheten eller något utan baseras bara på de normer vi byggt upp i samhället. Jag är tacksam för de flesta normer vi idag har i Sverige men jag är inte blind för hur snabbt de kan förändras och hur accepterad den förändringen kan bli. Visste ni t.ex. att Uppsala universitet var det främsta universitetet när det kom till forskning kring raslära? Få i Sverige motsatte sig under tiden innan kriget nazisterna överhuvudtaget. Och det kan hända igen precis när som helst.
Jag hoppas att ni har sett dokumentären(?) The Wave.
Det här är min slutkläm: Man ska inte isolera och smutskasta människor med andra åsikter. Det enda det leder till är att de får en ännu starkare grogrund i sitt missnöje och utanförskap. (Det var ett mirakel att de 110,000 Japaner som låstes in i amerikanska internemt camps under WWII inte tog hämnd... De satt flera år i fängelse för att de hade sitt ursprung i Japan)
wow, nu är jag off-topic
Hej - har inte läst ngt. här förr.Tycker att du skriver mkt klokt. Smutskastningensorden är förfärliga. Tyvärr är det inte alltid bara från de som kommenterar. Jag slutade för länge sedan. Egen och jag delar kristen tro, me har inte samma sätt att bjuda budskapet toill andra. Lag - evangelium.
jag vet inrte med mig att jag på ngt. sätt smutskastat honom, men han har i alla fall stängt av mig så jag får inte läsa.
Margaretha
Skrivet av
Margaretha
den 02 december, 2008 kl. 15:05
#
Och vad säger du då när ovan hyllade bloggare (egon) själv går in på andras bloggar och rådissae, hånar och häcklar, utan att man ens har kommenterat hos honom från början? Är det månne mångfaldhyllade det med?
Egons blogg är en scharad. Till för att framförallt provocera, då får man tåla att folk blir provocerade.
Skrivet av
JenJen
den 02 december, 2008 kl. 16:33
#
Att jag hyllar Egon är nog att ta i lite, det finns inte mycket jag håller med honom om. Men om de som vill sitta på sina höga toleranta hästar ska agera därefter så är det deras ansvar att bemöta även de mest förvridna åsikterna med respekt. Att vara liberal och tolerant kan vara tufft, speciellt om en person som Egon inleder ett påhopp.
Det handlar även om konflikthantering och den klassiska förmågan att vända andra kinden till. (Jo, jag är ateist, eller rättare sagt, jag tror inte på något övernaturligt.)
Skrivet av
Oscar Wolf
den 02 december, 2008 kl. 16:50
#
Oscar: Du har rätt i sak. Man ska vara tolerant gentemot avvikande åsikter, men detta handlar om något helt annat. Egon nöjer sig inte med att predika sin tro, utan fördömer också alla som inte delar den. I snart sagt varje blogginlägg förolämpar och smutskastar han både kvinnor, invandrare, ateister, muslimer, agnostiker, ja, i praktiken alla som inte är vita, svenska, kristna män med sina europeiska rötter. Att då försöka nyansera Egons främlingsfientlighet kan aldrig kallas att vara intolerant. När Egon hävdar att alla invandrare är brottslingar av naturen, och man som svar på detta presenterar fakta som motsäger det rasistiska uttalandet, är det raka motsatsen till intolerans. Tolerans, det vill säga.
Skrivet av
Sinatra
den 02 december, 2008 kl. 17:03
#
Det är det här som är två biljoner kronors frågan i våra tider.
Hur ska man hantera personer med radikalt andra åsikter.
Hur vi på passagen behandlar Egon kan jämföras med hur USA hanterar muslimer. Respektlöst genom smutskastning och aggresiva debatter.
Vad tjänar vi på en sådan inställning?
Det fungerar inte i längden och det är något vi måste ta oss i från.
Skrivet av
Oscar Wolf
den 02 december, 2008 kl. 17:14
#
Skit i vad han har för åsikter och respektera honom som människa i allafall.
Om vi inte ens kan acceptera en lite småtokig kristen gubbe (sorry egon) hur ska vi då på nationell och internationell nivå kunna förhålla oss till djupt troende muslimer? Eller judar för den delen?
Vi har religionsfrihet, det är en bra början. Men den allmänna attityden mot oliktänkande måste nog förändras innan vi kan börja få rätsida på denna värld. (Jag tänker inte säga "igen" då det aldrig varit rätsida på vår värld :D )
Skrivet av
Oscar Wolf
den 02 december, 2008 kl. 17:14
#
Jag har inte varit det minsta otrevlig mot Egon, bortsett från som direkt svar på otrevligheter från hans sida.
Enligt min åsikt är kommentarerna på Egons blogg väldigt milda, med tanke på att de åsikter som uttrycks i bloggen inte bara är radikala, utan snarare hatiska och mordiska. Att säga att människor med livshotande sjukdomar får skylla sig själva har inte med religionsfrihet eller yttrandefrihet att göra, utan är förtal och inget annat.
Skrivet av
Sinatra
den 02 december, 2008 kl. 17:25
#
För övrigt har vi lagar som kommenterar hets mot folkgrupp i Sverige. Att vara kristen är inte hets mot folkgrupp, men att säga att muslimer är utsända av djävulen är hets mot folkgrupp. Det finns en stor skillnad mellan att ha en trosuppfattning och att vara rasist. Egon träder över den gränsen dagligen.
Skrivet av
Sinatra
den 02 december, 2008 kl. 17:27
#
Jag anklagar ingen specifikt men det finns onekligen en vilja att aggresivt bemöta Egon i de flesta av hans inlägg.
Nja, att säga att människor med livshotande sjukdommar får skylla sig själva är inte förtal, dock är det inte långt ifrån..
Kap 5 1§ i brottsbalken
"Den som utpekar någon [...] som [...] klandervärd i sitt levnadssätt [...] dömes för förtal till böter"
Skrivet av
Oscar Wolf
den 02 december, 2008 kl. 17:36
#
Jag tror jag har ett lite högre helikopterperspektiv på hela situationen vilket gör att du och jag inte alltid når fram till varandra i våra resonemang. För att vara väldigt rakt på sak: Om alla människor lärde sig att inte bli upprörda över andras åsikter så skulle vi inte ha några krig längre :S
Förbered dig på att få komma i kontakt med åsikter likt denna mans:
Skrivet av
Oscar Wolf
den 02 december, 2008 kl. 17:36
#
Skrivet av
Oscar Wolf
den 02 december, 2008 kl. 17:36
#
Då är det vårat ansvar att anmäla bloggen till Passagen om man ser rena lagövertramp. Det finns en knapp för det högst upp på alla bloggar på passagen.
Sen är det upp till passagen att bedömma hans inlägg och se ifall de träder över användaravtalets regler eller t.o.m. bryter mot lagen.
Skrivet av
Oscar Wolf
den 02 december, 2008 kl. 17:38
#
Oscar: Du citerar själv följande:
"Den som utpekar någon [...] som [...] klandervärd i sitt levnadssätt [...] dömes för förtal till böter"
Detta är exakt vad Egon gör när han hävdar att dödssjuka människor får skylla sig själva. Han menar att de med sitt syndiga ("klandervärda") levnadssätt har dragit sjukdomen över sig själva. Det är alltså, enligt brottsbalken, förtal han ägnar sig åt.
I ett blogginlägg kommenterade han till och med en specifik MS-sjuk person som han känt i sin uppväxt, och anklagade denne för att bara ha sig själv att skylla för sin sjukdom.
Det står alltså svart på vitt i ditt citat att Egon gjort sig skyldig till detta brott. Jag tror dock inte att en anmälan skulle leda någonstans, men det är en annan historia.
Skrivet av
Sinatra
den 02 december, 2008 kl. 17:51
#
Du skrev inte med tillräckligt med information i din förra kommentar för att man skulle kunna dra slutsatsen om förtal och jag kopplade inte att något jag tidigare läst från hans blogg kunde jämnställas med förtal. Det du skriver nu dock är ju definitivt förtal.
Det är klart att en anmälan gör något. Jag har själv blivit nedstängd för en del saker jag publicerade efter att någon anmälde min blogg.
Om du har de åsikter du har och sen inte ens bemödar dig att trycka på en liten röd knapp så är det ganska illa också tycker jag :S
Skrivet av
Oscar Wolf
den 02 december, 2008 kl. 17:57
#
Oscar: Jag tror att en anmälan mest skulle göra Egon mer övertygad om att han har rätt, och att alla andra är vilsna ateister som vägrar lyssna till Guds ord. Visst skulle han kanske få delar av sin blogg nedstängd, men i ett större perspektiv tror jag inte att det skulle göra någon särskild skillnad.
Min poäng var snarare att jag vägrar hylla en endaste liten partikel av denna gravt rasistiska och hatiska man, och när du, som verkar vara en intelligent och resonabel person, gör det blir jag upprörd.
Skrivet av
Sinatra
den 02 december, 2008 kl. 18:06
#
Internet ska vara en plats där alla ska kunna uttrycka sina åsikter inom lagens ramar.
Igen, jag hyllar inte Egon, jag uppskattar att han tillför något eget till passagen. Hans åsikter svart på vitt är hatiska och rasistiska men jag tror samtidigt att jag skulle uppskatta att sitta ner och prata med honom om "gamla goda tider" någon gång och han är säkert en väldigt trevlig person när man träffar honom. Det är något man inte ska glömma bort att vad vi än tycker om hans åsikter så finns det människor i hans liv som älskar och värdesätter honom högt.
Jag tror inte att en anmälan mot hans blogg skulle "förvärra" hans åsikter, han skulle nog hantera det som ett snörpligt slut på en intensiv bloggperiod och sedan spendera lite mer tid framför TVn istället.
Skrivet av
Oscar Wolf
den 02 december, 2008 kl. 18:25
#
Jag håller med om det mesta du skriver.
Jag tror också att Egon är en väldigt trevlig person, OM man delar exakt samma åsikter som honom.
Om man däremot skiljer sig från honom på någon punkt får man genast höra att man är en ond, förtappad, dum, förtidspensionerad, förstockad, blind, sinnessjuk, kedjerökande alkoholist.
Även om jag inte passar in på någon av ovanstående förolämpningar så är det inte något jag vill ha kastat i mitt ansikte.
Jag respekterar därför inte Egon i något avseende alls. Av samma anledning som jag inte respekterar Adolf Hitler.
Skrivet av
Sinatra
den 02 december, 2008 kl. 18:35
#
"Du Egon mf. är ett bevis på att ni troende har avvikelser på era kromosomer...därav förklaringen till att ni är så många..för ni är ett SLÄKTE för sig.Säkerligen pga. fortsatt incest efter Adam o Eva."
Ett av inläggen som dykt upp på hans sida. Det är dessa jag vänder mig mot. Om man ser Egon som ondskan själv så ska man inte behandla honom med ondska. Det om något kommer bara förstärka hans redan etablerade åsikter ytterligare om hur förtappad världen blivit.
Vem tjänar på det? Ingen.
Om du inte passar in på de anklagelserna så är det faktiskt ditt ansvar att hantera situationen som en vuxen människa. Det finns ingen som har ansvar för dina känslor förutom du själv.
F.ö. behöver man nog inte ens ha samma åsikter som honom för att han ska vara trevlig.
Skrivet av
Oscar Wolf
den 02 december, 2008 kl. 18:52
#
Oscar: Vissa kommentarer som Egon har fått är låga och aggressiva, men bleknar ändå i jämförelse med blogginläggen som Egon själv skrivit. Jag försvarar inte sådana reaktioner, men kan inte med gott samvete heller vända mig emot dem. Hat föder hat, vare sig man vill det eller inte.
Mitt sätt att hantera situationer där Egon anklagat mig för alla möjliga osanningar har varit att lugnt och stilla berätta att det inte stämmer, och därefter utmana honom att motbevisa mig. När jag gjort så har ytterligare förolämpningar haglat. Denna procedur upprepades tills Egon stängde av mig från sin blogg.
Så, jo, man måste ha samma åsikter som honom, och dessutom vara en vit svensk man, för att överhuvudtaget kunna ha ett meningsutbyte. Det är ovanstående stycke beviset för.
Skrivet av
Sinatra
den 02 december, 2008 kl. 18:58
#
Att man måste vara vit kan jag tänka mig stämmer för det mesta men inte svensk och man.
Jag förespråkar cannabislegalisering men bemöts fortfarande med respekt, förståelse och framför allt en kompromissvilja från Egon. Och i min förra blogg som stängdes av stod det saker som var mycket värre än cannabis för en kristen likt Egon kan jag lova. Trots det så hade vi trevliga diskussioner om allt från järnvägsspår till lantlivet.
Skrivet av
Oscar Wolf
den 02 december, 2008 kl. 19:27
#
Just det där "och sedan utmana honom att motbevisa mig" är ju en av orsakerna till hans reaktion mot dig. Jag försöker att inte låta dryg men ibland är det svårt; jag skulle faktiskt vilja rekomendera dig att läsa på lite om konflikthantering. Än hellre giraffspråket (fånigt namn men ett kraftfullt socialt verktyg)
Båda har hjälpt mig enormt i mitt jobb som behandlingsassistent där jag konstant jobbade med att desarmera konflikter och förhindra att de överhuvudtaget uppstod. Det ledde till att jag efter 1,5 år på jobbet fick tillträda som tillfällig föreståndare trots min ålder.
Det jag menar är att jag har lite expertis i området så avfärda helst inte det jag säger som omöjligt, det ligger eftertanke och praktik bakom det.
Skrivet av
Oscar Wolf
den 02 december, 2008 kl. 19:27
#
Jag avfärdar inte det du skriver, men påpekar att jag _måste_ utmana Egon att bevisa att det han skriver om mig stämmer, annars ser det ut som om jag håller med om vad han skriver. Jag accepterar inte att smutskastas, utan låter smutskastaren stå till svars för vad han/hon sagt.
När Egon inte lyckats backa upp sina påståenden har jag stilla påpekat detta, och sedan avstått från att kommentera saken ytterligare, så att det blivit uppenbart att han gjort bort sig.
Jag anser det vara ganska korrekt handlat ur konflikthanteringssynpunkt, även om jag till viss del får böja mig för eventuell expertis.
Skrivet av
Sinatra
den 02 december, 2008 kl. 19:32
#
Smidigheten med t.ex. giraffspråket är att man helt slipper hamna i den sortens konflikt från början (även om det är knepigare när han attakerar först såklart)
Som sagt, jag vet att jag balanserar på gränsen till dryg här men bara så du vet så uppmuntrar jag alla att kolla upp konflikthantering när diskussionen tillåter det (inte när någon är som argast såklart, då lär man få sig en smäll ;)
Plus, det är svårt att backa upp personliga åsikter med fakta. Att be honom göra det är som att trycka upp honom i ett hörn --> han försvarar sig intensivare.
Skrivet av
Oscar Wolf
den 02 december, 2008 kl. 19:39
#
Oroa dig inte, jag tycker inte att du är dryg alls.
Men jag måste inflika att "sjukpensionär", "alkoholist" med mera inte är "personliga åsikter". Det är faktafel.
Skrivet av
Sinatra
den 02 december, 2008 kl. 19:48
#
True.
Haha, Egon är onekligen ett bloggfenomen :D
Bara genom vår diskussion här har denna blogg seglat upp som den näst mest kommenterade :)
Skrivet av
Oscar Wolf
den 02 december, 2008 kl. 20:03
#
Han är inte ett bloggfenomen, han är bara en fenomenalt inskränkt människa. Det du nämner säger mer om hur välbesökta (obesökta) passagens bloggar är.
Skrivet av
Sinatra
den 02 december, 2008 kl. 20:06
#
Hehe, ja det är nog sant det du säger om passagen :)
Skrivet av
Oscar Wolf
den 02 december, 2008 kl. 21:45
#
orka...
Skrivet av
Zahara
den 02 december, 2008 kl. 21:59
#
Mycket intressant debatt där både Sinatra och Oscar Wolf har sina poänger men jag måste säga att jag är helsåld på Oscars humanistiska och medmänskliga budskap. Vi måste kunna acceptera människor som inte tycker som vi, annars är vi inte ett dugg bättre än de extremister vi alla fördömer.
Skrivet av
Wandus
den 02 december, 2008 kl. 23:06
#
Wandus: Amen - säger den fundamentalistiske agnostikern.
Skrivet av
liberum-weto
den 02 december, 2008 kl. 23:30
#
Wandus: Att vi ska vara toleranta är exakt vad jag förespråkat från första början. Men man måste säga ifrån när någon är rent rasistisk. Vad är man annars? Jo, medbrottsling.
Skrivet av
Sinatra
den 03 december, 2008 kl. 00:31
#
Har du sagt ifrån genom anmälan ännu då?
:)
(den är anonym f.ö.)
Skrivet av
Oscar Wolf
den 03 december, 2008 kl. 00:35
#
Nej, det har jag inte gjort. Men kanske gör det imorgon om jag orkar titta in.
Skrivet av
Sinatra
den 03 december, 2008 kl. 01:01
#
Självklart ska man stå upp och argumentera mot stolleprov som rasism och sexism men man får inte heller glömma att många gammelkyrkliga personer är uppfostrade att tro på sådant. Man bör alltså gå varsamt fram när man försöker få dem att överge delar av sin barnatro. De flesta rasister brukar upphöra att vara rasister så fort de fått en vän av en annan "ras". Jag inbillar mig att vi kan få Egon att bli lite mer tolerant om vi, som påstår oss vara toleranta, också visar honom lite vänlighet och respekt.
Skrivet av
Wandus
den 03 december, 2008 kl. 03:07
#
Må vara att han är en av dom äldre här på bloggen, men han levde inte på 20 talet, snarar född runt 1937.
Jag är uppväxt på 70 talet, med mamma som var hemma tills yngsta barnet var 7 år, och det var väl det "vanliga" då..
Har också varit mycket med mina farföräldar som var födda 1898, och hört berättat om hur dom hade det när min pappa var liten, hur man bodde i ett rum och kök och bedrev småbruk till husbehov.
Att någon ska vara hemma med barnen dom första åren tycker jag är sunt, men vad är det som säger att det bara skall vara mamman ?
Egons är själv mycket kritisk och har konstiga värderingar i hur man o kvinna skall förhålla sig till varandra, och jag är inte ett dugg förvånad att hustrun varit på väg att lämna honom flera gånger....
Skrivet av
Kvinnna
den 03 december, 2008 kl. 11:02
#
Hehe, ja det är sant. Jag fick inte redigt till matten där :) (Mycket siffror som produceras i bloggen, ibland blir det fel även på de enklaste)
Och jag säger aldrig emot något av det du skriver i några av mina uttalanden. För att fullt förstå min åsikt så behöver man nog (tyvärr) läsa allt på den här sidan, inkluderat kommentarerna.
Jag kan tänka mig att många tror jag lever i en fantasivärld som tror att man kan hantera situationer som jag beskriver ovan men det är så jag lever mitt liv, konfliktfritt.
Det ska jag iof ändra på snart genom bloggen :D
Skrivet av
Oscar Wolf
den 03 december, 2008 kl. 11:13
#
Tänkte bara meddela, om nu någon felaktigt trodde att jag drar alla gamlingar över en kam, att min äldsta levande släkting föddes 1917 och således är 20 år äldre än Egon. Denna släkting har varit, och är, min största förebild i livet, åtminstone i frågor som avser hur man behandlar sin omgivning. Alla gamlingar är inte bittra rasister.
Skrivet av
Sinatra
den 03 december, 2008 kl. 17:58
#
Jag måste bara inflika här i slutet av debatten om Egon. Det är nu uppenbart att han har använt andras bilder och påstått det är släktingar till honom.
Han är helt enkelt ett litet skämt är på bloggen som in vet skillnad på rätt o fel.
Men, jag tycker det är rätt underhållande att läsa dravlet ibland iaf.
Skrivet av
Kvinnna
den 12 december, 2008 kl. 14:07
#
Hej - har inte läst ngt. här förr.Tycker att du skriver mkt klokt. Smutskastningensorden är förfärliga. Tyvärr är det inte alltid bara från de som kommenterar. Jag slutade för länge sedan. Egen och jag delar kristen tro, me har inte samma sätt att bjuda budskapet toill andra. Lag - evangelium.
jag vet inrte med mig att jag på ngt. sätt smutskastat honom, men han har i alla fall stängt av mig så jag får inte läsa.
Margaretha
Skrivet av Margaretha den 02 december, 2008 kl. 15:05 #
Och vad säger du då när ovan hyllade bloggare (egon) själv går in på andras bloggar och rådissae, hånar och häcklar, utan att man ens har kommenterat hos honom från början? Är det månne mångfaldhyllade det med?
Egons blogg är en scharad. Till för att framförallt provocera, då får man tåla att folk blir provocerade.
Skrivet av JenJen den 02 december, 2008 kl. 16:33 #
Att jag hyllar Egon är nog att ta i lite, det finns inte mycket jag håller med honom om. Men om de som vill sitta på sina höga toleranta hästar ska agera därefter så är det deras ansvar att bemöta även de mest förvridna åsikterna med respekt. Att vara liberal och tolerant kan vara tufft, speciellt om en person som Egon inleder ett påhopp.
Det handlar även om konflikthantering och den klassiska förmågan att vända andra kinden till. (Jo, jag är ateist, eller rättare sagt, jag tror inte på något övernaturligt.)
Skrivet av Oscar Wolf den 02 december, 2008 kl. 16:50 #
Oscar: Du har rätt i sak. Man ska vara tolerant gentemot avvikande åsikter, men detta handlar om något helt annat. Egon nöjer sig inte med att predika sin tro, utan fördömer också alla som inte delar den. I snart sagt varje blogginlägg förolämpar och smutskastar han både kvinnor, invandrare, ateister, muslimer, agnostiker, ja, i praktiken alla som inte är vita, svenska, kristna män med sina europeiska rötter. Att då försöka nyansera Egons främlingsfientlighet kan aldrig kallas att vara intolerant. När Egon hävdar att alla invandrare är brottslingar av naturen, och man som svar på detta presenterar fakta som motsäger det rasistiska uttalandet, är det raka motsatsen till intolerans. Tolerans, det vill säga.
Skrivet av Sinatra den 02 december, 2008 kl. 17:03 #
Det är det här som är två biljoner kronors frågan i våra tider.
Hur ska man hantera personer med radikalt andra åsikter.
Hur vi på passagen behandlar Egon kan jämföras med hur USA hanterar muslimer. Respektlöst genom smutskastning och aggresiva debatter.
Vad tjänar vi på en sådan inställning?
Det fungerar inte i längden och det är något vi måste ta oss i från.
Skrivet av Oscar Wolf den 02 december, 2008 kl. 17:14 #
Skit i vad han har för åsikter och respektera honom som människa i allafall.
Om vi inte ens kan acceptera en lite småtokig kristen gubbe (sorry egon) hur ska vi då på nationell och internationell nivå kunna förhålla oss till djupt troende muslimer? Eller judar för den delen?
Vi har religionsfrihet, det är en bra början. Men den allmänna attityden mot oliktänkande måste nog förändras innan vi kan börja få rätsida på denna värld. (Jag tänker inte säga "igen" då det aldrig varit rätsida på vår värld :D )
Skrivet av Oscar Wolf den 02 december, 2008 kl. 17:14 #
Jag har inte varit det minsta otrevlig mot Egon, bortsett från som direkt svar på otrevligheter från hans sida.
Enligt min åsikt är kommentarerna på Egons blogg väldigt milda, med tanke på att de åsikter som uttrycks i bloggen inte bara är radikala, utan snarare hatiska och mordiska. Att säga att människor med livshotande sjukdomar får skylla sig själva har inte med religionsfrihet eller yttrandefrihet att göra, utan är förtal och inget annat.
Skrivet av Sinatra den 02 december, 2008 kl. 17:25 #
För övrigt har vi lagar som kommenterar hets mot folkgrupp i Sverige. Att vara kristen är inte hets mot folkgrupp, men att säga att muslimer är utsända av djävulen är hets mot folkgrupp. Det finns en stor skillnad mellan att ha en trosuppfattning och att vara rasist. Egon träder över den gränsen dagligen.
Skrivet av Sinatra den 02 december, 2008 kl. 17:27 #
Jag anklagar ingen specifikt men det finns onekligen en vilja att aggresivt bemöta Egon i de flesta av hans inlägg.
Nja, att säga att människor med livshotande sjukdommar får skylla sig själva är inte förtal, dock är det inte långt ifrån..
Kap 5 1§ i brottsbalken
"Den som utpekar någon [...] som [...] klandervärd i sitt levnadssätt [...] dömes för förtal till böter"
Skrivet av Oscar Wolf den 02 december, 2008 kl. 17:36 #
Jag tror jag har ett lite högre helikopterperspektiv på hela situationen vilket gör att du och jag inte alltid når fram till varandra i våra resonemang. För att vara väldigt rakt på sak: Om alla människor lärde sig att inte bli upprörda över andras åsikter så skulle vi inte ha några krig längre :S
Förbered dig på att få komma i kontakt med åsikter likt denna mans:
Skrivet av Oscar Wolf den 02 december, 2008 kl. 17:36 #
Skrivet av Oscar Wolf den 02 december, 2008 kl. 17:36 #
Då är det vårat ansvar att anmäla bloggen till Passagen om man ser rena lagövertramp. Det finns en knapp för det högst upp på alla bloggar på passagen.
Sen är det upp till passagen att bedömma hans inlägg och se ifall de träder över användaravtalets regler eller t.o.m. bryter mot lagen.
Skrivet av Oscar Wolf den 02 december, 2008 kl. 17:38 #
Oscar: Du citerar själv följande:
"Den som utpekar någon [...] som [...] klandervärd i sitt levnadssätt [...] dömes för förtal till böter"
Detta är exakt vad Egon gör när han hävdar att dödssjuka människor får skylla sig själva. Han menar att de med sitt syndiga ("klandervärda") levnadssätt har dragit sjukdomen över sig själva. Det är alltså, enligt brottsbalken, förtal han ägnar sig åt.
I ett blogginlägg kommenterade han till och med en specifik MS-sjuk person som han känt i sin uppväxt, och anklagade denne för att bara ha sig själv att skylla för sin sjukdom.
Det står alltså svart på vitt i ditt citat att Egon gjort sig skyldig till detta brott. Jag tror dock inte att en anmälan skulle leda någonstans, men det är en annan historia.
Skrivet av Sinatra den 02 december, 2008 kl. 17:51 #
Du skrev inte med tillräckligt med information i din förra kommentar för att man skulle kunna dra slutsatsen om förtal och jag kopplade inte att något jag tidigare läst från hans blogg kunde jämnställas med förtal. Det du skriver nu dock är ju definitivt förtal.
Det är klart att en anmälan gör något. Jag har själv blivit nedstängd för en del saker jag publicerade efter att någon anmälde min blogg.
Om du har de åsikter du har och sen inte ens bemödar dig att trycka på en liten röd knapp så är det ganska illa också tycker jag :S
Skrivet av Oscar Wolf den 02 december, 2008 kl. 17:57 #
Oscar: Jag tror att en anmälan mest skulle göra Egon mer övertygad om att han har rätt, och att alla andra är vilsna ateister som vägrar lyssna till Guds ord. Visst skulle han kanske få delar av sin blogg nedstängd, men i ett större perspektiv tror jag inte att det skulle göra någon särskild skillnad.
Min poäng var snarare att jag vägrar hylla en endaste liten partikel av denna gravt rasistiska och hatiska man, och när du, som verkar vara en intelligent och resonabel person, gör det blir jag upprörd.
Skrivet av Sinatra den 02 december, 2008 kl. 18:06 #
Internet ska vara en plats där alla ska kunna uttrycka sina åsikter inom lagens ramar.
Igen, jag hyllar inte Egon, jag uppskattar att han tillför något eget till passagen. Hans åsikter svart på vitt är hatiska och rasistiska men jag tror samtidigt att jag skulle uppskatta att sitta ner och prata med honom om "gamla goda tider" någon gång och han är säkert en väldigt trevlig person när man träffar honom. Det är något man inte ska glömma bort att vad vi än tycker om hans åsikter så finns det människor i hans liv som älskar och värdesätter honom högt.
Jag tror inte att en anmälan mot hans blogg skulle "förvärra" hans åsikter, han skulle nog hantera det som ett snörpligt slut på en intensiv bloggperiod och sedan spendera lite mer tid framför TVn istället.
Skrivet av Oscar Wolf den 02 december, 2008 kl. 18:25 #
Jag håller med om det mesta du skriver.
Jag tror också att Egon är en väldigt trevlig person, OM man delar exakt samma åsikter som honom.
Om man däremot skiljer sig från honom på någon punkt får man genast höra att man är en ond, förtappad, dum, förtidspensionerad, förstockad, blind, sinnessjuk, kedjerökande alkoholist.
Även om jag inte passar in på någon av ovanstående förolämpningar så är det inte något jag vill ha kastat i mitt ansikte.
Jag respekterar därför inte Egon i något avseende alls. Av samma anledning som jag inte respekterar Adolf Hitler.
Skrivet av Sinatra den 02 december, 2008 kl. 18:35 #
"Du Egon mf. är ett bevis på att ni troende har avvikelser på era kromosomer...därav förklaringen till att ni är så många..för ni är ett SLÄKTE för sig.Säkerligen pga. fortsatt incest efter Adam o Eva."
Ett av inläggen som dykt upp på hans sida. Det är dessa jag vänder mig mot. Om man ser Egon som ondskan själv så ska man inte behandla honom med ondska. Det om något kommer bara förstärka hans redan etablerade åsikter ytterligare om hur förtappad världen blivit.
Vem tjänar på det? Ingen.
Om du inte passar in på de anklagelserna så är det faktiskt ditt ansvar att hantera situationen som en vuxen människa. Det finns ingen som har ansvar för dina känslor förutom du själv.
F.ö. behöver man nog inte ens ha samma åsikter som honom för att han ska vara trevlig.
Skrivet av Oscar Wolf den 02 december, 2008 kl. 18:52 #
Oscar: Vissa kommentarer som Egon har fått är låga och aggressiva, men bleknar ändå i jämförelse med blogginläggen som Egon själv skrivit. Jag försvarar inte sådana reaktioner, men kan inte med gott samvete heller vända mig emot dem. Hat föder hat, vare sig man vill det eller inte.
Mitt sätt att hantera situationer där Egon anklagat mig för alla möjliga osanningar har varit att lugnt och stilla berätta att det inte stämmer, och därefter utmana honom att motbevisa mig. När jag gjort så har ytterligare förolämpningar haglat. Denna procedur upprepades tills Egon stängde av mig från sin blogg.
Så, jo, man måste ha samma åsikter som honom, och dessutom vara en vit svensk man, för att överhuvudtaget kunna ha ett meningsutbyte. Det är ovanstående stycke beviset för.
Skrivet av Sinatra den 02 december, 2008 kl. 18:58 #
Att man måste vara vit kan jag tänka mig stämmer för det mesta men inte svensk och man.
Jag förespråkar cannabislegalisering men bemöts fortfarande med respekt, förståelse och framför allt en kompromissvilja från Egon. Och i min förra blogg som stängdes av stod det saker som var mycket värre än cannabis för en kristen likt Egon kan jag lova. Trots det så hade vi trevliga diskussioner om allt från järnvägsspår till lantlivet.
Skrivet av Oscar Wolf den 02 december, 2008 kl. 19:27 #
Just det där "och sedan utmana honom att motbevisa mig" är ju en av orsakerna till hans reaktion mot dig. Jag försöker att inte låta dryg men ibland är det svårt; jag skulle faktiskt vilja rekomendera dig att läsa på lite om konflikthantering. Än hellre giraffspråket (fånigt namn men ett kraftfullt socialt verktyg)
Båda har hjälpt mig enormt i mitt jobb som behandlingsassistent där jag konstant jobbade med att desarmera konflikter och förhindra att de överhuvudtaget uppstod. Det ledde till att jag efter 1,5 år på jobbet fick tillträda som tillfällig föreståndare trots min ålder.
Det jag menar är att jag har lite expertis i området så avfärda helst inte det jag säger som omöjligt, det ligger eftertanke och praktik bakom det.
Skrivet av Oscar Wolf den 02 december, 2008 kl. 19:27 #
Jag avfärdar inte det du skriver, men påpekar att jag _måste_ utmana Egon att bevisa att det han skriver om mig stämmer, annars ser det ut som om jag håller med om vad han skriver. Jag accepterar inte att smutskastas, utan låter smutskastaren stå till svars för vad han/hon sagt.
När Egon inte lyckats backa upp sina påståenden har jag stilla påpekat detta, och sedan avstått från att kommentera saken ytterligare, så att det blivit uppenbart att han gjort bort sig.
Jag anser det vara ganska korrekt handlat ur konflikthanteringssynpunkt, även om jag till viss del får böja mig för eventuell expertis.
Skrivet av Sinatra den 02 december, 2008 kl. 19:32 #
Smidigheten med t.ex. giraffspråket är att man helt slipper hamna i den sortens konflikt från början (även om det är knepigare när han attakerar först såklart)
Som sagt, jag vet att jag balanserar på gränsen till dryg här men bara så du vet så uppmuntrar jag alla att kolla upp konflikthantering när diskussionen tillåter det (inte när någon är som argast såklart, då lär man få sig en smäll ;)
Plus, det är svårt att backa upp personliga åsikter med fakta. Att be honom göra det är som att trycka upp honom i ett hörn --> han försvarar sig intensivare.
Skrivet av Oscar Wolf den 02 december, 2008 kl. 19:39 #
Oroa dig inte, jag tycker inte att du är dryg alls.
Men jag måste inflika att "sjukpensionär", "alkoholist" med mera inte är "personliga åsikter". Det är faktafel.
Skrivet av Sinatra den 02 december, 2008 kl. 19:48 #
True.
Haha, Egon är onekligen ett bloggfenomen :D
Bara genom vår diskussion här har denna blogg seglat upp som den näst mest kommenterade :)
Skrivet av Oscar Wolf den 02 december, 2008 kl. 20:03 #
Han är inte ett bloggfenomen, han är bara en fenomenalt inskränkt människa. Det du nämner säger mer om hur välbesökta (obesökta) passagens bloggar är.
Skrivet av Sinatra den 02 december, 2008 kl. 20:06 #
Hehe, ja det är nog sant det du säger om passagen :)
Skrivet av Oscar Wolf den 02 december, 2008 kl. 21:45 #
orka...
Skrivet av Zahara den 02 december, 2008 kl. 21:59 #
Mycket intressant debatt där både Sinatra och Oscar Wolf har sina poänger men jag måste säga att jag är helsåld på Oscars humanistiska och medmänskliga budskap. Vi måste kunna acceptera människor som inte tycker som vi, annars är vi inte ett dugg bättre än de extremister vi alla fördömer.
Skrivet av Wandus den 02 december, 2008 kl. 23:06 #
Wandus: Amen - säger den fundamentalistiske agnostikern.
Skrivet av liberum-weto den 02 december, 2008 kl. 23:30 #
Wandus: Att vi ska vara toleranta är exakt vad jag förespråkat från första början. Men man måste säga ifrån när någon är rent rasistisk. Vad är man annars? Jo, medbrottsling.
Skrivet av Sinatra den 03 december, 2008 kl. 00:31 #
Har du sagt ifrån genom anmälan ännu då?
:)
(den är anonym f.ö.)
Skrivet av Oscar Wolf den 03 december, 2008 kl. 00:35 #
Nej, det har jag inte gjort. Men kanske gör det imorgon om jag orkar titta in.
Skrivet av Sinatra den 03 december, 2008 kl. 01:01 #
Självklart ska man stå upp och argumentera mot stolleprov som rasism och sexism men man får inte heller glömma att många gammelkyrkliga personer är uppfostrade att tro på sådant. Man bör alltså gå varsamt fram när man försöker få dem att överge delar av sin barnatro. De flesta rasister brukar upphöra att vara rasister så fort de fått en vän av en annan "ras". Jag inbillar mig att vi kan få Egon att bli lite mer tolerant om vi, som påstår oss vara toleranta, också visar honom lite vänlighet och respekt.
Skrivet av Wandus den 03 december, 2008 kl. 03:07 #
Må vara att han är en av dom äldre här på bloggen, men han levde inte på 20 talet, snarar född runt 1937.
Jag är uppväxt på 70 talet, med mamma som var hemma tills yngsta barnet var 7 år, och det var väl det "vanliga" då..
Har också varit mycket med mina farföräldar som var födda 1898, och hört berättat om hur dom hade det när min pappa var liten, hur man bodde i ett rum och kök och bedrev småbruk till husbehov.
Att någon ska vara hemma med barnen dom första åren tycker jag är sunt, men vad är det som säger att det bara skall vara mamman ?
Egons är själv mycket kritisk och har konstiga värderingar i hur man o kvinna skall förhålla sig till varandra, och jag är inte ett dugg förvånad att hustrun varit på väg att lämna honom flera gånger....
Skrivet av Kvinnna den 03 december, 2008 kl. 11:02 #
Hehe, ja det är sant. Jag fick inte redigt till matten där :) (Mycket siffror som produceras i bloggen, ibland blir det fel även på de enklaste)
Och jag säger aldrig emot något av det du skriver i några av mina uttalanden. För att fullt förstå min åsikt så behöver man nog (tyvärr) läsa allt på den här sidan, inkluderat kommentarerna.
Jag kan tänka mig att många tror jag lever i en fantasivärld som tror att man kan hantera situationer som jag beskriver ovan men det är så jag lever mitt liv, konfliktfritt.
Det ska jag iof ändra på snart genom bloggen :D
Skrivet av Oscar Wolf den 03 december, 2008 kl. 11:13 #
Tänkte bara meddela, om nu någon felaktigt trodde att jag drar alla gamlingar över en kam, att min äldsta levande släkting föddes 1917 och således är 20 år äldre än Egon. Denna släkting har varit, och är, min största förebild i livet, åtminstone i frågor som avser hur man behandlar sin omgivning. Alla gamlingar är inte bittra rasister.
Skrivet av Sinatra den 03 december, 2008 kl. 17:58 #
Jag måste bara inflika här i slutet av debatten om Egon. Det är nu uppenbart att han har använt andras bilder och påstått det är släktingar till honom.
Han är helt enkelt ett litet skämt är på bloggen som in vet skillnad på rätt o fel.
Men, jag tycker det är rätt underhållande att läsa dravlet ibland iaf.
Skrivet av Kvinnna den 12 december, 2008 kl. 14:07 #