

11 sep kl 13:12, 2012

Det är märkligt vilka reaktioner som väcks när mjölkens hälsosamma effekter ifrågasätts i ”mellanmjölkens land”. Som om det fanns en oskriven lag att alla ska dricka komjölk. Men komjölk är knappast en sådan naturlig produkt som producenterna vill göra gällande.
ARLA bedriver nu en reklamkampanj med mottot ”Naturens egen sportdryck”. Det är rent osmakligt med tanke på att kalvarna inte får sin naturliga näringsdryck utan syntetisk näring – för att vi tvåbenta människor ska ha den! Men det är ingen sportdryck för oss, ökar risken för olika autoimmuna sjukdomar t ex, se nedan.
Det blev en diskussion på FB och lägger en blogg för att samla info om komjölkens verkliga ”hälso” effekter.
• Mjölkens förträfflighet för att undvika benskörhet är en myt. De som konumerar mest mjölk i världen, svenskar och amerikaner, har även högst benskörhet… Hos afrikanska bantukvinnor är dock benskörhet i stort sett okänt fastän de aldrig äter mjölkprodukter. Kalcium sitter hårt bundet till mjölkproteinerna, och bästa kalciumupptaget får vi via gröna bladgrönsaker, bönor och fisk.
• Söker man på mjölk + allergi på PubMed ger det närmare 5000 vetenskapliga artiklar. Tio år gamla rekommendationer från WHO European region säger också att barn ska undvika komjölk före 10–12 månaders ålder. En för tidig introduktion av komjölk kan leda till blödningar i tarmen.
• Finska forskningsstudier har visat att småbarn inte bör få komjölk före 9 månaders ålder eftersom det kan öka risken för allergier och infektioner senare i livet. Hos spädbarn är immunsystemet outvecklat och därmed tolerant, och därför behöver de modersmjölken som näring. När bröstmjölken för tidigt ersätts med annan föda, som komjölk och mjöl, kan barnet bli intolerant mot dessa.
• Kalvarna tas från modern vid födseln och föds upp på ersättning för att kon ska mjölkas till oss. Sen hålls kon gravid mer eller mindre hela tiden så det är en hormonstinn mjölk som vi får.
• Upprepade öroninfektioner kan bero på allergier mot vanlig mat enligt en studie från Georgetown University i Washington, USA. Hela 81 av 104 barn var allergiska mot mjölk- och vetemjölsprodukter och när dessa uteslöts ur kosten blev 86 procent av barnen signifikant mycket bättre. I boken ”Don’t drink your milk” skriver läkaren Frank Oski om sambandet mellan mjölkprodukter och barns allergier, eksem och öroninfektioner. Oski var tidigare chef på barnkliniken vid John Hopkins Medical School och han menar att många barn med upprepade öroninfektioner behandlas med antibiotika i onödan.
• Komjölk är helt onaturlig: pastöriserad vid mycket hög temperatur vilket skadar mjölkproteinernas struktur (denaturerar dem). Den fetthomogeniserats genom att pressas genom ett finmaskigt nät för att finfördela fettet, och de pyttesmå fettmolekyler som bildas kan passera tarmen ut i blodomloppet och orsaka allergier.
• Den har en annan näringssammansättning än människomjölken – eftersom den är till för växande kalvar. Vi ska inte växa oss stora på kort tid och få starka klövar och horn…
Vill man hårddra kan man säga att komjölken vi köper idag i affären är tyvärr en avdödad bakteriesoppa full av kohormoner och svårupptaget kalcium samt koproteiner som vi inte behöver (kasein) – utan blir allergiska mot. Men allt går att sälja med mördande reklam…
Erfarenhet visar att människor som har ledbesvär (reumatism och artros) och autoimmuna sjukdomar har fått förbättringar eller blivit symtomfria genom att utesluta mjölk eller mjöl (gluten) ur kosten. Det finns ett vetenskapligt samband visat mellan autoimmuna sjukdomar och komponenter i mjölk och mjöl. Orsaken till detta är ännu oklar, men det kan bero på att man har fått det för tidigt i livet och/eller i för hög dos.
• Reaktion mot mjölkprotein kan till exempel visa sig som eksem, finnar (bölder), nässelutslag och rodnader. Ett exempel är en 50-årig man som fick problem med kliande stora sår på insidan av sina händer. Han hade blivit allergisk mot komjölk, och när alla mjölkprodukter togs bort ur kosten läkte händerna fint. Jag har sett otaliga exempel på människor som blivit av med inflammation och svullnader i tarmen, på kroppen och psykisk trötthet när de tagit bort allt gluten och/eller mjölkprodukter ur kosten. Samtidigt har de gått ner i vikt rejält.
Slutligen har vi det Svenska Livsmedel(industri)sverket som ”rekommenderar att man dricker ungefär 0,5 liter mjölk, fil eller yoghurt per dag, för att täcka behovet av kalcium”.
Bedöm själva vad som främjar din hälsa.
PS. Eftersom det bevisligen mycket viktigt att motionera för att undvika benskörhet, men hur går det då för alla de kor som mest står stilla i sitt bås. Drabbas inte de av benskörhet?

Alternativ: Mjölk är mer än komjölk
I dag finns det ett flertal varianter av mjölk. Det finns havremjölk, rismjölk, sesammjölk, mandelmjölk, quinoamjölk, getmjölk med flera. Om du inte redan har gjort det, köp hem och pröva några av dessa. De är ju också processade, men du kan göra egen mjölk genom att till exempel finfördela skalad mandel eller sesamfrön med vatten (proportion 1:4) i en mixer och sila av vätskan − mandelmjölk eller sesammjölk. De är mycket näringsrika med hög proteinhalt.
OBS rek inte sojamjölk för dels är det mest genmanilpulerat och dels innehåller den skarka enzymhämmare som inte är hälsosamma.
Själv slutade jag dricka mjölk vid 16 års ålder för tycker inte om smaken. Den köpta komjölken surnar ju inte, den ruttnar… Bifogar min hälsospalt som var publicerad i Veckans affärer 2001 - läs här!
Kan bara hålla med i Sannas bild av mjölkens negativa inverkan på folkhälsan. Som terapeut ser jag ofta vilka magproblem, försämrat näringsupptag och brister som överkänsligheten för mjölk för med sig. Arlas reklam ser jag därför som direkt osmaklig och grovt vilselednande när man påstår att det är hälsosamt att dricka komjölk.
Skrivet av Morgan Strålman den 12 september, 2012 kl. 13:29 #
För mig som har panikångest är mjölk lugnande. Jag tvivlar inte en sekund på mjölkens nyttighet. På 80-talet var det många idrottsmän som gick med tröjor där det stod "mjölk är livet". Jag tror fortfarande att de hade rätt!
Skrivet av Klasse den 12 september, 2012 kl. 13:29 #
Mycket intressanta poäng och vinklar som tas fram här. Jag själv tillhör dem som dricker mjölk för att det är gott helt enkelt. Sedan överkonsumerar jag inte med 10 glas om dagen.
Man måste komma ihåg att för mycket av vad som helst är inte bra för kroppen. Även mjölk. Det gäller att dricka med måtta. Gör man det så tror jag att det skulle gynna de flesta människor att dricka komjölk.
Sedan får man tänka på att människor är olika. Vissa kanske inte har helt fungerande kroppsfunktioner som behövs för att klara av att dricka mjölk exempelvis. Det är inte så ovanligt som vissa tror!
//Hannah
Skrivet av Hannah Edlund den 13 september, 2012 kl. 16:39 #
Att vi drabbas av benskörhet beror nog framför allt på att vi har d-vitaminbrist.
Hursom helst var det här peppande att läsa nu när jag ammar en son som inte tål mjölk. Dock saknar jag mjölkprodukter väldigt mycket. Jag blir nästan deprimerad när jag tänker på mjölk. Känns som min kropp saknar något från mjölken. Däremot känns min mage bättre utan mjölk.
Skrivet av Theresia den 13 september, 2012 kl. 16:39 #
Om man är överkänslig mot mjölkprotein eller mjölksocker, så är mjölk dåligt.
Såg att miljöpartiet har en lobbyist för mobilindustrin i sin styrelse öch personen ifråga förföljer el-överkänsliga, och verkar ha sympatier, för den antidemokratiska orgnisationen VoF
Skrivet av Calle den 13 september, 2012 kl. 16:39 #
Hur är det med ekologisk mjölk då?
Skrivet av Fredrik den 13 september, 2012 kl. 16:39 #
Så bra att du tar upp det. Komjölk är inte menat för människor. Punkt.
Skrivet av m den 13 september, 2012 kl. 16:39 #