Fett, frukt och grönsaker visade sig ha stor betydelse för hur barnen klarade att prestera i skolan. I studien undersökte man kosten hos 5000 skolbarn mellan 10 - 11 år gamla i Nova Scotia, Kanada. Även andra faktorer som vikt, längd och sociodemografiska variabler dokumenterades.
DQI-I för skolbarnen
Från frågeformulären kunde forskarna beräkna varje students intag av rekommenderade livsmedelsgrupper, energi och näringsämnen. Forskarna räknade fram Diet Quality Index-International (DQI-I) som ett mått på kostens kvalitet. Desto näringsrikare måltiden är bl.a. i förhållande till fetthalt desto nyttigare är den enligt DQI-I. En välsammansatt frukost med frukt, bär, kostfiber, kött och gryn får högre kvalitetspoäng än en måltid med högre nivå mättat fett men innehåller mindre av vitaminer, mineraler, aminosyror och andra näringsämnen.
Vissa livsmedel och näringsämnen anses i DQI-I nödvändig i en nyttig kost t.ex. grönsaker, frukt, sädesslag, protein, järn, kalcium och C-vitamin. Annat anses mindre hälsosamma t.ex. mättat fett, salt och tomma kalorier.
Nyttig kost gav bättre prestationsförmåga i skolan
Skolelever som åt en nyttig kost presterade också bättre i skolan. De som åt mer frukt och grönsaker och mindre fett löpte signifikant lägre risk för att misslyckas i prov. När det kom till läsförmågan var skillnaden stor mellan de som åt bäst och sämst kost. De två tredjedelar med bäst DQI-I löpte 26% respektive 41% lägre risk för att misslyckas jämfört med de som åt sämst kost.
Läs mer:
- Diet Quality and Academic Performance. Journal of School Healthm, 2008.
Källa: http://www.nyfikenvital.org/?q=node/2224
theme.postedin: Blandat | Permalink |



